Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla als deelauto?

This site may earn commission on affiliate links.
Via SnappCar zijn er nu zo'n 20 aanbieders van Tesla. De gemiddelde huurprijs per dag is rond de €240,00. Met ca. 150 vrije kilometers en €0,20 per extra gereden kilometer.
Via Tesla Networks zal dit in 2017 een stuk gemakkelijker maken. Het enige probleem is dat het een centraal ingerichte service is. M.a.w. Tesla zit achter het stuur. Dit gaat goed zolang er invloed van gebruikers op het centrale beleid mogelijk is en zolang het verdienmodel voornamelijk ten goede komt van de gebruikers.
Wat verzekering betreft wordt een real time variabele premie mogelijk, gebaseerd op rijgedrag en verkeersomstandigheden. Op het dashboard van de Tesla kun je je een App voorstellen die de premie per seconde weergeeft. Rij je roekeloos dan betaal je veel premie. Zet je de Tesla op autopilot dan betaal je niks of heel weinig premie. Dit vraagt ook om een community van verzekerden, waarbij minder schades lagere premies opleveren.
 
Via SnappCar zijn er nu zo'n 20 aanbieders van Tesla. De gemiddelde huurprijs per dag is rond de €240,00. Met ca. 150 vrije kilometers en €0,20 per extra gereden kilometer.
Via Tesla Networks zal dit in 2017 een stuk gemakkelijker maken. Het enige probleem is dat het een centraal ingerichte service is. M.a.w. Tesla zit achter het stuur. Dit gaat goed zolang er invloed van gebruikers op het centrale beleid mogelijk is en zolang het verdienmodel voornamelijk ten goede komt van de gebruikers.
Wat verzekering betreft wordt een real time variabele premie mogelijk, gebaseerd op rijgedrag en verkeersomstandigheden. Op het dashboard van de Tesla kun je je een App voorstellen die de premie per seconde weergeeft. Rij je roekeloos dan betaal je veel premie. Zet je de Tesla op autopilot dan betaal je niks of heel weinig premie. Dit vraagt ook om een community van verzekerden, waarbij minder schades lagere premies opleveren.

Die prijzen zullen het niet worden. Het zal aanzienlijk lager zijn, met vooral Model 3 als werkpaard. Als tesla het goed organiseert, en, zoals ze beloven, de klant voorop stellen zodat deze er voornamelijk aan verdient, hoef ik geen invloed. De doelstelling van tesla is om zoveel mogelijk elektrisch vervoer te krijgen, niet om autoverhuurder te worden. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn straks, vooral het idee van de verzekering opent mogelijkheden. Zeker met autonomie zal de premie erg meevallen.
 
Die prijzen zullen het niet worden. Het zal aanzienlijk lager zijn, met vooral Model 3 als werkpaard. Als tesla het goed organiseert, en, zoals ze beloven, de klant voorop stellen zodat deze er voornamelijk aan verdient, hoef ik geen invloed. De doelstelling van tesla is om zoveel mogelijk elektrisch vervoer te krijgen, niet om autoverhuurder te worden. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn straks, vooral het idee van de verzekering opent mogelijkheden. Zeker met autonomie zal de premie erg meevallen.

Inderdaad. Dat is veel te duur natuurlijk. Een goed richtpunt is wat er nu betaald wordt pp/km (rond de €0,09) voor Ride-sharing via BlaBlaCar. Met Model 3 als werkpaard kan die prijs nog verder zakken. Als er dan bovendien een decentrale autonome organisatie ingericht wordt en die werkt op basis van crypto coins met zoveel mogelijk automatisch uitgevoerde processen (smart contracts), dan kan het snel gaan met het aan de kant zetten van de benzine/diesel auto. Het traditionele autobezit en het autorijden wordt in verhouding onaantrekkelijk.

Wie weet komt er ook nog een campagne à la "stop met roken" :) Op die manier zou het zelfs a-sociaal worden om in een benzine/diesel auto te rijden.
 
  • Like
Reactions: Hans Allis
Dit is vanaf december ook hier in Leersum de bedoeling met mijn MX. Aanbieden via Snappcar/Mywheels. Ik heb de auto zelf bij lange na niet elke dag nodig en hoop op deze wijze ook anderen enthousiast te krijgen.

Wat Clixx betreft: ze bieden geen aparte verzekering, waardoor je no-claimkorting niet altijd gegarandeerd beschermd wordt. Ze maken een afweging tussen vergoeden van de gereden schade of het vergoeden van je premie-verhoging over de komende 5 jaar. Als er een schade van € 10.000 gereden wordt en het eigen risico + premie-verhoging komende 5 jaar bedraagt € 8.000, dan val je terug in schadevrije jaren. Dat kan volgens mij (geen verzekeringsexpert) best wel onaangename bijwerkingen hebben.

In die zin zijn Snappcar en Mywheels prettiger: aparte polis via Centraal Beheer.
Ik loop nu wat SnappCar betreft helaas wel tegen 'n aandachtspuntje aan: polis loopt via Allianz met een maximale dekking van € 90.000,- Zelfs met de meest basic Model X kom je daar tegenwoordig al boven. Ik ga van de week eens bellen met ze in de hoop, dat er mogelijkheden zijn dat gat te dichten, maar dit vormt vooralsnog wel even een probleem.
 
Ik loop nu wat SnappCar betreft helaas wel tegen 'n aandachtspuntje aan: polis loopt via Allianz met een maximale dekking van € 90.000,- Zelfs met de meest basic Model X kom je daar tegenwoordig al boven. Ik ga van de week eens bellen met ze in de hoop, dat er mogelijkheden zijn dat gat te dichten, maar dit vormt vooralsnog wel even een probleem.
Hier kwam ik een paar dagen terug ook achter. Toch worden er X'en aangeboden via SnappCar, dus die verhuurders besluiten of dat risico voor lief te nemen, of hebben een speciale afspraak gemaakt. Ben benieuwd wat ze je vertellen.
 
Naast Ride-sharing apps als Blabla Car is er in Duitsland nu een alternatief om mensen mee te nemen....
Schitterend in zijn eenvoud. Ik vind het spijtig dat de lifters van het straatbeeld verdwenen zijn.
Ook al een paar keer succesvol blablacar carpoolers mee genomen. Tot ik erachter kwam dat je dan met een firmawagen eigenlijk een taxivergunning voor nodig hebt (blablacar laadt immers niet toe om het gratis te doen en als je er aan verdient ben je een taxi). Verzekering zou een probleem gemaakt hebben, mocht er iets gebeurd zijn.

Ik wacht nog steeds op een op waze gebaseerde app die ook carpoolopties integreert. Iets als ”Neem de eerste straat links en op het einde van die straat heeft iemand dezelfde bestemming ingegeven, gelieve te stoppen voor carpooling alvorens rechtsaf te slaan”.
Wij wonen in 1 van de woondorpen tussen Brussel en Gent, vooral in de spits moet het mogelijk zijn om de mensen realtime te matchen. Zowat iedereen hier werkt in Gent of Brussel. En als de bestemmingen niet dicht genoeg bij elkaar liggen, kan een ‘overstap’ aan de afrit, snel een tweede lift opleveren. Veel collega’s van de carpooler passeren daar immers.
Is er hier geen app ontwikkelaar die er een business in ziet?
 
Tot ik erachter kwam dat je dan met een firmawagen eigenlijk een taxivergunning voor nodig hebt (blablacar laadt immers niet toe om het gratis te doen en als je er aan verdient ben je een taxi). Verzekering zou een probleem gemaakt hebben, mocht er iets gebeurd zijn.
Lijkt me sterk dat enkel het gegeven firmawagen dit verschil zou veroorzaken.
 
Lijkt me sterk dat enkel het gegeven firmawagen dit verschil zou veroorzaken.
Ik denk dat je er als particulier nog mee weg komt als het duidelijk is dat dit geen zwarte business is maar slechts sporadisch gebeurt en de betaling slechts een vergoeding (of delen) van de kosten is en dus zeker geen bijverdienste is.
Ik weet niet of het nu nog zo is, ik spreek va 2005, maar puur theoretisch mocht je in België met een firmawagen zelfs niet carpoolen met een collega naar het werk of zelfs niet voor het werk samen een verplaatsing doen (klantenbezoek). Ik werkte toen voor IBM en zelfs IBM (heiliger dan de paus) vond het absurd. Ze hebben toen naar aanleiding van een probleemgeval een officiële interne nota rondgestuurd dat ze alle kosten van boetes en eventuele schade op zich zouden nemen ingeval dat er iets zou gebeuren en het personeel nadeel zou ondervinden.
 
Het decreet bezoldigd personenvervoer spreekt van

4° bezoldigd personenvervoer: het vervoer van personen waarvoor een vergoeding wordt gevraagd die hoger is dan de vervoersonkosten;


Misschien is het argument dat je met een firmawagen of salariswagen meer betaald wordt dan de vervoersonkosten, maar voor het vervoer van collega's geldt dan niet de verplichting voor een rijgeschiktheidsattest.

Wie met een bedrijfswagen rijdt (rijbewijs categorie B) en collega’s vervoert, heeft het attest niet nodig.


Nu, carpool.be spreekt er ook van:

Het is heel belangrijk dat de kilometervergoeding een zuivere onkostenvergoeding blijft, zonder dat de chauffeur er winst mee maakt. Dit betekent dat het totale bedrag dat de chauffeur ontvangt van zijn passagiers niet hoger mag zijn dan € 0,36 per kilometer.

Wanneer de chauffeur wel winst maakt op de rit, dan zou dit als bezoldigd vervoer kunnen beschouwd worden, met alle praktische gevolgen van dien op vlak van verzekering, rijvaardigheidsattest, fiscaliteit...


Ik herinner me rond het jaar 2000 inderdaad wat verwarring rond, en ik denk dat er sindsdien de regels zijn aangepast zodat carpooling wel mogelijk is.
 
  • Informative
Reactions: Phil V