Weet niet in welk draadje dit het beste past, daarom maar hier ook al is het niet echt een gebeurtenis, maar meer een ontdekking (van mij dan).
Ik verbaas me al anderhalf jaar over de manier waarop Tesla de bedrijfsprocessen heeft ingericht: de gebrekkige informatie-uitwisseling tussen bijv service en onderdelenvoorziening, de willekeur van het deliveryproces, waarbij het lijkt dat elke medewerker een ander verhaal heeft of aangeeft dat hij/zij geen informatie heeft, enz.
Maar vandaag las ik dit stukje op Electrek.co
While most automakers use commonly known enterprise software from third parties like SAP, Tesla instead decided to build its own from scratch. Tesla’s longtime chief information officer Jay Vijayan, is credited for leading the development of the system, which Tesla calls “Warp.”
...
Sources familiar with the matter told Electrek that Tesla’s custom OS has been outdated in some aspects, despite being useful for its integration throughout the different divisions.
Volledige artikel:
https://electrek.co/2019/11/06/tesla-updating-internal-focus-securing-customer-accounts-musk/
Voor mij vallen er nu wel wat puzzelstukjes op hun plaats.
Terwijl het voor de meeste bedrijven geen goed idee is om voor je standaard bedrijfsprocessen zelf software te ontwikkelen (mijn mening en ervaring.) is dat zeker voor een snelgroeiend bedrijf dat wereldwijd opereert gewoon een bijzonder slecht idee. Het leidt af en geeft te veel vrijheid aan je organisatie om inefficiënte processen te creëren en in stand te houden.
Als Tesla geen efficient werkend ERP systeem heeft snap ik waarom iedereen in Tesla (Nederland, daarbuiten weet ik niet) zo verschrikkelijk langs elkaar heen werkt, waarom onderdelen nooit op tijd beschikbaar zijn, afspraken zo last minute worden gewijzigd of afgezegd en in z'n algemeenheid iedereen maar wat lijkt te doen.
Natuurlijk kunnen bedrijven werken met eigen ERP software, maar dan moet je er wel heel veel geld en resources tegen aan gooien, zeker als je dat wereldwijd moet gebruiken.