Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Woek
Fout, Tesla vervangt de chip ook voor klanten buiten garantie, tot zover je auto niet ouder dan 8 jaar en 160000km heeft.

Garantiecorrectieprogramma

Je normale garantie loopt maar voor 2 jaar/80000km.

Ik ken de regels in Nederland niet, maar in België kan je daar volgens mij de wet op de verborgen gebreken voor inroepen. Iemand die een auto koopt van > 80 000 EUR gaat er vanuit dat die niet na 160 000 km defect is.

Deze MCU is echt een voorbeeld van een verborgen gebrek

Verborgen gebreken | FOD Economie
http://advocatenhoudenconsumentenrecht.be/UserFiles/file/Uittreksel 1641-1649 BW.pdf
 
  • Like
Reactions: Hayden
Fout, Tesla vervangt de chip ook voor klanten buiten garantie, tot zover je auto niet ouder dan 8 jaar en 160000km heeft.

Garantiecorrectieprogramma

Je normale garantie loopt maar voor 2 jaar/80000km.

Er is al een topic over: Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

dat is zoals het NU is. Op het moment dat bij mijn tesla de vervanging nodig was82000 km gaf Tesla niet thuis. Volle pond. Daarom bij Tesland laten vervangen. En uiteraard geen vergoeding achteraf hiervoor door tesla. Coulance en service zijn echt niet goed bij Tesla helaas.

de ledstrip bij de koplampen? Ook net buiten de km.
Fijne auto, prut garantie en coulance helaas.
 
dat is zoals het NU is. Op het moment dat bij mijn tesla de vervanging nodig was82000 km gaf Tesla niet thuis. Volle pond. Daarom bij Tesland laten vervangen. En uiteraard geen vergoeding achteraf hiervoor door tesla. Coulance en service zijn echt niet goed bij Tesla helaas.
Van de Tesla site: Garantiecorrectieprogramma
(...) Als u eerder hebt betaald voor reparaties van het specifieke onderdeel waarbij de situatie overeenkwam met hetgeen in deze kennisgeving wordt beschreven, komt u mogelijk onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een vergoeding. Binnen 90 dagen stuurt Tesla u een aanvullende kennisgeving met informatie over de voorwaarden voor het in aanmerking komen voor de vergoeding, de voorwaarden van de vergoeding zelf en de manier waarop de vergoeding kan worden aangevraagd.(...)
Fijne auto, prut garantie en coulance helaas.
Garantie wist je al op het moment van aankoop. Ik vraag me wel af hoe die andere merkendealers overleven als coulance in Nederland zo vanzelfsprekend lijkt.
 
  • Disagree
Reactions: BMW740iL
In Nederland kennen we geen garantie maar conformiteit. Dat gaat veel verder dan garantie. Wat zo her en der als coulance wordt gepresenteerd valt eigenlijk gewoon onder het conformiteitsbeginsel. Marketing technisch klinkt coulance natuurlijk veel beter.
 
In Nederland kennen we geen garantie maar conformiteit. Dat gaat veel verder dan garantie. Wat zo her en der als coulance wordt gepresenteerd valt eigenlijk gewoon onder het conformiteitsbeginsel. Marketing technisch klinkt coulance natuurlijk veel beter.
Het is ingewikkelder dan dat:

Garantie - ANWB
Klachten na aankoop - ANWB

Tesla levert een fabrieksgarantie van 2j/80000km, met uitbreidingen naar accu en aandrijflijn. Nu specifiek voor het eMMC-probleem geven ze een specifieke uitbreiding van die fabrieksgarantie.

Vanuit conformiteitsbeginsel mag je idd verwachten dat Tesla hoort tussen te komen in het eMMC probleem, wat ze met die uitbreiding van hun fabrieksgarantie dus doen.

Er is nog de wettelijke garantie, maar daar moet je wel goed opletten op deze 2 regels:
  • binnen 2 maanden na het defect moet je je klacht schriftelijk bij de verkoper doen
  • de bewijslast dat het product al defect was ten tijde van de verkoop ligt bij de koper vanaf 6 maanden na aankoop.
De keren dat ik coulance kreeg (bij BMW) was dit overigens beperkt tot onderdelen aan inkoopprijs (heb ik geen idee wat de echte inkoopprijs is) en de werkuren. Of enkel de werkuren (en kan je gif op innemen dat de importeur wel tussenkomt in de vervangingsonderdelen). Zelfs coulance is dus marketing.

Ik heb bij Tesla overigens ook al coulance gehad buiten garantie. Klaag ik niet over, hang ik niet aan de grote klok, is wel leuk.
 
Ik ken de regels in Nederland niet, maar in België kan je daar volgens mij de wet op de verborgen gebreken voor inroepen. Iemand die een auto koopt van > 80 000 EUR gaat er vanuit dat die niet na 160 000 km defect is.

Deze MCU is echt een voorbeeld van een verborgen gebrek

Verborgen gebreken | FOD Economie
http://advocatenhoudenconsumentenrecht.be/UserFiles/file/Uittreksel 1641-1649 BW.pdf
Misschien ook niet. We weten allemaal dat geheugenchips een maximum schrijflimiet hebben. Alle SD-kaartjes die je nu in bezit hebt, hebben een maximum aantal schrijfacties. Zelfs de SSD in je laptop, en de chips in je telefoon hebben een beperkt aantal schrijfacties.

Beetje hetzelfde met het motorblok van een ICE: daar weet je ook dat zo een motorblok niet magisch een miljoen kilometers gaat halen zonder onderhoud en vervanging van versleten onderdelen.

Is dat dan een verborgen gebrek?

Het enige wat je Tesla kan verwijten is dat ze in 2012 misschien een nogal beperkte geheugenchip kozen, maar niet vergeten dat een geheugenkaart van 8GB in 2012 stevig aan de prijs was, terwijl pas de laatste jaren er specifieke memory chips uit zijn die speciaal gemaakt zijn voor veel schrijfacties, zoals dash cams en dergelijke.
 
  • Disagree
Reactions: BMW740iL
Een auto met 160000 km en kosten aan, hoe durven ze!
Heb je mij horen klagen?
Na 4 jaar en 160000km zit ik buiten garantie op:
  • Panne hoogspanningskabels 3500€
  • 2 deurklinken: 610
  • Nazicht ophanging en vervangen laadpoort: 250
Vrijwillig: CCS upgrade

Emmc doet het nog. Draagarmen laten zich voelen in de hoogste stand van de vering, maar ik rij altijd op laagste stand (vandaar het nazicht van de ophanging om geruststelling van Tesla te krijgen dat het geen kwaad kan om zo verder te rijden).
Zelfs met de panne (wat bij andere ‘nieuwe’ wagens ook wel eens gebeurt), val ik nog niet zo veel buiten het budget dat anders naar periodiek onderhoud zou gegaan zijn (zou inmiddels 8 keer geweest zijn).
Grootste kost van de panne is wellicht een verkeerde takeling geweest (niet via Tesla), maar heb dat niet kunnen hard maken natuurlijk.