Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 727111

Bij stoplicht rijden we voorop, bij Consumentenbond zijn we hekkensluiter wat aantal storingen betreft.
Samenvattend -> M3 is uitzondering, meeste storingen zorgen niet voor stilstand en zijn soms vanaf afstand op te lossen.
(vooral deurgrepen MS en vastlopen software worden veel genoemd)

En toch:

 
  • Informative
Reactions: job-lek
En toch:

Het kan natuurlijk niet beiden waar zijn, tenzij er andere criteria gelden. De uitslag van de Consumentenbond neem ik vooralsnog met een korrel zout zolang ik de testmethode niet ken en hoe de score tot stand komt. Ik vind de tevredenheid van eigenaren die dagelijks in hun wagen rijden vele malen relevanter.
 
  • Like
Reactions: Ger356 and Maarten
Het kan natuurlijk niet beiden waar zijn, tenzij er andere criteria gelden. De uitslag van de Consumentenbond neem ik vooralsnog met een korrel zout zolang ik de testmethode niet ken en hoe de score tot stand komt. Ik vind de tevredenheid van eigenaren die dagelijks in hun wagen rijden vele malen relevanter.
Mijn poging tot verklaring. De mankementen aan de Tesla zijn
  • Grotendeels in garantie hersteld: de gebruiker maalt er niet om
  • Goedkoper dan het onderhoud van een ICE: idem
  • Naar een SeC gaan is een aangename ervaring
  • Een Tesla rijder moet voortdurend (zichzelf) overtuigen dat zijn dure aankoop een goede aankoop was en negeert (onbewust) een aantal mankementen
  • Tesla doet het verbazend goed voor een bedrijf dat, de roadster 1 niet mee gerekend, nog geen decennium actief is. We zijn wat vergevingsgezinder tav kinderziektes
  • Ondanks de mankementen steekt de gebruikservaring ver boven de concurrentie uit. We nemen er met plezier een mankementje bij.

We waarderen ook de verbeteringsinspanningen. En ik heb het niet enkel over de software updates. Een ranger liet mij onlangs het verschil zien tussen mijn oude, kapotte deurhendel en de nieuwe die hij ging monteren. Wat een vereenvoudiging, en dus verbetering. In de oude zaten denk ik 5 contactsensoren en had een kluwen van kabeltjes. De nieuwe had nog 1 magnetische sensor die alleen het werk deed van de 5 in de vorige versie.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
Mijn poging tot verklaring. De mankementen aan de Tesla zijn
  • Grotendeels in garantie hersteld: de gebruiker maalt er niet om
  • Goedkoper dan het onderhoud van een ICE: idem
  • Naar een SeC gaan is een aangename ervaring
  • Een Tesla rijder moet voortdurend (zichzelf) overtuigen dat zijn dure aankoop een goede aankoop was en negeert (onbewust) een aantal mankementen
  • Tesla doet het verbazend goed voor een bedrijf dat, de roadster 1 niet mee gerekend, nog geen decennium actief is. We zijn wat vergevingsgezinder tav kinderziektes
  • Ondanks de mankementen steekt de gebruikservaring ver boven de concurrentie uit. We nemen er met plezier een mankementje bij.

We waarderen ook de verbeteringsinspanningen. En ik heb het niet enkel over de software updates. Een ranger liet mij onlangs het verschil zien tussen mijn oude, kapotte deurhendel en de nieuwe die hij ging monteren. Wat een vereenvoudiging, en dus verbetering. In de oude zaten denk ik 5 contactsensoren en had een kluwen van kabeltjes. De nieuwe had nog 1 magnetische sensor die alleen het werk deed van de 5 in de vorige versie.

Ik deel je analyse / uiteenzetting.

Tesla scoort vrij laag bij test C.Bond. Ik heb de enquete ook ingevuld (en artikel gelezen). Garagebezoek voor onderhoud is niet relevant voor de uitslag. Storingen wel -> aantal storingen bepaald de score. Er zijn relatief veel Tesla's afgeleverd met ontbrekende clipjes, scheve laadkleppen, nabehandeling lak, krakende draagarmen, etc. Voorgaande zorgt voor relatief veel garagebezoekjes buiten regulier onderhoud om (wat bij Tesla niet of nauwelijks nodig is)

Ik kom heel weinig bij een garage met de Tesla. Minder dan met voorgaande auto's. Als ik er kom is het relatief vaak voor (kleine / onschuldige) storingen. Dat is echter niet gunstig voor betrouwbaarheids statistieken.

In mijn beleving heb ik echt een betrouwbare auto met beperkte onderhoudskosten/verbruik (begrijpelijke uitzondering -> banden) De M3 zal ook gunstig scoren op "pech langs de weg" (ik kom ze weinig/nooit tegen op de vluchtstrook*) Maar ik begrijp wel dat er wat meer garagebezoekjes nodig zijn buiten standaard onderhoud. En dat zorgt niet voor een gunstige positie in statistieken bij test C.Bond. Een betere eindcontrole door Tesla in 2019 (en 2020?) voor aflevering had voor een veel betere uitkomst kunnen zorgen.


*=de uitslag zou er ook heel anders uitzien als de uitslag bepaald zou worden door "stilstand vanwege pech" (ipv garagebezoek)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik kom heel weinig bij een garage met de Tesla. Minder dan met voorgaande auto's. Als ik er kom is het relatief vaak voor (kleine / onschuldige) storingen. Dat is echter niet gunstig voor betrouwbaarheids statistieken.

In mijn beleving heb ik echt een betrouwbare auto met beperkte onderhoudskosten/verbruik (begrijpelijke uitzondering -> banden) De M3 zal ook gunstig scoren op "pech langs de weg" (ik kom ze weinig/nooit tegen op de vluchtstrook*) Maar ik begrijp wel dat er wat meer garagebezoekjes nodig zijn buiten standaard onderhoud. En dat zorgt niet voor een gunstige positie in statistieken bij test C.Bond. Een betere eindcontrole door Tesla in 2019 (en 2020?) voor aflevering had voor een veel betere uitkomst kunnen zorgen.
Nou, ik snap de score voor 110%. Zelfs een kever uit 1960 heeft minder onderhoud nodig als mijn model X. Gewoon 5x per jaar service nodig, soms weken de auto kwijt, groot gedeelte garantie, soms ook niet. Ik denk dat er wel 40+ reparaties zijn uitgevoerd in 4jr / 70000km. Om maar niet te spreken van alle softwareproblemen waardoor er elke keer wel iets niet werkt in de auto of de muziek hapert. Of vochtproblemen. Rammelende assen bij optrekken. Vering die alleen op low mag staan. Slijtage door slecht sluitende vleugeldeuren. Deuren die niet meer open gaan. Defecte sensoren. MCU1. Draagarmen. Ramen die niet meer dicht willen. Ik kan niemand meer een Tesla aanraden.
 
Zelfs een kever uit 1960 heeft minder onderhoud nodig als mijn model X.
De Model 3 is blijkbaar vele malen beter dan de X dan.

Ik sluit mij in ieder geval volledig aan bij @SparkyM3LR4WD

En trouwens, rij die kever maar eens al daily … alles verslijt en moet je onderhouden maar akkoord software issues zal je er waarschijnlijk niet met voorhebben maar allerlei riempjes en pompjes gaan ook stuk. Het voordeel is echter dat je dit zelf kan fixen gezien de simpele techniek en door net de afwezigheid van software/electronika.

Een poll op deze site zou wel eens interessant zijn gezien je hier toch over een serieuze user base beschikt.
Ik ben wel benieuwd want ik kan natuurlijk roepen wat ik wil en mijn M3 kan een uitzondering weest zijn.😅

Ik denk ook dat de typische problemen met de X (assen en deuren) er met de nieuwe generatie wel uit zijn.
 
Last edited:
Nou, ik snap de score voor 110%. Zelfs een kever uit 1960 heeft minder onderhoud nodig als mijn model X. Gewoon 5x per jaar service nodig, soms weken de auto kwijt, groot gedeelte garantie, soms ook niet. Ik denk dat er wel 40+ reparaties zijn uitgevoerd in 4jr / 70000km. Om maar niet te spreken van alle softwareproblemen waardoor er elke keer wel iets niet werkt in de auto of de muziek hapert. Of vochtproblemen. Rammelende assen bij optrekken. Vering die alleen op low mag staan. Slijtage door slecht sluitende vleugeldeuren. Deuren die niet meer open gaan. Defecte sensoren. MCU1. Draagarmen. Ramen die niet meer dicht willen. Ik kan niemand meer een Tesla aanraden.
Dat jij nog Tesla rijdt..
 
Als het zo'n rot ding is levert deze waarschijnlijk erg weinig op tweedehands en is het deel dat je terug moet betalen ook maar marginaal.
Nope, lang leve de desinvesteringsregel:


Gewoon 36% van 50.000 bij je bedrijfsresultaat optellen.

En nu weer ontopic!
 
  • Informative
Reactions: Stream
Nope, lang leve de desinvesteringsregel:


Gewoon 36% van 50.000 bij je bedrijfsresultaat optellen.

En nu weer ontopic!

Oh, dus je bedoelt dat je voor dat, in jouw ogen, aftandse ding dus nog een vermogen krijgt en daarom meer dan verwacht mag terug betalen...
 
Ik denk vooral het soms niet beschikbaar zijn van systemen (bijv. na een update en dan een herstart moeten doen). Maar ook het niet lekker werken van de AP/EAP/FSD, ruitenwissers, autobeam, autopark systemen.

Velen hier snappen waarom dat nog niet volledig werkt of nog helemaal niet werkt zoals het zou moeten. En de een accepteert dat als erbij horen en de ander neemt het voor lief, maar blijft het wel als gebrek zien.

Maar de gemiddelde automobilist zal het zien als een erg fout gevoelig / instabiel systeem. Ook als de AP niet werkt omdat de zon laag staat of de auto weer eens vertraagt waar die dat niet zou moeten doen.


Mmm, lets see.... Mijn auto heeft nog geen 40.000 kilometers en heeft recent een kapotte AC en voorvering kraak probleem. Voor het laatste is deze ook in het begin terug geweest. M'n koplampen zijn vervangen. M'n deurrubbers zijn vervangen als ook m'n sunroof rubber. Een B-stijl camera.

Gelukkig allemaal onder garantie... maar ik vind het niet normaal.

40.000 kilometer is normaal gesproken een auto in nieuwstaat qua vering. Nu enige weken na de laatste reparatie merk ik dat de voorvering nog steeds niet goed is. Nu moet ik dus weer terug naar Tesla...