Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla autopilot HW 3.0

This site may earn commission on affiliate links.
Elon heeft zijn eigen tijdrekening, maar uiteindelijk wordt het allemaal gerealiseerd.

Ik vermoed (ik heb twee grote duimen):

HW3 testen eerste helft 2019, in productie tweede helft.
Retrofit voor HW2.5 begin 2020. Gratis voor auto's die voor FSD hebben betaald.
Ik weet niet of HW2 ook gaat gebeuren, weet de exacte verschillen niet.

In 2019 ook een upgrade (tegen betaling) van MCU 1 naar MCU 2.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Elon heeft zijn eigen tijdrekening, maar uiteindelijk wordt het allemaal gerealiseerd.

Ik vermoed (ik heb twee grote duimen):

HW3 testen eerste helft 2019, in productie tweede helft.
Retrofit voor HW2.5 begin 2020. Gratis voor auto's die voor FSD hebben betaald.
Ik weet niet of HW2 ook gaat gebeuren, weet de exacte verschillen niet.

In 2019 ook een upgrade (tegen betaling) van MCU 1 naar MCU 2.

FSD ..? Sorry weet het al, Full Self Driving
 
“Tesla is making significant progress in the development of its autonomous driving software and hardware, including our FSD computer, which is currently in production and which will enable full-self driving via future over-the-air software updates.”

Nou dat wordt spannend. Begin mei is mijn huidige auto uit de lease, maar ik vermoed dat begin/half mei pas weer boten naar Zeebrugge komen. Misschien toch overwegen een eventueel gekoppelde VIN begin mei nog een keer te laten losgooien tot ik er eentje krijg 'van de nieuwe lading'.
Wie weet duurt het wel een jaar voordat ze beginnen met FSD computerswaps... Wil FSD kopen na levering.
 
In onderstaand draadje verneem ik geluiden dat het nog onzeker is of voor (alle) FSD kopers sprake zal zijn van een gratis hardware update naar HW 3.0. Zijn er onder ons Model 3 bezitters met HW 2.5 en FSD die een harde garantie hebben gekregen voor gratis upgraden naar HW 3.0?
Trick: Autopilot HW 2.5 oder 3 ohne Schrauben rausfinden • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
Ich habe mittlerweile sowohl von 2x Delievery Experten in Deutschland und in Amsterdam als auch 1x in Sec, dass es gut möglich ist, dass die Besteller mit 2.5 HW UND FSD doch keinen kostenlosen Upgrade auf HW 3.0 erhalten. Zumindest für Model 3, welche in der Zwischenzeit nach der Bekanntmache ausgeliefert wurden. Das heisst Autos die ab April mit HW 2.5 produziert wurden bekämen keinen kostenlosen Upgrade. (....)(zie beiträge 371)
 
“Es ist gut möglich” ... tja.

Als we FSD bestelden stond er netjes welke functionaliteit er ging komen, en dat is het leveren van de hardware die dat mogelijk maakt een bindende contractvoorwaarde. Waar hebben we anders €6400 voor betaald ?
 
Tussen haakjes:
Als je de pagina van de configurator in het Engels zet:


Coming later this year:

  • Recognise and respond to traffic lights and stop signs.
  • Automatic driving on city streets.
Select Option£5,800

Includes the Full Self Driving Computer

Dat staat er al maanden zo.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Na aanhoudende problemen met rebooten en het kwijt raken van alle instellingen werd ik afgelopen week gebeld door Tesla Amsterdam met de vraag of alles nu in orde was met versie 2019.16.3.2. Ik kon dit aan hem bevestigen. Heb toen gevraagd hoe het met de door mij aangeschafte FSD zat. Hij vertelde mij dat toch echt alle computers vervangen gaan worden door de 3.0 versie. Als de testperiode achter de rug is en de hardware beschikbaar komt krijg je (als het goed is) vanzelf een uitnodiging.
Laten we hopen dat deze verhalen toch echt waarheid worden.....
 
  • Like
Reactions: Superendo and Klaas
Hij vertelde mij dat toch echt alle computers vervangen gaan worden door de 3.0 versie.

Enkel de wagens met FSD.

Vandaar de verwarring: er zijn nu terug HW2.5 wagens en sommige mensen die geen FSD bestellen moeten die niet, ondanks het feit dat het zonder FSD geen bal uitmaakt.

Sommigen daarvan hebben zichzelf in de voet geschoten : RWD LR met HW2.5 geweigerd, en Tesla heeft hun bestelling geannuleerd en de RWD LR niet meer bestelbaar gemaakt...
 
Enkel de wagens met FSD.
Als ik het goed heb ook voor de wagens dien nu nog geen FSD hebben maar waarvan de eigenaar alsnog FSD gaat bestellen...

Sommigen daarvan hebben zichzelf in de voet geschoten : RWD LR met HW2.5 geweigerd, en Tesla heeft hun bestelling geannuleerd en de RWD LR niet meer bestelbaar gemaakt...
Daar moest ik ook aan denken...

Zou het op de tweedehands markt nog veel schelen? Straks zijn er legio Model 3 eigenaren met HW 3.0 zonder FSD. Sommige eigenaren zijn zich mogelijk niet eens bewust of ze een HW 2.5 of HW 3.0 hebben, omdat dat voor hen (zonder FSD) geen verschil maakt.
De tweedehands prijs van een auto met FSD daarentegen zou in potentie wel eens waardevol kunnen zijn. Bizar eigenlijk als over een tijdje FSD echt boven de 10k zou gaan kosten en dat het voor tweedehands wagens destijds (veel) voordeliger was in aanschaf.. Hoe dat dan in de tweedehands prijs uitpakt..
 
Last edited:
Denk dat iedereen met hw 2.5 kan upgraden naar hw3 (betaald of niet, is gewoon kastje wisselen, alle aansluitingen zijn identiek), vraag is of je het nodig hebt en of Tesla dat wil.

Vanuit ontwikkelkosten standpunt bekeken: straks veel meer hw3 dan hw 2.5, maar moeten wel 2 software versies ontwikkelen/onderhouden. Wellicht is het veel goedkopere om die "paar" hw2.5 wagens te upgraden naar hw3 omdat ze dan maar een versie hoeven te ontwikkelen/onderhouden.

Beetje koffiedik kijken.....
 
  • Like
Reactions: Dim70
Heb net de levering van mijn Model 3 bevestigd gekregen (aanstaande maandag). Heb een voorraadmodel LR RWD (zwart, zwart, 19") aangeschaft (zakelijk).

Sales contactpersoon bevestigde net dat auto niet met HW3.0 is uitgerust. Ik heb overigens FSD ook niet als optie besteld.

Wat zouden jullie hiermee doen? Is het verschil tussen HW3.0 en HW2.5 merkbaar in de praktijk, of is het puur relevant voor navigatie met AutoPilot inclusief wisselen van rijbanen? Zouden jullie er nog een punt van maken bij sales?