Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

This site may earn commission on affiliate links.
met de MS en MX zullen ze dit nooit doen i.v.m. de free supercharging.
Waarom niet, het is alleen maar het aanpassen van wat regels in de software.
Zeker in Nederland zit er business in. Een kleingebruiker betaald per kWh zeker €0,12 belasting die groot gebruikers niet hebben. Als je vanuit je Tesla je huis voorziet van stroom doe je dat voor €0,20, dat is doorgaans goedkoper dan zelf van het net kopen. Tesla koopt de stroom in voor vermoedelijk minder dan €0,08/kWh. Laden vanuit je Tesla kan voor beide partijen winst opleveren, omzettingsverliezen daargelaten.
 
Ik heb sinds verleden jaar mijn PV installatie uitgebreid met 20kWh LiOn batterij en omvormer.
Het is vooral om voorbereid te zijn met genoeg data om te kunnen beslissen wat er moet gebeuren als bij ons de digitale teller wordt uitgerold. De energie maatschappijen zijn immers enkel geïnteresseerd hoe de digitale meter de factuur kan omhoogduwen, niet hoe ze voor de consument kan gebruikt worden om de factuur te verlagen. Het aansluiten van een auto zoals onze Tesla op het net gaan ze in België met alle macht proberen tegen te houden.
Ziehier een screenshot tijdens laden met bijna max. PV + batterij ondersteuning.
2020-04-23 14.05.20.jpg
 
  • Like
Reactions: wooter and robertvg
Verbaasd me niks, met de MS en MX zullen ze dit nooit doen i.v.m. de free supercharging. Maar met de M3 en MY kan het wel ja
Als je echt wil tap je gewoon de 400V DC af in de auto en lever je daarmee 3-fase 11kW terug.

Vervolgens de hele dag naar de SuperCharger heen en weer rijden als daily job. Kan je wel 50kWh per dag verdienen.

Maw; heel lucratief is het niet denk ik.
 
  • Like
Reactions: horta
De persoon die het ‘nieuws’ in de wereld heeft gebracht heeft inmiddels toegegeven dat hij het verkeerd had.
Tesla Model 3 Charger - Page 8 - openinverter forum
Jammer, het was misschien te mooi om waar te zijn.
1.000.000 auto's met een beschikbare capaciteit van gemiddeld 40kWh zou een batterij van 40GWh betekenen. Met een beetje handige software valt hier veel mee te verdienen. Het zou met niet verbazen als het er toch van komt.
 
Jammer, het was misschien te mooi om waar te zijn.
1.000.000 auto's met een beschikbare capaciteit van gemiddeld 40kWh zou een batterij van 40GWh betekenen. Met een beetje handige software valt hier veel mee te verdienen. Het zou met niet verbazen als het er toch van komt.
Engie en FCA bouwen een V2G laadplein voor 700 auto's, totaal 25MW.
https://www.rechargenews.com/transition/engie-and-fiat-chrysler-join-forces-to-build-worlds-largest-vehicle-to-grid-project/2-1-814744

25MW/700 auto's = 35kW per auto. DC V2G dus.
Of hebben ze het nou weer niet over vermogen maar capaciteit; "to provide up to 25MW of stored renewable energy..."
35kWh per auto dus. Zou iets overeenkomen met de Fiat 500's die op de tekening staan (42kWh)
 
Het zou toch fantastisch zijn als je met je Model S energie kan leveren aan je jacht. Dan kan je voor kleinere accu's gaan, en met zonnepanelen bij overcapaciteit je EV opladen. Als je even lekker door wenst te varen, pak je de energie van je EV, ga je aanmeren dan kan je op pad met je EV, en eventueel even bijladen bij een laadpaal indien je veel energie verbruikt hebt. Of juist aanmeren en je jacht + je EV opladen via de wal aansluiting. Uiteraard hebben we het hier over de wat grotere jachten, van om en nabij 20 meter.
Begrijp ik het goed dat je dan je Tesla op je wat grotere jacht van om en nabij 20 meter gaat meenemen?
 
Ik heb nooit begrepen waarom dat AC laden telkens minder is geworden.
Ik begrijp dat wel, en voorzie eigenlijk een evolutie naar afbouwen van AC laden, en opkomst van DC laden.

Eigenlijk zijn we ongelofelijk dom geweest om overal AC laadpalen te zetten, en ook thuis op AC te laden. Maar In het begin had je enkel het AC net, en een draagbare DC lader kon je gewoon niet maken, dus auto's moesten wel met een AC omvormer geleverd worden.

Maar we evolueren nu meer en meer naar een DC thuisnet, omdat niet alleen onze zonnepanelen DC zijn, maar ook de thuisbatterij en de batterij in je EV. En daarnaast zijn ook heel veel toestellen tegenwoordig DC (je laptop, smartphone, televisie, speakers, LED verlichting, ... eigenlijk alles wat met een adapter wordt geleverd of waar een omvormer in de behuizing zit). Het feit dat we dan toch nog een 230V AC net hebben, en we dus tussen zonnepanelen, thuisbatterij, batterij van je auto en al je apparatuur telkens wisselt van DC naar AC en terug van AC naar DC is een hopeloos onnodige omweg.

Lang verhaal kort: je zal de komende 5 a 10 jaar meer en meer thuis DC laadpalen zien die ook V2G ondersteunen (V2G is niet ondersteund op AC, enkel op DC), en meer en meer huizen die op een 24V DC net gaan draaien om zo min mogelijk te moeten omvormen tussen AC en DC. Het net in de straat gaat nog altijd AC zijn, maar je gaat nog maar 1 omvormer voorzien voor het net in je huis (batterij, zonnepanelen, verlichting, randapparatuur) en een beperkt net voor je oven, wasmachine en andere apparaten die meer vermogen nodig hebben.

In die zin is het ook logisch dat het maximum beschikbare laadvermogen van de AC omvormers langzaam zakt, net ook omdat het DC netwerk van snelladers uitgebreid wordt.

Ik voorspel zelfs dat er druk zal komen te staan op het netwerk van AC laadpalen, en ze enkel nog interessant worden voor omwonenden die niet thuis kunnen laden, en je dus minder en minder AC laadpalen gebruikt zal zien worden door bezoekers. Want ja, die bezoeker kan met het toenemende rijbereik vaak naar huis rijden zonder te moeten laden, of kan even kort snelladen aan een DC lader, wat vaak makkelijker is dan te gaan worstelen met de blauwe kabel in de koffer.

Met het dalen van de prijzen van DC laders kan het zo wel eens zijn dat het financieel interessanter wordt om een DC laadhub te bouwen aan een supermarkt, dan overal AC laadpalen te onderhouden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik begrijp dat wel, en voorzie eigenlijk een evolutie naar afbouwen van AC laden, en opkomst van DC laden.

Eigenlijk zijn we ongelofelijk dom geweest om overal AC laadpalen te zetten, en ook thuis op AC te laden. Maar In het begin had je enkel het AC net, en een draagbare DC lader kon je gewoon niet maken, dus auto's moesten wel met een AC omvormer geleverd worden.

Maar we evolueren nu meer en meer naar een DC thuisnet, omdat niet alleen onze zonnepanelen DC zijn, maar ook de thuisbatterij en de batterij in je EV. En daarnaast zijn ook heel veel toestellen tegenwoordig DC (je laptop, smartphone, televisie, speakers, LED verlichting, ... eigenlijk alles wat met een adapter wordt geleverd of waar een omvormer in de behuizing zit). Het feit dat we dan toch nog een 230V AC net hebben, en we dus tussen zonnepanelen, thuisbatterij, batterij van je auto en al je apparatuur telkens wisselt van DC naar AC en terug van AC naar DC is een hopeloos onnodige omweg.

Lang verhaal kort: je zal de komende 5 a 10 jaar meer en meer thuis DC laadpalen zien die ook V2G ondersteunen (V2G is niet ondersteund op AC, enkel op DC), en meer en meer huizen die op een 24V DC net gaan draaien om zo min mogelijk te moeten omvormen tussen AC en DC. Het net in de straat gaat nog altijd AC zijn, maar je gaat nog maar 1 omvormer voorzien voor het net in je huis (batterij, zonnepanelen, verlichting, randapparatuur) en een beperkt net voor je oven, wasmachine en andere apparaten die meer vermogen nodig hebben.

In die zin is het ook logisch dat het maximum beschikbare laadvermogen van de AC omvormers langzaam zakt, net ook omdat het DC netwerk van snelladers uitgebreid wordt.

Ik voorspel zelfs dat er druk zal komen te staan op het netwerk van AC laadpalen, en ze enkel nog interessant worden voor omwonenden die niet thuis kunnen laden, en je dus minder en minder AC laadpalen gebruikt zal zien worden door bezoekers. Want ja, die bezoeker kan met het toenemende rijbereik vaak naar huis rijden zonder te moeten laden, of kan even kort snelladen aan een DC lader, wat vaak makkelijker is dan te gaan worstelen met de blauwe kabel in de koffer.

Met het dalen van de prijzen van DC laders kan het zo wel eens zijn dat het financieel interessanter wordt om een DC laadhub te bouwen aan een supermarkt, dan overal AC laadpalen te onderhouden.
Interessante ontwikkelingen. Ik dacht dat voor laden van een EV batterij uit zonnepanelen de omzetting naar AC noodzakelijk is ivm de vereiste regeling van het voltage door het BMS. Omdat de zonnepanelen geen constant voltage leveren.
 
Interessant, maar toch een paar keer in mijn haar gekrabd. :)

Thuis: Je spreekt over een blijvend beperkt AC net voor toestellen die meer vermogen nodig hebben. Daar valt de auto toch ook onder?
De toekomst over thuis DC laden, en het net dat AC blijft, begrijp ik niet. Uiteindelijk laden we nu ook DC, want onze laadpaal dient als omvormer. Er zal altijd een extra omvormer nodig zijn zolang het net in de straat AC blijft. De 24V DC omvormer voor de rest van het huis zal hier niet kunnen dienen.

Het langzaam zakken van onboard laders zou ik eerder drastisch zakken noemen, en ver zijn tijd vooruit. Je moet geen aanpassingen doen aan de auto, als de aanpassing aan de infrastructuur nog jaren op zich laat wachten. De enige echte reden op dit moment is kostprijs, gewicht en grootte van de onboard laders. Mijn mening uiteraard, geen wetenschap :D

Het plaatsen van zoveel 11kW AC laders heeft inderdaad weinig zin, ook al is het wel handig als je eens een dagje gaat citytrippen en 's avonds terug een volle batterij hebt. In (betaal)parkings kan ik het dus wel begrijpen. Had men destijds voor 43kW als standaard gekozen voor palen en onboard laders, dan hadden die dingen wel meer nut gehad. Een DC laadhub is vandaag allicht een betere oplossing, als er meerdere palen dicht bij elkaar staan. Maar dat kan je echt niet overal gaan toepassen.

Beetje off topic hier ;)

On topic: lelijk ding, die Toyota.
 
Uiteindelijk laden we nu ook DC, want onze laadpaal dient als omvormer.
Nee, net niet! Onze laadpaal doet eigenlijk maar een beperkt aantal dingen, waaronder stroom op de polen zetten wanneer de signaalkabels contact hebben en de auto zegt dat ie klaar is om te laden. Het hele omzetten van AC naar DC gebeurt in de auto. De CCS Type 2 stekker is per definitie een AC stekker (ondanks het gedrocht dat Tesla ervan heeft gemaakt voor hun superchargers voor de Gen1 Model S en X)

Als je daarentegen thuis DC zou laden, zou je de on-board omvormer kunnen achterwege laten (maakt de auto lichter en goedkoper) én kan je gaan werken met V2G (voor zover ook je auto dat ondersteunt).


De NetZero Home strategie bestaat er nl. uit dat zonnepanelen rechtstreeks integreren met je laadpaal en thuisbatterij, en niet de omweg maken van DC naar AC net en dan terug naar DC voor auto en thuisbatterij.

Ja, het voltage van zonnepanelen wisselt, maar blijft wel DC. Je kan dus met weinig verliezen het voltage reguleren naar een gewenst voltage om de accu op te laden.

Het voordeel van zo een centraal DC component waar je rechtstreeks je zonnepanelen en thuisbatterij en DC lader op aansluit, is dat je dus een hoop componenten niet meer nodig hebt, en het enige component dat nog over is perfect de load can reguleren.

Grootste probleem is dat DC V2G al beschikbaar is dit jaar, maar de standaard voor V2G op AC pas in 2025 verwacht wordt...

 
Niet zozeer Tesla, maar in het "wat de andere merken doen" kwam V2G ter sprake, en zijn er recent wat innovaties gebeurd:



Lang verhaal kort:
  • V2G op DC is beschikbaar (op auto's die dit ondersteunen)
  • V2G op AC zal pas iets voor 2025 zijn, de norm blijft uit
  • V2G op DC betekent ook dat we thuis DC zouden laden. Dat lijkt gek en duur, maar de prijzen van laagvermogen DC laders zakken adequaat, en het voordeel van DC laders is dat deze systemen vaak directe integratie met PV installaties en thuisbatterij voorzien. De enige AC-DC omvormer die nog nodig is, is tussen het thuis-opwek-en-opslagsysteem en het net. Dit wil ook zeggen dat het systeem beter geïntegreerd is om de eigen opwek en opslag perfect te reguleren met de gevraagde load.
1644836368884.png
 
Ik zou denken dat 6,6kW 3fasig 10A betekent. Eénfasig 32A is 7.2-7.6kW. De Tesla Roadster kon ook maar enkelfasig laden, maar dan wel 70A (15.4-16.8kW). Die auto is 14j geleden op de markt gebracht...

Zelf heb ik een mobiel laadstation 43kW (3x64A) van Crohm. Die kan perfect om met neuterproblemen. Kost wel zo'n € 2500 maar doet hier al 8 jaar dienst zonder problemen. Ook overal in Frankrijk en Spanje kunnen gebruiken, waar je vaker neuterproblemen hebt.
 
DC-netwerk of AC-netwerk.
Het grote voordeel van een AC-netwerk is de eenvoudige omzetting van hoogspanning naar midden-en laagspanning. Voor transport over lange afstand heeft dat dus een streepje voor. Verder worden er heel wat AC-motoren in allerlei apparaten gebruikt. Bij een overstap zit je dus met een enorme vervangingskost.
Er heerst een misvatting dat laden vanuit een DC-netwerk zou kunnen zonder omvorming. Dat klopt niet. De beschikbare DC-spanning moet aangepast worden aan de spanning van de batterij op elk moment. Je kan niet zomaar een 500V spanning verbinden met een 400V batterij of met een 230V DC spanning een 400V batterij opladen.
Dat gebeurt met behulp van een DC-DC omvormers. Laden gebeurt typisch aan constante stroom, onafhankelijk van de spanning.
De omvormers die ik kennen doen dat door de DC-spanning in een hoogfrequente wisselspanning om te zetten en op nieuw gelijk te richten. Boost converter (bij verhogen van de spanning) of buck converter (verlagen van de spanning). Of men start van een AC-spanning of een DC-spanning maakt daarbij geen wezenlijk verschil.
Ook de omvormer voor de zonnepanelen werkt op die manier, maar genereert dan een 'traag' variërende spanning (slechts 50 Hz).
Voor V2G zie ik de mogelijkheid om de omvormer van de PV-installatie te gebruiken: je voorziet een koppeling tussen de autobatterij en die omvormer: je krijgt dan perfect wat je zoekt: een bron op 300 à 450 V (net zoals de spanning van een reeks zonnepanelen) en een omvormer die hiervan AC-stroom maakt. Nog zo aansturen dat niet constant de maximale energie omgezet wordt, maar enkel wat je huis nodig heeft.
 
DC-netwerk of AC-netwerk.
Het grote voordeel van een AC-netwerk is de eenvoudige omzetting van hoogspanning naar midden-en laagspanning. Voor transport over lange afstand heeft dat dus een streepje voor. Verder worden er heel wat AC-motoren in allerlei apparaten gebruikt. Bij een overstap zit je dus met een enorme vervangingskost.
Er heerst een misvatting dat laden vanuit een DC-netwerk zou kunnen zonder omvorming. Dat klopt niet. De beschikbare DC-spanning moet aangepast worden aan de spanning van de batterij op elk moment. Je kan niet zomaar een 500V spanning verbinden met een 400V batterij of met een 230V DC spanning een 400V batterij opladen.
Dat gebeurt met behulp van een DC-DC omvormers. Laden gebeurt typisch aan constante stroom, onafhankelijk van de spanning.
De omvormers die ik kennen doen dat door de DC-spanning in een hoogfrequente wisselspanning om te zetten en op nieuw gelijk te richten. Boost converter (bij verhogen van de spanning) of buck converter (verlagen van de spanning). Of men start van een AC-spanning of een DC-spanning maakt daarbij geen wezenlijk verschil.
Ook de omvormer voor de zonnepanelen werkt op die manier, maar genereert dan een 'traag' variërende spanning (slechts 50 Hz).
Voor V2G zie ik de mogelijkheid om de omvormer van de PV-installatie te gebruiken: je voorziet een koppeling tussen de autobatterij en die omvormer: je krijgt dan perfect wat je zoekt: een bron op 300 à 450 V (net zoals de spanning van een reeks zonnepanelen) en een omvormer die hiervan AC-stroom maakt. Nog zo aansturen dat niet constant de maximale energie omgezet wordt, maar enkel wat je huis nodig heeft.
Zijn er nu al PV-omvormers waar mee je direct je Tesla met DC kan opladen?