fivari
Maker van de Fivari-charger
Ik dacht eerder aan de andere richting, dus V2G. Voor het DC-laden van de Tesla zou je inderdaad een DC-DC omvormer nodig hebben ipv een DC-AC zoals gebruikelijk. Geen idee of die al bestaan.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Die belofte hoor ik al een paar jaar maar ik zie weinig prijsontwikkeling.de prijzen van laagvermogen DC laders zakken adequaat,
Begrijp ik het goed dat een DC-DC omvormer dan altijd een DC-AC-AC-DC omvormer is?Ik dacht eerder aan de andere richting, dus V2G. Voor het DC-laden van de Tesla zou je inderdaad een DC-DC omvormer nodig hebben ipv een DC-AC zoals gebruikelijk. Geen idee of die al bestaan.
Filip, zijn er al omvormers die dit doen?Voor V2G zie ik de mogelijkheid om de omvormer van de PV-installatie te gebruiken
Zijn er nu al PV-omvormers waar mee je direct je Tesla met DC kan opladen?
Volgens mij is smart grid planning naar verbruik veel efficiënter en effectiever om dat je ook geen verlies hebt tussen opslag en teruggave.Ik heb recent een proefopstelling gezien met een "omvormer" waarmee:
- PV (DC)
- Accu (DC)
- EV laden (DC -> "langzaam" op DC via CCS stekker)
centraal geregeld/aangestuurd werden.
Er werden tevens allerlei (kortsluit)proeven gedaan. Verliezen bepaald. En bovenal heel veel software optimalisaties.
Ik verwacht dat er uiteindelijk iets in deze richting op de markt gaat komen. Een thuisaccu wordt veelal ook gekoppeld aan een PV-omvormer. Waarom zouden we het laden dan ook niet direct in gelijkstroom doen? Wellicht de accu in de auto als mobiele thuisbatterij inzetten?
De ontwikkeling kan ingezet worden voor thuisgebruik. (uiteindelijk steeds mee DC via USB-C achtige aansluitingen en hiervoor vermelde toepassingen / " grote verbruikers met verwarmingselementen" nog wel op AC)
Maar ontwikkeling in grotere vorm ook mogelijk nabij een transformator / tankstation / etc. (net ontlasten -> iedereen rond etenstijd thuis laden/koken/WP gaat niet goed komen met huidige net)
Geen idee waar het exact naar toe gaat. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets gaat (en moet) veranderen.
Mee eens dat we hiermee snel grote stappen kunnen maken.Volgens mij is smart grid planning naar verbruik veel efficiënter en effectiever om dat je ook geen verlies hebt tussen opslag en teruggave.
Tesla lijkt me gefocust op globale energieproductie en -opslag met virtuele power plants en storage, en met een Noord-Amerikaanse focus. Zelfs hun eigen ecosysteem van solar roof, Powerwalls en Gen3 TWC is niet geïntegreerd in die mate dat V2G of zelfs slim laden al mogelijk is.Ik verwacht dat Tesla hier ook een grote rol in gaat spelen.
V2G is nog een stap te ver idd maar slim laden moet wel lukken toch?Tesla lijkt me gefocust op globale energieproductie en -opslag met virtuele power plants en storage, en met een Noord-Amerikaanse focus. Zelfs hun eigen ecosysteem van solar roof, Powerwalls en Gen3 TWC is niet geïntegreerd in die mate dat V2G of zelfs slim laden al mogelijk is.
Die belofte hoor ik al een paar jaar maar ik zie weinig prijsontwikkeling.
Het staat op een australische site dus zal wel AUD zijn.Bidirectional chargers for EVs are finally approved in Australia, and they'll be a game changer
A new kind of charger that allows an electric vehicle to be used as a giant home battery is close to going on sale in Australia. So how does it work and is it worth the price?www.abc.net.au
Niet duidelijk uit het stuk maar ik denk dat het om een DC versie van Wallbox gaat want die hebben ze al een laar jaar in ontwikkeling.
$10.000: waarschijnlijk maar niet helemaal zeker of ze USD bedoelen (~14000 AUD) of 10.000 AUD (~7175 USD)
Mee eens, maar omvormers gaan stuk na 10 jaar. Ik ga voor Easee laders (al gekocht) met enphase PV (bijna zeker) en dan vaste accu (komt later). Maar met je eens, het is allemaal nog niet optimaal (ik moet zelf de aansturing bouwen tussen die systemen...... wel leuk project). En eigenlijk wil je een systeem dat ook nog je warmtepomp en airco's kan mee integreren, je warm water en ruimte regeling .........En 10000 AUD is €6306, wat niet ver is van de 4K die ik recent al heb gezien.
Nog veel geld, maar als je voor 4K een omvormer kan kopen die tegelijk DC laadpaal en PV omvormer kan spelen, en je ook je thuisbatterij kan aan koppelen, en tegelijk load balancing kan doen en prioriteit kan geven aan het laden van je auto en thuisbatterij op zonnestroom, vind ik dat wel meevallen.