Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Het zijn allemaal voorbeelden die tot doden leiden. Elke dag sterven er in Nederland 15 personen aan griep, in sommige jaren 20. Jaar in jaar uit en vinden we prima.

Dat loopt uiteindelijk op tot meer doden (of is al meer) dan dat HEEL Nederland Corona heeft en 3% overlijdt of een hoger percentage.

De exponentiële groei klopt dan ook niet. Corona maakt niet meer Nederlanders. Je kan gewoon 17mio mensen nemen met een percentage doden. Meer wordt het niet. Bij griep gaat het gewoon door.
Je hebt het helemaal mis.

Het probleem met Corona zonder maatregelen is dat de gezondheidszorg zo overbelast wordt dat mensen met andere aandoeningen niet de nodige zorgen kunnen krijgen. Je wil, zoals het artikel dat ik aanhaalde, niet met een blindedarmontsteking geconfronteerd worden terwijl de ziekenhuizen overbelast zijn door Corona patiënten, want jou de nodige zorgen geven betekent een Corona patient laten sterven en vice versa. En dan kom je met die 3% niet toe, en dat verklaart niet alleen de hogere sterftecijfers in Italië van Corona-patienten, maar wat je niet ziet zijn de extra sterftegevallen van mensen met andere aandoeningen die niet meer adequaat geholpen kunnen worden door overbelasting van het systeem.

De griep heeft die piek niet omdat griep minder besmettelijk is, of toch minder echte griepgevallen veroorzaakt.

iu


De gearceerde zone is de zone waar mensen die zouden kunnen genezen van Corona of hun andere aandoening toch overlijden omdat de gezondheidszorg overbelast is. Ik hoop dat ik niet moet uitleggen welk scenario wenselijker is.
 
Lees eerst de bijdrage van @Timmm eens voordat je oordeelt. Volgens mij geef ik een stevige onderbouwing, net als @wooter.

Man, man, man zoek de ignore knop. Of geef een onderbouwde reactie.

Ik begrijp echt dat jij het gewoon niet snapt lieve horta. Het gaat me niet om de inhoud, daar zijn fora namelijk voor...., maar om jouw verpakking. Dit forum wordt al jaren gekenmerkt door het fatsoen van bijna alle forumleden. Mijn reactie, en je mag voor jezelf uitmaken hoe onderbouwd die is, is dat jouw stijl totaal niet past in dit forum en in ieder geval voor mij als uitermate ongepast ervaren wordt.
 
@wooter : prima uitleg! Vermoedelijk zitten we nog wel in het stijgende deel van de curve; kijkend naar de data uit China en Zuid-Korea denk ik dat we de top eind volgende week bereiken.
Ik denk dat dat nog zeer optimistisch is. Globaal gezien zit België 2 weken achter op Italië, en hadden de maatregelen die vanavond effectief worden beter al 2 weken eerder genomen worden. Maar hindsight 20/20 dus dat gaat niet meer.

Het resultaat van de maatregelen ga je pas binnen 10 tot 14 dagen zien. Met vandaag 153 nieuwe besmettingen waardoor we op 556 besmettingen in België zitten, is het aannemelijk dat we binnen de week 5000 geïnfecteerden gaan hebben in België. Dat zullen dan nog altijd 150 doden zijn als je 3% wil aanhouden als sterftecijfer.

Het probleem met de maatregelen is dat als ze op tijd en goed uitgevoerd worden, het na 14 dagen gaat lijken of het allemaal wel is meegevallen. Het beste bewijs dat de maatregelen werken is als mensen het gevoel hebben dat ze overdreven waren...
 
  • Like
Reactions: jww1966 and JanG007
Dan al? Dan eet ik een bezem...
Het spul is al enige tijd gaande. In Hubei (een provincie met een 60 miljoen inwoners) werden de eerste gevallen medio november 2019 ontdekt. december/januari ging het in mis voor de rest van China ( 2019–20 coronavirus pandemic - Wikipedia ).
Inmiddels zitten de Chinezen op de dalende poot van de curve ( China's Hubei reports no new coronavirus cases outside city of Wuhan) . Het eerste nederlandse geval 27 februari 2020, daarna facilitatie door wintersport en carnaval. Het beleid in Nederland tav deze pandemie is heus wel adaequaat.
Ik zeg dus niet dat het dan al over is ... Maar het aantal nieuwe gevallen zal niet meer toe maar eerder afnemen.
Die bezem: daar zal ik je niet aan houden ;)
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Overigens valt me wel op, dat mensen erg hardnekkig "fout" gedrag kunnen vertonen. In mijn kerkgenootschap zou op Witte Donderdag ( 9 april dus) het Heilig Avondmaal gevierd moeten worden: geen goed idee dus ... Maar sommige kerkraadsleden kunnen dat niet erg begrijpen.
 
In België: toch wel redelijk streng: alle scholen dicht, alle crèches dicht, alle resto's en cafés dicht, alle cultuurevents afgelast tot half april, alle sportactiviteiten verboden (zelf mijn tennis vanavond en daar komt echt geen groot publiek op af en neem ik toch meer dan 1m afstand van mijn tegenstrever), winkels dicht in het weekend.

Het argument van een overbelaste gezondheidszorg volg ik, en ik zal de maatregelen uiteraard respecteren. En toch kan ik me de indruk niet ontnemen dat er sprake is van enige hysterie.
Wat we ondertussen in de discussie niet meenemen zijn de negatieve neveneffecten van de genomen maatregelen, die misschien ook voor extra sterfte zorgen. Of de kwaliteit van het leven van heel veel mensen aantasten. Hoe lang is dit houdbaar?
Hoe lang overleven sommige verzwakte bejaarden als ze niet door corona geveld worden? Streven we ineens onsterfelijkheid na?
Stel je eens voor dat we met evenveel mondiale inzet van middelen het klimaatprobleem, daar gaat toch ook enige urgentie van uit, zouden aanpakken, of van elke verzwakte persoon die vroegtijdig overlijdt door luchtverontreiniging melding zouden maken, elke dag een balans (zou ook 10.000den per jaar gaan) om met de paniek die dan ontstaat EV te verplichten.
 
Zoals het eruit ziet - en waarom andere zuilen zoals middenstandsverenigingen, bedrijfsleven en vakbonden toch positief reageren - zijn de maatregelen net om latere economische schade te beperken.

Het is misschien makkelijk om in abstracten te praten ("wat is de nuttige levensduur") maar het wordt toch wat anders met ouders en familielieden die behoren tot risicogroepen.
 
Nog wat meer over die curve: dit is de situatie waar Belgie zich nu in bevind, dus beter dan Italië maar niet zo veel... We zijn geen aan, Singapore of Hongkong.

upload_2020-3-13_17-14-35.png


We zitten op dag 9. Pas tegen pakweg dag 19 kunnen we zeker zijn dat het gaat afvlakken, en dan zitten we dus aan een conservatieve geregistreerde ~2500 besmettingen en ~75 doden. En dan moet je vaststellen dat België procentueel wel veel besmettingen kent.

Privacy settings
 
  • Informative
Reactions: BartJ
Status
Not open for further replies.