Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en zelfrijdende wagens

Wordt Model 3 zelfrijdend?

  • Ja

    Votes: 44 67.7%
  • Nee

    Votes: 17 26.2%
  • Ander antwoord.

    Votes: 4 6.2%

  • Total voters
    65
This site may earn commission on affiliate links.
We schrijven er veel over maar eigenlijk is het heel simpel. We hebben verschillende niveaus bedacht, van 1 tot 5, en dan zou het stapsgewijs naar niveau 5 gaan, in hele stappen.
De werkelijkheid zal er echter anders uitzien en veel minder schokkend zijn dan wij denken of vrezen.
Die indeling is studeerkamerwerk omdat alles nu eenmaal gerubriceerd moet zijn in ons geordende "denken".

Maar juist wij hebben het bewijs in handen dat het heel anders zit. Als enigen hebben wij Autopilot, geen van de andere systemen is hiermee vergelijkbaar.
Maar wat hebben wij nu eigenlijk? Houdt het op bij 2 of 3? Als je in de alles of niets fase denkt inderdaad, maar dat is niet de realiteit.

Wij hebben alle fases, van 1 tot en met 5 in onze auto. Zo heb je nog helemaal niets wanneer je inderdaad in Amsterdam tussen de trams en fietsers en voetgangers laveert of op een woonerf rijdt waar kinderen op elk moment kunnen opdoemen.

Maar rijden we op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht met het gewone verkeer mee op Autopilot dan kun je gerust zeggen dat er bepaalde delen van het traject zijn dat de auto zelfrijdend is. Dat weten we allemaal maar vanwege dat "bepaalde delen" moeten we alert blijven want de omstandigheden kunnen veranderen. Overigens voordat de strafpunten er waren kun je daar soms tientallen kilometers op AP rijden, gewoon op je baan achter je voorganger en volkomen veilig (althans veiliger dan jezelf met alle afleidingen doet).

Wat we gaan zien met AP2.0 is dat allereerst de huidige functies worden verbeterd en uitgebreid. Daarmee zal de omvang van wat ik eerder noemde "bepaalde delen" gigantisch gaan toenemen. Zo zal het al heel snel mogelijk zijn dat je vanaf de oprit van een snelweg tot waar je er weer af moet de regie volledig aan de auto kunt overlaten. Daarvoor is niet eens zo heel veel meer nodig. Bedenk dat de auto dan veel meer calculerend zal zijn, goed zal berekenen of inhalen een relevante winst oplevert en daarna zal bekijken wat beter is, versnellen en links blijven met het verkeer daar mee rijdend of weer naar rechts. Het is te verwachten dat hij er de voorkeur aan geeft om zoveel mogelijk dezelfde baan te houden.
Met AP2.0 zullen de huidige hiaten snel opgevuld worden en ik denk dat we, met AP2.0, in 2017 dit grotendeels bereiken en dat zo met de verder lerende software het eerst de snelwegen worden vrijgegeven. Dat betekent dat je, als je over snelwegen gaat, het grootste deel van de reis iets anders kunt doen.

Dat is dan dus van op- tot afrit niveau 5. Ik verwacht dat dat in 2018 er al wel zal zijn.

Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de comptabiliteit met het, ik noem het maar, secundaire wegennet. Daar zijn al veel stukken waar het best mogelijk zal zijn, waar wij ook al AP aanzetten, maar ook stukken waar het niet kan.

Je krijgt dan een AP die gekoppeld is aan de weg waar je op rijdt (Ik noem het voor het gemak maar AP hoewel het natuurlijk heel wat meer is). M.a.w., je rijdt de snelweg op en krijgt, wellicht letterlijk, groen licht op het scherm wat betekent dat je het los kunt laten. Maar dan kom je bij een afrit en het systeem geeft dan waarschuwing dat je het moet overnemen. Om eerlijk te zijn verbaast het me dat we dat nu nog niet hebben. Het enige dat we hebben op dat gebied is, vooral in Duitsland, stukken weg waar AP beperkt is in snelheid. Ga je harder rijden doet AP niet meer mee. Het zou ook zo geweest kunnen zijn dat hij het stuur zelf teruggeeft als je bijvoorbeeld een rotonde nadert, maar dat hebben we (nog?) niet.

In de loop der tijd zien we zo steeds meer wegen onder de "dekking" van de zelfsturende capaciteiten van de auto gaan vallen.

Naast het verder leren van de auto zal er ook aan de infrastructuur gewerkt worden zodat meer wegen kunnen worden vrijgegeven. Zo zal er naar en van cruciale spots als vliegvelden, stadscentra, theme parks, shopping malls, ziekenhuizen en verkeerscentra als knooppunten van OV, wegen aangepast worden zodat deze ook onder het zelfrijden vallen (met waarschijnlijk ook voorrechten voor doorstroming, zoals nu de busbanen dat hebben). Zodra dat netwerk dichter wordt en het "makes sense" kun je bijvoorbeeld vanaf Schiphol naar Amsterdam centrum een corridor, zo noem ik deze, laten bemannen door autonoom rijdende auto's. Daarmee zal het beginnen en gaandeweg zullen meer van die corridors worden vrijgegeven. Dat hoeven geen nieuw aangelegde banen te zijn, maar ze zijn wel vrij van erg risicovolle elementen als voetgangers, buiten voor het voertuig kenbare oversteekplaatsen, hoewel de auto daar zelf al best wel mee zou kunnen omgaan, maar, safety first.

Dat zal verder groeien totdat er steeds meer spots zijn waar auto's, ik noem maar de Model 3 omdat die de dienst uit gaat maken over een paar jaar wat volume en inzetbaarheid betreft hoewel X en S ook mee kunnen doen natuurlijk, zelf kunnen komen zodat ze mensen kunnen oppakken om naar het winkelcentrum te brengen of het werk (redelijk grootschalige opstapplaatsen bij een concentratie van bedrijven), de trein, het vliegveld etc.

Parallel hieraan komt het besef, omdat het in de praktijk gemakkelijk gaat, dat het niet meer nodig is om zelf een auto, of twee auto's te hebben. En heb je bijv. een Model 3 (maar kan ook S of X zijn) dan staat het je vrij om deze gedurende de uren dat je hem niet nodig hebt, te laten meedoen in de vloot. Daarentegen kun je, als je die nodig hebt, bij bijzondere gelegenheden een X laten voorrijden uit de vloot.

Dan krijg je de situatie die Elon heeft beschreven. Deze situatie zal, naar mijn inschatting, over 5 tot 10 jaar bereikt worden. Er is dan trouwens ook een nieuwe generatie in opkomst die anders zal aankijken tegen een auto als "bezit" maar het heel gewoon vinden dat ze een planning maken wanneer ze een auto nodig hebben, en wat voor type, 3, S of X, en dan via een app deze reserveren. Tesla heeft al aangegeven zelf deze vloot, waar dat nodig is, aan te vullen zodat de beschikbaarheid gegarandeerd is.

Dan blijven de lastige punten. Door het afnemen van het aantal voertuigen zullen er meer autovrije plaatsen kunnen komen maar ook plaatsen waar de auto zelf niet mag (en dus zal) rijden. Maar waarschijnlijk zal het dan gelijk zo zijn dat je als menselijke bestuurder daar ook niet meer welkom bent en misschien zelfs juist daarom.

Mooi vooruitzicht.
 
Last edited:
Mijn dagelijkse bezigheid is software ontwikkelen. Daarin geldt heel erg sterk de 20/80 regel.
Het kost je 20% van de tijd om 80% van de functionaliteit neer te zetten.
De laatste 20% neemt echter 80% van de tijd in beslag (inclusief foutloos krijgen, uitbreidbaar, alle foutcondities afgehandeld etc.)
Het probleem is dat iedereen plant met die 20% (sommigen zijn voorzichtiger en verdubbelen hun verwachtingen, en komen zo op 40% van de werkelijk benodigde tijd. Elon heeft daar overigens geen last van...;))

Met AP 1 zijn we nog lang niet op die 80% van de functionaliteit, we zijn nog met de low hanging fruit bezig, rechtdoor tussen de lijntjes, baantje opschuiven, niet tegen de voorganger botsen. Dat beslaat natuurlijk wel het grootste deel van een lange rit, en ook meestal het deel waarbij je op hoge snelheid rijdt dus een prima begin.
Tesla is intern natuurlijk al veel verder, maar zijn ze al op 80%? Zelfs als ze daar al zijn hebben ze nog 4/5 van de ontwikkel effort/tijd te gaan...
 
Mijn dagelijkse bezigheid is software ontwikkelen. Daarin geldt heel erg sterk de 20/80 regel.
Het kost je 20% van de tijd om 80% van de functionaliteit neer te zetten.
De laatste 20% neemt echter 80% van de tijd in beslag (inclusief foutloos krijgen, uitbreidbaar, alle foutcondities afgehandeld etc.)
Het probleem is dat iedereen plant met die 20% (sommigen zijn voorzichtiger en verdubbelen hun verwachtingen, en komen zo op 40% van de werkelijk benodigde tijd. Elon heeft daar overigens geen last van...;))

Met AP 1 zijn we nog lang niet op die 80% van de functionaliteit, we zijn nog met de low hanging fruit bezig, rechtdoor tussen de lijntjes, baantje opschuiven, niet tegen de voorganger botsen. Dat beslaat natuurlijk wel het grootste deel van een lange rit, en ook meestal het deel waarbij je op hoge snelheid rijdt dus een prima begin.
Tesla is intern natuurlijk al veel verder, maar zijn ze al op 80%? Zelfs als ze daar al zijn hebben ze nog 4/5 van de ontwikkel effort/tijd te gaan...

Ik weet niet precies of je het nu bedoelt als reactie op mijn post maar in mijn verhaal hebben ze nog vijf tot tien jaar de tijd om de best haalbare situatie te bereiken. Als je dat afzet tegen de huidige ontwikkelingen klopt je verhaal hoewel Elon zich inderdaad niet laat hinderen door welke "vaste regel" dan ook en daarmee dan behoorlijk kan verrassen.
 
Ik weet niet precies of je het nu bedoelt als reactie op mijn post maar in mijn verhaal hebben ze nog vijf tot tien jaar de tijd om de best haalbare situatie te bereiken. Als je dat afzet tegen de huidige ontwikkelingen klopt je verhaal hoewel Elon zich inderdaad niet laat hinderen door welke "vaste regel" dan ook en daarmee dan behoorlijk kan verrassen.
ok ik ging nog uit van je 2020/2021 scenario in een vorige post ;). Decennium lijkt er meer op :)
 
ok ik ging nog uit van je 2020/2021 scenario in een vorige post ;). Decennium lijkt er meer op :)

Je hebt gelijk. Het oogt wat tegenstrijdig. Met die uitloop naar tien jaar doel ik ook op het acceptatieproces en het omdenken door beleidsmakers en uiteraard verdere perfectionering van de software en infra-afstemming.
Als je vraagt wanneer het technisch zal kunnen, d.w.z. op daaraan aangepaste wegen, dan zou het best in 2020 kunnen. En daar vallen snelwegen uiteraard onder en dan ook een deel van het secundaire wegennet.
 
Best passende draadje denk ik voor een nieuw filmpje met zelfrijdende Tesla: Model S | Tesla Nederland

Wel jammer dat de afspeelsnelheid zo hoog ligt, had graag op originele snelheid filmpje gekeken. Iemand tips om filmpje te kunnen downloaden?
Ga naar Free Online YouTube Downloader: Download YouTube Videos, Facebook and many others! en vul in het grote tekstveld linksboven als video link in:
Code:
https://vimeo.com/192179726

Als het goed is verschijnt er dan een groene Download knop.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Dat hij eerst APP2 maar in orde krijgt. Het duurt wel erg lang tegen dat we op niveau van APP1 zitten. En volgens de demo video van APP2 zou dat met de hardware mogelijk moeten zijn.

Oftewel zoals ik in een eerdere post heb aangegeven. Daarbij ging ik uit van 5 tot 10 jaar maar zet Elon mij nu terug door aan te geven dat het met twee jaar zover kan zijn. Het belangrijkst is dat we ons (met HW2) al veel eerder voor 98% van onze ritten kunnen "laten rijden", dus bestemming intikken en gaan met die banaan maar dat er situaties blijven dat we er zelf bij moeten blijven of het zelfs even over moeten nemen. Voor mij al prima. Het begint met "Van oprit tot afrit van de snelweg". Die laatste paar procent (het "in alle gevallen") zijn niet eens het belangrijkst voor dagelijks gebruik, maar wel voor technici, programmeurs, juristen, verkeersdeskundigen, journalisten (voor de klikjes) en zelfs politici.
 
En een dosis gezond verstand.
Eens met jouw waarneming; AP2.0 zal in veel situaties zelf van A naar B rijden, maar met de mens als backup, je zal er dus op moeten blijven letten.
True, maar toch heeft Elon zelf gezegd dat met AP2.0 volledige autonomie mogelijk moet worden. Hopelijk krijgen we niet straks "op zijn Amerikaans" een reactie van Tesla als..."ja, maar we hebben niet gezegd bij welke snelheden" of ander soort beperkingen...

De AP2.0 hardware zou gewoon voldoende moeten zijn voor volledige autonomie van A naar B. Roes uitslapen begint dan direct na het feestje... :eek:
 
True, maar toch heeft Elon zelf gezegd dat met AP2.0 volledige autonomie mogelijk moet worden. Hopelijk krijgen we niet straks "op zijn Amerikaans" een reactie van Tesla als..."ja, maar we hebben niet gezegd bij welke snelheden" of ander soort beperkingen...

De AP2.0 hardware zou gewoon voldoende moeten zijn voor volledige autonomie van A naar B. Roes uitslapen begint dan direct na het feestje... :eek:

Klopt, al staat er wel bij dat het geldt voor "vrijwel alle omstandigheden":
Screen Shot 2017-05-15 at 16.38.19.png
 
True, maar toch heeft Elon zelf gezegd dat met AP2.0 volledige autonomie mogelijk moet worden. Hopelijk krijgen we niet straks "op zijn Amerikaans" een reactie van Tesla als..."ja, maar we hebben niet gezegd bij welke snelheden" of ander soort beperkingen...

De AP2.0 hardware zou gewoon voldoende moeten zijn voor volledige autonomie van A naar B. Roes uitslapen begint dan direct na het feestje... :eek:

Dat zal hij ook zijn. Maar waarschijnlijk zullen er de eerste tijd situaties zijn waarin hij vraagt het over te nemen zoals in binnensteden en parkeergarages. Maar dan zal het niet aan AP liggen maar aan onhandige infrastructuur. Zodra daar de hobbels (letterlijk en figuurlijk) dan zijn weggeruimd zal het ook daar gaan lukken. Maar het scheelt al enorm als 99% van de rit de auto autonoom is.
 
  • Like
Reactions: HerrJones