Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Nou aangezien de auto gewoon met bluetooth een connectie maakt met je telefoon sleutel heeft dit echt niet tot gevolg dat de auto niet meer te gebruiken is met de telefoonsleutel. Ik vind dit wel weer een heel bijzonder bericht.
Je hebt gelijk. Van zodra je binnen bluetooth range zat, werkte blijkbaar alles. En inderdaad, ik heb niet altijd mijn ID en portefeuille mee. Kunnen rijden en betalen met de gsm is soms handig ;)
 
Dat is wel zeer vervelend:

Ik moet toegeven dat ik mijn keycard ook niet altijd mee heb. Sinds de batterij van mijn gsm eens 1% SoC had, probeer ik wel altijd de kaart mee te nemen.
Is ook gewoon foute berichtgeving.

Je telefoon, eens gekoppeld met je auto, werkt als een bluetooth 'keyfob' en heeft geen verbinding met de Tesla servers nodig.

Een tijdelijke onderbreking van de Tesla servers zorgt er nog niet voor dat je auto niet kan starten. Het enige wat niet werkt, is dat je via de app de auto niet meer kan aansturen of volgen. Al de rest, zoals dat de auto open gaat als je met je gekoppelde telefoon in de buurt bent, werkt wel.
 
Beetje spot drijvende artikel over de model S:
 
Beetje spot drijvende artikel over de model S:
Vind het wel meevallen en er staan ook geen grote onwaarheden in
 
  • Like
Reactions: ebullio and OttoR
Is ook gewoon foute berichtgeving.

Je telefoon, eens gekoppeld met je auto, werkt als een bluetooth 'keyfob' en heeft geen verbinding met de Tesla servers nodig.

Een tijdelijke onderbreking van de Tesla servers zorgt er nog niet voor dat je auto niet kan starten. Het enige wat niet werkt, is dat je via de app de auto niet meer kan aansturen of volgen. Al de rest, zoals dat de auto open gaat als je met je gekoppelde telefoon in de buurt bent, werkt wel.

Volgens mij alleen bij de M3 en Y en nieuwe S/X. Oudere modellen niet, althans mijn X niet. Ik ga ook niet zonder fob weg, maar je hebt er genoeg die gewoon stoer zonder sleutel werken (en nu dan, al dan niet terecht, klagen dat ze er niet in konden).
 
Volgens mij alleen bij de M3 en Y en nieuwe S/X. Oudere modellen niet, althans mijn X niet. Ik ga ook niet zonder fob weg, maar je hebt er genoeg die gewoon stoer zonder sleutel werken (en nu dan, al dan niet terecht, klagen dat ze er niet in konden).
Met je Model S en X heb je de keyfob, en met die keyfob heb je evenmin het internet nodig om de auto te openen en weg te rijden.

Met de 3 en Y is je keyfob vervangen door het koppelen van je smartphone aan de auto via bluetooth, en is je telefoon (en bluetooth verbinding) de 'keyfob' die werkt zonder het internet.
 
De sleutel functie op telefoon werkt ook als telefoon in vliegtuig modus staat.

Er is dus geen data verbinding nodig om toegang te krijgen tot de auto, zelfs geen bluetooth audio koppeling, de sleutel functie gebruikt alleen de hardware ID van de mobiel, deze moet je dus wel geregistreerd hebben als sleutel in de auto (voor deze activatie en registratie heb je wel dataverbinding en de app nodig)
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De sleutel functie op telefoon werkt ook als telefoon in vliegtuig modus staat.

Er is dus geen data verbinding nodig om toegang te krijgen tot de auto, zelfs geen bluetooth audio koppeling, de sleutel functie gebruikt alleen de hardware ID van de mobiel, deze moet je dus wel geregistreerd hebben als sleutel in de auto (voor deze activatie en registratie heb je wel dataverbinding en de app nodig)
Are you sure?
Heb zonet eens de Bluetooth van mijn Smartphone uitgezet en ik kom niet meer in mijn auto. Bluetooth weer aan, en ik kon er weer in.
 
Dus de mensen die nu hun auto niet in konden met hun telefoon; hebben de telefoon niet gekoppeld als sleutel en gebruiken de app om de auto telkens te openen en op afstand te starten oid?
De mensen die hun auto niet in konden, bestaan niet. Op twitter gaven wat mensen aan dat de app geen verbinding kon maken, en een paar dombo's zonder Tesla's denken dat dat ook betekent dat je niet in je Tesla geraakt.
 
Are you sure?
Heb zonet eens de Bluetooth van mijn Smartphone uitgezet en ik kom niet meer in mijn auto. Bluetooth weer aan, en ik kon er weer in.

ja, klopt, je hebt gelijk... echter nadat je offline bent met je telefoon moet je dus alleen de bluetooth functie op telefoon activeren, dan werkt de sleutel prima (terwijl telefoon dus nog offline is, SIM is niet actief en je hebt geen internet verbinding)

maar het ging erom of je afhankelijk bent van; de servers van Tesla, je internet verbinding en/of je SIM die niet functioneerd -> in geen van deze gevallen zal je buitengesloten zijn van je auto.
 
De mensen die hun auto niet in konden, bestaan niet. Op twitter gaven wat mensen aan dat de app geen verbinding kon maken, en een paar dombo's zonder Tesla's denken dat dat ook betekent dat je niet in je Tesla geraakt.
Of iemand was met de wagen van een ander (partner) op gang in de hoop dat die de wagen van op afstand kon ontgrendelen, want telefoon niet gekoppeld.
Of: ik weet al 5 jaar dat ik geen reservewiel heb, maar dat deert mij niet en als ik plat val val ik Elon lastig.
 
ja, klopt, je hebt gelijk... echter nadat je offline bent met je telefoon moet je dus alleen de bluetooth functie op telefoon activeren, dan werkt de sleutel prima (terwijl telefoon dus nog offline is, SIM is niet actief en je hebt geen internet verbinding)

maar het ging erom of je afhankelijk bent van; de servers van Tesla, je internet verbinding en/of je SIM die niet functioneerd -> in geen van deze gevallen zal je buitengesloten zijn van je auto.
Het zou zo kunnen zijn dat de auto verbinding moet hebben met het Tesla mothership. Als de telefoon met een certificaat aanmeld bij je Tesla, zal de auto wel kunnen valideren of het telefoon-certificaat geldig is ...maar... niet of deze niet teruggetrokken is. Hier heb je Certificate Revocation Lists (CRLs) voor, en deze moeten door de auto gedownload worden bij de (centrale) certificaat autoriteit (CA); deze worden vaak gecached. Is je gecachede CRL verlopen, kun je niet inloggen.

Zou kunnen verklaren dat niet iedereen problemen heeft gehad met de sleutels.
 
Het zou zo kunnen zijn dat de auto verbinding moet hebben met het Tesla mothership. Als de telefoon met een certificaat aanmeld bij je Tesla, zal de auto wel kunnen valideren of het telefoon-certificaat geldig is ...maar... niet of deze niet teruggetrokken is. Hier heb je Certificate Revocation Lists (CRLs) voor, en deze moeten door de auto gedownload worden bij de (centrale) certificaat autoriteit (CA); deze worden vaak gecached. Is je gecachede CRL verlopen, kun je niet inloggen.

Zou kunnen verklaren dat niet iedereen problemen heeft gehad met de sleutels.
dat je telefoon een cert krijgt van Tesla is niet erg waarschijnlijk.
Als je door de comment gaat, wordt er verondersteld dat er geen comm. is met Tesla


The car responds with a certificate, out of which the app extracts the car's public key. This public key is ephemeral (short-lived) and isn't validated by the app in any way.
Do you mean there is no code that validates the public key/certificate or is there no communication to the Tesla Servers?
https://www.reddit.com/user/Doctor_McKay/
Both.
 
Met je Model S en X heb je de keyfob, en met die keyfob heb je evenmin het internet nodig om de auto te openen en weg te rijden.

Met de 3 en Y is je keyfob vervangen door het koppelen van je smartphone aan de auto via bluetooth, en is je telefoon (en bluetooth verbinding) de 'keyfob' die werkt zonder het internet.
Nogmaals. Er zijn zijn mensen die de auto unlocken via de app (widgets) en daarna de start functie in de app gebruiken om te rijden. Daar heb ik het over. Dat het niet slim is snappen de meeste en vooral als je je fob ook niet bij je hebt is ook niet slim.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Er zijn zijn mensen die de auto unlocken via de app (widgets) en daarna de start functie in de app gebruiken om te rijden.
Als dat hun standaardmethode is, dan zijn dat mensen met veel tijd over.
Ik heb het zelf ook al bebruikt, maar enkel heel uitzonderlijk ‘omdat het kan’, bv als 1 van de kinderen de wagen ergens moest oppikken of er iets in vergeten was en het kwam ophalen terwijl de wagen ergens op een parking staat.
De internet connectie van de wagen is veel te onbetrouwbaar om er op te rekenen dat het werkt.
 
  • Like
Reactions: OttoR and JanG007