Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
model-s-crash-10001.jpg

De bestuurder van de Teslarati in kwestie geeft namelijk aan de Telegraaf te kennen dat Autopilot volgens hem aanstond op het moment van de crash:

“Ik reed 130/140 kilometer per uur en hij tachtig. Ik was bij hem voor ik er erg in had. Ik [het systeem] heb denk ik niet eens geremd.”

Reactie van Tesla:
“Wij hebben geen relatie kunnen constateren tussen het gebruik van Autopilot door de bestuurder en dit incident, dat veroorzaakt werd door een vrachtwagen die plotseling van rijbaan veranderde.”

Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]


Persoonlijk vind ik het een rare uitleg. Je verwacht niet om tegen 130/140 een vrachtwagen met 80km/h snel in te halen?
 
Zo te zien is er wel geremd en behoorlijk ook. Maar bij een snelheidsverschil van bijna 60 km/uur en een uitwijkmanoevre, hoe komt hij anders zover in de berm, is er geen houden aan, zeker als je links geen grip meer hebt door het gras. Zie ik iets over het hoofd als ik veronderstel dat, als hij dan niets gemerkt heeft, de auto zelf nog geprobeerd heeft om uit te wijken?

Natuurlijk is dit altijd de bestuurdersfout. Als je niet oplet zal elke auto "helemaal autonoom" botsen. En bij inhalen van vrachtauto's met een dergelijk snelheidsverschil moet je sowieso bij de les blijven.

Verder flauw om het op de AP af te wentelen of dat te proberen. Wat vinden jullie van de positie van de auto en de remsporen?
 
Zelfde mening, als hij niet meer herinnert dat hij geremd heeft is het vreemd dat er zo'n remsporen zijn en uitgeweken is. Dus dan heeft Autopilot erger voorkomen. Ik geloof dat er bij Emergency Braking (ook bij andere merken) staat dat het de impact verminderd maar niet altijd voorkomt.
 
In Hong Kong gisteren. Daar is AP niet toegestaan dus niet de bekende "verwijzingen". En ongelukken kunnen dus ook gebeuren zonder AP.
De bestuurster (64) stapte overigens ongedeerd uit en uit de commentaren bleek dat de auto geen serieuze vervormingen had.

Falcon deuren gingen nog gewoon open. Vermoeden is dat zij op stroompedaal trapte in plaats van rem. En dan blijkt welke kracht er in zit.

Schermafbeelding 2017-04-12 om 22.01.39.png
Schermafbeelding 2017-04-12 om 22.01.15.png


Schermafbeelding 2017-04-12 om 21.55.15.png
 
Ik zag de kop staan over dat ongeluk in Nederland. Typische manier van weergeven weer. Een betere kop had geweest
"Onoplettende vrachtwagenchauffeur drukt personen auto van de weg". Want dat was wat er gebeurde, als je de artikelen leest. Dit had niets te maken met Tesla, autopilot of wat dan ook. Gewoon een ongeluk, zoals ze dagelijks gebeuren en wat je met geen enkele technologie kan voorkomen als slachtoffer.

Beetje vermoeiend, die stemmingmakerij...