Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla heeft stiekum 5 kWh uit Model 3 gehaald!

This site may earn commission on affiliate links.
Zie

Ik heb mijn Model 3 LR AWD 30 maart opgehaald. Ik laad altijd tot 90%. Voorheen gemiddeld 449 bij 90%. In de zomer begon bij mij toen range te vallen, eerst naar 444, toen 440. En het leek wel na elke update te verslechteren. Nu na 32.000 kilometers zit ik op 436 bij 90% en ook rond de 484 bij 100%.

Ik heb zelfs ruim 1,5 week geleden een afspraak via app gepland om dit uit te laten zoeken. Nou ik ben toch zeer benieuwd waarom ze dit gedaan hebben.
 
Het is ook best mogelijk dat er met een update een iets ander algoritme / verbeterd algoritme voor de SoC wordt gebruikt en dat er daarom bij veel auto's tegelijk een kleine aanpassing gedaan wordt. Waarom is men daar zo argwanend over. Als een fabrikant van een ouderwetse fossiele auto een aanpassing laat uitvoeren bij de dealers tijdens de eerstvolgende beurt - waar vaak helemaal niet over gecommuniceerd wordt - en ook leidt tot iets andere performance o.i.d., daar hoor je nooit iemand over.
 
Het is ook best mogelijk dat er met een update een iets ander algoritme / verbeterd algoritme voor de SoC wordt gebruikt en dat er daarom bij veel auto's tegelijk een kleine aanpassing gedaan wordt. Waarom is men daar zo argwanend over. Als een fabrikant van een ouderwetse fossiele auto een aanpassing laat uitvoeren bij de dealers tijdens de eerstvolgende beurt - waar vaak helemaal niet over gecommuniceerd wordt - en ook leidt tot iets andere performance o.i.d., daar hoor je nooit iemand over.
@Energie Gratiz: Gelukkig zijn er dus ook nog gewoon nuchtere mensen op het forum.
 
Ik vroeg het laatst bij een servicecenter in Tilburg voor een lekkage in mijn achterlamp. Meteen nagevraagd voor mijn eigen vermoeden van degeneratie; omdat ik 374km had en nu nog 348km in 3 jaar.

Ik dacht dus degeneratie maar hij zei dat Tesla ook iets eraf heeft gesnoept voor backup, systemen etc. Zonder kennisgeving afaik.

(lijkt me heerlijk om bijna 500km range te hebben )
 
Last edited:
Zie

Ik heb mijn Model 3 LR AWD 30 maart opgehaald. Ik laad altijd tot 90%. Voorheen gemiddeld 449 bij 90%. In de zomer begon bij mij toen range te vallen, eerst naar 444, toen 440. En het leek wel na elke update te verslechteren. Nu na 32.000 kilometers zit ik op 436 bij 90% en ook rond de 484 bij 100%.

Ik heb zelfs ruim 1,5 week geleden een afspraak via app gepland om dit uit te laten zoeken. Nou ik ben toch zeer benieuwd waarom ze dit gedaan hebben.

Dan ben je dus obv de cijfers van 76 kwh naar 74 kwh gegaan. Dat is niet 5 kwh, maar 2 kwh.

Je bent ongeveer 3% ‘kwijt’. Consensus is dat je de eerste 100.000 km een degradatie van tegen de 10% lineair kan verwachten, al verwacht men dat de M3 uiteindelijk maar iets van 5% zal verliezen en daarna vrijwel stabiel zal blijven.

Na ruim 30k is het dus niets bijzonders.

Overigens is er ook met updates wel een een verschuiving in de berekening. Soms wordt het dan iets minder, dan weer wordt het iets beter. Daarnaast merk ik zelf dat TeslaFi nogal eens verkeerde data verwerkt. Recent bij de supercharger logde TeslaFi een range van 445 bij 90%, maar ik reed toch echt weg met een range van 447 of 448 (keek pas nadat ik het terrein af reed).

Hoe dan ook: mij lijkt het niets om je druk om te maken.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Volgens mij geeft Bjorn ook aan dat Tesla een paar kWh's achter de hand houdt na de V10 update. Net zoals e-Tron ook doet. 100% is eigenlijk 95%. Dit om beschadiging te voorkomen aan het batterijpack en 0% is geen 0% maar iets van 8%.
 
Volgens mij geeft Bjorn ook aan dat Tesla een paar kWh's achter de hand houdt na de V10 update. Net zoals e-Tron ook doet. 100% is eigenlijk 95%. Dit om beschadiging te voorkomen aan het batterijpack en 0% is geen 0% maar iets van 8%.

Bij de classic S85 kon je ook langere tijd doorrijden onder de 0. Ik heb zelf ooit iets van 21 of 23 km (geheugen laat mij in de steek) gereden na het bereiken van 0% in een classic.

Dus wellicht heeft men dit gedaan om te voorkomen dat iemand daadwerkelijk leeg komt te staan.

Persoonlijk hou ik daar niet van, boordcomputers in een ICE hebben daar ook een handje van, maar het is wel iets anders als 5 kwh kwijt zijn.
 
Je bent ongeveer 3% ‘kwijt’. Consensus is dat je de eerste 100.000 km een degradatie van tegen de 10% lineair kan verwachten, al verwacht men dat de M3 uiteindelijk maar iets van 5% zal verliezen en daarna vrijwel stabiel zal blijven.
Op het gevaar af dat dit ontaard in een stevig potje Japan, Mitsubishi, Outlander, PHEV of wat dan ook bashen (ja, ik weet dat je de accu van een Outlander PHEV en het beheer daarvan niet kunt vergelijken met die van een Tesla): bij mijn Outlander zat ik ook vrij snel aan 10% of meer degradatie. Ben door de dealer / importeur 5 jaar lang aan het lijntje gehouden met als hoofdthema: nee, de degradatie zal nu elk moment afnemen. En toch is er na net iets meer dan 5 jaar onder garantie een nieuwe accu in gegaan. Daarom blijf ik vooralsnog een beetje sceptisch als ik dit soort dingen lees.
 
Check uitleg van Bjorn. Het is geen normale degradatie. En nee het gaat niet om verlies van 3% maar 6%.
 

Attachments

  • 2019-10-16_08-44-39.png
    2019-10-16_08-44-39.png
    62.6 KB · Views: 81
Dan ben je dus obv de cijfers van 76 kwh naar 74 kwh gegaan. Dat is niet 5 kwh, maar 2 kwh.

Je bent ongeveer 3% ‘kwijt’. Consensus is dat je de eerste 100.000 km een degradatie van tegen de 10% lineair kan verwachten, al verwacht men dat de M3 uiteindelijk maar iets van 5% zal verliezen en daarna vrijwel stabiel zal blijven.

Na ruim 30k is het dus niets bijzonders.

Overigens is er ook met updates wel een een verschuiving in de berekening. Soms wordt het dan iets minder, dan weer wordt het iets beter. Daarnaast merk ik zelf dat TeslaFi nogal eens verkeerde data verwerkt. Recent bij de supercharger logde TeslaFi een range van 445 bij 90%, maar ik reed toch echt weg met een range van 447 of 448 (keek pas nadat ik het terrein af reed).

Hoe dan ook: mij lijkt het niets om je druk om te maken.

Als je het filmpje van Bjorn even goed bekijkt, merk je dat het 2kWh aan de bovenkant is die je mist en 3 kWh aan de onderkant. 5kWh totaal... Beluister goed zijn onderbouwing en de conclusie is dat dit géén reguliere degradatie is. Maar je mist ze echt...
 
Als je het filmpje van Bjorn even goed bekijkt, merk je dat het 2kWh aan de bovenkant is die je mist en 3 kWh aan de onderkant. 5kWh totaal... Beluister goed zijn onderbouwing en de conclusie is dat dit géén reguliere degradatie is. Maar je mist ze echt...

Had je ze feitelijk daarvoor wel en hebben ze wellicht niet het geschatte verbruik aangepast voor de Model 3.
De KM's zeggen immers niets over het feitelijke aantal km's dat je kunt rijden.
Soms haal ik iets meer meestal iets minder.
 
Bijna en halfuur kijken voor waarschijnlijk een non-issue is mij idd wat veel.

Vlug scrollend zie ik hem kWh / door een constante in kWh/km.
Wat als de kWh/km in de software is gewijzigd?
Dan kloppen berekeningen ineens niet meer...

Hij vergelijkt toch ook gewoon het voltage bij lege en volle accu... Als het voltage bij lege accu hoger is dan voorheen, dan zit er gewoon nog meer juice in je accu dan voorheen. Dus de accu kan minder leeg worden gereden dan voorheen.