Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en de GDPR wetgeving

This site may earn commission on affiliate links.
Vanaf 25 mei a.s. is de nieuwe GDPR privacy wetgeving van kracht. Daarbij hoort dat je als klant van een bedrijf het recht hebt om inzage te krijgen in de door dat bedrijf opgeslagen data. In het geval van Tesla zijn persoonsgegevens te koppelen aan veel gevoelige data; locatie, rijstijl, telefoonnummers, enzovoort.

Heeft iemand zijn of haar data al opgevraagd bij Tesla?
 
Vanaf 25 mei a.s. is de nieuwe GDPR privacy wetgeving van kracht. Daarbij hoort dat je als klant van een bedrijf het recht hebt om inzage te krijgen in de door dat bedrijf opgeslagen data. In het geval van Tesla zijn persoonsgegevens te koppelen aan veel gevoelige data; locatie, rijstijl, telefoonnummers, enzovoort.

Heeft iemand zijn of haar data al opgevraagd bij Tesla?
Dit wordt een probleem voor Tesla. De boete voor het niet voldoen dan deze wet is 20.000.000 euro.
 
Data van de wagen is geen persoonsgegevens. Dus denk dat GDPR hierop niet van toepassing is.


Uiteraard zijn jouw klantgegevens ergens gekoppeld aan de wagen. Het is nog geen 25 mei en ik ben GDPR al beu...

Andere merken lezen ook (weliswaar beperkter denk ik) gegevens uit tijdens onderhoud.
 
  • Like
Reactions: BartJ
Data van de wagen is geen persoonsgegevens. Dus denk dat GDPR hierop niet van toepassing is.

Uiteraard zijn jouw klantgegevens ergens gekoppeld aan de wagen. Het is nog geen 25 mei en ik ben GDPR al beu...

Andere merken lezen ook (weliswaar beperkter denk ik) gegevens uit tijdens onderhoud.

Helaas, ritdata van de auto zijn persoonsgegevens zodra ze zijn te herleiden tot een persoon .... dat is voor Tesla niet echt lastig.

Jaja, ook ik volg de cursusjes. Just love the red tape. Zo zinvol voor ons MKB’ers.
 
Dit wordt een probleem voor Tesla. De boete voor het niet voldoen dan deze wet is 20.000.000 euro.

tot 20.000.000 euro of 4% OMZET (niet winst) ze kunnen technieken gebruiken zoals pseudomnisation in hun deep learning zodoende dat je ge-anonimiseerd wordt, ik hoop dat ze het al op hun radar hebben GDPR. Maar wij als klant moeten onze expliciete toestemming geven om onze data te laten gebruiken. Het is echt wel onze data, ze moeten duidelijk zeggen voor wat en hoelang ze de data gaan gebruiken.
 
Helaas, ritdata van de auto zijn persoonsgegevens zodra ze zijn te herleiden tot een persoon .... dat is voor Tesla niet echt lastig.

Jaja, ook ik volg de cursusjes. Just love the red tape. Zo zinvol voor ons MKB’ers.

klopt niet.
Tesla weet nooit wie de wagen de bestuurd !
Dus geen GDPR van toepassing voor de data die ze capteren.
 
klopt niet.
Tesla weet nooit wie de wagen de bestuurd !
Dus geen GDPR van toepassing voor de data die ze capteren.

Inderdaad. Het is niet zo dat lokatiegegevens altijd persoonsgegevens zijn. Ik denk ook dat het wel goed zit met die data.

Volgens mij heeft Tesla niet zo heel veel persoonsgegevens. De gegevens die ze wel hebben zijn voor zover ik kan bepalen noodzakelijk voor hun dienstverlening.

Niets aan de hand dus, zolang ze zich aan de basisregels houden wat ze vast wel doen.
 
  • Like
Reactions: BartJ
tot 20.000.000 euro of 4% OMZET (niet winst) ze kunnen technieken gebruiken zoals pseudomnisation in hun deep learning zodoende dat je ge-anonimiseerd wordt, ik hoop dat ze het al op hun radar hebben GDPR. Maar wij als klant moeten onze expliciete toestemming geven om onze data te laten gebruiken. Het is echt wel onze data, ze moeten duidelijk zeggen voor wat en hoelang ze de data gaan gebruiken.
Yep, mijn zoon is de eigenaar van Considerati.com. Ik weet dus dat Tesla ons een zogenaamde Verwerkersovereenkomst moet voorleggen.
Ik ben benieuwd.
 
klopt niet.
Tesla weet nooit wie de wagen de bestuurd !
Dus geen GDPR van toepassing voor de data die ze capteren.
Maar wel wie de eigenaar of contactpersoon van de eigenaar is, ook al bestuurt zij de auto niet..;)

Art 4 sub 1) AVG: ‘alle informatie over een geidentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon’

Nb Dat hoeft geen juiste info te zijn. De vergaarbak is bewust zo ruim mogelijk gemaakt. Dus, enkel de info dat een auto op naam van persoon Y van A naar B rijdt is al een persoonsgegeven.
Sterker: enkel de info dat persoon Y een model 3 gereserveerd heeft is dat ook.
Nog sterker: enkel de info dat bedrijf X waarvan persoon Y de contactpersoon is een powerwall kocht is dat ook!

NB2 Als een ondernemer nu nog als reactie heeft: AVG ... watte?, dan weet hij wat er te doen staat de komende weken.
Verbazend veel klanten hebben die reactie en/of denken dat ze niets hoeven te doen.
 
Yep, mijn zoon is de eigenaar van Considerati.com. Ik weet dus dat Tesla ons een zogenaamde Verwerkersovereenkomst moet voorleggen.
Ik ben benieuwd.

Ik stuur als MKB’er aan mijn verwerkers zelf een verwerkersovereenkomst omdat ik de versies die zij mij sturen niet te pruimen acht. Onredelijke bedingen te over.

Overigens hoeft Tesla ons geen verwerkersovk te zenden hoor. Dat zou wat zijn. Tesla moet die overeenkomsten sluiten met haar onderaannemers zoals mailbedrijven, met haar loonadministrateur en anderen die de persoonsgegevens waarvoor Tesla de gegevensverantwoordelijke is bewerken.

Tesla moet de zgn ‘privacystatement’ voor ons maken. Dat zullen ze vast we tijdig doen, voor de hele EU.
Als ze meelezen en ze denken ‘watte?’ dan mogen ze mij pm’en. Voor een billijk tarief maak ik er een. Ik heb inmiddels wat ervaring.