Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag de kop staan over dat ongeluk in Nederland. Typische manier van weergeven weer. Een betere kop had geweest
"Onoplettende vrachtwagenchauffeur drukt personen auto van de weg". Want dat was wat er gebeurde, als je de artikelen leest. Dit had niets te maken met Tesla, autopilot of wat dan ook. Gewoon een ongeluk, zoals ze dagelijks gebeuren en wat je met geen enkele technologie kan voorkomen als slachtoffer.

Beetje vermoeiend, die stemmingmakerij...

Je hebt helaas gelijk. Maar blijven rechtzetten dan maar. Op Fb nu.

Schermafbeelding 2017-04-13 om 09.12.15.png
 
blob:http://embed.kijk.nl/ab97b96e-b10d-4064-9d02-7d52cf9fe6e4

Van SBS...dus dacht ik een sensatie stuk over die Tesla te horen...maar de bestuurder geeft toch een veel genuanceerder beeld dan dat (oa de telegraaf) in de media wordt geschetst.

Link werkt niet...via nu.nl gevonden "Zelfrijdende Tesla kon ongeluk niet voorkomen"

Heb zojuist bekeken, na de reclame te hebben overleefd. Duidelijk is dat AP/EB wel reageerde want hele dashboard werd rood met toeters en bellen. Maar uiteindelijk dus gewoon een situatie waar niets meer helpt, alleen een stevige en veilige auto. Goed item verder.
 
Weet niet zeker of deze link al op het forum langs is gekomen...
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) begint een onderzoek naar semi-zelfrijdende auto’s zoals de Tesla Model S en duurdere modellen van Mercedes en Audi. Aanleiding is een serie ongelukken met deze wagens.
Onderzoeksraad bekijkt ’zelfrijdende’ auto’s
Neen maar ze kunnen copy paste doen uit al afgeronde onderzoeken.
 
waren er dan echt mensen die dachten dat er geen ongelukken meer zouden gebeuren als AutoPilot aan staat?

de wetten van de fysica gelden ook voor Tesla; ook een Tesla gaat niet in een milliseconde van 130km/u naar 80km/u; als hij de weg wordt afgesneden; of iets dergelijks.


En zeker zolang er nog HumanPilots in het verkeer zijn zal ook de Autopilot af en toe nog eens verrast worden door een onhandig manoeuvre.
 
Vermoeden is dat zij op stroompedaal trapte in plaats van rem. En dan blijkt welke kracht er in zit.

Hebben we al vaker gehoord. Moet Tesla toch eens naar kijken.
Misschien het volgende eens onderzoeken:
Wie ooit overgeschakeld is van manuele naar automatische versnellingsbak heeft ooit wel eens per ongeluk op de rem geduwd met de 'ontkoppelvoet'. Door de wet van de traagheid krijg je je voet niet meer van de rem totdat je stilstaat. Je wordt immers naar voor geduwd, probeert dit tegen te houden door kracht op je voet te zetten waardoor de pedaal nog harder ingeduwd wordt.
Nu bij Tesla:
Al eens met TACC actief wat gas gegeven om dichter bij je voorganger te komen (vb in de file). Als je dan je gas weer lost gaat de auto redelijk hard in de remmen omdat zijn comfortabele afstand doorbroken is. Als je dan, met je voet nog net boven de rem, zou vooruit vliegen, ga je volop op de wattpedaal. Het dreigende ongeval zorgt er voor dat je in overlevingsmodus gaat en nog harder op je voet gaat duwen om te anticiperen op de impact.
Zoek ik het te ver?
Valt mij ook op dat het steeds vrouwen zijn. Dit is niet sexistisch bedoeld, maar misschien is de combinatie met hakken een piste?

Zie ik iets over het hoofd als ik veronderstel dat, als hij dan niets gemerkt heeft, de auto zelf nog geprobeerd heeft om uit te wijken?

Het zou mij verwonderen dat Tesla zelf een uitwijkmanoeuver uitvoert. Wat als daardoor erger zou veroorzaakt worden, voetganger aanrijden, afgrond in duiken...? Ik denk niet dat de logica een 'keuze' kan maken tussen 'erg' en 'dramatisch'. Met remmen kan je in principe niets verkeerd doen.
 
Pedalen verwisselen komt vaker voor. Vooral in de VS. Pas geleden nog een auto een dierenartsenpraktijk in zien denderen. Uiteraard geen merk genoemd van de auto omdat het een ICE was.

Uit alle onderzoeken is al gebleken dat het systeem van Tesla gewoon knap werkt en dat de ongelukken eigenlijk voortkomen uit menselijke fouten, of technische beperkingen in hele specifieke locaties (Florida). Een beperking is natuurlijk niet altijd een fout.

Zonde van het geld...
 
...Als je dan je gas weer lost gaat de auto redelijk hard in de remmen omdat zijn comfortabele afstand doorbroken is. Als je dan, met je voet nog net boven de rem, zou vooruit vliegen, ga je volop op de wattpedaal. Het dreigende ongeval zorgt er voor dat je in overlevingsmodus gaat en nog harder op je voet gaat duwen om te anticiperen op de impact.
Zoek ik het te ver?...

Re-gen kan er ook wel iets mee te maken hebben, nee? De wagen remt af terwijl je voet nog op een pedaal rust - natuurlijke neiging om pedaal in te drukken om nog meer te remmen?

Mocht die neiging inderdaad bestaan, dan is de creep-functie gebruiken aan te raden, lijkt me.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB

Onlangs heeft Tesla een mogelijke fabrieksfout ontdekt in elektrische parkeerremmen geïnstalleerd op een aantal Model S en Model X voertuigen. Deze fout kan tot gevolg hebben dat deze remmen niet ontgrendelen. Wij geloven niet dat dit tot een veiligheidsrisico kan leiden voor onze eigenaren en er heeft zich tot nu toe nog geen enkel ongeluk of persoonlijk letsel voorgedaan gerelateerd aan deze fabrieksfout. Echter, om er zeker van te zijn dat dit ook niet zal gebeuren zullen wij dit onderdeel uit voorzorg vervangen.

De parkeerremmen met dit probleem zijn geïnstalleerd op Model S en Model X voertuigen gebouwd tussen februari en oktober 2016. In deze elektrische parkeerremmen bevindt zich een klein tandwiel dat door onze externe leverancier mogelijk verkeerd geproduceerd kan zijn. Mocht dit tandwiel afbreken, dan zal de parkeerrem het voertuig nog steeds tegenhouden en de rem niet ontgrendelen. Er zijn geen meldingen van voertuigen waarbij het parkeerremsysteem heeft gefaald bij een geparkeerd voertuig. Ook is het niet voorgevallen dat het systeem gefaald heeft om een voertuig te laten remmen tijdens een noodgeval. Dit systeem heeft daarnaast geen enkele invloed op het reguliere remsysteem van de auto. Ook hebben wij vastgesteld dat enkel een zeer klein percentage van deze tandwielen verkeerd geproduceerd zijn en geïnstalleerd tijdens deze periode.
Onze gegevens tonen aan dat u in het bezit bent van een Tesla welke tijdens de genoemde periode is geproduceerd. Daarom zal u zeer binnenkort een officiële terugroepbrief ontvangen waarin wij u meer informatie geven over de procedure om uw parkeerremsysteem te laten vervangen. U kunt tot die tijd nog gewoon gebruik maken van uw auto.
Tesla bedankt u graag voor uw vertrouwen, en wij verwijzen u graag door voor meer informatie, veel gestelde vragen en andere details met betrekking tot deze terugroepactie, naar onze ‘recall’ website.

Mocht u assistentie nodig hebben, dan kunt u altijd contact opnemen, wij zijn bereikbaar per telefoon op 0800 29 027 en per email op [email protected].