Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand artikel op HLN gelezen? Zit achter betaal muur. Maar aan de intro en comments te zien zijn er toch veel hardnekkige en verkeerde opvattingen over elektrisch rijden.


Het is een idioot artikel zoals het alleen maar van hln kan komen...

maar wel nog enigszins grappig.


Schermafbeelding 2023-03-25 om 22.34.59.png

Schermafbeelding 2023-03-25 om 22.35.17.png


Schermafbeelding 2023-03-25 om 22.35.30.png

Schermafbeelding 2023-03-25 om 22.35.39.png


Schermafbeelding 2023-03-25 om 09.39.03.png


Schermafbeelding 2023-03-25 om 09.39.03.png


Sorry hln, voor het delen van jullie premium content.
 
De fout begint bij het zakelijk gebruik van Whatsapp. Daar heb je zakelijke apps en sms voor.
Zo kan je meteen ook privé en zakelijk scheiden. Want dat levert anders grotere problemen op dan alleen maar het gebruik in een wagen.
Als er in een whatsapp meer staat wat dan wat er in een sms kan, dan is het niet correct om dit in de auto te bekijken om veiligheidsredenen.
Tip: Er kan ook nog steeds gebeld worden met een smartphone.
Als het echt toch wil, kan je je telefoon nog in een houder zetten en daarop werken. Ik bel dan terug als het te moeilijk wordt.
Ik geef toe, ik mis het ook wel eens (privé dan), maar vind het eigenlijk terecht want niet veilig.

Btw werkt whatsapp niet via de browser? Eigenlijk nooit geprobeerd.
Nope werkt niet via de browser
 
Het is een idioot artikel zoals het alleen maar van hln kan komen...

maar wel nog enigszins grappig.


View attachment 921357
View attachment 921358

View attachment 921359
View attachment 921360

View attachment 921362

View attachment 921364

Sorry hln, voor het delen van jullie premium content.
Fake news.
Het is een classic hij zou in principe gratis moeten laden.
En als hij een classic tweedehands bij Tesla gekocht heeft zonder gratis SuC, dan is dat niet slim.
Hij heeft een gigantische windvanger onder zijn voorbumper gemonteerd. Impact op verbruik en range moet enorm zijn. Ook niet slim.
Elektriciteitsprijzen zijn intussen gehalveerd. Als je gaat focussen op uitzonderingen, weeral niet niet slim.
Maar de allerdomste is hln natuurlijk om dit te publiceren.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Fake news.
Het is een classic hij zou in principe gratis moeten laden.
En als hij een classic tweedehands bij Tesla gekocht heeft zonder gratis SuC, dan is dat niet slim.
Hij heeft een gigantische windvanger onder zijn voorbumper gemonteerd. Impact op verbruik en range moet enorm zijn. Ook niet slim.
Elektriciteitsprijzen zijn intussen gehalveerd. Als je gaat focussen op uitzonderingen, weeral niet niet slim.
Maar de allerdomste is hln natuurlijk om dit te publiceren.
Een classic? Een model 3 toch.. met een sticker om op een S te lijken.
 
Elke vorm van sms, of Whatsapp bericht moet je niet in de auto lezen, ongeacht hoe lang dit bericht is.
Wel, dank zij AP zou ik niet zo streng meer zijn, maar op zich heb je gelijk. AP is ook niet 100% onfeilbaar, of daar mogen we toch niet van uit gaan.
Ik ontbijt al 25 jaar in mijn wagen. Brooddoos op de schoot en koffie in de bekerhouder.
De laatste 6,5 jaar met AP dus.
Laatste werkte AP niet door extreme weersomstandigheden en durfde ik bijna niet te eten. Man hoe veel aandacht heb je nodig om zelf te rijden? Heb ik al die voirgaande jaren zo’n risicogedrag vertoond?
 
Wel, dank zij AP zou ik niet zo streng meer zijn, maar op zich heb je gelijk. AP is ook niet 100% onfeilbaar, of daar mogen we toch niet van uit gaan.
Ik ontbijt al 25 jaar in mijn wagen. Brooddoos op de schoot en koffie in de bekerhouder.
De laatste 6,5 jaar met AP dus.
Laatste werkte AP niet door extreme weersomstandigheden en durfde ik bijna niet te eten. Man hoe veel aandacht heb je nodig om zelf te rijden? Heb ik al die voirgaande jaren zo’n risicogedrag vertoond?
Mijn vorige werkgever heeft al twee keer met zijn Audi een flinke aanrijding veroorzaakt omdat hij zat te appen in de auto. Ok, moet er wel bij zeggen dat hij geen Autopilot had ;)
 
Ik ga mij niet laten verleiden om op HLN te reageren, maar mochten mensen hier terecht komen bij een evaluatiestudie om er achter te komen of een EV iets voor hen is, hieronder mijn ervaring hoe het ook kan.

Op wintersport naar Morzine (860km) en heen en terug maar 1 keer ‘moeten’ stoppen om te laden.
2 weken geleden bij 0-1 graad vertrokken. Wij reden dergelijke afstanden al met de ICE niet in 1 keer, dus gekeken waar we overdag konden wandelen. Hoe zuidelijker, hoe slechter het weer zou zijn, dus we hielden het bij een wandeling in Rocroi, net over de Franse grens richting Reims. Daarbij totaal geen rekening gehouden met laadmogelijkheden (we vinden de laadstops nooit echt een straf, dus dat konden we later ook nog). Toen we aankwamen, bleek er vlak onder de kerk in dit onooglijk vestingdorpje een laadpaal te staan. Hoewel we nog 50% hadden, toch maar ingeplugd. 3,5 uur later was onze schitterende wandeling voorbij en de auto net weer vol.
Op naar de aire de poulet de Bresse, dat we niet op 1 lading konden halen. Nu zouden we ‘moeten’ laden. We hadden 2 opties. 1 keer 45 minuten laden of 2 keer ongeveer 17 minuten. Omdat je op 17 minuten niet veel opties hebt om iets aangenaam te doen, kozen we voor de 45’ in Troyes. Daar is een winkelcentrum. We hebben er het sanitair bezocht en gerief gekocht in de Action om de voorruit te poetsen die ik door de zoutaanslag niet proper meer kreeg met de sproeiers.
Nog 10’ wat Belgen geholpen die met hun CCS voertuig aan de tragere V2 laders stonden en we konden weer vertrekken.
Overnacht aan de aire de poulet de Bresse aan de SuC. Ibis budget, was iets te Basic (treinwagonsanitair) maar we konden er wel mee leven. De lasagna in het wegrestaurant was lekker en we sliepen goed. Meer hadden we toen niet nodig.
Van daar nog 200 km. Genietend van de reis en de intocht in de bergen, bij klaarlichte dag.
Door de koude en de autowegsnelheid hadden we maar 320km range. Had ik het op voorhand geweten, ik zou het een probleem gevonden hebben, maar nu is het mij pas opgevallen toen ik na de reis ging rekenen.
Tot mijn verwondering had het hotel een laadpaal (stond nergens vermeld).
Een week later, in de nacht voor vertrek (overdag mocht niet om de aansluiting niet te zwaar te belasten) tot 90%. Tot 100 zou niet gezond geweest zijn om nog een dag te laten staan en het was bergaf, zo was er plaats in de batterij om te regeneren bij het afdalen. Doordat er overdag toch nog een ongeplande uitstap gedaan werd, uiteindelijk met 84% vertrokken.
Door de vele km bergaf Dijon gehaald. Waar we een overnachting gepland hadden in de Kyriad aan de SuC (55€ voor een overnachting!). Dit was wel een aanrader en het ontbijt voor 12€ was perfect.
Na een rustig ontbijt met 100% vertrokken en nog eens geladen in Reims. Opnieuw konden we kiezen voor 1 lange stop of voor een korte stop en een extra stop in Nijvel. Opnieuw de lange stop gekozen tijdens de linch in de Courtepaille en dan binnendoor vanaf Bergen richting Aalst gereden.
Nog interessant om te melden is dat we voor het eerst sedert we een EV hebben ook 2 keer gestopt zijn zonder te laden. Na ons vertrek in Morzine, na een dagje skiën was het hongergevoel te groot om tot Dijon te wachten en zijn we gestopt voor een hamburger. Na Reims hadden we nog een plaspauze nodig.
Op de terugweg was de range 370 km. De temperatuur was ondertussen 10 graden, maar meestal 133km/u gereden.
De reis heeft zonder speciaal naar goedkopere laders te zoeken( die van Rocroi was duurder dan de SuCs ) 110€ aan laden gekost heen en terug. Laden thuis niet mee gerekend en een halve lading aan het hotel in Morzine ook niet. Ook nog eens 5% korting op de payages met een EV.
Ik heb dus maar 1 keer ’moeten’ laden. In Troyes. Door het winkelcentrum was dat zeker geen straf en we zouden anders ook nooit 6uur aan een stuk gereden hebben. Alle andere stops waren onze eigen keuze. En zouden we met een EV ook gedaan hebben (of beter gedazn hebben). Behalve in Rocroi, hebben we voor die stops wel nagezien of we konden laden.
Door de stops is de reis veel aangenamer (de eerste keer, 6 jaar geleden, heeft mij dit ook aangebaam verrast) ok zou niet anders meer willen reizen.
De reis duurt tot de volgende stop en in je hoofd zie je lange totaalafstand niet meer zls todo.
Ondertussen hebben wij al 2-3 roadtrips per jaar gedaan gedaan tot Kroatië, Schotland, Toscane. Heb ik een jaar in Liechtenstein gewerkt waarbij ik toch minstens 1keer per maand de wagen nam ipv het vliegtuig, net omdat het zo aangenaam reizen is.
Nu kan je zeggen dat je met een ICE de mogelijkheid hebt om in 1 stuk door te rijden. Klopt, maar is dit wel verantwoord. We moeten om veiligheidsredenen nu ook 2 uur op voorhand in de luchthaven zijn voor een vliegreis. Niet aangenaam, maar we hebben geen keuze. Zouden we niet beter ook geen keuze hebben voor autoreizen? En ook verplicht zijn om te pauzeren na 3 uur rijden, om veiligheidsredenen.
Ik lees vaak dat ICE-rijders liever in 1 keer door rijden. Ik lees nooit dat ze zich daar goed bij voelen. Los van het veiligheidrisico, moet je dan minstens 1 dag recupereren na aankomst en vaak ook nog je rug laten herstellen en mestal nog je huwelijk en je relatie met de kinderen zalven.
 
"Ik was er volledig klaar voor toen ik eind 2021 een Audi e-tron kocht.
Ribereik: 420 kilometer. In werkelikheid kwam ik niet verder dan 280 kilometer. Na amper één jaar verkoop ik min auto. Hij heeft nog geen 8.000 kilometer gedaan."

Sorry maar dit is hilarisch. “Ik rij 650km per maand, en in kan echt niet uit met 280km rijbereik” 😂
 
Dank @stijn82 om te delen.

Ze zouden moeten betalen om zoiets te lezen ipv achter de paywall te zetten.

Vooral veel emotie, een gevalletje FOMO en gekocht om de verkeerde reden (fiscale aftrekbaarheid).

Over het range verschil tussen zomer en winter zijn er voldoende artikelen en reacties beschikbaar, afhankelijk van het merk tot 30% zelfs, dus dat is feitelijk dan toch juist.

Als je wagen van 96k koopt maar geen laadpaal van 500€ - 1500€ wil laten plaatsen, het passeren via een Suc te veel plannen vindt, dan is een discussie over laadtijden ook overbodig.

Ik heb op 6 maanden 22k kilometer gereden en de onzekerheid rond het opladen was na 2 weken weg toen ik merkte dat de dagelijkse verplaatsingen makkelijk te maken waren. Dus opmerking dat elektrische wagens niet voor veel rijders zouden zijn kunnen we onder de mat vegen.
Ben ondertussen in Cochem (DE), Obidos (PT), Viehhofen (AT) en Hamburg (DE) geweest, perfect te doen via Suc netwerk.
Het vraagt wel een iets andere aanpak waar velen mentaal niet klaar voor blijken te zijn.
Richting Portugal reden we vroeger met de ICE ook in 1 stuk door, afwisselend met de vrouw. Nu in 2 dagen met om de 3 uur eens stoppen om de benen te strekken.
uiteindelijk komen we nu wel volledig fit en uitgerust toe, de kinderen zijn wat ouder en vinden het zo ook prettiger (ze slapen ondertussen wat minder :) ).

1,1 € per kWh zal volgens mij niet bij een Suc geweest zijn, deze winter 0,55 €/kWh aan de Suc in Frankrijk.
Er worden hier veel zaken door elkaar gehaald, waardoor je de indruk krijgt dat alles slecht is.

De groep waar ik momenteel wel begrip voor heb, is zij in een rijhuisje, al dan niet in de stad, die niet anders kunnen dan gebruik maken van openbare laders. Die zijn over het alleman duur. Thuis laden op de oprit blijft volgens mij de goedkoopste optie. veel goedkoper dan dinosap.
 
De groep waar ik momenteel wel begrip voor heb, is zij in een rijhuisje, al dan niet in de stad, die niet anders kunnen dan gebruik maken van openbare laders. Die zijn over het alleman duur. Thuis laden op de oprit blijft volgens mij de goedkoopste optie.
helemaal eens met je reactie! Echter, in NL verschilt het publieke laadtarief aanzienlijk tussen aanbieders (en gemeentes). In mijn stad: 31ct per kWh (goedkoper dan thuis!). In Amsterdam is het 68ct geloof ik. Heeft te maken met de contracten die de gemeenten hebben afgesloten, maar mijn punt was; het is niet eens perse goedkoper op de eigen oprit :) ik laad nu (ook door gebrek aan eigen laadpaal nog haha) bijvoorbeeld publiek, ondanks eigen parkeerplaats.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Laten we eerlijk zijn er is veel veranderd in de laatste 2 jaar (zolang ik mijn Tesla heb). Mijn meest gebruikte Suc is van 23 cent gestegen naar 78 cent (als ik het goed heb) en nu weer laag in de 40 cent. Dat maakt wel veel verschil.

En mijn eerste trip naar het oosten, naar Asse (google dat maar niet samen met kernafval) was nog wel een beetje plannen. Vanuit Lelystad had je Apeldoorn, Ibbenburen en dan Lauenau. Tussen Apeldoorn en Lauenau is ongeveer 260 km. Dat kan ik halen maar dat moet ik hem of in Apeldoorn of op de terugweg in Lauenau goed volladen. Nu met Deventer, Hengelo en in Duitsland er nog een paar tussen ga je gewoon laden wanneer het nodig is.

Er is dus veel veranderd in 2 jaar als je een Tesla rijdt. De andere laders lopen zeker buiten NL nog wel een stukje achter. Zo heb ik bij een SUC nog nooit moeten wachten maar al wel een aantal keer bij Fastnet al kom ik daar alleen als ik daar goedkoper kan laden dan bij de SUC.
 
Handicap in meeste gevallen is dat mensen gewoon zijn om van tankstation naar tankstation te rijden, en er zoveel zijn die ook nog eens goed opvallen, en in de navigatie staan.

Dat is met elektrisch rijden nog niet zo het geval, en dat loopt wat moeilijk als er mensen dan toch gewoon op hetzelfde idee vertrekken en pas bij aankomst zich afvragen waar te laden. Da's zeker een shock als je vandaag je EV krijgt en enkel in Vlaanderen of Nederland zou rijden, en dan eens naar Wallonië of ergens in Frankrijk zou rijden.

En de hogere prijzen waren natuurlijk niet aangenaam, maar je hoorde de benzinerijders ook klagen over €2/liter...