Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

Ik ken geen software in de wereld dat levert dat het beloofd, iig niet zonder bugs en andere onvolkomenheden, dus volgens jouw definitie is ieder software huis een misleider.

(Nu ken ik ze niet allemaal maar wel bijna alle in NL gebruikte "marktleiders".)
Maar is in afwachting van de bug resolving wel bruikbaar voor het doel waarvoor het dient.

FSD nog dit jaar in de EU?
Ja, net als de grote update voor maart ;). Echt heel significant verbeterd ...

0A84FBB7-5571-4033-8A0A-FA0D7CC8C31A.jpeg

/s

Last edited:
Zeker niet. Niet omdat FSD het niet kan, maar omdat wet- en regelgeving in de EU het tempo niet bij kan benen. Ingegeven door de gigantisch sterke lobby van legacy. Daarnaast zijn er enorme verschillen in hoe de wegen, borden, wegsituaties, etc. ingetekend en beheerd worden binnen de landen in de EU vergeleken met de staten in de VS.

Ik vrees dat Elon een ding overschat: 'bedenk een goed product en het verkoopt zichzelf'. Ik denk dat het vanuit dat gezichtspunt is dat Tesla nauwelijks aan PR doet (behalve de eigen tweets van Musk die overigens goud waard zijn maar soms Tesla ook weer flink op achterstand zetten) en jarenlang juridische claims defensief aanpakt in plaats van agressief voor zichzelf opkomen.

Meer lobby, meer PR, meer juridische acties tegen allerlei bewust maligne krantenkoppen......ik denk dat het Tesla sterker zal maken. Het merendeel van de mensen laat toch hun oren hangen naar wat ze lezen in de krant dan zelf onderzoek doen.

Deze zomer op Twitter een korte interactie gehad met Florian Minderop van Mr. Green Lease (grote Tesla Bull en believer in Robotaxi) over het vertrek van Herbert Diess bij VW Group. Ik denk en hoop dat Diess bij Tesla zal gaan werken zodra zijn concurrentiebeding is afgelopen. Hij zal hopelijk de PR/lobby kant onder de aandacht van Elon kunnen brengen, naast het opschalen van de productie. Als iemand weet hoe het is om als autofabrikant op de schoot van overheden, uitvoerders en wetgevers moet zitten is het Diess wel.

Zeker niet. Niet omdat FSD het niet kan, maar omdat wet- en regelgeving in de EU het tempo niet bij kan benen. Ingegeven door de gigantisch sterke lobby van legacy. Daarnaast zijn er enorme verschillen in hoe de wegen, borden, wegsituaties, etc. ingetekend en beheerd worden binnen de landen in de EU vergeleken met de staten in de VS.
Huh? Dus FSD kan het wel, maar Europa is gewoon te complex? ;)

Huh? Dus FSD kan het wel, maar Europa is gewoon te complex? ;)
Nou, over dat eerste valt inderdaad ook te twisten. Ik schat dat ik 90% van mijn kilometers (160k) op Enhanced Autopilot heb gereden en heb daardoor best wat gevaarlijke situaties gemist maar een handvol mogelijk ook veroorzaakt (phantom brakes, halverwege baanwisseling teruggaan naar oude baan).

• Like
Reactions: OttoR
Dus een wanproduct leveren is beter dan later leveren?
Wat ken jij eigenlijk van software?
Iets opleveren dat 0 bugs bevat is technisch quasi onmogelijk, maar je kan wel iets opleveren wat de beloofde functionaliteit daadwerkelijk implementeert. Op die moment zitten er waarschijnlijk bugs in, maar die zijn gewoon nog niet gekend omdat die pas naar boven komen bij testen en elk gebruik in de praktijk is een test (waarin zich elke keer weer een nieuwe samenloop van omstandigheden voordoet). Deze worden dan later gefixt.
Dat geldt voor zowat elk stukje software dat jij en ik gebruiken.

Volgens jou redenering zou er nooit één windows versie op de markt gebracht mogen zijn en zaten we nu nog op onze typmachine te werken (sommige versies hadden ze misschien beter inderdaad nog wat uitgesteld ...).

Wat FSD betreft, ze zitten nu op level 2 en nog lang niet op level 5. Dat is iets heel anders dan een paar bugs.

Wat ken jij eigenlijk van software?
Iets opleveren dat 0 bugs bevat is technisch quasi onmogelijk, maar je kan wel iets opleveren wat de beloofde functionaliteit daadwerkelijk implementeert. Op die moment zitten er waarschijnlijk bugs in, maar die zijn gewoon nog niet gekend omdat die pas naar boven komen bij testen en elk gebruik in de praktijk is een test (waarin zich elke keer weer een nieuwe samenloop van omstandigheden voordoet). Deze worden dan later gefixt.
Dat geldt voor zowat elk stukje software dat jij en ik gebruiken.

Volgens jou redenering zou er nooit één windows versie op de markt gebracht mogen zijn en zaten we nu nog op onze typmachine te werken (sommige versies hadden ze misschien beter inderdaad nog wat uitgesteld ...).

Wat FSD betreft, ze zitten nu op level 2 en nog lang niet op level 5. Dat is iets heel anders dan een paar bugs.
Je maakt met deze reactie iig duidelijk dat je geen benul hebt van deze materie. Dit terwijl je kennelijk in software/ICT werkt en dat is het ergste wat een CFO/CTO moeten constateren bij hun leveranciers.

• Disagree
Reactions: fivari and arri
Je maakt met deze reactie iig duidelijk dat je geen benul hebt van deze materie. Dit terwijl je kennelijk in software/ICT werkt en dat is het ergste wat een CFO/CTO moeten constateren bij hun leveranciers.
Mijn klanten zijn allemaal zeer tevreden van mij. omdat ik nooit loze beloftes maak.
Maar allez 't was fijn om met jouw te converseren, beste RobsEV.

Dan zou ik graag hebben dat je voor mij jouw diensten zou verlenen.
Maar op voorhand in twijfel trekken wat de ander weet is voor mij wel een grote rode vlag

Zonder in whataboutisms te willen verzanden maar er is geen enkel softwarebedrijf groot geworden zonder dat ze veel meer beloven dan dat ze kunnen leveren.

Dus... belooft tesla nu veel meer dan wat het kan leveren? Je hebt mij nog niet uitgelegd hoe je denkt dat ze level 3-5 kunnen realiseren.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
9,709
9,296
Belgium
Soooo, er worden stevig wat messen getrokken...

Voor mij is het simpel. Ik heb 2 x FSD gekocht, vind de belofte van Full Self Driving erg spannend maar heb al 5 jaar plezier van een geavanceerde autopilot die met software updates ook lane changes doet, en remt voor rode lichten en kruispunten.

Als je de FSD belofte zo bekijkt, gaat je de uitgave misschien beter af dan klagen dat je na al de jaren nog altijd niet kan pitten achter het stuur. Vooruitgang heeft tijd nodig.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
9,709
9,296
Belgium
Je hebt mij nog niet uitgelegd hoe je denkt dat ze level 3-5 kunnen realiseren.
FSD beta geeft al een vrij goeie hint.

Level 3-5 is discussie over verantwoordelijkheid, niet over technische prestaties. Ik heb liever een level 2 die ik vandaag kan rijden, dan een level 3-5 waar ik nog 5 jaar op moet wachten.

Voor zover ik begrijp is FSD Beta vaak erg voorzichtig, waarbij gebruikers zelf het stuur overnemen om sneller een kruising te nemen. Ik hoor dat Cruise, Waymo en andere robotaxi-systemen ook erg voorzichtig zijn met het rechts- of linksaf slaan, maar daar kan je natuurlijk niet achter het stuur gaan zitten en zelf het beter doen.

Het probleem met level 3-5 is dat er geen ruimte is voor bugs, dus als je op korte termijn toch wil genieten van iets wat lijkt op level 3-5, moet je het aanbieden als level 2.

Dus ja, als je level 3-5 wil, koop je best iets anders dan een Tesla en rij je nog een tijdje zelf.

• Like
Reactions: Hbrink
Dus... belooft tesla nu veel meer dan wat het kan leveren? Je hebt mij nog niet uitgelegd hoe je denkt dat ze level 3-5 kunnen realiseren.
Ze hebben iig in het verleden veel meer beloofd dan dat ze op dat moment konden leveren.

Er is alleen nooit een geheim van gemaakt dat de prijsstelling is gebaseerd op een belofte naar de toekomst.
Daarover was Tesla eerlijk. Waar mijn reactie op andere met name ERP software bedrijven over was dat ze veelal beloofde dat bepaalde zaken werkte terwijl ze nog niet eens een begin gemaakt hadden met het programmeren hiervan.

Verwachtingen en beloftes worden door elkaar gehaald.

Zoals @wooter ook aangeeft lijkt FSD Beta in de VS al een heel stuk op de goede weg en mijlen ver vooruit op andere die dezelfde belofte maken.
Dat FSD Beta nog niet hier actief is, is vooral ook een wetgeving issue. Tesla houdt het level 2 tot het echt werkt, echter om real life data te vergaren is het nodig het ook real life te testen. Veel problemen met de huidige EAP zijn ook te relateren wettelijke beperkingen.

Wat mij betreft zijn level 3 en 4 idioot. Je krijgt dan immers dat er een gesplitste verantwoordelijkheid is.
Wat mij betreft is het of level 2 of level 5. Alles daar tussen beschouw ik als een recept voor ellende.

op zich vind ik het mooi dat tesla zo ambitieus is mbt autonoom rijden. Ik ben ook tevreden met mijn simpele autopilot, omdat ik het puur als een hulpmiddel beschouw dat lange afstanden comfortabeler maakt.

Maar toch heb ik het moeilijk met de prijszetting/belofte van tesla. Ze beloven niet enkel dat je FSD krijgt wanneer het er eindelijk is (na eerst 5000 of meer betaald te hebben - in 2015?), ze zeggen ook dat het veel meer gaat kosten als je het pas koopt wanneer het af is (15k geloof ik). En in die valstrik ga ik niet lopen.
Door vraag/aanbod/concurrentie verwacht ik dat die 15k toch weer (drastisch) naar beneden zal gaan na een tijdje... dus ik kijk de kat uit de boom en ben voorlopig nog tevreden met mijn 'simpele' AP...

• Like
Reactions: JanG007
Voor mij is het simpel. Ik heb 2 x FSD gekocht, vind de belofte van Full Self Driving erg spannend maar heb al 5 jaar plezier van een geavanceerde autopilot
Wellicht ligt de oorzaak van mijn ontevredenheid dan in mijn vision-only versie, maar ik beleef er geen plezier aan. Het lijkt er op dat ik een unit test aan het doen ben en alle bugs nog moet ervaren. Spijtig genoeg kan ik mijn testresultaten nergens kwijt om de bugs te laten corrigeren.

Nog een voorbeeld: gisteren was een bestuurder van een geparkeerde wage aan het instappen. Hij kwam daarbij niet over de lijn van de parkeerstrook, maar ik hield mijn hart al vast. Tot mijn verbazing anticipeerde de wagen niet met een onnodige remachtie… tot ik er al net voorbij was en hij en er een korte krachtige onaangename remstoot kwam.
Stel dat die actie al nodig geweest zou zijn, kwam ze te laat en werd er niet voldoende geremd.
Dus de wagen ziet een nood om te remmen die er niet is, remt te laat, maar ziet ook dat het eigenlijk niet nodig is om tot stilstand te remmen, dus geeft enkel een korte remstoot. Reageert te traag op de nood, maar dan wel weer snel met de correctie om niet door te remmen.
Ik zie wel vaker dat onnodige reacties wel gebeuren maar te laat en niet volledig. Ook de onnodige alarmen komen vaak te laat. Gelukkig lijken noodzakelijke acties vooralsnog wel tijdig te gebeuren.

• Like
Reactions: Menabe and Krisja
op zich vind ik het mooi dat tesla zo ambitieus is mbt autonoom rijden. Ik ben ook tevreden met mijn simpele autopilot, omdat ik het puur als een hulpmiddel beschouw dat lange afstanden comfortabeler maakt.

Maar toch heb ik het moeilijk met de prijszetting/belofte van tesla. Ze beloven niet enkel dat je FSD krijgt wanneer het er eindelijk is (na eerst 5000 of meer betaald te hebben - in 2015?), ze zeggen ook dat het veel meer gaat kosten als je het pas koopt wanneer het af is (15k geloof ik). En in die valstrik ga ik niet lopen.
Door vraag/aanbod/concurrentie verwacht ik dat die 15k toch weer (drastisch) naar beneden zal gaan na een tijdje... dus ik kijk de kat uit de boom en ben voorlopig nog tevreden met mijn 'simpele' AP...

Dat is ook speculatie. De vraag is alleen of je daar gelijk in gaat krijgen.
Mijn gevoel zegt dat het wellicht nog duurder gaat worden en wellicht zelfs uit de verkoop gaat en alleen beschikbaar op robotaxi's.

Het blijft voor nu koffiedik kijken.

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC