Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla als lesauto

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal mezelf eerst even voorstellen.

Ik ben jasper 26 jaar uit Heerhugowaard en heb sinds 3 jaar een rijschool, ik rijd nu in een Volkswagen polo 1.6tdi met een chip van 95pk 250nm naar 130pk en 320nm. Tot nu toe werkelijk probleemloos, ondanks de chiptuning nog een frisse koppeling, motor, bak, nooit wat stuk gegaan aan de auto behalve 1x een lekke band.
Deze lease loopt binnenkort af dus ik zocht een vervanging voor mijn lesauto.

Ik specialiseer me al een poosje op de wat "uitdagendere" leerlingen, denk aan adhd, autisme, engelstalig, gewoon onhandig met techniek/geen inzicht of handicaps. Nou is er vaak vanuit deze doelgroep vraag naar automaatlessen omdat dit beter aansluit bij niveau/wensen.

nu stond ik dus voor de keuze voor een tal aan benzine/diesel/plugin/bev's.
druk aan het rekenen geslagen en kwam er al snel achter dat een elektrische auto al snel goedkoper is dan een vergelijkbare diesel of benzine auto (ik doe 60.000km per jaar) vanwege het niet meer hoeven tanken, fiscaal voordeel etc.

verder is een tesla natuurlijk een prachtig stukje promotie, ben af van het stigma "trage lesauto" en voor mijzelf ook een mooi kantoor om in te mogen werken.

de keuze is gevallen op een model 3 long range dual motor uit 2021, hagelnieuw. Waarom? Een standard range+ is met mijn gebruik al snel wat aan de krappe kant qua range en de performance heeft stuggere vering (rij natuurlijk veel 30zones+bebouwde kom), de grotere wielen gaan alleen maar gesloopt worden door stoeprandjes.

de auto word 23juni afgeleverd in Tilburg waarna ik eerst de dubbele bediening in laat bouwen+ de auto ga laten wrappen (ideeën of ervaringen met wrap bedrijven welkom!).
Hierna ga ik in juli de auto een goede vuurdoop geven met een roadtrip richting Italië, hierna gaat de auto een jaar of 5 dienst doen als lesauto.

in dit topic zal ik hierover mijn ervaringen delen hoe dit bevalt, hoe de auto zich stand houdt. Vragen altijd welkom:)
 
Ik denk dat bij een automaat de dubbele bediening alleen maar de rem is, dus een hydraulische aansluiting voor de remdruk en een elektrische voor het remlicht schakelaar.

Waarom geen mechanische verbinding tussen extra rempedaal en bestaande rempedaal?
Als de instructeur de rem indrukt beweegt er een stang waardoor de rem bij de bestuurder ingedrukt wordt.
Zo heb ik het in het verleden wel eens gezien bij een lesauto.
Bij een elektrische auto veel eenvoudiger vanwege ontbreken van middentunnel etc.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik weet eigenlijk niet wat ze nu in een lesauto hebben, maar waarom een stroom/gas/diesel/benzine pedaal als ze ook geen tweede stuur inbouwen?
Omdat het moet? Sommige situaties vereisen intrappen van rempedaal, andere situaties vereisen gas- (en in een Tesla dus stroom) pedaal. Ik kan me in ieder geval van heel vroeger herinneren dat er een extra gaspedaal in de lesauto was ingebouwd.
 
Dubbele bediening inbouwen is vrij eenvoudig momenteel.

Vroeger waren het nog stangen, tegenwoordig zijn het kabels die gemonteerd worden aan de originele pedalen en naar de passagierskant geleid worden.

1623404845752.png


 
Dubbele bediening inbouwen is vrij eenvoudig momenteel.

Vroeger waren het nog stangen, tegenwoordig zijn het kabels die gemonteerd worden aan de originele pedalen en naar de passagierskant geleid worden.

View attachment 672112

Waar is die derde pedaal voor? ;)
 
Zondag breng ik de auto naar de wrapper, komt er een folie van 3m op type 2080 Flip gloss ghost pearl.. dan de 5e van augustus naar het inbouwstation voor de dubbele bediening. Verder vanavond een spiegelsetje kopen en de spullen om het lesbord aan te passen van magneet naar zuignap.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zondag breng ik de auto naar de wrapper, komt er een folie van 3m op type 2080 Flip gloss ghost pearl.. dan de 5e van augustus naar het inbouwstation voor de dubbele bediening. Verder vanavond een spiegelsetje kopen en de spullen om het lesbord aan te passen van magneet naar zuignap.
Vind dit een heel mooi draadje. Laat je ons weten hoe het gaat met de eerste lessen en ook de reacties van de cursisten (of hoe noem je die: leerlingen, miniMaxjes, FSDmensen?)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja ben zelf ook heel benieuwd. Zit bij een regionale franchise met momenteel een auto of 10, dat is groot genoeg om sowieso mijn tesla vol te krijgen met automaat leerlingen, sterker nog we hebben ook al een automaat rijden die overvol zit. Als de tesla een succes blijkt te zijn gaat de rijschool zelf de ford fiesta automaat ook ruilen voor een model 3 voor de instructeur in loondienst die nu op de automaat zit. Op de automaat komen vooral mensen met een "rugzak" af of dit nou psychisch of fysiek is, en een groot deel zijn expats/mensen die Engelstalig les nodig hebben.

De promotie draait nu net 1week op 50% kracht en heb al 4 aanmeldingen binnen.