Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla gebeurtenissen

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_4008.JPG
Eigenaar Agriturismo was zeer ontgoocheld omdat ik niet kon laden aan zijn splinternieuwe elektriciteitsinstalatie.
"Als de gemeenschap mij geen goeie elektriciteit kan leveren, dan gaan we elektriciteit pikken bij de gemeenschap".
Het was die dag markt geweest in Canelli en de kastjes voor de marktkramers stonden nog open:
Geladen aan 50km/u.
 
View attachment 234570 Eigenaar Agriturismo was zeer ontgoocheld omdat ik niet kon laden aan zijn splinternieuwe elektriciteitsinstalatie.
"Als de gemeenschap mij geen goeie elektriciteit kan leveren, dan gaan we elektriciteit pikken bij de gemeenschap".
Het was die dag markt geweest in Canelli en de kastjes voor de marktkramers stonden nog open:
Geladen aan 50km/u.
tsja. ik wordt altijd blij als ik een rode stekkerdoos in het wild spot. Om gelijk daarna te beseffen dat ik op de 10e verdieping sta of helemaal geen stroom nodig heb, of aan de SuC om de hoek sta.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Phil V
Hoe nog eens een lekkere portie range anxiety meemaken:
- laad in uw vakantiehuisje aan 13 km/u max (niet vergeten in Frankrijk verlengkabel mee te nemen zodat je driehoek aarding/+/- kan omdraaien indien nodig)
- zeg aan je kinderen dat ze morgen kunnen gaan canyonen op 135 km in 's nergens' midden (de Gorges de Chassezac), afspraak met monitor om 13u00;
- laad zoveel mogelijk, bijv. 360 km;
- kijk op Waze of Google hoeveel tijd dat neemt (2u00);
- laat de onvolprezen Navigon je er dan naar toe sturen: na een half uur heb je al 40 km teveel gereden, bij voorkeur in perfect de verkeerde richting, en riskeer je je afspraak niet te halen (genre het is nog 3u04min rijden volgens Navigon);
- laat Waze en Google er dan net de geest aan geven omdat er in die bergen geen signaal is;
- rijd als een Fangio door die bergen (met een Michelin-kaart) om op tijd op de afspraak te zijn;
- laat je kinderen daar achter in zwembroek, zonder kleren, schoenen, GSM of geld, met de belofte dat je er vier uur later weer staat;
- constateer dan pas dat je 365 Wh/km verbruikt hebt, en nog 107 km range over hebt (voor de terugweg van 135 KM).

Geen probleem denk ik, er zullen wel snelladers dichtbij zijn.
Tarara:
- alle SuCs op meer dan 107km;
- in Montélimar (op zo'n 90km) is een 50kW lader die ik met mijn Plugsurfing chip kan bedienen; kijk ik naar mijn sleutel en blijk ik die van miijn vrouw mee te hebben genomen, zonder die Plugsurfing chip (en nee, die charger werkt natuurlijk niet met de app alleen, zegt Murphy);
- vlakbij nog een heleboel chargers gelocaliseerd via ChargeMap, maar iedere intercommunale heeft een andere RFID-kaart en we weten trouwens hoe onbetrouwbaar die chargers kunnen zijn - ik wil me niet nog 50 km verder gestrand zien en de kinderen niet kunnen bereiken - ik ken Murphy;
- enfin, de wagen zegt me dat er een golf is op 40 km (Domaines des Barres) met een DeC. Ik daar dus naartoe (onderweg via Google en Wikipedia hoogteverschillen uitrekenend om benodigde charge te berekenen, en intussen ook Range Mode aangezet...), twee uurtjes gegolfd, net op tijd terug om kinderen op te pikken, en vakantiehuisje bereikt met 25km "te veel" over (dankzij Range Mode denk ik, schijnt echt een verschil te maken).

Eind goed al goed? 's Anderendaags rijd ik op een expressweg naar de Mont Ventoux (om de afdaling ervan met mountain bikes te doen - echt de moeite overigens, weinig single trail maar door de rotsblokken/stenen toch vrij technisch) en wil er een Corvette Z06 (met ronde lichten, dus van voor 2015 denk ik - moet zowat net dezelfde acceleratie hebben als en S85D) een koerske doen. Er kwam geen fotofinish aan te pas, dat ding was gewoon véél sneller, en de inzittenden zo fier als een gieter. Ik bedacht dat het toch niet de vier personen in mijn wagen konden zijn die zo'n verschil maakten, tot ik beselfte dat mijn Range Mode van daags ervoor nog steeds aanstond...

Moraal:
- hang die Plugsurfing chip niet aan je sleutel maar laat hem in de wagen;
- koop een ChargeMap RFID (15 EUR, werkt met een aantal - nog lang niet alle - van de vermoedelijk 1235 verschillende Franse netwerken - idem in Italië overigens, koop een Due kaart van Duferco);
- neem altijd je UMC mee (had ik niet gedaan natuurlijk, op aanraden van Murphy);
- zeg aan iedere DeC-bestemming dat ze geweldig goed bezig zijn omdat ze levens kunnen redden (hartstilstanden vermijden - Domaine des Barres was alvast zeer trots dat er eindelijk een eerste Tesla kwam laden; en ikzelf nog blijer met de enige oplossing in de buurt);
- zet Range Mode ON als je tegen een Corvette Z06 racet; die petrolheads zijn dan zo opgetogen dat je echt de indruk hebt dat je Je Goede Daad van de Dag hebt gesteld om de wereld wat blijer te maken :) !

NB: intussen ook nog gaan golfen in Servanes en Manville (beide bij Baux-de-Provence) en beide hadden ook toevallig een DeC. We moeten iedereen diets maken dat die DeCs het verschil maken: we kunnen in onze vakantiehuisjes ofwel niét laden ofwel hoogstens aan 16 km/u, we maken veel daguitstapjes, en het aanwezig zijn van zo'n DeC maakt dat we niet om de drie dagen even aan een SuC moeten gaan hangen!
 
Last edited:
Mooi verhaal Carl, fijn he dat pionieren? :)
Maar Tesla is echt heel goed bezig met die Destination Chargers, als je ziet hoe veel er in ruim een jaar tijd in Europa zijn neergezet...en nog steeds komen er wekelijks 100, soms wel 400 wereldwijd bij.

Dat gedoe met al die verschillende pasjes en sleutels en apps daar moeten we wel van af, dat gaat zo echt niets worden.
 
  • Like
Reactions: HWS
Mooi verhaal Carl, fijn he dat pionieren? :)
Maar Tesla is echt heel goed bezig met die Destination Chargers, als je ziet hoe veel er in ruim een jaar tijd in Europa zijn neergezet...en nog steeds komen er wekelijks 100, soms wel 400 wereldwijd bij.

Dat gedoe met al die verschillende pasjes en sleutels en apps daar moeten we wel van af, dat gaat zo echt niets worden.

De bedenking die ik me onderweg maakte was: als je beweert (omdat het je imago goed doet) een publieke laadpaal te hebben, moet die geregistreerd zijn bij een centraal Europees orgaan, toegankelijk 24/7 via hetzij RFID uitgegeven door dat Europees orgaan ofwel gewoon kredietkaart/Maestro, en toegankelijkheid gecontroleerd door dat orgaan - en niet-toegankelijkheid bestraft.

Het voorbeeld van de Total-stations in België is schrijnend: ze haalden er een paar jaar terug het avondnieuws mee, maar na drie dagen waren die dingen buiten gebruik (alvast die in Ruisbroek). Schijnt nu wat beter te gaan maar zonder SLA en officiële controle geen zekerheid.
 
NB: intussen ook nog gaan golfen in Servanes en Manville (beide bij Baux-de-Provence) en beide hadden ook toevallig een DeC. We moeten iedereen diets maken dat die DeCs het verschil maken: we kunnen in onze vakantiehuisjes ofwel niét laden ofwel hoogstens aan 16 km/u, we maken veel daguitstapjes, en het aanwezig zijn van zo'n DeC maakt dat we niet om de drie dagen even aan een SuC moeten gaan hangen!

Mooi verhaal, Carl!
Wij vonden Servanes trouwens wel een mooiere baan dan die van Manville.
Vorig jaar september kwam de manager van Servanes ons al trots melden dat ze er een DeC zouden gaan krijgen.
De korte route ten zuiden van St. Remy de Provence door de Alpilles vonden wij overigens een lust om te rijden met de Tesla.

We hebben daar op de golfclub van Servanes toen overigens wel iets leuks meegemaakt.
Wij stonden er 18 holes te spelen, komt er tot mijn grote verbazing op ca 50 m (!!) hoogte een Rafale aandenderen, in een duikvlucht recht op ons af. Ik kon Komang, die er met de rug naar toe stond, nog net waarschuwen en die ging als reactie plat op de green. De enige reactie die mij te binnen schoot was om in de houding te gaan staan en de vlieger te salueren, die goed zichtbaar was in zijn cockpit. Met donderend lawaai vloog hij vlak over ons heen en bij het wegvliegen omhoog groette hij terug door zijn wingtips op en neer te laten gaan.
Na afloop kwam de manager naar mij toe om de Tesla eens te bekijken en hij vroeg en passant of ik ook de Rafale had zien langskomen. Tsja, dat konden we wel bevestigen...
De vlieger, een goede kennis van de manager, had gemeld dat hij op een bepaalde tijd even een fly-by zou doen. Franse vliegers hebben wel een redelijke reputatie hoog te houden met dat soort spectaculaire acties.
Het ging allemaal zo snel, daar heb ik geen foto van, maar wat was dàt gaaf!! :)
Een foto van internet:

Rafale.jpg


Blijkt dat vliegers van een eenheid van de Franse luchtmacht vaak op de golfclub van Servanes bijeenkomen als ze wat te bespreken of te vieren hebben. Zie de foto's in het clubhuis van de golfclub, voor diegenen die er nog een keer langskomen.
OK, beetje off-topic, maar leek mij wel een leuk verhaal om te delen.:rolleyes:
 
Met -10 km aankomen in Porsgrunn (Noorwegen)
Van de ferryboot in Larvik aangekomen met 24km in de accu en 22 tot de suc. Geen probleem zou je zeggen.
Rijdende met 60km/u stond de accu al snel op 0 met nog 10 km te gaan :/
Met samengeknepen billen (en dus -/-10km) de suc gehaald en opgelucht geladen.

PS. Durfde niet meer stoppen en fatsoenlijk te parkeren. Was bang dat de auto bij een full stop niet meer zou rijden.

Misschien naast de 100K club een 0km club oprichten.

20170716_023903.jpg



20170716_023739.jpg
 
Grappig, er was vandaag ook een eenzame straaljager die diezelfde oefening aan 't doen was (niet echt 50m boven ons hoofd, maar lager dan de Alpinnes die het terrein omgeven dus hij leek wel soms op ooghoogte te vliegen). Verder ook minstens zes of zeven prototypes van nieuwe wagens (goed gecamoufleerd, kon zelfs merk niet ontwaren) die daar rond reden. Blijkbaar een testterrein voor velen!

Maar vond wel Manville (en vooral Pont Royal) als golf impressionanter. Pont Royal door het schitterende terrein, en Manville door de "Amerikaanse" dienstverlening (bijv. je clubs proper afgewast terugkrijgen na een ronde, nog nooit gezien in België).
 
Met -10 km aankomen in Porsgrunn (Noorwegen)
Van de ferryboot in Larvik aangekomen met 24km in de accu en 22 tot de suc. Geen probleem zou je zeggen.
Rijdende met 60km/u stond de accu al snel op 0 met nog 10 km te gaan :/
Met samengeknepen billen (en dus -/-10km) de suc gehaald en opgelucht geladen.

PS. Durfde niet meer stoppen en fatsoenlijk te parkeren. Was bang dat de auto bij een full stop niet meer zou rijden.

Misschien naast de 100K club een 0km club oprichten.

View attachment 236456


View attachment 236453
I'm in. Heb eens in 2014 7km onder nul moeten rijden omdat Total-charger aan de snelweg in Ruisbroek buiten werking was ("er komt toch niemand laden" was min of meer het antwoord). Ben moeten doorrijden naar het centrum van Halle. Wat me meer intrigeert zijn de mensen die beweren stilgevallen te zijn met méér dan 0 km range...
 
Naast snelheid is hoogteverschil een van de belangrijkste factor in het verbruik. In Nederland hebben we daar geen last van en als je nog weinig in het buitenland bent geweest heb je al snel de Nl-verbruikservaring in je hoofd zitten..24 op 22 moet dan natuurlijk makkelijk kunnen. Heb daar ook aan moeten wennen - gelukkig wel altijd goed gegaan.
 
  • Like
Reactions: Peters25
De bedenking die ik me onderweg maakte was: als je beweert (omdat het je imago goed doet) een publieke laadpaal te hebben, moet die geregistreerd zijn bij een centraal Europees orgaan, toegankelijk 24/7 via hetzij RFID uitgegeven door dat Europees orgaan ofwel gewoon kredietkaart/Maestro, en toegankelijkheid gecontroleerd door dat orgaan - en niet-toegankelijkheid bestraft.

Zie mijn post van enkele dagen terug in de vakantie frankrijk thread (zonder respons tot nàg toe): in La Brenne staan er enkele tientallen laadpalen waar je via contactless Visa/CB etc kan betalen zonder abo/rfid kaart. Jammer genoeg heb ik geen Visa kaart met contactless payments. Is er iemand in de Benelux met een bank die wel Visa kaarten met Paywave uitbrengt?

Op zich is dat wel de ideale oplossing. Gewoon even je Visa kaart swipen en gedaan.
 
Zie mijn post van enkele dagen terug in de vakantie frankrijk thread (zonder respons tot nàg toe): in La Brenne staan er enkele tientallen laadpalen waar je via contactless Visa/CB etc kan betalen zonder abo/rfid kaart. Jammer genoeg heb ik geen Visa kaart met contactless payments. Is er iemand in de Benelux met een bank die wel Visa kaarten met Paywave uitbrengt?

Op zich is dat wel de ideale oplossing. Gewoon even je Visa kaart swipen en gedaan.

Werkt het enkel met een contactless Visa-kaart, of zou het ook werken met een smartphone met NFC met de contactless Visa app?
 
@NicoV -> Even nagevraagd via KBC en dit is hun antwoord:

Beste,
Via deze link vindt u meer informatie omtrent contactloos betalen.
De nieuwste generatie kredietkaarten beschikken over deze functionaliteit.

Net even geprobeerd met Android Pay, en zowel mijn credit card van Crelan als van Keytrade wordt niet aanvaard. Beide kaarten hebben ook niet het symbool van contactloos betalen. Het zal dus niet voor komende vakantie zijn.
 
Goede vraag. Nooit aan gedacht dat dat zou kunnen werken, ik zal die app eens uitproberen. Heb je een link(android)?

Ik heb dat niet en wij hebben ook geen Visa, maar MasterCard. Maar mijn man heeft dat en die zei dat dat iets was dat de app van Belfius hem gesuggereerd had. Dus waarschijnlijk hebben de andere banken dat ook wel en ook voor Visa. Zijn MasterCard heeft geen contactloos betalen, maar zijn smartphone heeft NFC en met die app kan hij dan ook contactloos betalen, ipv zijn kaart moet hij dan zijn smartphone swipen.

Ik wist tot vorige week zelfs niet dat er al kredietkaarten waren die contactloos kunnen betalen :oops: Maar we zijn op reis in Kroatië en daar hebben ze al een paar keer raar gekeken dat onze kaart dat niet kon. En inderdaad, in die winkeltjes van tankstations naast de snelweg swipen ze bijna allemaal met hun kaart. Bij deze ga ik ook maar eens een nieuwe kredietkaart aanvragen die dat ook kan, want het is toch wel veel gemakkelijker en veiliger omdat je je code niet altijd moet ingeven en ze die dan ook niet kunnen zien.
 
  • Informative
Reactions: Frank C and NicoV