Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Ik twijfel aan de beweringen van Solarwatt dat zij hun batterij al in juni op de markt hebben, Solarwatt.de althans heeft geen batterij op hun website, iets wat ik meteen op mijn website zou zetten als ik Tesla echt te slim af zou willen zijn.
Snel zeggen dat je er één wilt kopen en er vervolgens een jaar op moet wachten....,
Het is onbekend wat de capaciteit zal worden, concurrentie is goed maar lijkt me zoiets als achter het net vissen.
Als Tesla voor 10kwh een bedrag vraagt van USD 3500 ligt dat dicht bij de Kw prijs die nu geldt, tel daar bij op dat de Tesla Powerwall een tweeweg inverter heeft maakt het moeilijk voor anderen deze met winst te verkopen.
 
Hmmm... Zal nog even duren eer we die Tesla powerpacks in onze regio gaan zien :

http://www.engadget.com/2015/05/06/tesla-powerwall-earnings/

extract :
He said over 38,000 reservations have been received, which should take up the expected production through mid-2016, and demand is high enough to account for all of the Gigafactory's production if they devoted it just to stationary batteries.
 
Last edited by a moderator:
Ben benieuwd...
46277f692e7ec4a21345474043e82229.jpg
 
Had 2 weken geleden de vraag gesteld of we onze woning niet kunnen aansluiten op een uitsluitend-nacht-teller waarbij dan de Powerwall of -pack wordt aangesloten en alzo huis en wagen voedt.
Dit is het antwoord:

Beste heer Van Overloop,

Ik merk dat we u nog niet geantwoord hebben, onze excuses.

We zijn uw vraag intern aan het bekijken momenteel. Wat kan/mag, zowel technisch als reglementair.

Het principe onderschrijven we als netbeheerder volledig. Op lange termijn willen we er klanten toe bewegen dat ze verbruiken op momenten dat Energie vrij beschikbaar is (goedkoop is) en dat verbruik beperkt wordt tijdens piekmomenten. Daarvoor dient uiteindelijk ook de toekomstige slimme meter (VRAAG & AANBOD op elkaar afstemmen).

Alleen is tussen principe & praktische haalbaarheid vaak nog een kloof…



:confused:
Daar zijn we voorlopig dus nog niets mee.
 
Had 2 weken geleden de vraag gesteld of we onze woning niet kunnen aansluiten op een uitsluitend-nacht-teller waarbij dan de Powerwall of -pack wordt aangesloten en alzo huis en wagen voedt.
Dit is het antwoord:

Beste heer Van Overloop,

Ik merk dat we u nog niet geantwoord hebben, onze excuses.

We zijn uw vraag intern aan het bekijken momenteel. Wat kan/mag, zowel technisch als reglementair.

Het principe onderschrijven we als netbeheerder volledig. Op lange termijn willen we er klanten toe bewegen dat ze verbruiken op momenten dat Energie vrij beschikbaar is (goedkoop is) en dat verbruik beperkt wordt tijdens piekmomenten. Daarvoor dient uiteindelijk ook de toekomstige slimme meter (VRAAG & AANBOD op elkaar afstemmen).

Alleen is tussen principe & praktische haalbaarheid vaak nog een kloof…



:confused:
Daar zijn we voorlopig dus nog niets mee.
Het probleem is dat je bij piekbelasting nog steeds stroom uit het net trekt in plaats van uit de opslag. Zo'n powerwall kan 2kW leveren, terwijl je op het moment dat je de inductie kookplaat aanzet kortstondig even 8 kW nodig hebt bijv. Dan komt er dus 2kW vermogen uit je accu's en nog steeds 6kW uit het net.
Idealiter heb je een opslagsysteem dat (over relatief korte tijd) een heel hoog maximum vermogen kan leveren (kort door de bocht meer dan het piekvermogen van al je elektrische apparaten bij elkaar opgeteld), en dat gedurende de dag met een relatief laag vermogen continu wordt aangevuld vanuit het net.
Je hebt dan genoeg aan een hele lichte elektriciteitsaansluiting omdat de pieken dan door de accu's geleverd worden ipv door het net (bijv. 5A/230V continu levert al 25kW per dag op, meer dan genoeg voor een gemiddeld huishouden - vergelijk dat met het vermogen dat je nu in de meterkast hebt, 40A/230V in België? Dan kun je met 1 standaard huisaansluiting 8 woningen voorzien...)

Nog beter is het wanneer jouw elektriciteitsmaatschappij dat voor je doet in de wijkcentrale. Zodra dat technisch en financieel rendabel is zullen ze dat ook zeker doen lijkt me... (In NL lopen er al een paar proeven hiermee heb ik elders op dit forum gelezen).
 
Super ontwikkeling natuurlijk die Tesla batterij opslag. De opslag en de beschikbare vermogens zijn echter aan de kleine kant. Wat hier ook al gezegd wordt de piek van het verbruik is relatief laag waardoor een simpele kookplaat eigenlijk niet werkt echter ...

Inmiddels heb ik het zelf al geregeld. En tegen aanzielijk lagere kosten per KW.

Ik heb een batterij opslag met AGM accu's van 38KW. Deze worden continue door de zon geladen en 's avonds wordt of het huis of de auto hiervan geladen. De auto trekt natuurlijk al snel de accu leeg (ongeveer 20Kw) en je wilt de accu's namelijk niet geheel leegtrekken. Bovendien doet het systeem ook dienst als UPS voor het hele huis. Het vermogen wat ik contine kan leveren is 3 x 4000W. Als de auto 's avonds niet aan de lader hoeft gaat het huis gedurende de nacht naar de accu's en de status wordt continue bewaakt zodat er geen ongelukken gebeuren. Op deze manier wordt de auto voor een groot deel "echt" uit zonneenergie geladen en bovendien is er een goede backup voorziening in huis met als achtervang weer een aggregaat als het echt mis mocht gaan :)

Groeten,
GVW
 
Inmiddels heb ik het zelf al geregeld. En tegen aanzielijk lagere kosten per KW.

Ik heb een batterij opslag met AGM accu's van 38KW. Deze worden continue door de zon geladen en 's avonds wordt of het huis of de auto hiervan geladen. De auto trekt natuurlijk al snel de accu leeg (ongeveer 20Kw) en je wilt de accu's namelijk niet geheel leegtrekken. Bovendien doet het systeem ook dienst als UPS voor het hele huis. Het vermogen wat ik contine kan leveren is 3 x 4000W. Als de auto 's avonds niet aan de lader hoeft gaat het huis gedurende de nacht naar de accu's en de status wordt continue bewaakt zodat er geen ongelukken gebeuren. Op deze manier wordt de auto voor een groot deel "echt" uit zonneenergie geladen en bovendien is er een goede backup voorziening in huis met als achtervang weer een aggregaat als het echt mis mocht gaan :)

Groeten,
GVW

Dank voor haarfijne uitleg GVW. Over zoiets gaan wij alle Belgen die zonnepanelen hebben en een 's nachts ladende Tesla dus de volgende weken moeten nadenken, want de netvergoeding wordt voor ons over enkele weken van kracht. Bloemlezing uit de uitleg van Eandis (volledige tekst op http://www.eandis.be/sites/eandis/files/documents/tarief_voor_prosumenten_met_een_terugdraaiende.pdf):

Is het interessant voor mij om te kiezen voor een netvergoeding op basisvan een aparte meting i.p.v. het prosumententarief? Het prosumententarief wordt berekend op basis van een gemiddelde gelijktijdigheid van productie en verbruikbij prosumenten. De aanrekening van het prosumententarief, als deel van de netvergoeding, neemt niet wegdat de terugdraaiende teller in veel gevallen nog steeds voordelig is voor de prosument. Je leverancier bere-kent de energiecomponent op je energiefactuur (dus niet de net-component) immers nog steeds op basis vande meting met de terugdraaiende teller. Enkel als je ervan overtuigd bent dat jouw eigen verbruik en productie meer gelijktijdig zijn dan bij een gemiddelde prosument, én als je leverancier bereid is om de hoeveelheid geïnjecteerde stroom nog steeds in mindering te brengen van je werkelijke afname (voor de bepaling van de energiecomponent van je elektriciteits-factuur), kan het interessant zijn om te kiezen voor een netvergoeding op basis van een gescheiden meting. Je moet bovendien rekening houden met een eenmalige kost voor plaatsing van een elektronische meter dieafname en injectie afzonderlijk registreert, van € 394,24 (excl. btw). Dit bedrag dient om de kosten van dewerkuren, de verplaatsing en het materiaal te vergoeden. Als ook de meterkast moet worden vervangen, komtde prijs op € 617,85 (excl. btw).

Bij "gelijktijdigheid van verbruik" moet je er dan maar "gelijktijdige eigen opslag" bijdenken (desnoods via de batterijen van onze S'jes zelf, zolang je maar weinig of niets naar het net terugzendt, op momenten waar je teller vandaag wél zou terugdraaien). Zoals (neem ik aan) vele Belgen die zonnepanelen én een S'je hebben is mijn dagverbruik negatief (teller draait terug), terwijl nachtconsumptie serieus toeneemt (de Tesla verbruikt zowat evenveel als het huis, @ 30.000 km/jaar thuisladen; in beide gevallen zo'n 5 Mw/jaar).

Heeft iemand (met meer wiskundig inzicht dan ik :biggrin:) al eens uitgerekend wat we als gemiddelde "Belgische Tesla-met-zonnepanelen-rijders" best zouden doen : prosumententarief of aparte meting met lokale opslagcapaciteit, hetzij via aparte batterijen hetzij rechtstreeks op onze S'jes als die overdag kunnen aangesloten zijn?
 
Ik heb, bij de invoering van het prosumententarief 1.0, nu reeds 2 jaar geleden , reeds zo een digitale meter laten plaatsen.
Bij ons bedraagt het forfaitaire bedrag ongeveer 70 EUR per jaar per kW aan vermogen van je omvormer. Stel je hebt een 5kW omvormer, dan betaal je dus 5 x 70 EUR ofwel 350 EUR PER jaar aan forfaitaire vergoeding.

Ik rekende uit dat, wanneer je ALLES zou injecteren van je zonnepanelen (wat je dus nooit doet), je dus 5.000 kWh per jaar injecteert, als je dus een digitale meter hebt, dan dien je te betalen voor wat je effectief injecteert, in mijn rekenvoorbeeld dus de volle 5.000kWh.
De injectie-prijs die ik terugvind is (voor het Intergem-gebied) : 5,465 EUR/MWh, ofwel 27,325 EUR voor 5.000kWh
Mijn keuze was toen zéér snel gemaakt....
Bron injectie tarieven : http://www.stroomvaneigenkweek.be/UPLOADS/FILS/PVVL_info_injectietarief_grotePV_v1.pdf

Ik denk dat ze erop rekenen dat 98% van de mensen gewoon het prosumentarief zullen betalen, deels uit onwetendheid, deels uit gemak...