Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wel jammer dat het gedaan is (voorlopig toch) met de "onsteelbaarheid" van onze S'jes. Hoop dat ze die Duiste S'jes gauw terugvinden en intussen de app wat meer beveiligen (als ik me goed herinner was er al sedert lang kritiek op de 'makkelijke hackbaarheid' van die app).
 
Wel jammer dat het gedaan is (voorlopig toch) met de "onsteelbaarheid" van onze S'jes. Hoop dat ze die Duiste S'jes gauw terugvinden en intussen de app wat meer beveiligen (als ik me goed herinner was er al sedert lang kritiek op de 'makkelijke hackbaarheid' van die app).
Helaas is de 'hackbaarheid' van de officiële app niet het probleem. Het hele systeem staat of valt met de veiligheid van de MyTesla toegang via een (eenvoudig te achterhalen) e-mailadres en een door de gebruiker gekozen (soms zwak) wachtwoord. Two-factor authentication, bijvoorbeeld de combinatie met vingerafdruk, irisscan of PINcode per SMS zou al flink helpen.
Maar dan nog steeds is het mogelijk om de auto te stelen door twee, onderling verbonden, zendertjes. Een zendertje dat met de auto een dialoog voert als ware het een key fob, verbonden met een tweede zendertje dat met de key fob op je tafeltje in de gang een dialoog voert als ware het de auto, volstaat.
De discussie over de waarde van een gestolen Model S of X kan kort zijn. In Rusland rijden tenminste 350 Tesla's rond, terwijl Tesla geen enkele support voor die auto's biedt. Geen navigatie, een eigen SIM i.p.v. dat van Tesla, geen software updates en toch hebben die eigenaren de volle catalogusprijs (plus bijkomende kosten) betaald. Het gros wordt keurig bij Tesla in Duitsland gekocht en netjes geïmporteerd, begrijp ik.
 
Helaas is de 'hackbaarheid' van de officiële app niet het probleem. Het hele systeem staat of valt met de veiligheid van de MyTesla toegang via een (eenvoudig te achterhalen) e-mailadres en een door de gebruiker gekozen (soms zwak) wachtwoord. Two-factor authentication, bijvoorbeeld de combinatie met vingerafdruk, irisscan of PINcode per SMS zou al flink helpen.
Maar dan nog steeds is het mogelijk om de auto te stelen door twee, onderling verbonden, zendertjes. Een zendertje dat met de auto een dialoog voert als ware het een key fob, verbonden met een tweede zendertje dat met de key fob op je tafeltje in de gang een dialoog voert als ware het de auto, volstaat.
De discussie over de waarde van een gestolen Model S of X kan kort zijn. In Rusland rijden tenminste 350 Tesla's rond, terwijl Tesla geen enkele support voor die auto's biedt. Geen navigatie, een eigen SIM i.p.v. dat van Tesla, geen software updates en toch hebben die eigenaren de volle catalogusprijs (plus bijkomende kosten) betaald. Het gros wordt keurig bij Tesla in Duitsland gekocht en netjes geïmporteerd, begrijp ik.

en ook in Duitsland (Berlijn) IMG_20160715_2015126.jpg IMG_20160715_1912335.jpg geserviced dus (15-7)
 
Ook al steek je er een andere SIM kaart in, dan nog zal die toch contact gaan leggen met de Tesla servers op een of ander moment? Dan moet het toch "simpel" zijn om de wagen dan gewoon onklaar te maken en zijn positie door te sturen?
Ja, in dat geval kan de auto getraceerd worden en stil gelegd. Om een gestolen Tesla operationeel te krijgen is dus iets anders nodig dan een ander SIM.
Bij onze Russische vrienden zijn het slechts grijs geimporteerde auto's en neemt Tesla (dus) geen blokkeringsmaatregelen. De af fabriek gemonteerde SIMs hebben blijkbaar geen dekking in Rusland en worden daarom vervangen.
 
De SIM firewallen, ja dat is mogelijk. Wij kunnen op kantoor een SIM restricten op bv. niet naar tesla.com te of een andere server. Je hebt wel medewerking van vele partijenen nodig maar een andere sim is dus mogelijk. Echter de dure onderdelen die Tesla moet koppelen daar heb je niks aan dus ik ben benieuwd hoe deze Sjes eindigen op de markt.
 
Ik vraag me af of de gestolen auto's in Rusland rondrijden. Om iets met de gestolen Tesla te kunnen heb je support nodig. Tesla gaat die niet leveren. Dus moet je bij iemand zitten die met de auto's kan werken (lees: hacken). Voor zover bekend zijn die mensen op 1 hand te tellen zo ongeveer... In Rusland is een heel support-netwerk... 1+1=3, of trek ik nu te snelle conclusies?
 
Ik vraag me af of de gestolen auto's in Rusland rondrijden. ..., of trek ik nu te snelle conclusies?
Lijkt me inderdaad te kort door de bocht, C.
Zowel het handjevol experts als de Moscow Tesla Club zullen hun relatie met Tesla niet in de waagschaal willen stellen.
Mijn voorbeeld van de Russen was meer bedoeld om aan te geven dat sommige mensen ook aan een niet 100% functionele Model S of X een hoge waarde toekennen.
 
Ik ken de Moscow Tesla Club niet persoonlijk en ik geloof ook vrijwel niet dat ze er zelf mee te maken hebben. Maar ik weet wel vanuit mijn ervaring met sportauto's dat in "bepaalde landen" niet zo veel waarde wordt gehecht aan alles volgens de regels doen. Auto's worden vooral gestolen om uit elkaar te halen en als onderdelen te verkopen, maar sportauto's worden op bestelling gestolen en rijden gewoon (in 1 stuk, niet in onderdelen) rond in dit soort landen. Ik wil niet met het beschuldigende vingertje in de richting van die Moscow Club wijzen, maar ik zou ook niet uitsluiten dat partijen zoals deze ook gestolen auto's accepteren voor support.

Feit is dat je iemand nodig hebt met kennis van de software en hacken om een gestolen Tesla te kunnen gebruiken.