Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat een aantal off grid (hybride) omvormers dat eigenlijk wel kunnen. Er zijn situaties waarin die niet alle zonne-energie kunnen omzetten.
Maar je moet dan nog wel de stroom uit de autobatterij kunnen halen. Een aftakking maken.
 
Zijn er nu al PV-omvormers waar mee je direct je Tesla met DC kan opladen?

Ik heb recent een proefopstelling gezien met een "omvormer" waarmee:
- PV (DC)
- Accu (DC)
- EV laden (DC -> "langzaam" op DC via CCS stekker)
centraal geregeld/aangestuurd werden.
Er werden tevens allerlei (kortsluit)proeven gedaan. Verliezen bepaald. En bovenal heel veel software optimalisaties.

Ik verwacht dat er uiteindelijk iets in deze richting op de markt gaat komen. Een thuisaccu wordt veelal ook gekoppeld aan een PV-omvormer. Waarom zouden we het laden dan ook niet direct in gelijkstroom doen? Wellicht de accu in de auto als mobiele thuisbatterij inzetten?

De ontwikkeling kan ingezet worden voor thuisgebruik. (uiteindelijk steeds mee DC via USB-C achtige aansluitingen en hiervoor vermelde toepassingen / " grote verbruikers met verwarmingselementen" nog wel op AC)

Maar ontwikkeling in grotere vorm ook mogelijk nabij een transformator / tankstation / etc. (net ontlasten -> iedereen rond etenstijd thuis laden/koken/WP gaat niet goed komen met huidige net)

Geen idee waar het exact naar toe gaat. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets gaat (en moet) veranderen.
 
Ik heb recent een proefopstelling gezien met een "omvormer" waarmee:
- PV (DC)
- Accu (DC)
- EV laden (DC -> "langzaam" op DC via CCS stekker)
centraal geregeld/aangestuurd werden.
Er werden tevens allerlei (kortsluit)proeven gedaan. Verliezen bepaald. En bovenal heel veel software optimalisaties.

Ik verwacht dat er uiteindelijk iets in deze richting op de markt gaat komen. Een thuisaccu wordt veelal ook gekoppeld aan een PV-omvormer. Waarom zouden we het laden dan ook niet direct in gelijkstroom doen? Wellicht de accu in de auto als mobiele thuisbatterij inzetten?

De ontwikkeling kan ingezet worden voor thuisgebruik. (uiteindelijk steeds mee DC via USB-C achtige aansluitingen en hiervoor vermelde toepassingen / " grote verbruikers met verwarmingselementen" nog wel op AC)

Maar ontwikkeling in grotere vorm ook mogelijk nabij een transformator / tankstation / etc. (net ontlasten -> iedereen rond etenstijd thuis laden/koken/WP gaat niet goed komen met huidige net)

Geen idee waar het exact naar toe gaat. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets gaat (en moet) veranderen.
Volgens mij is smart grid planning naar verbruik veel efficiënter en effectiever om dat je ook geen verlies hebt tussen opslag en teruggave.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Volgens mij is smart grid planning naar verbruik veel efficiënter en effectiever om dat je ook geen verlies hebt tussen opslag en teruggave.
Mee eens dat we hiermee snel grote stappen kunnen maken.
Ik verwacht dat Tesla hier ook een grote rol in gaat spelen.

Alleen hiermee redden we het niet. Het zal niet de ene of de andere oplossing worden maar een combinatie van.
 
Ik verwacht dat Tesla hier ook een grote rol in gaat spelen.
Tesla lijkt me gefocust op globale energieproductie en -opslag met virtuele power plants en storage, en met een Noord-Amerikaanse focus. Zelfs hun eigen ecosysteem van solar roof, Powerwalls en Gen3 TWC is niet geïntegreerd in die mate dat V2G of zelfs slim laden al mogelijk is.
 
Tesla lijkt me gefocust op globale energieproductie en -opslag met virtuele power plants en storage, en met een Noord-Amerikaanse focus. Zelfs hun eigen ecosysteem van solar roof, Powerwalls en Gen3 TWC is niet geïntegreerd in die mate dat V2G of zelfs slim laden al mogelijk is.
V2G is nog een stap te ver idd maar slim laden moet wel lukken toch?

Als een Tesla aan een laadkabel gekoppeld is kan men eenvoudig vanaf afstand wel/niet laten laden. De gebruiker/eigenaar bepaald (via app of scherm) tot welk percentage de auto minimaal geladen moet zijn op een bepaald moment. Vanaf afstand kan men bepalen wanneer men gaat laden. En als het interessant/nodig is kan men ook verder laden dan percentage wat door de gebruiker is opgegeven. Op deze wijze kunnen pieken in het net opgevangen worden (vb: overschot tgv zon-/windenergie). Zeker als energieprijzen negatief zijn is dat erg interessant. In NL is er op dit moment zelfs subsidie voor "power on demand" van enige omvang. Mede door de SIM-kaart is elke Tesla er technisch klaar voor.
 
Ben er toevallig mee bezig, probleem is: Tesla kan geen V2G (nog niet) en geen officielle API (ik krijg het wel voor elkaar maar wat een gedoe). Als het V2G aan kan en een API heeft (zoals heel veel laders, PV systemen, etc ....) dan is het makkelijk te sturen met oa EPEX data (vrij eenvoudig op te halen).

Tesla heeft gelijk, hij hangt vaak niet aan de lader (overdag staan ze op de zaak). Dus ik ga uit van vaste accu met systemen die ik wel kan aansturen. De logica is vrij eenvoudig, maar je moet het kunnen aansturen. Tesla aan sturen is een ramp, als ze iets wijzigen werkt het niet meer.

Dus ik neem een lader die ik kan aansturen, dan kan ik de laadsessie starten als de kosten laag zijn (aangezien dat meestal midden in de nacht is...... wel zo handig als dat automatisch gaat).

Zelfs als ze met V2G komen, zonder goede integratie (API) heb je er weinig aan.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Die belofte hoor ik al een paar jaar maar ik zie weinig prijsontwikkeling.

Niet duidelijk uit het stuk maar ik denk dat het om een DC versie van Wallbox gaat want die hebben ze al een laar jaar in ontwikkeling.
$10.000: waarschijnlijk maar niet helemaal zeker of ze USD bedoelen (~14000 AUD) of 10.000 AUD (~7175 USD)
 

Niet duidelijk uit het stuk maar ik denk dat het om een DC versie van Wallbox gaat want die hebben ze al een laar jaar in ontwikkeling.
$10.000: waarschijnlijk maar niet helemaal zeker of ze USD bedoelen (~14000 AUD) of 10.000 AUD (~7175 USD)
Het staat op een australische site dus zal wel AUD zijn.
 
En 10000 AUD is €6306, wat niet ver is van de 4K die ik recent al heb gezien.

Nog veel geld, maar als je voor 4K een omvormer kan kopen die tegelijk DC laadpaal en PV omvormer kan spelen, en je ook je thuisbatterij kan aan koppelen, en tegelijk load balancing kan doen en prioriteit kan geven aan het laden van je auto en thuisbatterij op zonnestroom, vind ik dat wel meevallen.
 
En 10000 AUD is €6306, wat niet ver is van de 4K die ik recent al heb gezien.

Nog veel geld, maar als je voor 4K een omvormer kan kopen die tegelijk DC laadpaal en PV omvormer kan spelen, en je ook je thuisbatterij kan aan koppelen, en tegelijk load balancing kan doen en prioriteit kan geven aan het laden van je auto en thuisbatterij op zonnestroom, vind ik dat wel meevallen.
Mee eens, maar omvormers gaan stuk na 10 jaar. Ik ga voor Easee laders (al gekocht) met enphase PV (bijna zeker) en dan vaste accu (komt later). Maar met je eens, het is allemaal nog niet optimaal (ik moet zelf de aansturing bouwen tussen die systemen...... wel leuk project). En eigenlijk wil je een systeem dat ook nog je warmtepomp en airco's kan mee integreren, je warm water en ruimte regeling .........