TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Tesla als deelauto?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by HerrJones, Nov 12, 2016.

1. HerrJones

HerrJones Call me Maarten

Nadat een buurman er over begon merk ik dat ik heel voorzichtig met de gedachte speel: wat als ik mijn X, die in maart wordt geleverd, een deelauto maak? Vast een hoop haken en ogen (nogal een dure auto... verzekering... mag het überhaupt met een zakelijke auto?). Maar eigenlijk is het een fantastische manier om mensen uit mijn wijk te enthousiasmeren over EV's en Tesla.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Ik denk het niet maar ik geloof wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik opper het idee ook al, vooral straks met betrekking tot Model 3. Hoewel ik me er al wel een goed beeld bij kan vormen merk ik om me heen dat men nog heel erg vast zit aan de bezitsgedachte. Toch gaat het natuurlijk gebeuren.
    Je mag je auto uitlenen zoveel je wilt. In die gevallen is er sprake van een gemachtigde bestuurder en is de verzekering geldig.

Als je het officieel tegen betaling gaat aanbieden zal dat denk ik veranderen.

We hebben wat dat betreft nog een lange weg te gaan.

3. HerrJones

Inderdaad.
    Daar ligt de grens, hè? Vraag je er geld voor of niet? Is het bedrijfsvoering of niet?

Het gaat me niet om het geld. Wel vind ik het een erg mooi idee om elektrisch rijden (en daarmee de Tesla-ervaring, die voorlopig toch voor de meeste mensen buiten bereik ligt), met anderen te kunnen delen. Anders vanaf maart eerst maar eens een klein voor-niets-uitleen-clubje met een aantal buren. Kijken hoe dat gaat.

4. Hans Noordsij

Dat lijkt me een mooie start.
    Maar even verder filosoferen. Een Model 3 kost zeg 50k. Deze auto staat, net als elke auto, gemiddeld 22 uur per dag stil als het niet meer is.
    Wat als je een klein collectiefje maakt van 10 gezinnen die elk 5K bijdragen en dan via een app (die er zeker zal gaan komen) de auto kunnen reserveren. Nu nog ellenlange lijst van bezwaren denkbaar maar zoals altijd wordt ook die vanzelfsprekendheid op een gegeven moment herzien.

Dat is ook wat Elon bedoelde toen hij zei dat een kleinere EV dan Model 3 in de praktijk niet nodig zal zijn omdat iedereen, al dan niet op afroep (waarbij Tesla zelf ook aan de vloot wil bijdragen) en al dan niet autonoom, op het juiste moment over mobiliteit kan beschikken.

• Like x 1
  5. HerrJones

Yup, mooi hoor!

6. Mdobro

Mdobro Member

kijk eens bij snappcar.nl daar zou je de auto kunnen aanbieden en enkel aan je buren verhuren.
    Wellicht hebben ze een "interne" oplosing?
    Je verzekering is dan ook direct goed gedekt, welliswaar zijn er kosten, maar je hebt er ook veel gemak van.

7. HerrJones

Dank!

8. Vantage

Vantage Member

Ik kan zorgeloos de weg op!

Dan is dit een beter alternatief dan SnappCar. Zij hebben geen interne oplossing volgens mij. Bij clixx ben je voor 3,50 per dag verzekert als je iemand anders zijn auto leent.

P.S. Ik houd me ook graag aanbevolen de X een keer uit te laten :rolleyes:

• Informative x 1
  9. HerrJones

Interessant!

10. basvk

basvk Active Member

Vergeet bij die gedachte niet dat de meeste auto's tegelijkertijd op de weg zijn en tegelijkertijd stil staan. En gedurende een flink deel van die 22 uur slapen de meesten.
    Ik denk dat het moeilijk wordt om 10 gezinnen te vinden die een zodanig niet overlappend leven hebben dat ze één auto goed en eerlijk kunnen delen.
    Het zal eerder zo zijn dat 10 gezinnen misschien met 8 auto's in plaats van 10 toekunnen...

Er zal eerst een enorme omslag plaats moeten vinden qua werktijden en -plaatsen en andere gewoonten voordat het wagenpark significant uitgedund kan worden.
    Persoonlijk denk ik dat het er niet van zal komen, want met autonoom rijden wordt het nog laagdrempeliger om in de auto te stappen...

11. Hans Noordsij

Dat bedoel ik met omdenken. We zullen gaan zien dat er een vloot van wagens op afroep bij komt die vooral tijdens de drukke tijd af en aan rijden om mensen naar hun werk te brengen als de woon-werkafstand niet te groot is, zelfrijdend, en via meest efficiënte route. Evenzo zullen winkeliers gezamenlijk wat auto's klaarzetten om klanten te halen en brengen. Door afname van verkeersdruk door lager aantal auto's en aanleg van corridors (wat nu de spaarzaam gebruikte busbanen zijn, om iets te noemen) zal het behoorlijk snel gaan en gaan die auto's, als mensen op hun werk zijn, verder met rijden van mensen naar poli's van ziekenhuizen etc.

Die ene auto voor de tien gezinnen zal gewoon voldoende zijn voor op zijn beurt een dagje uit. En mocht dat niet zo zijn dan zijn er koppelingen met andere collectieven (alles via app's) waar je dan bijv. een X kunt reserveren voor een familiedag.

Als je vijf jaar geleden zou voorspellen dat we nu in een EV rijden met bereik van >400 km, met superprestaties en autopilot en vanaf nu voorbereid op autonomie zou men een blauw busje voor je bestellen. Dus onwaarschijnlijke dingen gebeuren gewoon. De enige hindernissen zijn, vrees ik, de overheden die het tempo niet kunnen bijbenen, zich laten leiden door belanghebbenden en angst voor het nieuwe.

Mooi toekomstbeeld zo voor de zondag.

12. ebullio

ebullio Active Member

Het zullen echter niet kleine collectiefjes worden, maar 1 groot collectief genaamd Tesla Network waarin je je eigen Tesla inbrengt

13. Gerard60

Gerard60 Member

Het probleem met deelauto's is dat ze doorgaans staan op een plek waar je niet bent en je ze weer af moet leveren op een plek waar je niet wezen moet. Het lijken wat dat betreft wel treinen. Zelf probeer ik MyWheels(Huur voordelig een auto) wel eens. Ze hebben de verzekering goed op orde en je kan de gebruikersgroep beperken.
    Maar het blijft wachten op de nieuwe AP waarbij de auto naar je toekomt en ook weer zelf terug rijdt.

14. Hans Noordsij

Dat zou nog het beste zijn. En als je geen Tesla hebt, gebruik je die van het Network.

15. Hans Noordsij

Klopt, en daarom komen ze naar je toe en brengen ze je waar je wilt en peren hem dan weer.

16. BobbyKings

BobbyKings Silver

Volgens Pow (en ene Vincent) kan het nu al.

17. Hans Allis

Hans Allis Member

Dit is vanaf december ook hier in Leersum de bedoeling met mijn MX. Aanbieden via Snappcar/Mywheels. Ik heb de auto zelf bij lange na niet elke dag nodig en hoop op deze wijze ook anderen enthousiast te krijgen.

Wat Clixx betreft: ze bieden geen aparte verzekering, waardoor je no-claimkorting niet altijd gegarandeerd beschermd wordt. Ze maken een afweging tussen vergoeden van de gereden schade of het vergoeden van je premie-verhoging over de komende 5 jaar. Als er een schade van € 10.000 gereden wordt en het eigen risico + premie-verhoging komende 5 jaar bedraagt € 8.000, dan val je terug in schadevrije jaren. Dat kan volgens mij (geen verzekeringsexpert) best wel onaangename bijwerkingen hebben.

In die zin zijn Snappcar en Mywheels prettiger: aparte polis via Centraal Beheer.

18. HWS

HWS Supporting Member

Mijn kleinkinderen? Opa kan t binnenkort zelf al ervaren:confused:.

19. BobbyKings

BobbyKings Silver

Ja ambtenaren en innovatie, dat is wel het schoolvoorbeeld van contrdictio in terminis.

20. HerrJones

Erg leuk, Hans!
    Ik hoor tzt graag je ervaringen!

Share This Page