Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
@wooter: het helpt echt als je stopt met continu de wedstrijd België-Nederland maken. Het helpt ook als je wat meer respect opbrengt voor andermans beleid, daarmee zouden je argumenten krachtiger kunnen worden. Nederland kiest voor een ander beleid dan de (ontbrekende!) regering van België. De situatie is dan ook heel anders, wij hebben niet te maken met 4 of 5 deelregeringen.

Ik heb al eerder in het draadje uitgelegd waarom er erg kritisch naar het gedrag van Italië gekeken wordt, en waarom er geen vertrouwen is in de zuidelijke landen van de EU. Ja, er is daar een humanitaire crisis, en ja dat verdient de steun van de hele EU, maar de middelen (zet de geldkraan maar volledig open, Noord-Europa betaalt wel, en daarna gaan we gewoon weer op de oude voet voort met andermans en vooral ons geld uitgeven) heiligen niet het doel. Er zijn meer, betere en andere methodes van hulp.
 
Het heeft vooral met financiële efficiëntie te maken. Diezelfde efficiëntie waarbij zorgverzekeraars in Nederland behandelingen in België aanbieden. Je weet wel, dat België waar je nauwelijks studentenleningen moet afbetalen omdat je opleiding aanzienlijk gesubsidieerd is, waar zorgverleners en verzorgingsinstellingen geconventioneerde tarieven hanteren die lager zijn dan in Nederland, waardoor Nederlandse zorgverzekeraars van beide walletjes kunnen eten (want lagere kosten, maar wel dezelfde premies optrekken).

Maar dat kan je Nederlandse zorgverzekeraars toch niet kwalijk nemen? Als die de Nederlandse "handel" tegen een lagere prijs aan willen nemen en goede zorg bieden?

Zorgkosten zijn in Nederland inmiddels meer dan 15% van BNP. Het wordt gezien als een van de beste zorgstelsels in de wereld (niet mijn woorden). Ik heb niet het idee dat dat beknibbelen of Hollandse zuinigheid is. Wel zijn er zorgen over de groei van kosten en betaalbaarheid. Niet gek dat gekeken wordt naar efficiëntie en kostenbesparing. ik kan niet inschatten of dat nu in ons nadeel werkt.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
“Hello world. Geef me even je contactgegevens dan stuur ik beademingsmachines, gratis. Ohja verzendkosten zijn natuurlijk ook voor mij. Groeten, Elon”
 

Attachments

  • 9196E913-F46D-44E2-80EF-09DAA518CC92.png
    9196E913-F46D-44E2-80EF-09DAA518CC92.png
    319.9 KB · Views: 44
In de linker kolom kan je hem bijwerken met 175 stuks las ik net.
Helaas heeft dit gisteravond ook mij persoonlijk geraakt.

Yep, vandaag inderdaad grote aantallen erbij. Echt erg om te zien hoeveel mensen er dagelijks sterven aan dit virus (ook aan andere ziektes en ongelukken uiteraard maar daar gaat het hier nu niet om). Daarom zijn de maatregelen erg belangrijk, al vind ik ze zelf wel nog een beetje te soepel hier in NL. Daarom nu ook de kans dat de IC's toch overbelast gaan raken. Misschien nog net niet deze week, maar mogelijk dus wel volgende week. Ligt er echt aan hoe snel ze kunnen opschalen. Vind dat we al veel eerder strengere maatregelen hadden moeten hebben, juist om dit te voorkomen. Niet die "intelligente" lockdown zoals Mark Rutte het noemt. Hoewel hij zegt dat ongeveer heel Nederland zich er aan houdt zie ik jammer genoeg toch nog steeds veel situaties waar dit zeker niet het geval is. De lege straten waar hij het over heeft zie ik ook niet echt. Tuurlijk is het wat rustiger geworden maar leeg zoals in Italië en Spanje het geval is nog zeker niet.

Natuurlijk is het vooral pijnlijk als het je persoonlijk op de een of andere manier raakt. Weet niet of het bij jou om een sterfgeval gaat of iets anders. Als dat het geval is, mijn condoleances. In ieder geval veel sterkte.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Jij mag geen huisbezoek doen, dat mag alleen de arbo... Als je het toch doet dan gaat je dossieropbouw tegen je werken want je doet iets dat absoluut niet mag. Werkgevers mogen zich niet bemoeien met het ziekteproces. Als je dat wel doet, tsja, dan ben je archaïsch bezig. ;)
 
Jij mag geen huisbezoek doen, dat mag alleen de arbo... Als je het toch doet dan gaat je dossieropbouw tegen je werken want je doet iets dat absoluut niet mag. Werkgevers mogen zich niet bemoeien met het ziekteproces. Als je dat wel doet, tsja, dan ben je archaïsch bezig. ;)
Je gaf aan dat controleurs zijn afgeschaft maar dat is echt onwaar. En als ik de arbodienst vraag om een controle te doen ben ik toch de opdrachtgever? De inhoudelijke beoordeling doet de arboarts.

Tot zover offtopic
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar

Wat de schrijver vergeet dat als je het virus ongeremd zijn gang laat gaan om de economie te redden, mogelijk een zeer groot deel van NL (en de wereld) lange tijd ziek thuis zit, als 10-20% (maar misschien veel meer) van de werknemers gedurende langer periode thuis komen te zitten en mogelijk halve of hele bedrijven zijn geïnfecteerd, dat dan ook de economie stil ligt en bedrijven de fles op gaan. Het idee dat het alleen oudere mensen treft, is natuurlijk niet het geval, dat daar de meeste sterfgevallen bij zitten ja, maar het is niet zo dat de rest fluitend doorloopt en de economie gewoon blijft doordraaien. Afgezien dat het ethisch een discutabel artikel is, is het ook nog eens kortzichtig. En het is echt geen griepje, vraag maar de artsen en verpleegkundigen, ook voor jongeren niet.

Stel die MKB-er moet twee man ziek personeel doorbetalen voor ongeveer 4 weken, dan gaat die dat ook niet trekken en dan mist die eveneens omzet mede omdat een deel van zijn klanten ziek thuis zit. En een zzp-er die na 2-3 weken het niet meer trekt, kan dus eigenlijk nooit op vakantie, of als die ziek wordt of een been breekt is die ook failliet; dan ben je niet goed bezig. En ja ik weet dat er heel wat schijn zzp-ers zijn die verplicht zzp-er moeten worden en feitelijk geen ondernemer zijn en bizar weinig vet op de botten hebben, maar dat is een andere discussie (wel zijn daar juist de bijstandsloketten voor geopend).

Ik denk dat de overheden nu heel bewust kiezen uit twee kwaden: Virus proberen te onderdrukken met beperkingen en lockdowns met een relatief korte economische schadeperiode (China gaat na vier maanden weer een beetje draaien), of het virus volledig zijn gang laten gaan met als gevolg een volledige instorting van de medische zorg (ook voor niet corona patiënten) en totaal niet weten hoe lang het gaat duren en mogelijk veel meer economische schade.

mijn 2 centen

btw: aan de Spaanse Griep, ruim 100 jaar geleden zijn naar schatting 17 tot 50 miljoen mensen overleden, als je dat extrapoleert naar de huidige wereldbevolking dan praat je over 70 tot 200 miljoen doden. En dan ligt echt de wereld economie stil en breekt overal de maatschappelijke pleuris uit.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.