Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag in De Gazet Van Antwerpen :


OPERATIE MODEL 3 Allereerste voor Europa bestemde lading ‘goedkope’ Tesla’s komt aan in Zeebrugge
Tesla-fans tracken schip al weken, maar niemand wil lading verraden




Al wekenlang wordt de Glovis Captain

online nauwlettend in de gaten gehouden. De lading? Hoogstwaarschijnlijk de eerste duizenden exemplaren van de nieuwste Tesla, het Model 3. Die zullen via Zeebrugge in Europa worden verdeeld. Opvallend, over die eerste la(n)ding wil niemand officieel iets kwijt.

Het zijn donkere foto’s die circuleren, van een hele vloot wagens in de haven van het Amerikaanse San Francisco, met op de achtergrond het autoschip Glovis Captain. De voertuigen zijn premium elektrische auto’s van Tesla’s, meer bepaald het jongste – en goedkoopste – Model 3, dat wel nog minstens 58.000 euro kost. Je kan er volgens de fabrikant wel meer dan 530 km in een ruk mee rijden.

De posts dateren van begin januari, maar sindsdien is haast geen enkele mijl van het zeeschip onopgemerkt voorbijgegaan. Sites als marinetraffic.com tonen wereldwijd live de positie van zowat elk schip, waaronder dus ook de Glovis Captain.

“Nog acht uur tot Zeebrugge”

Vele Tesla-fans – allicht ook een pak ongeduldige nieuwe klanten – speculeren naarstig op sites als Twitter en Reddit. “Het schip heeft de Azoren achter zich gelaten, en zet nu koers naar de eindhalte”, klinkt het eind januari. “Nog maar acht uur van Zeebrugge af” en “eerste grote levering van Model 3 in Europa”, klonk het gisterenavond nog.

Dat einddoel is dus Zeebrugge, waar het schip, als alles goed liep, vannacht aanmeerde. De Tesla’s komen er terecht bij de gespecialiseerde wagenafhandelaar International Car Operators (ICO), die een heus vehicle processing center bouwde voor zeshonderd elektrische voertuigen per dag, met driehonderd laadpalen, zo raakte in december bekend.

Geheimzinnigheid alom

Ondanks verscheidene online vacatures met het Tesla-logo erbij, wil niemand die naam officieel kwijt. “ICO is gebonden aan contractuele non-disclosure agreements”, klinkt het daar. Strikte geheimhoudingsverklaringen, dus. Ook bij het Zeebrugse Havenbedrijf houden ze de lippen stijf op elkaar, tenzij er mogelijk nieuws komt van “een producent van elektrische auto’s uit Californië”.

Bij Tesla zei woordvoerder Joris Steenman dat er “in principe” niets wordt gecommuniceerd. Een mailtje met vragen sturen mocht wel, al bleef dat gisterenavond onbeantwoord. Onze gok: wanneer u dit leest, zijn de eerste Model 3’s Europa binnengerold. En staan ze op Belgische bodem.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Zag bij een van onze camera’s gister condens. Geen gebruik gemaakt van autopilot en alsnog een melding in beeld gekregen dat het momenteel niet beschikbaar is. Check of dit misschien ook het geval is.

Ik inspecteer tegenwoordig voor het wegrijden de camera's (en maak schoon/droog indien nodig) en heb niet echt iets bijzonders gezien. Verder geen meldingen! Bovendien .... zucht .... soms werkt het allemaal wel gewoon....In dezelfde rit....

Dank voor meedenken.
 
We gaan weer fijn op de voorpagina van de Telegraaf:

1E0F6045-CB44-439C-8A0C-9394CB11ED72.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Mogen we dit linken naar andere sites?

Ja absoluut. Ik denk dat in het belang van ons allemaal is dat het beeld via zo veel mogelijk kanalen wordt rechtgetrokken. Er is langzaam maar zeker een hetze aan het ontstaan, waarbij wij allemaal als profiteur worden weggezet. Voor je het weet heb je een kras van voor tot achteren op je auto. Of erger.
 
View attachment 374907 Ik heb maar wat tegengas gegeven (oftewel: het AD heeft warempel mijn opiniestuk geplaatst) :eek:
Goed stuk Maarten! Zo is het precies. En zeker bij Model 3. Dank.
Ik heb iets dergelijks getwitterd en dat is ook redelijk veel opgepakt.
Dergelijke verdraaiing van feiten grenst in mijn ogen aan regelrecht liegen. Teleurstellend dat zelfs een ministerie dit doet. Hoewel ...
 
Het is onbegrijpelijk, hoe keer op keer, leden van de kamers verbaast zijn over de ineffectiviteit van de geïmplementeerde plannen.
Burgers en bedrijven houden zich aan de opgestelde wetten, om vervolgens neergezet te worden als de oorzaak wanneer de begroting niet dreigt te kloppen, waarbij de werkelijke oorzaak bij reken- of inschattingsfouten van de kamer ligt.
 
Ik ben lokaal politiek actief. In verreweg de meeste gevallen worden wetten en wordt beleid opgesteld door ambtenaren en bestuurders (wethouders, ministers, ...). Gekozen organen (2e kamer, gemeenteraad, ...) kunnen toetsen, soms bijsturen, maar hebben zelden invloed op de lijn.
Al kunnen we Pieter Omtzigt wel verantwoordelijk stellen voor de stomme actie om zowel MIA als bijtelling plotseling te verslechteren. Dat is duidelijk afgestemd tussen hem en zijn staatssecretaris / minister van financiën.
Wat meer lange termijn beleid, met een geleidelijke afbouw, was veel beter geweest. Plus een regeling die ook voordeel heeft voor particulieren, want die vallen nu grotendeels buiten de boot.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik ben lokaal politiek actief. In verreweg de meeste gevallen worden wetten en wordt beleid opgesteld door ambtenaren en bestuurders (wethouders, ministers, ...). Gekozen organen (2e kamer, gemeenteraad, ...) kunnen toetsen, soms bijsturen, maar hebben zelden invloed op de lijn.
Al kunnen we Pieter Omtzigt wel verantwoordelijk stellen voor de stomme actie om zowel MIA als bijtelling plotseling te verslechteren. Dat is duidelijk afgestemd tussen hem en zijn staatssecretaris / minister van financiën.
Wat meer lange termijn beleid, met een geleidelijke afbouw, was veel beter geweest. Plus een regeling die ook voordeel heeft voor particulieren, want die vallen nu grotendeels buiten de boot.

De man zit nog steeds oppositie te voeren, alleen nu in de regering.
 
Ik ben lokaal politiek actief. In verreweg de meeste gevallen worden wetten en wordt beleid opgesteld door ambtenaren en bestuurders (wethouders, ministers, ...). Gekozen organen (2e kamer, gemeenteraad, ...) kunnen toetsen, soms bijsturen, maar hebben zelden invloed op de lijn.
Al kunnen we Pieter Omtzigt wel verantwoordelijk stellen voor de stomme actie om zowel MIA als bijtelling plotseling te verslechteren. Dat is duidelijk afgestemd tussen hem en zijn staatssecretaris / minister van financiën.
Wat meer lange termijn beleid, met een geleidelijke afbouw, was veel beter geweest. Plus een regeling die ook voordeel heeft voor particulieren, want die vallen nu grotendeels buiten de boot.

Misschien een klein detail maar valt de MIA regeling niet onder Rijksdienst voor Ondernemend Nederland onderdeel van het ministerie van Economische Zaken? Feit blijft dat aan de plotselinge verslechtering van die regeling weinig communicatie aan vooraf is gegaan.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Tesla voor een uitstekend milieu...

TA: Spijbelen met een Tesla

Is iemand bekend met dat Zweedse onderzoek?
Volgens wordt vergeten dat tijdens het gebruik een Tesla behoorlijk inloopt op het initiele CO2 verbruik

dat Zweeds onderzoek is al talrijke keren onderuit gehaald.

Zelfs de Duitsers geven het toe : "Darum ist ein fetter Tesla sauberer als ein kleiner Ford"
Tesla laut Elektroauto-Ökobilanz sauberer als Ford Fiesta - manager magazin
En niet op basis "onderzoek" van een obscuur groepje Zweden met onduidelijke banden met de olielobby, maar op basis van onderzoek door het MIT.
 
Een van de problemen van dergelijk wetenschappelijk onderzoek is, dat het betaald wordt door een belanghebbende partij waardoor het dikwijls gebiased is. Langs beide kanten. Ik ben wat dat betreft mijn geloof in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek enigszins verloren.
Verder blijkt dat de uitkomst van een LCA zeer sterk beïnvloed wordt door de aannames: wat neemt men wel mee en wat niet, gaat men uit van normverbruik, reëel verbruik? Wat met de productie van diesel/benzine, hoever gaat men daarin? zelfde voor batterijen en elektriciteit. Rekent men de verliezen allerhande mee.
Ik blijf er ook van overtuigd dat de CO2-winst en de financiële winst van een EV op dit moment discutabel zijn in de zin dat ze sterk afhangen van de specifieke situatie, bv. hoe elektriciteit wordt geproduceerd, welke incentives enz... Voor de lokale uitstoot staat het echter als een paal boven water dat de winsten van een EV enorm zijn. In stedelijke omgeving zal een volledige elektrificatie van het vervoer spectaculaire effecten hebben op de pollutie.
 
  • Love
  • Like
Reactions: Carl and PrimaTMan