Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
"Als er zoiets zou bestaan als een fun/prijs verhouding dan haalt deze Twizy het zelfs ruimschoots van de Model S!" (http://www.egear.be/renault-twizy-80-review/). Huh? Wat heb ik gemist, moet ik misschien toch mijn Model S annuleren en een Twizy gaan rijden? :p
 
Als ik de "range" vraag van kennissen en collega's krijg, is dat ook het antwoord wat ik geef, hoor. Ik rij wekelijks van Leiden naar Deventer, ongeveer 150km enkele reis, en dat betekent stukjes binnen de bebouwde kom, en snelweg met 100, 120 en 130 zones. Verder altijd wel wat files en stroperigheid, redelijk gevarieerd dus. En ik hou na heen- en terugreis, met een range charge, ongeveer 20km over. Als ik geen files zou hebben en langer op (iets boven) maximum snelheid zou kunnen rijden, zou ik het denk ik net aan halen. Maar als ik mijn rijstijl een klein beetje aan zou passen, zou 350km op dat traject vrij eenvoudig te halen zijn.

Dus kortom, ik vind 300km, 350 als je zuinig rijdt, best realistisch. Natuurlijk kan je veeeel verder komen als je urenlang achter een vrachtwagen gaat hangen, maar hoe realistisch is dat..

Edit:
Ik heb het weekend een groot aantal kortere ritjes in de omgeving gemaakt, met relatief meer kilometers binnen de bebouwde kom en op 80km/h wegen. Dan zakt het verbruik keurig in, tot ver onder 200W/km, en haal je inderdaad veel meer kilometers uit een volle accu. Alleen is de totale range bij dat soort ritjes veel minder van belang, omdat je veel meer mogelijkheden hebt om tussentijds bij te laden. Juist bij die lange afstands ritten op de snelweg wordt het bereik cruciaal, en dan is 300 a 350 echt waar je op moet plannen.

vandaag gereden: A2, A9 - afstand 60 km waarvan 10 prov wegen. Cruise control op 100km aan op de A2: 200wh per km. Dan moet je toch gewoon 400 km kunnen halen. Moet er dan wel net een oplaadpunt staan na doe 400e -;)
 
vandaag gereden: A2, A9 - afstand 60 km waarvan 10 prov wegen. Cruise control op 100km aan op de A2: 200wh per km. Dan moet je toch gewoon 400 km kunnen halen. Moet er dan wel net een oplaadpunt staan na doe 400e -;)
Ik vind 400km lang 100 rijden op de cruise control niet "gewoon" - ik heb in mijn leven nog nooit zo'n rit gemaakt, en zeker niet sinds de maximum snelheid op veel wegen 120 en nu soms zelfs 130 is.. En ik vind het dus ook niet raar als een journalist niet zo'n imaginaire rit gebruikt om de "real world range" van de Model S te beschrijven.
 
Ik vind 400km lang 100 rijden op de cruise control niet "gewoon" - ik heb in mijn leven nog nooit zo'n rit gemaakt, en zeker niet sinds de maximum snelheid op veel wegen 120 en nu soms zelfs 130 is.. En ik vind het dus ook niet raar als een journalist niet zo'n imaginaire rit gebruikt om de "real world range" van de Model S te beschrijven.

maar dat staat er ook niet - ook ik rij geen 400km lang 100 per uur...op de cruise control.. dat kan niet eens in Nl..
misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar dit was voor mij gewoon de manier waarop ik gewend ben dagelijks te rijden..zoals ik het jaren met de V70 heb gedaan.. In de bebouwde kom, Inclusief de ringweg bij hoofddorp, even flink optrekken bij inhalen etc.. ik zit nu na 2500 km op gemiddeld 218 mw/km. Daarbij valt me op dat dit steeds lager wordt... die Tesla grin zit er nu wel in -;) En ja, ga je lange stukken 120-130 rijden dan gaat verbruik zomaar 10% omhoog... In Nederland heb ik dat wel een beetje gezien, en waar kan je dat nu voor wat langere tijd.. en laten we eerlijk zijn: wat schiet je er nu echt mee op ?
 
Check!
Lees mijn kort verslag van de rit gisteren van Keulen weer terug naar Den Haag door mij afgelegd in Model S met gemiddeld 90 km/uur en een fossiel voertuig van collega - die weliswaar moest tanken en broodje kopen - echter slechts over afstand van 290 kilometers 15 minuten eerder op plaats van bestemming in Den Haag arriveerde. Kortom, tijdwinst is in sommige situaties, vooral ook drukker verkeer op de snelweg overdag, nauwelijks in tijd realiseerbaar, de meeste winst haal je met constante snelheid over langer duur heb ik vaak het idee.
 
Check!
Lees mijn kort verslag van de rit gisteren van Keulen weer terug naar Den Haag door mij afgelegd in Model S met gemiddeld 90 km/uur en een fossiel voertuig van collega - die weliswaar moest tanken en broodje kopen - echter slechts over afstand van 290 kilometers 15 minuten eerder op plaats van bestemming in Den Haag arriveerde. Kortom, tijdwinst is in sommige situaties, vooral ook drukker verkeer op de snelweg overdag, nauwelijks in tijd realiseerbaar, de meeste winst haal je met constante snelheid over langer duur heb ik vaak het idee.

eens, tot nu toe rijden we nog wel eens in 1 keer terug uit de Marken - 1500 km..dan gaat je gemiddelde snelheid wel omhoog..
maar is eigenlijk gekkenwerk met twee kids.. dat worden wat andere ritten, meer planning, maar uiteindelijk ook meer relaxed.. Rijden in een Model S voelt uiteindelijk vaak toch ook als een soort extended meditatie.. zeg maar..dus dat pas daar wel bij.
 
Persoonlijk vind ik 100km/h op de snelweg ook geen 'comfortabele' snelheid. Dan zit je constant tussen de 'flow' van het algmene verkeer. Vrachtwagens rijden trager en die moet je dan steeds voorbij steken, personenwagens rijden sneller en dus moet je bij de inhaal bewegingen meer opletten voor aankomend verkeer (langs achter).

Ik ben iemand die nogal een sterke afkeer heb van mensen met 'rechter-rijvak-vrees' (aka de 'middenvakkers') en dus volg zelf steeds de regel om terug naar dat rechter-rijvak terug te keren. Met een snelheid die dan exact 120km/h is (in BE) zit je mee in de 'snelle stroom' en moet je minder aandacht schenken aan het verkeer dat achter je komt. Blik vooruit en anticiperen, en op CC rijdt ik bijna elke dag, overal.

ps: ik heb ook al gemerkt dat men in Nederland wel een ander gedrag heeft. Nl. men zal sneller zijn eigen snelheid aanhouden en toch inhalen, ongeacht of er nu een snellere wagen aankomt. In Belgie wordt zo een gedrag dan beantwoord met wat bumper-rijden en eventueel zelfs even 'flitsen' met de lampen.
 
Persoonlijk vind ik 100km/h op de snelweg ook geen 'comfortabele' snelheid. Dan zit je constant tussen de 'flow' van het algmene verkeer. Vrachtwagens rijden trager en die moet je dan steeds voorbij steken, personenwagens rijden sneller en dus moet je bij de inhaal bewegingen meer opletten voor aankomend verkeer (langs achter).

Ik ben iemand die nogal een sterke afkeer heb van mensen met 'rechter-rijvak-vrees' (aka de 'middenvakkers') en dus volg zelf steeds de regel om terug naar dat rechter-rijvak terug te keren. Met een snelheid die dan exact 120km/h is (in BE) zit je mee in de 'snelle stroom' en moet je minder aandacht schenken aan het verkeer dat achter je komt. Blik vooruit en anticiperen, en op CC rijdt ik bijna elke dag, overal.

ps: ik heb ook al gemerkt dat men in Nederland wel een ander gedrag heeft. Nl. men zal sneller zijn eigen snelheid aanhouden en toch inhalen, ongeacht of er nu een snellere wagen aankomt. In Belgie wordt zo een gedrag dan beantwoord met wat bumper-rijden en eventueel zelfs even 'flitsen' met de lampen.

eens met de omschrijving niet comfortabel. Mijn zoon vroeg me eens toen hij nog klein was waarom ik altijd op de linkerbaan reed -;) punt alleen is dat wij steeds meer traject controle kennen.. bv Amsterdam Utrecht, max snelheid 100km per uur, 5 banen breed. Met 104 op de Tesla zit ik nu al helemaal links.. 104 is ook echt 104 zeg maar. Maar goed - dan kan je dus weinig anders.. Ik zou graag zien dat we het Amerikaanse systeem van keep your lane kregen - zou het een stuk rustiger maken..
 
NRC van vanavond "elektrische auto's zijn stil en ze vervuilen hun directe omgeving niet. Achilleshiel is de actieradius die nog steeds niet verder reikt dan 200km. De accu's worden beter maar ze halen het niet bij benzine" . Duuhh vergeten ze helemaal Tesla. Karel Knip moet zich even beter verdiepen in de mogelijkheden in de markt
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalkHD1381509777.226378.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1381509777.226378.jpg
    78.2 KB · Views: 589
In de presentatie geeft Elon aan dat deze high speed tuning voor iedereen en elke Tesla gratis als retrofit beschikbaar komt voor diegene die het willen hebben :)

Wat het precies inhoud weet niemand nog, maar ik vermoed een hogere topsnelheid (is nu elektronisch begrenst op 190 voor de S60, 200 voor de S85 en 210 voor de P85) en misschien iets anders afgestelde air suspension bij hoge snelheid?
 
Last edited:
In de presentatie geeft Elon aan dat deze high speed tuning voor iedereen en elke Tesla gratis als retrofit beschikbaar komt voor diegene die het willen hebben :)

Wat het precies inhoud weet niemand nog, maar ik vermoed een hogere topsnelheid (is nu elektronisch begrenst op 190 voor de S60, 200 voor de S80 en 210 voor de P85) en misschien iets anders afgestelde air suspension bij hoge snelheid?

Heb je het nu over Volvo's?