Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Lol. We lijken wel eens te vergeten dat de overheid de burger is. De overheid pakt niets af, maar heeft geld nodig om de plannen die "zij" maken (op basis van de regerings samenstelling die "wij" grotendeels bepalen) te realiseren. Niet om "hun" zakken te vullen, want kunnen ze ergens andere met minder werk beter doen.
Zeker en door de wegenbelasting hebben wij natuurlijk een geweldig wegennet. Echter zal ik een praktijk voorbeeld geven. Voorheen zetten iedereen zijn vuilnisbak aan de weg en betaalde daarvoor. Dat bracht X bedrag aan belasting binnen. Toen kwam het scheiden. Plastic, papier en groen werd gratis en allen nog rest dient betaald te worden. Iedereen gemotiveerd om te gaan scheiden en bedrag X werd significant minder. Dus wat gebeurde er de belasting voor rest afval werd maar verhoogt maar ook de afvalstoffenheffing om toch het bedrag te kunnen innen voor het scheiden. Dit zou dan ook gebeuren voor het rekening rijden. Eerste jaar iedereen minder kilometers maken of bewuster er mee omgaan. En je snapt me verhaal hoop ik. Nog al een stuk tekst.
 
Dat is een sterk argument. Zal dan een “basis” auto belasting worden met daar boven op het rekeningrijden. Stel je toch eens voor dat de overheid eens minder geld afpakt van de burger.
Punt is natuurlijk niet alleen de BPM & wegenbelasting maar vooral de accijns. En die betalen 'we' niet, wel andere energiebelasting maar door de efficientie van een EV is die per kilometer significant lager dan de accijns.
 
  • Informative
Reactions: Nick-m
Wat m.i. te weinig aandacht krijgt is dat wij natuurlijk al teintallen jaren rekening rijden hebben: belastingen en accijnzen op brandstof.

Het 'kwartje van Kok' is de ouderen onder ons nog wel bekend.

En een opmerking die flauw lijkt, maar wel waar is: Niets is zo permanent als een tijdelijke belastingverhoging....

Dus ik blijf tegen rekeningrijden tot er echt een fundamentele kostenherstructurering voor mobiliteit komt. De huidige aanpak om de kosten te verdelen (BPM, wegenbelasting, accijns) uit breiden met nog een extra instrument maakt het lekker ondoorzichtig en daar houdt men in Den Haag iets te veel van...
 
  • Like
Reactions: BMW740iL and Nick-m
Handicap is dat als je accijnzen laat vallen en volledig overschakelt op rekeningrijden, je de buitenlanders een oneerlijk voordeel geeft: ze kunnen belachelijk goedkoop tanken, maar gaan niet in Nederland rond rijden. De buurlanden vinden dat niet zo lekker.

En ja, dan kan je voorstellen dat de buurlanden ook maar met rekeningrijden moeten beginnen, maar zelfs mijn voorruit van mijn Model X is kleiner dan wat er tegenwoordig aan bakjes in Europese vrachtwagens hangt aan teletol...
 
Ik zie het variabele rekeningrijden eerder als alternatief voor de forfaitaire wegenbelasting. Het is dan wel zo te regelen dat dit voor de overheid budget-neutraal kan. De kosten worden dan ongeveer verdeeld in verhouding tot het gebruik van het wegennet, waarvoor wel iets te zeggen valt.
Accijnzen op brandstof en heffingen op elektriciteit worden dan een vergoeding die in verhouding staat tot de pollutie waarbij een reëel hoog verbruik (weinig efficiënte wagen of hoge snelheid of 'dynamische' rijstijl of koude start in de winter) aangerekend wordt en niet wat aan de hand van een normcyclus wordt berekend.
 
@wooter Tja, je hebt absoluut een punt. Maar vergeet niet dat er nu ook al steeds gedonder is met prijzen aan de grens. Geldt trouwens niet alleen voor benzine, maar boodschappen doen in Dsl schijnt voor veel producten ook aantrekkelijk te zijn. Overigens wordt er nu ook al stevig in kernenergie, olie, gas, LNG, wind, water en zonnestroom gehandeld. Wat mij betreft gewoon het kapitalistische vraag en aanbod :)

Verder is dat niet ons probleem, maar het probleem van de buurlanden :cool:
 
Ik zie het variabele rekeningrijden eerder als alternatief voor de forfaitaire wegenbelasting. Het is dan wel zo te regelen dat dit voor de overheid budget-neutraal kan. De kosten worden dan ongeveer verdeeld in verhouding tot het gebruik van het wegennet, waarvoor wel iets te zeggen valt.
Accijnzen op brandstof en heffingen op elektriciteit worden dan een vergoeding die in verhouding staat tot de pollutie waarbij een reëel hoog verbruik (weinig efficiënte wagen of hoge snelheid of 'dynamische' rijstijl of koude start in de winter) aangerekend wordt en niet wat aan de hand van een normcyclus wordt berekend.

Nadeel is dat elektriciteit wel heel breed inzetbaar is, van elektrische auto (waar we auto's traditioneel zwaar belasten) naar eerste levensbehoeftes als koken. verwarmen, verlichten etc. Dat maakt het lastig om daar een goed tarief op te zetten, er is niet voor niets een onderscheid in BTW tussen primaire levensbehoeftes en 'overig'. Daar zou je toch iets moeten met rekeningrijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dus op benzine toch nog hoger dan op elektriciteit. Althans in België.
Op dit moment is de energieprijs natuurlijk nog altijd buitensporig hoog. In Nederland was eigenlijk altijd 7 cent voor de energieprijs en vervolgens 14 cent aan accijns en btw (ook btw op belasting overigens wat ridicuul is). Daarmee krijgt de overheid 2x meer dan de kale leveringsprijs.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Nadeel is dat elektriciteit wel heel breed inzetbaar is, van elektrische auto (waar we auto's traditioneel zwaar belasten) naar eerste levensbehoeftes als koken. verwarmen, verlichten etc. Dat maakt het lastig om daar een goed tarief op te zetten, er is niet voor niets een onderscheid in BTW tussen primaire levensbehoeftes en 'overig'. Daar zou je toch iets moeten met rekeningrijden.
De btw is 21% zowel bij electriciteit als bij brandstoffen.

Ik blijf bij mijn eerdere opmerking dat met accijnzen en energiebelasting (en ook de 21% btw) al op een eenvoudige en doeltreffende wijze wordt bereikt dat kosten worden verdeeld in verhouding tot het gebruik van het wegennet, en een vergoeding zijn die in verhouding staat tot de pollutie waarbij een reëel hoog verbruik (weinig efficiënte wagen of hoge snelheid of 'dynamische' rijstijl of koude start in de winter) aangerekend wordt.

Alle eerdere pogingen tot invoeren van de extra belasting onder de noemer "rekeningrijden" hebben al laten zien dat
- de (r)overheid de burger in ieder geval extra zal belasten voor de extra kosten die voortvloeien uit de toegevoegde complexiteit van rekeningrijden,
- je met rekeningrijden
 
Rekeningrijden zou kunnen, maar geen vast tarief per kilometer ongeacht waar je rijdt. In laatste plannen betaal je ook kilometerheffing in Nederland als je op de tolweg in Frankrijk rijdt.
Ik ben voor rekeingrijden op basis van plaats en tijd, Dus een duidelijker hoger tarief in de spits in de randstad en andere drukke plekken dan s'middags op de hei in Drenthe. Maar dit is een lastig systeem dus zal wel niet doorgaan wegens het privacy probleem.
 
  • Like
Reactions: Phil V
voila, de reclame is al gemaakt.
zeggen dat je het misschien eens gaat proberen is al voldoende om weeral in de Gazet te komen. 🤣

En volledig fout gerapporteerd...

De vraag kwam uit het publiek (en ik parafraseer): "wij weten allemaal hoe geweldig Tesla's zijn en welke technologie ze hebben en hoe veilig ze zijn, maar ik spreek regelmatig met mensen die dat niet weten. Is het niet tijd om toch reclame te maken? Het zou per auto maar een paar honderd dollar kosten om hetzelfde reclamebudget te voorzien als Netflix".

Niks over een probleem qua vraag...