Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla 3 - Compressor op accu aansluiten. Kan dat?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een poging gewaagd, wel wat gevonden over compressors om banden op te pompen. Toch besloten nieuw topic te maken, excuus :)


Ik heb een Karsten opblaasbare tent waarvan de slangen naar bijna 4 bar gaan. Hiervoor gebruik ik een kleine compressor van de tentleverancier die ik normaliter aansluit op de accu van mijn vorige auto.

Nu is die Opel inmiddels sinds een week een heerlijke m3.

Kan ik deze compressor op dezelfde wijze aansluiten op de accu in de frunk zoals ik normaal deed op mijn ICE? Het is ongeveer 2 x 2 minuten dat de compressor aanstaat.

Dank!

Danny

Schermafbeelding 2019-08-13 om 20.31.51.png
 
Ik heb een poging gewaagd, wel wat gevonden over compressors om banden op te pompen. Toch besloten nieuw topic te maken, excuus :)


Ik heb een Karsten opblaasbare tent waarvan de slangen naar bijna 4 bar gaan. Hiervoor gebruik ik een kleine compressor van de tentleverancier die ik normaliter aansluit op de accu van mijn vorige auto.

Nu is die Opel inmiddels sinds een week een heerlijke m3.

Kan ik deze compressor op dezelfde wijze aansluiten op de accu in de frunk zoals ik normaal deed op mijn ICE? Het is ongeveer 2 x 2 minuten dat de compressor aanstaat.

Dank!

Danny

View attachment 441397

Dat is op zich een normale accu van 12v dus dat zou moeten kunnen.
 
  • Like
Reactions: Danny n
Als je 'm aansluit op de accupolen zie ik geen probleem. 2x2 minuten is maar kort.
Ik zou inderdaad wel zorgen dat de Tesla de 12V accu bij kan laden (dus voldoende peut in de tractie accu)
Maar hoe belangrijk dat is hangt een beetje af hoeveel stroom die compressor trekt

Grootste probleem zal waarschijnlijk zijn om goed bij die polen te kunnen
 
  • Like
Reactions: Danny n
Hoeveel ampere is de compressor? Tot 15 ampere kan direct op de sigaretten stekker. Is dan ook nog afgezekerd..
Ik heb onze karstentent altijd op deze manier opgepompt (benzine auto's).
Recentelijk de compressor gebruikt om de banden van de model op de juiste druk te brengen. Ook directe op de sigaretten stekker aangesloten.
 
  • Like
Reactions: Danny n
Ja, dat is logisch, want de 12 V accu zorgt voor de standaard zaken zoals deurbediening, starten van van alles en nog wat, schermen, eigenlijk alles wat niet rechtstreeks betrekking heeft op de motor. Is bij alle EV's kritisch.

Aha dat wist ik niet. Ik dacht dat juist alles van de main accu kwam, al dan niet met een omvormer.
En de 12v accu wordt dus automatisch bijgeladen als deze op een te laag nivo komt, en niet alleen als je rijdt maar ook als de auto stil staat al dan niet in slaapstand? (in tegenstelling tot een ICE)
 
Aha dat wist ik niet. Ik dacht dat juist alles van de main accu kwam, al dan niet met een omvormer.
En de 12v accu wordt dus automatisch bijgeladen als deze op een te laag nivo komt, en niet alleen als je rijdt maar ook als de auto stil staat al dan niet in slaapstand? (in tegenstelling tot een ICE)

Ja, de auto heeft een DC-DC converter zodat de 350/400V uit de tractieaccu gebruikt wordt om de 12V accu te laden. De computer meet het voltage uit de 12V accu en als die te laag is dan gaat ie bijladen. Dat doet ie ook als de auto stil staat.
 
Ja, de auto heeft een DC-DC converter zodat de 350/400V uit de tractieaccu gebruikt wordt om de 12V accu te laden. De computer meet het voltage uit de 12V accu en als die te laag is dan gaat ie bijladen. Dat doet ie ook als de auto stil staat.

Dan is het wellicht verstandig om die accu ook na bijvb 5 jaar te vervangen of is dat ook iets wat Tesla voorschrijft in het onderhoud?