Ik had al wat gezaagd aan de data. Maar dat negeert Van der Wal helaas.
Arne van der Wal heeft inmiddels gereageerd, zowel op jouw bericht als op die van mij.
Mijn antwoord aan FTM zojuist geplaatst. Hoop dat het helpt:
Beste Arne,
Ik probeer samen te vatten.
1. Het gaat FTM dus om “waar de fiscale subsidiëring terecht komt”;
2. Het hogere doel is volgens FTM: de transitie versnellen'.
Ik zou verwachten dat FTM vervolgens onderzoekt of nou werkelijk het hogere doel wordt gediend of niet. Die vraag wordt echter ook na drie artikelen nog niet beantwoord, eigenlijk niet eens onderzocht. Vraag 1 wordt dus in de afleveringen tot nu toe dominant gepositioneerd. Dit blijkbaar in het kader van ‘analyseren of subsidiëren nu wel op de effectiefste manier gebeurt’. Dit blijkt vrij uitwisselbaar met ‘onderzoeken of we niet bezig zijn met 'subsidiëren van de rijken’.
Wordt aangenomen dat subsidies die bij rijken terecht komen, per definitie niet effectief, of in elk geval minder effectief zijn?
Als je dat relevant zou vinden, wordt het dan niet tijd om echt te onderzoeken of die Tesla-rijders wel allemaal zo rijk zijn? (Misschien hebben ze die auto helemaal niet zelf betaald, maar hebben ze ervoor geleend, of geleased? Misschien hebben ze er wel zuurverdiende centjes in gestoken, in de verwachting een hoger doel te dienen, geholpen door subsidie en de voorcalculatie van een lagere TCO? Bestaat ‘de’ Tesla-rijder wel?).
Het is goed dat FTM nu probeert verder te komen dan de aangevallen calculaties van Gooskens (mijn interpretatie), maar ook nu roept FTM weer vragen en kritiek op (kwaliteit van gebruikte data, uitgangspunten: als de Tesla-rijder vooral rijk is, en ondernemer, worden die laadpalen dan wel door Tesla-rijders gebruikt, of vooral door de ongeveer even grote populatie niet-Tesla-rijders?)
Een ander argument blijkt intussen binnengeslopen: subsidie mag niet de kloof tussen rijk en arm vergroten. We hebben dus niet 2, maar 3 punten. De vraag is dus gerechtvaardigd, welke van de 3 daarmee het hoogste doel is. En of het wel juist is om aan fiscale stimulering van technologische ontwikkeling die de hele maatschappij ten goede zou moeten komen, tevens de eis te stellen dat ze inkomensneutraal is. Ook als het om tijdelijke maatregelen gaat?
Wat FTM betreft, staat wat betreft Tesla vast, dat de aantrekkingskracht van deze auto voor een belangrijk deel bestaat uit de fiscale stimulering van EV's. Nu wordt het wel curieus. Geconstateerd wordt dat zelfs in HongKong vermogende inwoners de prijs van een Tesla zonder fiscale aftrek kennelijk nog te hoog vinden. (Of de verkopen van andere merken ook zijn ingestort, wordt niet onderzocht). Dit rechtvaardigt de vraag: “als het gaat om beperking van de CO2-uitstoot zou het fiscaal stimuleren van fietsen (elektrisch?) daar wellicht een effectievere fiscale maatregel zijn?”
Even terug naar punt 2. Het hogere doel was: de transitie versnellen. Arne, sorry, ik had een lange weg nodig om tot De Vraag te komen. Als er WEL subsidies zijn, worden er Tesla’s verkocht (en evenveel niet-Tesla’s, maar dat terzijde). Als er GEEN subsidies zijn, worden ze niet verkocht. Zijn subsidies dan effectief voor de transitie naar elektrische mobiliteit, of niet? En ik doel natuurlijk op transitie van fossiele naar elektrische mobiliteit?
En nog een gewetensvraag: vind je echt niet, dat de keuze van argumenten, het niet herzien of willen verdedigen van calculaties met een schokkende uitkomst, die misschien helemaal niet klopt, de toonzetting van de artikelen, tendentieus is?