Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla 100D nu online ! Wagen ( 90D) 8 dagen geleden bevestig

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, 2 jaar geleden kreeg je voor 1 euro ongeveer 1,35 dollar, vandaag nog maar 1,05 dollar.

Als je dat herrekent in de prijzen van een nieuwe Tesla die nu 110.000 EUR kost, zou dezelfde Tesla aan de toenmalige koers 85555 euro kosten, een verschil van 25K euro...


klopt niet helemaal.

een groot deel van de prijsstijging die wij hier in € zien, is veroorzaakt door de stijging van de $ tegenover de €.
Tussen het ogenblik dat de prijs van mijn auto gekend was en nu, is de dollar meer dan 27% gestegen.

Ik zou nu én inklapbare spiegels én mistlampen vooraan én vierwielaandrijving én 25%meer range én Autopilot én betere zetels én middenconsole én betere radio én 4G/LTE én een waanzinnige acceleratie én een betere afwerking én een facelift-uitvoering én een hogere topsnelheid én rode remklauwen én én én hebben voor +/- 12% meerkost, bij gelijkblijvende wisselkoers.

(helaas geen duolader meer, ik zal daarom mijn classic houden)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Persoonlijk zie ik geen reden om te upgraden naar een 100D. Mijn range anxiety ben ik drie jaar geleden al kwijt geraakt. Met een 90D kan ik prima uit de voeten en buiten de extra capaciteit zie ik geen verschil of mis ik iets?
 
Persoonlijk zie ik geen reden om te upgraden naar een 100D. Mijn range anxiety ben ik drie jaar geleden al kwijt geraakt. Met een 90D kan ik prima uit de voeten en buiten de extra capaciteit zie ik geen verschil of mis ik iets?
Eens voor wat betreft de S, maar de X vind ik toch net een ander verhaal, daar is het verbruik toch beduidend hoger. Ik ben blij om van een 90 (82 bruikbare) kWh naar een 100 (vermoedelijk 96 bruikbare) kWh te gaan.

Overigens voor mij niet van belang voor ritten in Nederland, maar wel voor reizen naar het Iberisch schiereiland, waar de uitrol van superchargers (nog) beperkt is.
 
Persoonlijk zie ik geen reden om te upgraden naar een 100D. Mijn range anxiety ben ik drie jaar geleden al kwijt geraakt. Met een 90D kan ik prima uit de voeten en buiten de extra capaciteit zie ik geen verschil of mis ik iets?
Dat herken ik inderdaad wel. Ik zou denk ik zelf nu voor de 60 kWh versie gaan ipv de 85 kWh versie die ik nu heb. Mede gezien het eigenlijk een 75 kWh accu is, waarmee je dus probleemloos vaak tot 100% kunt laden en ook het superchargen tot vrij hoge SoC snel blijft gaan.

Maar ik gebruik de 100% range van de 85 kWh versie ook maar iets van 10-15x per jaar denk ik, dus die paar keer dat ik 100 km verder moet kunnen dan de 60 kWh accu levert kan ik wel een Supercharger of Fastned locatie meepakken. Voor mij is het prijsverschil voor de upgrade naar 75 kWh softwarematig, of het 90 kWh accupakket niet zo interessant. De acceleratie van de 90 kWh is natuurlijk wel erg aantrekkelijk :D :D
 
Eens voor wat betreft de S, maar de X vind ik toch net een ander verhaal, daar is het verbruik toch beduidend hoger. Ik ben blij om van een 90 (82 bruikbare) kWh naar een 100 (vermoedelijk 96 bruikbare) kWh te gaan.

Overigens voor mij niet van belang voor ritten in Nederland, maar wel voor reizen naar het Iberisch schiereiland, waar de uitrol van superchargers (nog) beperkt is.
Als je vaak lange ritten maakt, kan ik me er iets bij voorstellen. Scheelt wat reistijd en misschien een (extra) stop. Bij mij speelt dat echter geen rol. Kom weinig in Spanje.
 
Als je vaak lange ritten maakt, kan ik me er iets bij voorstellen. Scheelt wat reistijd en misschien een (extra) stop. Bij mij speelt dat echter geen rol. Kom weinig in Spanje.

Idem bij mij. Ik ben met wat routeplanners bezig geweest om vergelijkingen te maken. Komt neer op een half uur reistijd extra (7,5 t.o.v. 7 uur) - en dat in je vakantie (dan speelt tijd voor mij geen rol). Met een beetje drukte of file zit je daar ook snel aan. Ik heb mijn order op de 90D laten staan.
 
Spreken we hier alleen van extra range met de 100D of ook van nieuwe technology batterijen ( nieuwe cooling ) zoals Musk had vermeld op lancering van P100D. Als dit het geval is misschien zal de 100D wel de nieuwe SUC3 (extra snel ) charger kunnen gebruiken en anderen maar ?
Wat van verkoopwaarde in 3-4 jaar voor meer range kan ook misschien spelen ?
 
Spreken we hier alleen van extra range met de 100D of ook van nieuwe technology batterijen ( nieuwe cooling ) zoals Musk had vermeld op lancering van P100D. Als dit het geval is misschien zal de 100D wel de nieuwe SUC3 (extra snel ) charger kunnen gebruiken en anderen maar ?
Wat van verkoopwaarde in 3-4 jaar voor meer range kan ook misschien spelen ?

De huidige 100 gebruiken dezelfde cellen, maar wel een andere indeling in het batterijpakket. De koeling is inderdaad ook aangepakt. Ik verwacht dat de nieuwe 2170 cellen nodig zijn om veel sneller te laden.
 
Persoonlijk zie ik geen reden om te upgraden naar een 100D. Mijn range anxiety ben ik drie jaar geleden al kwijt geraakt. Met een 90D kan ik prima uit de voeten en buiten de extra capaciteit zie ik geen verschil of mis ik iets?

ook ik ben van mening dat grotere batterijpakketten niet voor iedereen noodzakelijk zijn.

Range-anxiety wordt vooral veroorzaakt door het bewust niet, of niet ver genoeg, laden aan een laadpaal (wegens geen zin, geen tijd, te duur, ....) - en die versie van range-anxiety heb je ook bij grotere batterijen.
Zoals ik eerder al aangaf : ik heb véél meer range-anxiety ervaren bij mijn ICE (waarmee ik ruim 800km kon rijden op één 'lading'); omdat ik absoluut bij een bepaald (goedkoper;)) tankstation wou tanken. Iedere week weer kilometers lang achter een vrachtwagen hypermilen.
De luxe van iedere dag met een volle tank thuis te vertrekken ken je niet met een ICE.


Maar een kleine batterij bij een S/X betekent ook minder acceleratie.
En in die zin viel de proefrit met een 70D tegen; ik miste al snel de acceleratie van de P85
 
klopt niet helemaal.

een groot deel van de prijsstijging die wij hier in € zien, is veroorzaakt door de stijging van de $ tegenover de €.
Tussen het ogenblik dat de prijs van mijn auto gekend was en nu, is de dollar meer dan 27% gestegen.

Ik zou nu én inklapbare spiegels én mistlampen vooraan én vierwielaandrijving én 25%meer range én Autopilot én betere zetels én middenconsole én betere radio én 4G/LTE én een waanzinnige acceleratie én een betere afwerking én een facelift-uitvoering én een hogere topsnelheid én rode remklauwen én én én hebben voor +/- 12% meerkost, bij gelijkblijvende wisselkoers.

(helaas geen duolader meer, ik zal daarom mijn classic houden)

Je zou je zelfs de vraag kunnen stellen of de recente prijsstijgingen een invloed zal hebben op de resale value van de huidige MS. Puur gedreven door vraag en aanbod.

Nu, in elk geval, als ik mijn config opnieuw/koopbeslissing opnieuw invoeg in de configurator (ik heb een full option P85D, wintervelgen etc) dan gaat de aankoop van 130K EUR naar 195K EUR. 65K meer voor 15kWh batterij plus Autopilot 2.0.

"Neen bedankt" zeg ik dan.

Even off-topic misschien. Ben dan toch kort naar het autosalon geweest en wat er opviel was dat
- Tesla off the charts is met hun prijzen, vergeleken met de Hybrids. (Full option Volvo XC90 T8 : 110K, Porsche Panamera : 150K)
- LandRover als enige merk niets doet met hybrids + uit de markt geprijsd zijn. Die hebben echt de boot gemist
- Populairste hybrid de Porsche Panamera is. Wachttijd >1 jaar als je vandaag bestelt.
 
Ik zie wederom een mooie prijsverhoging aankomen. Over 1 maand gaat de 90 er uit en dan is de auto weer 7k duurder. Je zou eigenlijk verwachten dat met de komst van de 100 de 90 omlaag zou gaan. Immers de prijs van batterijen daalt nog altijd jaarlijks ongeveer 10 procent. Tot op heden zijn het echter enkel forse prijsverhogingen geweest.
Zolang er geen concurrentie is bepaalt Tesla de prijs en niet (of toch in mindere mate) de markt.