Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla het best verkopende merk in Nederland

Of het een draadje waard is weet ik niet. Er hoeft natuurlijk niemand op te reageren, maar ik vind het wel een mijlpaal.

Zoals uit gebreid in de kranten beschreven is de Model 3 het best verkopende model in Nederland, wat betreft aantallen.
Ook is het niet verrassend dat de Model 3 het model auto is met de hoogste omzet. De auto zit in de hogere middenklasse.

Wel verrassend is dat Tesla nu ook het merk is met de hoogte omzet.
Dat Mercedes ingehaald zou worden zat er wel een beetje in.
Maar BWM en en Volkswagen leken onbereikbaar.
Het is wel in overeenstemming met de algemene cijfers. Wat betreft de aantallen was Q3 het laagste dit jaar met 15 en 10% minder terwijl dit nog vertekend wordt door de aantallen van de M3.

Overigens wordt het wel tijd voor Tesla om het aantal vestigingen op het zelfde niveau te brengen met het bijbehorende serviceapparaat.
Turnover.png

Attachments

• upload_2019-10-4_19-56-11.png
    upload_2019-10-4_19-56-11.png
    30.3 KB · Views: 45
  • Like
Reactions: zkpq
Wel mooi dat bij het item op het NOS journaal een video werd vertoont van een oude classic die de kade afreed. Die beelden zijn gegarandeerd niet van de afgelopen dagen, want het is een loaner van SeC Duiven die ik de afgelopen dagen mee had. Ik had hem net weer ingeleverd en twee uur later zag ik hem terug op het journaal :)

Journaal:
upload_2019-10-4_21-4-56.png

Mijn oprit (vrouwlief had ook een loaner mee):
upload_2019-10-4_21-5-27.png

Last edited:
Tjsa als ik op de NOS die marketing knul mag geloven dat je voor €100 per maand een sr+ rijd ben je gek als je het niet doet. Snap de verkoop cijfers wel.

Eerst maar eens de cijfers afwachten als de bijtelling voor leasrijders straks 8% is.... dan wil ik wel praten over de “grote omwende”.....

Tjsa als ik op de NOS die marketing knul mag geloven dat je voor €100 per maand een sr+ rijd ben je gek als je het niet doet. Snap de verkoop cijfers wel.

Eerst maar eens de cijfers afwachten als de bijtelling voor leasrijders straks 8% is.... dan wil ik wel praten over de “grote omwende”.....
Heb je die knul niet ook horen zeggen dat in landen waar niet dezelfde fiscale voordelen van kracht zijn de verkopen van EVs eveneens goed in de lift zitten? Deze trein is niet meer te stoppen denk ik. Men mag dan in eerste instantie een EV overwegen vanwege de fiscale voordelen, maar ik denk dat voor de meeste huidige EV rijders de volgende auto geen ICE meer zal zijn, zelfs als tegen die tijd de huidige fiscale voordelen niet meer gelden. Gewoon omdat er naast het fiscale voordeel nog zoveel meer voordelen aan een EV zitten.

Eerst maar eens de cijfers afwachten als de bijtelling voor leasrijders straks 8% is
Waar heb ik dat eerder gehoord?

O, ja.
Was dat niet vorig jaar laatste kwartaal.
Is niet zo raar dat de MS het (bijna) meest verkochte model is. Heeft alles te maken met de fiscaliteit.

De model 3 gaat later in 2019 wel iets goed maken, maar dat zal niet genoeg zijn om het verlies aan omzet uit Model S en X goed te maken.
Het lijkt erop dat de fiscale stimulans helpt maar dat toch vooral het verdwijnen of mogelijk verdwijnen van de fiscale stimulans een trigger is om nu aan te schaffen.
Daarnaast is er een tendens bij de leasemaatschappijen om massaal de M3 te stimuleren. De diesels zijn al een risico gebleken wat tot honderden miljoenen aan afschrijvingen heeft geleid. Dit kan voor alle ice's gelden. Een Tesla geeft dan meer zekerheid.

• Like
Reactions: Maurice1 and MaH

O, ja.

Het lijkt erop dat de fiscale stimulans helpt maar dat toch vooral het verdwijnen of mogelijk verdwijnen van de fiscale stimulans een trigger is om nu aan te schaffen.
Daarnaast is er een tendens bij de leasemaatschappijen om massaal de M3 te stimuleren. De diesels zijn al een risico gebleken wat tot honderden miljoenen aan afschrijvingen heeft geleid. Dit kan voor alle ice's gelden. Een Tesla geeft dan meer zekerheid.

Klopt als een bus. Ben blij dat ik mijn diesel nog voor een mooi bedrag heb kunnen verkopen. De afschrijving dit jaar was flink meer dan over 2018. Wel is het zo dat na het ophogen van de belasting de Model S verkoop als een baksteen naar beneden viel. De Model 3 heeft een hoop goed gemaakt voor dit jaar.

Dit.

De overheid heeft dit uitermate goed begrepen en speelt het FOMO spelletje zeer goed. Het sentiment is daardoor hier natuurlijk 'de onbetrouwbare overheid' en zo.
In werkelijkheid blijkt dat het niet alleen de fiscale voordelen zijn die ervoor zorgen dat EV's verkocht worden, maar ook juist de dreiging dat die voordelen binnenkort minder worden. Dat laatste heeft ervoor gezorgd dat Tesla eigenaren hun auto's massaal eerder hebben ingeruild dan ze anders zouden hebben gedaan bij gelijkblijvende regeling, en het zorgt er (waarschijnlijk) ook dit jaar voor dat er veel meer auto's eerder besteld zijn.
Het langzaam jaarlijks wegnemen van voordelen werkt zoveel beter dan bijvoorbeeld het Deense beleid om wanneer het potje leeg is de voordelen in één keer volledig weg te nemen. Dat heeft eenmalig voor een run op EV's gezorgd en daarna grote leegte...

• Like
Reactions: JRY.

O, ja.

Ik draag Tesla een warm hart toe, dus als mijn voorspelling dat er dit jaar minder omzet in Nederland wordt gedraaid dan in 2018 niet uit komt, dan zal ik blij zijn.

Het is echter nog niet zeker of dat gaat lukken.

tesla NL omzet 2018
965 mln
8589 autos
112.353 euro per auto

tesla NL 2019
tm q3 14023 autos
tm q4 20000 autos schatting
965mln / 20.000 auto's = 48.250 ex BTW
48.250 x 1.21 = 58.382 euro omzet per auto.

De SR+ Model 3 kost 49.980 euro en zal in Q4 veruit het meest verkochte model zijn.

Het is dus nog erg onzeker of Tesla in 2019 een hogere omzet in NL draait dan in 2018. Wat wel zeker is is dat er minder wordt verdiend. De marge op een Model S en X, die in 2018 voor de omzet zorgden, is vele malen hoger dan op een model 3.

• Like
  • Informative
Reactions: Bas. and bugboy
Wel mooi dat bij het item op het NOS journaal een video werd vertoont van een oude classic die de kade afreed. Die beelden zijn gegarandeerd niet van de afgelopen dagen, want het is een loaner van SeC Duiven die ik de afgelopen dagen mee had. Ik had hem net weer ingeleverd en twee uur later zag ik hem terug op het journaal :)

Journaal:
View attachment 462621

Mijn oprit (vrouwlief had ook een loaner mee):
View attachment 462622
Haha wat zit er dan in de garage?o_O

Klopt als een bus. Ben blij dat ik mijn diesel nog voor een mooi bedrag heb kunnen verkopen. De afschrijving dit jaar was flink meer dan over 2018. Wel is het zo dat na het ophogen van de belasting de Model S verkoop als een baksteen naar beneden viel. De Model 3 heeft een hoop goed gemaakt voor dit jaar.
Ik denk dat voor veel potentiële S kopers een 3 ook voldoet. Zeker in de stad.

De SR+ Model 3 kost 49.980 euro en zal in Q4 veruit het meest verkochte model zijn.
Dit is een onwaarschijnlijk scenario, gezien de cijfers van:
Hierbij de bijgewerkte statistieken t/m 30 september:
Minder dan kwart van alle Tesla's verkocht in 2019, zijn SR+.

Doorgaans wordt voor de omzetberekening uit gegaan van de verkoop zonder belastingen als de BTW.

erg onzeker of Tesla in 2019 een hogere omzet
Ik durf er wel op in te zetten dat de omzet hoger wordt.
Misschien kan Dutchdevil en draadje opzetten met de gegevens.