Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje zoals ik voor betalingen ook niet meer een pin code invoer maar gewoon met mijn horloge erover wuif, of in extreme gevallen mijn telefoon (die net tevoren via FaceID mij heeft herkend).

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat voor een rijdende iphone Tesla erg achter blijft met de biometrische scan. Waarom heeft de auto geen FaceID of een fingerprint sensor? Hoe ideaal zou dat zijn! Geen auto sleutel bij je en gewoon je duim op de deur leggen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat voor een rijdende iphone Tesla erg achter blijft met de biometrische scan. Waarom heeft de auto geen FaceID of een fingerprint sensor? Hoe ideaal zou dat zijn! Geen auto sleutel bij je en gewoon je duim op de deur leggen.
Dan moet je ook aan niemand nog vragen of ze even uw auto kunnen verplaatsen...
En als je in de tuin hebt gewerkt, geraak je niet meer in de auto. ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat voor een rijdende iphone Tesla erg achter blijft met de biometrische scan. Waarom heeft de auto geen FaceID of een fingerprint sensor? Hoe ideaal zou dat zijn! Geen auto sleutel bij je en gewoon je duim op de deur leggen.
Ik zou het eigenlijk gek vinden moest ik ook nog eens een biometrische scan in de auto doen.

Tesla werkt nu al in zekere zin met een chain of trust: omdat de bestuurder arriveert met een gekoppelde keyfob of telefoon, gaat de auto open.

Je zou kunnen opperen dat je ook de telefoon extra zou moeten beveiligen, door bijvoorbeeld een biometrische scan op de telefoon te gaan doen, net zoals met Apple Pay. BMW probeert dat met hun integratie met Apple, waarbij je je Apple Wallet kan gebruiken om met je telefoon voor de klink te gaan wuiven om de deur te openen. Weeral chain of trust: de auto vertrouwt de iPhone, en de iPhone werkt enkel als ie geunlocked is door biometrics of pin.

De waarheid is dat ook dat wuiven voor de klink een beetje achterlijk is. Dus waarom niet een chain of trust waarbij bijvoorbeeld je Tesla gelooft wie je bent als je met je unlocked Apple Watch nadert. Een Apple Watch is nl. unlocked zolang ie rond je pols hangt, dus je kunt er vrij zeker van zijn dat degene die met een unlocked Watch de auto nadert, ook effectief de eigenaar is. En de eigenaar unlockt elke ochtend zijn Watch door een keer naar zijn unlocked iPhone te staren of een PIN in te geven.

Nee, ik sta er echt niet op te wachten dat ik in een camera in de B-stijl moet kijken alvorens de deuren openen. Da's gewoon niet handig.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik zou het eigenlijk gek vinden moest ik ook nog eens een biometrische scan in de auto doen.

Tesla werkt nu al in zekere zin met een chain of trust: omdat de bestuurder arriveert met een gekoppelde keyfob of telefoon, gaat de auto open.

Je zou kunnen opperen dat je ook de telefoon extra zou moeten beveiligen, door bijvoorbeeld een biometrische scan op de telefoon te gaan doen, net zoals met Apple Pay. BMW probeert dat met hun integratie met Apple, waarbij je je Apple Wallet kan gebruiken om met je telefoon voor de klink te gaan wuiven om de deur te openen. Weeral chain of trust: de auto vertrouwt de iPhone, en de iPhone werkt enkel als ie geunlocked is door biometrics of pin.

De waarheid is dat ook dat wuiven voor de klink een beetje achterlijk is. Dus waarom niet een chain of trust waarbij bijvoorbeeld je Tesla gelooft wie je bent als je met je unlocked Apple Watch nadert. Een Apple Watch is nl. unlocked zolang ie rond je pols hangt, dus je kunt er vrij zeker van zijn dat degene die met een unlocked Watch de auto nadert, ook effectief de eigenaar is. En de eigenaar unlockt elke ochtend zijn Watch door een keer naar zijn unlocked iPhone te staren of een PIN in te geven.

Nee, ik sta er echt niet op te wachten dat ik in een camera in de B-stijl moet kijken alvorens de deuren openen. Da's gewoon niet handig.
Er hangt toch een camera aan de spiegel? Moet toch een koud kunstje zijn om die je gezicht te laten herkennen?
Als ze er natuurlijk iets deftigs hebben ingestoken…..wat ik betwijfel 😅
 
  • Like
Reactions: job-lek
@wooter had ik achter jou niet gezocht dat je geen pin-to-drive hebt geactiveerd. Hoezo comfort? 4 cijfers aantikken, daar slijten je vingers echt niet van en het is een heel goed middel om alles wat je kan doen, gedaan te hebben.
Ik vind een start-knop al dom. Ik vind een code van 4 cijfers nog dommer.

Ik begrijp de voordelen, maar dat weegt niet op tegen het comfort.
 
Dit is wel een reminder voor mij. De Pin is al 3 jaar hetzelfde, en na een aantal bezoeken aan garage (bandenwissels, ruitreparatie onderhoudsbeurten) kàn die pin circuleren in een circuit. Zo vroeg een politieagent aan mijn buurman of zijn auto ooit bij die-en-die garage was geweest, nadat er uit zijn (ik dacht een Kia Sportage) een gewild navigatiesysteem (RNS van VAG) geroofd was. Dat systeem was ooit in een aantal Kia's ingebouwd, en dus vroeg de buurman zich af hoe de dieven dat konden weten. Die casus leert mij: er zijn monteurs die dat soort gegevens, incl. huisadressen noteren en doorleveren/-verkopen.
 
  • Informative
Reactions: OttoR and Maarten
Agree. Ik vraag me trouwens af bij hoeveel pin2drive-gebruikers er vier vettige vingerafdrukken op het scherm staan ;)

Dat was enkel in de eerste versies van pin 2 drive.. zoals @MLKRMR aangeeft veranderd elke keer de positie op het scherm.

De Pin is al 3 jaar hetzelfde, en na een aantal bezoeken aan garage (bandenwissels, ruitreparatie onderhoudsbeurten) kàn die pin circuleren in een circuit.

Waarom haal je dan ook niet de pin 2 drive eraf bij de garage/SEC? Precies om die reden zou in m'n pincode niet afgeven.

Andere optie is de auto even in Valet modus te zetten.
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
We raken aardig off topic :cool:

Maar nog even over biometrie (vingerafdruk, irisscan ed). Alhoewel het vaak eenvoudig voor de gebruiker is, ben ik er huiverig voor. Bij een goede hack kunnen je gegevens gestolen worden. En een password kan je resetten, een vinger of iris wijzigen is best wel lastig.
Argumenten inzake one-way crypten, tja, ook dat is niet zaligmakend...

Misschien toch maar weer on topic... 🤗
 
Maar nog even over biometrie (vingerafdruk, irisscan ed). Alhoewel het vaak eenvoudig voor de gebruiker is, ben ik er huiverig voor.
Zou ik maar huiverig zijn voor de overheid die je vingerafdrukken in een centrale online database heeft staan.... Niet voor de decentrale per device encrypted biometric storage die enkel te unlocken is met een boot passcode die via software niet te raadplegen is enkel is te "valideren".
 
Dat was enkel in de eerste versies van pin 2 drive.. zoals @MLKRMR aangeeft veranderd elke keer de positie op het scherm.



Waarom haal je dan ook niet de pin 2 drive eraf bij de garage/SEC? Precies om die reden zou in m'n pincode niet afgeven.

Andere optie is de auto even in Valet modus te zetten.
Bij de bandenboer wel maar valet mode aanzetten bij een SeC bezoek leverde mij een strenge preek dat 'dat ab-so-luut niet de bedoeling was' van de receptiepersoon op. Was mijn eerste SeC bezoek en het leek mij dat Tesla dat in een SeC wel met geofencing zou kunnen overriden tijdens service.
 
Zou ik maar huiverig zijn voor de overheid die je vingerafdrukken in een centrale online database heeft staan.... Niet voor de decentrale per device encrypted biometric storage die enkel te unlocken is met een boot passcode die via software niet te raadplegen is enkel is te "valideren".
Tenzij je veroordeeld crimineel bent heeft de overheid dat inderdaad niet...
 
Destijds, om mijn job te kunnen uitoefenen, moest ik regelmatig op het Amerikaans deel van de NATO basis van Heidelberg zijn. De eerste keer binnen geraken duurde ongeveer 2 uur.
Procedure:
- Met de nodige documenten aanmelden
- Vingerafdrukken nemen
- doorsturen naar alle "belangrijke" instanties in de States (FBI, CIA,...)
- Pasje maken met een digitale afdruk (soort van QR) van mijn vingerafdruk

Bij elke toegang werd het pasje en een scan van je vinger genomen.

Dus, ja, mijn vingerafdrukken staan al meer dan 15 jaar ergens geregistreerd.