Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
...Het concerninvesteert miljardenin de ontwikkeling van een nieuwe modulaire elektromotor...
Ik mag hopen dat ze die investeringen in de accu doen en niet (alleen) in de elektromotor.
...'In 2025 moet ons merk wereldwijd een leidende rol in de elektromobiliteit innemen en jaarlijks 1 miljoen elektrische auto's bouwen', beloofde Diess nog....
Intussen bouwt Tesla er in 2018 circa een half miljoen per jaar, en is bezig op te schalen naar 1 miljoen per jaar (ik schat ergens in 2020 of zo). Hoezo leidende rol...
Klinkt goed, zal vast de aandelen omhoog stuwen.
Maar eerst zien dan geloven. Het is nog maar een concept en alleen op papier.
Ik mag hopen dat je het over de Tesla aandelen hebt. Dit laat heel duidelijk hun voorsprong zien.
VW heeft op dit moment inderdaad geen enkele long range FEV, het zijn slechts plannen.
 
Mijn vader heeft een V60 hybrid en wij halen 58% van de km elektrisch (ik zo'n 75%, ik houd het bij in Excel). Wij kunnen de auto vooraf met elektriciteit verwarmen/koelen. Maar het klopt dat (in ons geval) een heel klein dieselmotortje aangaat als wij rijden en de airco aanzetten of voorverwarmen/koelen zonder elektra. Daar kunnen wij inderdaad de batterij niet voor gebruiken. De grote dieselmotor draait enkel bij het aandrijven van de wielen. Wij halen hiermee een verbruik van zo'n 2,7 l/100km. Als we de standkachel meenemen is het zo'n 3 l/100km. Wij kunnen maar met zo'n 3,3 kW laden, als dit sneller kan kunnen wij nog schoner rijden.
Amai, sleept zo'n V60 echt 3 motoren mee? Nooit geweten... (mezelf er ook niet voor geïnteresseerd moet ik zeggen).
 
Ik betwijfel dat. Men kan theoretisch dat stukje woon/werk wel met de batterij overbruggen maar in de praktijk werkt het gewoon zo niet. Zo snel het bijvoorbeeld in de zomer te warm wordt in de auto, wil men toch de airco gebruiken omdat je niet gesmoord en druipend van het zweet op je werk wil aankomen, en dan springt gewoon de ICE aan. Zo ook als het wat frisser wordt buiten, wil je ook niet klappertandend en blauw van de kou op je werk verschijnen, dan springt de ICE aan aangezien de door de ICE gegenereerde warmte nodig is om de wagen op te warmen. Bij PHEV is die accu is niet te gebruiken voor het klimaat in de auto. Dus ben ik heel benieuwd hoeveel kilometers zo'n PHEV nu werkelijk elektrisch af legt. Ik denk dat het schrikbarend laag is.

Dit hangt erg van de phev af: bij een ampera werkt wel alles (koeling en verwarming) op de accu. De ampera heeft dan ook een wat serieuzer accupakket dan een v60 of een A3.

Wij haalden met de ampera een gemiddeld verbruik van 2,4 liter per 100 km over een totaal van 70.000 km. Dat is inclusief meerdere reizen naar zuid Europa. In Nederland was het om de paar duizend kilometer 30 liter tanken.
 
Dit hangt erg van de phev af: bij een ampera werkt wel alles (koeling en verwarming) op de accu. De ampera heeft dan ook een wat serieuzer accupakket dan een v60 of een A3.

Wij haalden met de ampera een gemiddeld verbruik van 2,4 liter per 100 km over een totaal van 70.000 km. Dat is inclusief meerdere reizen naar zuid Europa. In Nederland was het om de paar duizend kilometer 30 liter tanken.
Ik heb ook een Ampera, nu met 1.2l per 100km. Gemeten over 12000 km. Ik rij woon-werk verkeer volledig elektrisch, als het boven -5 graden is.
 
Is dat de standaardlader of kan je ook kiezen voor een snellere ? Bij ons op kantoor staat vrijwel dagelijks een V60 te laden.. op een 22kW paal... Is dan 4 uur (geloof ik) bezig om de accu vol te krijgen en dan kan hij pakweg 30 km elektrisch rijden.. Geeft een ambivalent gevoel - goed om elektrisch te rijden, maar eigenlijk kan hij net zo goed aan een gewoon stopcontact gaan staan en de paal voor serieuze EV's vrij laten...
 
Is dat de standaardlader of kan je ook kiezen voor een snellere ? Bij ons op kantoor staat vrijwel dagelijks een V60 te laden.. op een 22kW paal... Is dan 4 uur (geloof ik) bezig om de accu vol te krijgen en dan kan hij pakweg 30 km elektrisch rijden.. Geeft een ambivalent gevoel - goed om elektrisch te rijden, maar eigenlijk kan hij net zo goed aan een gewoon stopcontact gaan staan en de paal voor serieuze EV's vrij laten...

Helemaal eens. V60 kan niet sneller laden dan 3,3 kW. Stopcontact is dus net zo snel.
 
Is dat de standaardlader of kan je ook kiezen voor een snellere ? Bij ons op kantoor staat vrijwel dagelijks een V60 te laden.. op een 22kW paal... Is dan 4 uur (geloof ik) bezig om de accu vol te krijgen en dan kan hij pakweg 30 km elektrisch rijden.. Geeft een ambivalent gevoel - goed om elektrisch te rijden, maar eigenlijk kan hij net zo goed aan een gewoon stopcontact gaan staan en de paal voor serieuze EV's vrij laten...
Bij ons op het werk staat de Tesla nooit aan de laadpaal, de Volvo, Passat en mijn Ampera wel. We hebben 6 laadpalen beschikbaar en max 4 auto's, altijd genoeg plek.
 
Is dat de standaardlader of kan je ook kiezen voor een snellere ? Bij ons op kantoor staat vrijwel dagelijks een V60 te laden.. op een 22kW paal... Is dan 4 uur (geloof ik) bezig om de accu vol te krijgen en dan kan hij pakweg 30 km elektrisch rijden.. Geeft een ambivalent gevoel - goed om elektrisch te rijden, maar eigenlijk kan hij net zo goed aan een gewoon stopcontact gaan staan en de paal voor serieuze EV's vrij laten...
Dat is ook wat de kostprijs van laden aan de publieke laadpaal fors duurder maakt. Als er op 1 publiek laadpunt gedurende 1 nacht er 2 phev's staan te laden wordt er ca. 30 kWh afgenomen. Tegen 35 ct, oftewel er wordt ca 10 euro omzet gegenereerd. 21ct er af voor elektriciteitskosten, hou je 4 euro marge over. Daarvan moet de investering (hardware en netwerkaansluiting) onderhoudt, aansluiting op backoffice, backoffice registratie etc. Nog van af, dus de business case is snel negatief. Als er in de nacht 2 full ev's staan die ieder 30 a 40 kWh laden is het al een ander verhaal.
 
  • Like
Reactions: FVO
Sinterklaas mag gerust beide andere door de schouw duwen! Maar zonder Sinterklaas doet het wel even nadenken, nee: zes à acht keer méér betalen (en in TCO vermoedelijk het twintigvoudige) om die P90DL (een ietsepietsie) voor te blijven aan het stoplicht ? En daarvoor ook nog rijcomfort, binnenruimte en bagageruimte opgeven? Eigenlijk zou je wel gek zijn om géén Tesla te kopen :). Enfin, ieder zijn ding natuurlijk!
 
Sinterklaas mag gerust beide andere door de schouw duwen! Maar zonder Sinterklaas doet het wel even nadenken, nee: zes à acht keer méér betalen (en in TCO vermoedelijk het twintigvoudige) om die P90DL (een ietsepietsie) voor te blijven aan het stoplicht ? En daarvoor ook nog rijcomfort, binnenruimte en bagageruimte opgeven? Eigenlijk zou je wel gek zijn om géén Tesla te kopen :). Enfin, ieder zijn ding natuurlijk!
Op deze Rimac is de 4% knap veel maar denk dat zo'n eigenaar daar niet om maalt.
Ik wacht dan liever op een Roader met max plaid