Als ik de "range" vraag van kennissen en collega's krijg, is dat ook het antwoord wat ik geef, hoor. Ik rij wekelijks van Leiden naar Deventer, ongeveer 150km enkele reis, en dat betekent stukjes binnen de bebouwde kom, en snelweg met 100, 120 en 130 zones. Verder altijd wel wat files en stroperigheid, redelijk gevarieerd dus. En ik hou na heen- en terugreis, met een range charge, ongeveer 20km over. Als ik geen files zou hebben en langer op (iets boven) maximum snelheid zou kunnen rijden, zou ik het denk ik net aan halen. Maar als ik mijn rijstijl een klein beetje aan zou passen, zou 350km op dat traject vrij eenvoudig te halen zijn.
Dus kortom, ik vind 300km, 350 als je zuinig rijdt, best realistisch. Natuurlijk kan je veeeel verder komen als je urenlang achter een vrachtwagen gaat hangen, maar hoe realistisch is dat..
Edit:
Ik heb het weekend een groot aantal kortere ritjes in de omgeving gemaakt, met relatief meer kilometers binnen de bebouwde kom en op 80km/h wegen. Dan zakt het verbruik keurig in, tot ver onder 200W/km, en haal je inderdaad veel meer kilometers uit een volle accu. Alleen is de totale range bij dat soort ritjes veel minder van belang, omdat je veel meer mogelijkheden hebt om tussentijds bij te laden. Juist bij die lange afstands ritten op de snelweg wordt het bereik cruciaal, en dan is 300 a 350 echt waar je op moet plannen.