Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla heeft stiekum 5 kWh uit Model 3 gehaald!

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals ik al aangaf, mijn telefoonbatterij-soc benoem ik ook niet in belminuten.
In de tech wereld valt ook iedereen erover dat de iPhone 11 niet altijd de beloofde uren haalt. Maar de ene belt er een paar keren per dag mee en kan 3 dagen op een acculading, en de andere is teleurgesteld dat na 7 uren Youtube kijken dat ding plat is.
 
Ik hoop dat Bjorn gelijk heeft en dat het verstopt is. Hopelijk krijgt hij antwoord van Tesla. Indien nee, dan zal hij nog extra testjes doen zoals de auto naar 0% rijden en kijken hoeveel 'buffer' er is.

Het is natuurlijk niet zo dat er stiekem cellen uit de auto zijn gesloopt.

Er is niemand in de wereld die een methode heeft gevonden om exact aan te geven hoeveel energie er nog in een accu zit.
Afhankelijk van het soort accu cel zijn er wel ervaringsregels dat er bij een bepaald voltage er gemiddeld nog een x hoeveelheid energie in de cellen moet zitten. Dit is echter een heel grove benadering van de werkelijkheid.

Daarom ook al eerder aangeven. De spanning die je meet wanneer je een cel meet varieert behoorlijk als de temperatuur wijzigt en daarmee dus ook je KM's gerekend naar de SoC.

Als je weet hoe het gemeten wordt en welke aannames er nog tussen zitten dan weet je ook dat het metertje een vage indicatie is en niet is dat je op een paar km's nauwkeurig kunt bepalen of vergelijken.
 
Nee hoor, ik vergelijk niet met benzine/diesel.
Niet expliciet, da's waar. Maar ik krijg het idee dat je er nog wel een beetje op die manier tegen de indicator aan kijkt.

Met je eens dat het om een rated range gaat die is gebaseerd op een vaste (schier onhaalbare) parameter. Mijn inziens onbruikbaar en verwarring/onvrede scheppend.
Mwah, heb er wel eens over een afstand van dik 250 km ruim onder gezeten. En dat was echt niet allemaal bebouwde kom. Ook veel provinciale wegen (Trier - Cochem vv langs de Moesel). En als je eenmaal weet dat je de kms keer 0.8 moet doen, dan is dat toch verder prima?

Zoals ik al aangaf, mijn telefoonbatterij-soc benoem ik ook niet in belminuten.
Zou je wel moeten doen. Elke dag laadt je je telefoon op tot 100%. En de volgende morgen geeft je display 100% aan. Vertelt je helemaal niets. En als halverwege de dag de indicator op 50% staat, weet je ook niets. Want je weet niet hoeveel energie die 100% of 50% vertegenwoordigd. Als je hem op bel minuten zet en je wordt 's ochtends wakker en hij geeft 100 minuten aan in plaats van 200 minuten, dan weet je dat je een probleem hebt / je telefoon een probleem heeft.

Zou mooi zijn als je zou kunnen kiezen voor een weergave in kWh.
Maar feitelijk doe je dat ook. Vermenigvuldig km met 0,153 en je krijgt kWh. Alleen moet je die berekening even zelf doen.
 
Er is niemand in de wereld die een methode heeft gevonden om exact aan te geven hoeveel energie er nog in een accu zit.
Afhankelijk van het soort accu cel zijn er wel ervaringsregels dat er bij een bepaald voltage er gemiddeld nog een x hoeveelheid energie in de cellen moet zitten. Dit is echter een heel grove benadering van de werkelijkheid.

Daarom ook al eerder aangeven. De spanning die je meet wanneer je een cel meet varieert behoorlijk als de temperatuur wijzigt en daarmee dus ook je KM's gerekend naar de SoC.

Als je weet hoe het gemeten wordt en welke aannames er nog tussen zitten dan weet je ook dat het metertje een vage indicatie is en niet is dat je op een paar km's nauwkeurig kunt bepalen of vergelijken.
Als de hoeveelheid energie in de accu bepaald wordt op basis van voltage dan zitten we met een heel ander probleem. Zou namelijk betekenen dat als de accu 50% afgenomen is in capaciteit, de auto bij vol nog steeds denk dat er 75 kWh uur (en dus 500 km) in de accu zitten. Dat kan m.i. haast niet waar zijn. Ik denk eerder (hoop) dat er iets van coulomb count plaats vindt: met hoeveel ben ik begonnen, hoeveel is er uit gegaan en hoeveel is er bij gekomen, dan weet ik hoeveel ik nu heb. Natuurlijk gaat dat na verloop van tijd een beetje ontsporen. M.i. is dat ook de reden dat er vaak gesproken wordt over kalibreren (van zo leeg mogelijk naar zo vol mogelijk).

Vraag me ook af, als de indicator zo vaag is als jij suggereert, waarom zie al die M3 LR dan 499 km, gedurende de eerste x dkm?
 
In de tech wereld valt ook iedereen erover dat de iPhone 11 niet altijd de beloofde uren haalt. Maar de ene belt er een paar keren per dag mee en kan 3 dagen op een acculading, en de andere is teleurgesteld dat na 7 uren Youtube kijken dat ding plat is.
Ik kan gewoon solo rijden, of met twee fietsen achterop. Ik kan hard rijden of langzaam. Ik kan in de inter rijden of in de zomer. Natuurlijk weet ik dat dat een groot verschil maakt mbt hoever ik in werkelijkheid kan komen met mijn resterende acculading. En toch vertelt de KM aanduiding (of een belminuten aanduiding op mijn telefoon) mij veel meer over hoe ver ik nog kan komen (hoe lang ik nog kan bellen) dan de % aanduiding.
 
Okay. Laat me het dan zo stellen: wat heb je aan een indicatie van 50%? Vertelt je toch ook niets?
Ik, eenvoudige jongen, geef mijn eindpunt in de navi in. Ik wil met +/- 10% bij een SUC aankomen. Loopt de verwachte soc op het eindpunt op? Stroompedaal wat omlaag. Gaat de verwachte soc omlaag? Stroompedaal wat omhoog. Ik kijk echt nooit naar kilometers. Ik heb ook geen idee wat de degeneratie in km's van mijn accu is.

Ik voel mij er in ieder geval veel relaxter bij, kan het iedereen van harte aanraden:)

On topic: Boeven zijn het, bij Tesla.
 
Als de hoeveelheid energie in de accu bepaald wordt op basis van voltage dan zitten we met een heel ander probleem. Zou namelijk betekenen dat als de accu 50% afgenomen is in capaciteit, de auto bij vol nog steeds denk dat er 75 kWh uur (en dus 500 km) in de accu zitten. Dat kan m.i. haast niet waar zijn. Ik denk eerder (hoop) dat er iets van coulomb count plaats vindt: met hoeveel ben ik begonnen, hoeveel is er uit gegaan en hoeveel is er bij gekomen, dan weet ik hoeveel ik nu heb. Natuurlijk gaat dat na verloop van tijd een beetje ontsporen. M.i. is dat ook de reden dat er vaak gesproken wordt over kalibreren (van zo leeg mogelijk naar zo vol mogelijk).

Vraag me ook af, als de indicator zo vaag is als jij suggereert, waarom zie al die M3 LR dan 499 km, gedurende de eerste x dkm?

Mee eens, ik rij gewoon. Range zat, alleen lange ritten is laden (en dat gaat razend snel).
Ik snap wel dat Bjorn wil weten hoe het zit (ik zou dat ook leuk vinden, maar meer omdat ik het dan weet, boeit verder voor geen meter).
 
Wel, ik weet dat ik een 300km kan halen, dus op 50% zal ik nog 150km halen? :)

Bedenk eens wat ik moet berekenen als er 250km op de rated range staat, en ik niet weet dat dat 50% betekent :)
Dus je vermenigvuldigd het getoonde percentage met 300 km om je realistische bereik te bepalen? Nou ja, en je corrigeert iets voor de weersomstandigheden en hoeveel haast je die dag hebt :oops:. Dat zal dan hetzelfde resultaat geven als wanneer je de aangegeven kms vermenigvuldigt met 0.6 (vooropgesteld dat bij jouw inderdaad 250 km aangegeven wordt bij 50%). So far so good.

Nu neemt de capaciteit van je accu langzamerhand ongemerkt af. Op enig moment klopt jouw formule van 50% * 300 km = 150 km niet meer omdat die 50% niet meer dezelfde hoeveelheid energie vertegenwoordigt als voorheen. Misschien moet je wel het percentage met 270 vermenigvuldigen, of zo. Maar mijn formule van aangegeven kms * 0.6 blijft gewoon geldig.

Als iemand verder niet geïnteresseerd bent in de status van zijn accu en alleen maar wil zorgen dat hij met 10% bij de volgende SuC aan komt, dan moet die persoon hem denk ik gewoon op procenten laten staan. Maar dan zit die persoon eigenlijk even in het verkeerde draadje, want dit draadje ging nu juist wel over accu capaciteit.
 
Ja 250km * 0,6 kan ik inderdaad eenvoudig uit het hoofd doen al rijdende, da's inderdaad eenvoudiger dan * 3 :rolleyes:.

En ja, misschien is er wat range vermist. 5kWh * 3 = 15km. Dat is nog niet eens het verschil tussen zomer en winter. Of het kan ook zijn dat je *0,6 berekening niet zo correct is en dat Tesla er *0,59 van maakt. Dat scheelt 5km op 500km rated range.
 
Sowieso is het nogal vreemd om in kilometers over accu capaciteit te praten. Want die accu capaciteit wordt in kWh uitgedrukt, dan omgezet naar percenten wat nogal zwart/wit is, terwijl rated range op basis van kWh is, ook zwart/wit maar helemaal realistisch zodat je er nog een 0,6 multiplier moet bijdoen om een schatting van de effectieve range te krijgen. En als de rated range wordt aangepast, klopt je multiplier niet meer.

Dus, hoezo is percentage moeilijker dan een fantasierijke rated range?
 
Ja 250km * 0,6 kan ik inderdaad eenvoudig uit het hoofd doen al rijdende, da's inderdaad eenvoudiger dan * 3 :rolleyes:.
Dus jij kunt wel "keer 3", maar niet "keer 6 en een nulletje weg laten"? Tsja, als het bij jou zo nauw steekt, dan is het wellicht verspilde moeite.
En ja, misschien is er wat range vermist. 5kWh * 3 = 15km. Dat is nog niet eens het verschil tussen zomer en winter.
Eerder stond 1% bij jou gelijk aan 3 km, nu staat 1 kWh gelijk aan 3 km.
Of het kan ook zijn dat je *0,6 berekening niet zo correct is en dat Tesla er *0,59 van maakt. Dat scheelt 5km op 500km rated range.
Niets minder correct dan jouw "percentage * 300", maar wat heeft dat er nou weer mee te maken? Het gaat alle kanten op.

Sorry, maar ik wordt er een beetje flauw van dat je er voor kiest om maar te blijven zeuren over "dit sommetje is moeilijker dan dat sommetje" en er voor kiest om structureel voorbij te gaan aan wat ik eigenlijk probeer te zeggen.
 
Wat wil je dan structureel zeggen? Ik denk dat ik daar toch structureel op geantwoord heb, en je daar niet op antwoord? Rated range is een verdere abstractie van percentage, dus waarom zou je daarvan gebruik maken als de formule erachter geen reëel resultaat geeft?
 
Sowieso is het nogal vreemd om in kilometers over accu capaciteit te praten. Want die accu capaciteit wordt in kWh uitgedrukt
Heb jij wel eens van kWh anxiety gehoord? Ik heb wel van range anxiety gehoord. Hoezo is het dan vreemd om accu capaciteit in kms uit te drukken? Zoals de meeste mensen heb ik geen idee wat / hoeveel een kWh eigenlijk is. Of dat een kWh duur is. Totdat ik het omreken naar wat ik er mee kan doen, lees: hoe ver ik er mee kan rijden. Dan begint het te leven.

zodat je er nog een 0,6 multiplier moet bijdoen om een schatting van de effectieve range te krijgen.
Net zo goed als jij ook een multiplier toe moet passen?

Dus, hoezo is percentage moeilijker dan een fantasierijke rated range
Percentage is m.i. nog veel fantasierijker. Want een percentage van wat is dat precies? Dat weten we niet.

Stel je eens voor dat iemand die onbekend is met Tesla's in jouw auto gaat rijden en die ziet dat hij nog 50% batterij over heeft. Daar heeft hij echt helemaal niets aan. 50 km kan te optimistisch zijn, maar geeft in ieder geval nog iets van een idee.

En als de rated range wordt aangepast, klopt je multiplier niet meer.
Inderdaad, als de rated range verandert klopt mijn formule niet meer. En als jouw batterij degradeert klopt jouw formule niet meer. Wat eerder zal gebeuren kunnen we niet weten. Wat we wel weten is dat jij in ieder geval niet als eerste gewaarschuwd gaat zijn, zolang je je indicator op % laat staan. Als jij dat geen probleem vindt, dan vooral laten staan ;).