Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de openbare ruimte

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. De verwachte levertijd van mijn Tesla is eind deze maand / begin september.

Omdat ons huis geen oprit heeft moet ik hem parkeren in de openbare ruimte. Helemaal nooit naar gekeken maar nu valt mij op dat er helemaal geen auto's in deze prijs categorie in de de wijk staan. Dus ik maak me nu een beetje zorgen om vandalism of diefstal omdat hij wel zal opvallen.

Is er iemand die hier wat ervaring mee heeft? Maak ik me voor niks zorgen? Ik zit er aan te denken om een dashcam te plaatsen. Heeft iemand tips voor welk systeem ik moet gaan?

Alvast bedankt :)
 
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. De verwachte levertijd van mijn Tesla is eind deze maand / begin september.

Omdat ons huis geen oprit heeft moet ik hem parkeren in de openbare ruimte. Helemaal nooit naar gekeken maar nu valt mij op dat er helemaal geen auto's in deze prijs categorie in de de wijk staan. Dus ik maak me nu een beetje zorgen om vandalism of diefstal omdat hij wel zal opvallen.

Is er iemand die hier wat ervaring mee heeft? Maak ik me voor niks zorgen? Ik zit er aan te denken om een dashcam te plaatsen. Heeft iemand tips voor welk systeem ik moet gaan?

Alvast bedankt :)
Welkom op het forum :)

Mijn ervaring met Tesla is dat het gros van de mensen de auto bewonderen. Ik woon midden in de stad, met auto op de oprit maar zeer bereikbaar vanaf de straat (waar ook nog behoorlijk veel volk door komt op uitgaansavonden), maar heb tot nu toe geen enkele negatieve ervaring gehad. Althans, terwijl de auto stilstond - op de snelweg merk ik soms wel huftergedrag van gechipte dieseltjes maar misschien is de sfeer op de snelweg de laatste jaren ook wel wat veranderd (en uiteraard ligt dat niet aan mijn eigen weggedrag natuurlijk :rolleyes:).

Vandalisme is volgens mij niet erger dan bij andere merken, tenminste als ik af ga op hetgeen dat hier op het forum langskomt. De kans dat je zelf een schade veroorzaakt door onoplettendheid o.i.d. is m.i. vele malen groter dan vandalisme.
Wat diefstal betreft: voor zover ik weet worden Tesla's gestolen via de relay hack (waarbij het signaal van de keyfob en de auto met richtzender/antennes door de dief wordt versterkt om de afstand tussen keyfob en auto te overbruggen).
Om dit te laten slagen moet een dief dus weten bij welke woning de Tesla hoort, oftewel een auto op de oprit heeft meer kans om via die methode gestolen te worden dan één in de openbare ruimte. Je kunt dit type diefstal eenvoudig voorkomen door de keyfob thuis in een metalen doos te bewaren, of door de passive keyless entry uit te zetten in de auto.

Het kan zeker geen kwaad om een dashcam te laten monteren, het verhoogt zeker de kans om de schade te kunnen verhalen, mocht er iets voorvallen. Stuur medeforummer @herb_k een berichtje, hij levert en bouwt dashcams in voor Tesla's.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Welkom!

Zelfde situatie hier. Geen eigen oprit en met zijn allen parkeren aan de rand van onze wijk, waarbij onze X veruit de duurste auto van de hele wijk is (denk aan oude Volvo's, Aygo's, 2e generatie Priussen en een enkele BMW). Ook bij ons zijn de reacties tot nu toe altijd positief geweest, van ouderen tot hangjeugd. Wat betreft die laatste groep, laat ze de auto een keer van dichtbij zien, als het om een bekend groepje gaat. Heb ik gedaan en sindsdien glimlachen ze als ze me zien lopen en zeggen ze netjes gedag. Het merk Tesla intrigeert mensen enorm. :cool:

Ben soms bang voor een autobrand, wat heftig zou kunnen uitpakken bij een EV, maar dat is vanwege een trieste brandstichter in ons stadje, en zou niet tegen het specifieke merk gericht zijn.

Ik zou me geen zorgen maken!
 
Last edited:
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. De verwachte levertijd van mijn Tesla is eind deze maand / begin september.

Omdat ons huis geen oprit heeft moet ik hem parkeren in de openbare ruimte. Helemaal nooit naar gekeken maar nu valt mij op dat er helemaal geen auto's in deze prijs categorie in de de wijk staan. Dus ik maak me nu een beetje zorgen om vandalism of diefstal omdat hij wel zal opvallen.

Is er iemand die hier wat ervaring mee heeft? Maak ik me voor niks zorgen? Ik zit er aan te denken om een dashcam te plaatsen. Heeft iemand tips voor welk systeem ik moet gaan?

Alvast bedankt :)
Leuk! weer een Tesla erbij in Almere. Voor de DashCam hoef je in ieder geval niet ver te rijden. ;)
In welke wijk zit je?
 
Waarom zou je een stuurslot willen gebruiken? Met alarm, voertuigvolgsysteem en PIN-code lijkt me de Tesla genoeg beveiligd. Als dat een dief niet tegenhoudt, dan zal een stuurslot dat ook niet doen. Voorzichtig zijn met je Tesla account informatie (niet zomaar in elke willekeurige app ingeven) lijkt me een stuk zinvoller in zo'n rijdende computer.
 
Zoals bovenstaande berichten al aangeven, zijn de mede-mensen gelukkig over het algemeen ook zorgzaam met auto's en ook die van een ander.
Voor de extra gemoedsrust heb ik toch camera's geïnstalleerd, wat ook tijdens het rijden een voordeel heeft:
De nieuwe Tesla's hebben Sentry modus. Voor Tesla's zonder Sentry modus, zou ik BlackVue aanraden. Ik vind het echt top camera. Nadeel is dat je er eigenlijk twee dual-cam's moet hebben om ook de zijkanten mee te pakken. Voor de zijkanten heb ik goedkopere camera's van AliExpress gekocht. Werken ook prima met looping. Aansluiten van de camera's op de permanente voeding is even wat uitzoekwerk maar goed te doen.
 
Last edited:
Met pincode komen ze daarna niet weg. Ik maak me daarom niet zo druk om die relay hack. Sleutel in de koektrommel doe je 3 dagen. Daarna gaat die gewoon weer op tafel. Betere optie is systeem van o.a. Mercedes. Bewegingssensor in de sleutel. Ligt de sleutel even stil, dan reageert die niet meer.
 
je ziet / hoort toch nog soms dat ze gehackt/gestolen worden?

De enige gestolen Tesla's zijn Tesla's met "keyless entry" of in Tesla termen "passive entry", waarbij het sleutelsignaal wordt versterkt/verlengd door met een antenne door de brievenbus te gaan, en met 2 laptop's dat signaal opnieuw uit te zenden bij de auto. Daarmee gaat dan de auto open en kan men weg rijden.

Wanneer je passive entry uit zet is dat probleem verholpen. Zet je PIN-to-Drive aan ben je helemaal veilig. Wat ook helpt is dat Tesla de "mobiele data" functie heeft beveiligd zodat niet iedere inzittende die functionaliteit kan uitzetten.

Familie van mij doet de afhandeling melding gestolen voertuigen. Sinds deze nieuwe maatregelen is er in Nederland niet 1 Tesla meer gestolen.
 
Ik vond het ooit interessant, maar inmiddels ronduit vermakelijk (en vaak ook ergerlijk) om de reacties op EV-gerelateerde posts op bijvoorbeeld Facebook/twitter te lezen. Het valt mij op dat sinds de Telegraaf en figuren als Omtzigt zijn begonnen met hun hetze tegen EV's de toon en inhoud zijn veranderd. Onderbuikend Nederland gaat helemaal los op elektrische auto's en alles wat daarbij komt kijken. We zijn stakkers en boomknuffelaars, rijden in zielige stekkerbakjes, en maken misbruik van misselijke subsidies voor rijkelui en dit zijn dan nog de 'nette' uitspraken. De boosheid en onwetendheid zijn echt stuitend:)

Het zal mij niks verbazen als we binnenkort de eerste beschadigde EV's gaan zien.

Terug naar de topicstarter (in 2017!); Volgens mij had hij een vooruitziende blik!