Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal eens. Stuk teveel design in de Tesla.
Tactile feedback rules.
Ooit dacht ik dat het cool was om met 1 appje op mijn iPhone tv, stereo etc allemaal te kunnen bedienen. Na veel gepruts weer weggegooid en weer een ouderwetse afstansbediening in gebruik genomen.

Ruitenwissers is een kritische functie op het moment datje in een zeer hevige bui terecht komt, die moet je op de tast kunnen bedienen. Regensensor of niet.
In een eerdere versie van de Tesla software (voor de Model S) zaten de knoppen bovenin. Daarmee kon je de hand op het dashboard plaatsen en de knop eenvoudig vinden en indrukken zonder de weg uit het oog te verliezen. Dat ze knoppen naar onderen gebracht hebben vind ik wat betreft veiligheid een misstap.

ps. de ruitenwisser kan je bij een hevige bui ook in de model 3 op de tast vinden: Het linkerpookje aan het stuur met het druk knopje:
- 1x drukken geeft automatische stand en dat is met een hevige bui voldoende
- 1x lang indrukken zijn de sproeiers.
 
Daarvoor zit dat knopje toch op het uiteinde van de linker handle?

Snap je punt niet.

Ik ben ook wel eens een tunnel uitgereden met aan de andere zijde een plotselinge hevige regenbui. Op dat moment is de aandacht op de weg nodig en niet in een menu van een scherm. De knop op de linkerhendel is bij een hevige bui niet toereikend en bleef ik maar indrukken terwijl ik met me andere hand het scherm moest bedienen en ondertussen ook nog op de weg letten waar iedereen aan het remmen en rijstrook wisselen was. Dat was met de werking van de automatische ruitenwisser van een half jaar geleden echt ronduit gevaarlijk. Als ik op dat moment de auto aan mijn zoon, dochter of buurvrouw had uitgeleend??????? Bij elke auto kun je ervan uit gaan dat de rechter stengel aan het stuur voor de ruitenwisser is (muv oltimer) Omhoog/omlaag bedienen kan verschillen maar bediening kan normaal gesproken "blind" plaatsvinden. Daarvan afwijken kan m.i. alleen bij een goed werkend automatisch systeem.

Daarbij opgemerkt dat het met de HUIDIGE werking van de automatische ruitenwisser waarschijnlijk wel goed was gegaan (de werking is enorm verbeterd de afgelopen tijd)
 
Ik ben ook wel eens een tunnel uitgereden met aan de andere zijde een plotselinge hevige regenbui. Op dat moment is de aandacht op de weg nodig en niet in een menu van een scherm. De knop op de linkerhendel is bij een hevige bui niet toereikend en bleef ik maar indrukken terwijl ik met me andere hand het scherm moest bedienen en ondertussen ook nog op de weg letten waar iedereen aan het remmen en rijstrook wisselen was. Dat was met de werking van de automatische ruitenwisser van een half jaar geleden echt ronduit gevaarlijk. Als ik op dat moment de auto aan mijn zoon, dochter of buurvrouw had uitgeleend??????? Bij elke auto kun je ervan uit gaan dat de rechter stengel aan het stuur voor de ruitenwisser is (muv oltimer) Omhoog/omlaag bedienen kan verschillen maar bediening kan normaal gesproken "blind" plaatsvinden. Daarvan afwijken kan m.i. alleen bij een goed werkend automatisch systeem.

Daarbij opgemerkt dat het met de HUIDIGE werking van de automatische ruitenwisser waarschijnlijk wel goed was gegaan (de werking is enorm verbeterd de afgelopen tijd)

En wat dan met cc?
Dat is onmogelijk om blind te doen in een andere auto als Tesla. Dat is echt fantastisch gemaakt, en kan iedereen doen.

(A)CC bij VW, Mercedes, BMW,... werkt allemaal anders, knoppen op andere plaatsen dat ik langer moet kijken naar het stuur dan dat ik zou moeten bezig zijn op het scherm op mijn ruitenwisser snelheid aan te passen.
 
En wat dan met cc?
Dat is onmogelijk om blind te doen in een andere auto als Tesla. Dat is echt fantastisch gemaakt, en kan iedereen doen.

(A)CC bij VW, Mercedes, BMW,... werkt allemaal anders, knoppen op andere plaatsen dat ik langer moet kijken naar het stuur dan dat ik zou moeten bezig zijn op het scherm op mijn ruitenwisser snelheid aan te passen.
Waar ik nog mee pruts is het aantikken van het icoontje met de maximumsnelheid wanneer die omhoog is gegaan, zodat TACC de limiet overneemt. Is daar een truc voor?
 
Interessant om jullie mening over deze schade artikel bij EV te lezen. Ik krijg het via een vriend ook doorgestuurd en wist niet zo goed wat ik moest zeggen, van... Klopt het wel? Waarom zouden EV meer schade hebben?

Luxe segment (herstel je sneller) + lease (moet je de kleinste dingen per se melden) + meer kilometer gereden (meer kans) zijn al goede uitleg. Ik vraag me wel af hoe het zich vergelijk dus met vergelijkbare auto's en de prijzen die betaald worden aan verzekering maatschappij (want ik had begrepen dat een tesla verzekeren wel een grote kost post is stiekem)...

Tsja, het is komkommertijd...temps de concombre zeg maar..
Dan verstuurt een verzekeraar een persbericht... jan en alleman neemt dat klakkeloos over (zoek maar op Google)... niemand neemt nog cq heeft nog de tijd om dat onderzoek (kan het niet vinden op internet) op te vragen of eens kritisch verder te kijken.. Met name het AD laat zich altijd weer voor dit karretje spannen... Allemaal free publicity voor deze verzekeraar...

Uit recent onderzoek van de Vereniging van EV rijders (dat wel netjes gepubliceerd is) blijkt dat volledig elektrische auto’s gemiddeld 26.400 kilometer per jaar rijden; twee keer zo veel als andere auto’s. Dus is het niet vreemd als je ook twee keer zo vaak schades ziet.

En dan de kop en intro uit het AD:

"Twee keer zo vaak schade bij elektrisch rijden’
Elektrische auto’s rijden ruim twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s. Dat claimt verzekeringsbedrijf Voogd & Voogd Verzekeringen, dat de meest recente schadecijfers tegen het licht hield. Bij zware, luxe elektrische auto’s ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent hoger dan het Nederlandse gemiddelde."

EV's rijden dus "twee keer zoveel schade".. 200%??, nee dus, per gereden km is het gelijk aan het Nederlandse gemiddelde van brandstofauto's (aannemende dat dat onderzoeksrapport juist is..) - ze rijden nl ook twee keer zo veel km's....

Maar dan komt het: "...bij zware, luxe elektrische auto’s ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent hoger dan het Nederlandse gemiddelde."

Zelfs 40% hoger... dat is dus 140%.... maar door het "zelfs" suggererend dat dit nog veel meer is dan die 200%...

En iedereen roeptoetert dit dan maar na....

Heb bij de verzekeraar het rapport opgevraagd. Benieuwd of het er inderdaad is -;)
 
En wat dan met cc?
Dat is onmogelijk om blind te doen in een andere auto als Tesla. Dat is echt fantastisch gemaakt, en kan iedereen doen.

(A)CC bij VW, Mercedes, BMW,... werkt allemaal anders, knoppen op andere plaatsen dat ik langer moet kijken naar het stuur dan dat ik zou moeten bezig zijn op het scherm op mijn ruitenwisser snelheid aan te passen.

Er is voor mij een groot verschil tussen een ruitenwisser en een cruise control.

Een ruitenwisser MOET ik aanzetten op het moment dat het nodig is om zicht op de weg te behouden, ongeacht de situatie op de weg. Er zijn situaties waarop je de ruitenwissers onverwachts aan moet zetten om zicht te behouden. Voor een ervaren Tesla rijder niet zo'n probleem maar je zult maar net een vreemde met een boodschap op pad gestuurd hebben met je Tesla...... Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee maar ik kan me wel voorstellen dat het met >30k M3 op de weg in NL wel eens (bijna) mis gaat.

Een cc kan ik op een rustig moment aanzetten als ik niet weet hoe dat werkt. Ik kan zelfs besluiten om de cc maar niet aan te zetten als het te ingewikkeld wordt tijdens het rijden. Er zit voor mij om deze reden echt een verschil tussen ruitenwisser en andere nice to have snufjes/hulpmiddelen.
 
  • Like
Reactions: horta and robertvg
Voor een ervaren Tesla rijder niet zo'n probleem maar je zult maar net een vreemde met een boodschap op pad gestuurd hebben met je Tesla...... Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee maar ik kan me wel voorstellen dat het met >30k M3 op de weg in NL wel eens (bijna) mis gaat.
Dat is denk ik wel op meerder auto’s van toepassing:rolleyes:
Als ik in een andere auto rijd moet ik altijd even wennen aan het feit dat deze geen regen heeft.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de richtingaanwijzer aan als ik achteruit wil.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de ruitenwisser aan ipv de richtingaanwijzer.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de richtingaanwijzer aan als ik wil schakelen.
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: nico180 and MLKRMR
Er is voor mij een groot verschil tussen een ruitenwisser en een cruise control.

Een ruitenwisser MOET ik aanzetten op het moment dat het nodig is om zicht op de weg te behouden, ongeacht de situatie op de weg. Er zijn situaties waarop je de ruitenwissers onverwachts aan moet zetten om zicht te behouden. Voor een ervaren Tesla rijder niet zo'n probleem maar je zult maar net een vreemde met een boodschap op pad gestuurd hebben met je Tesla...... Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee maar ik kan me wel voorstellen dat het met >30k M3 op de weg in NL wel eens (bijna) mis gaat.

Een cc kan ik op een rustig moment aanzetten als ik niet weet hoe dat werkt. Ik kan zelfs besluiten om de cc maar niet aan te zetten als het te ingewikkeld wordt tijdens het rijden. Er zit voor mij om deze reden echt een verschil tussen ruitenwisser en andere nice to have snufjes/hulpmiddelen.
Eens! Punt is wel dat de auto in Europa is toegelaten, incl. de primaire bediening van essentiële functies, zoals de ruitenwissers, die bij deze auto nu eenmaal deels via het scherm moeten. Of het dan acceptabel is dat je als rechter daarna een bestuurder gaat aanpakken voor het feit dat hij dat doet... Ik vind eigenlijk van niet.
 
Ik moest vandeweek even in onze fiat 500 een boodschap doen, ben ik blijkbaar zo gewend aan regen, rij ik zo de afslag voorbij van de supermarkt omdat ik het gas los liet en er vanuit ging dat de auto ging stoppen. :oops:

Dus dat wennen aan auto's gaat twee kanten op. :)


Dat is denk ik wel op meerder auto’s van toepassing:rolleyes:
Als ik in een andere auto rijd moet ik altijd even wennen aan het feit dat deze geen regen heeft.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de richtingaanwijzer aan als ik achteruit wil.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de ruitenwisser aan ipv de richtingaanwijzer.
Als ik in een andere auto rijd zet ik wel eens de richtingaanwijzer aan als ik wil schakelen.
 
  • Funny
Reactions: Mars2020
Het helpt natuurlijk niet dat ze rechtstreeks Tesla aanklaagden, maar hun auto kochten via een financial leasemaatschappij, en dat 3 van de 4 nog altijd taxi reden met hun naar eigen zeggen ongeschikt voertuig.

De claim raakte ook kant nog wal.

Als je eerst 4 jaar en nu nog steeds 3 van de 4 na 5 jaar deze auto nog steeds dagelijks gebruikt als taxi en hij werkt nog steeds terwijl de meeste MB's diesel die als taxi gebruikt worden na 3 jaar naar het oostblok of het middenoosten verhuizen, maak je weinig kans lijkt mij.
Dat er soms reparaties zijn is evident. Ik ken een taxichauffeur die bij zijn E200D in 3 jaar rijden gemiddeld € 10.000 per jaar aan reparaties en onderhoud kwijt is en dat is normaal en schopt deze auto naar 3 jaar met 320.000km de deur uit.
Daarnaast is hij ook nog eens een kleine 10.000 per jaar aan diesel kwijt wat deze mannen ook nog eens hebben bespaard.

Ik geloof echter dat ze oprecht teleurgesteld zijn maar dat lijkt meer gebaseerd op niet realistische verwachtingen.
Dit zie je wel meer bij mensen die een EV gaan rijden.
 
Ik geloof echter dat ze oprecht teleurgesteld zijn maar dat lijkt meer gebaseerd op niet realistische verwachtingen.
Dit zie je wel meer bij mensen die een EV gaan rijden.
Ik kan het ook wel wat begrijpen als ze net allemaal een 85D hebben die én gefnuikt is in range én gelimiteerd is qua superchargen. Dan heb je 2 keer de hoofdvogel van Tesla eigendom tegenslagen afgeschoten. Twee dingen die bij aanschaf natuurlijk niet duidelijk waren, en pas duidelijk werden na enkele jaren van eigendom, met gebrekkige communicatie omdat Tesla ook wel weet dat het dubbel fout is.
 
Ben ik de enige die het hele gedoe rond die Duitse rechtszaak niet snapt?

Het ging over een ongeval uit maart 2019, wat betekent dat het een van de eerste Model 3's in Europa was en de eigenaar hem max 2 weken had, en daarnaast was de regendetectie toen ronduit kut. Dus jeej, een domme prutsfout van een beginner die zijn auto nog niet kende en te lang aan het zooien was met die instellingen. Terecht vonnis verder, hij had dat op een ander moment moeten leren, maar verder heeft het weinig impact.

De afgelopen vele maanden, zeg maar sinds een maand of 2 na de initiële uitrol van Deep Rain, is mijn ruitenwisser niet meer van auto geweest en heb ik de manual button niet meer gebruikt. De regendetectie is in mijn ervaring inmiddels perfect.