Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Autovisie glijdt weer uit, voor mij voor het laatst
In het juli nummer van Autovisie staan maar liefst drie artikelen die Tesla in een kwaad daglicht proberen te stellen.
Allereerst het openingsartikeltje waar Autovisie stelt dat de Amerikaanse NHTSA het dodelijk ongeval aan de Autopilot wijt. In de tweede alinea stelt Autovisie dat 'dit het eerste ongeval is dat is veroorzaakt door de Autopilot'.
In een artikel van Peter Hilhorst beoordeelt hij elektrisch rijden als 'de erosie van het autorijden'. Hij vindt dat 'de rijdende robot de liefhebberij van de denkbeeldige heuvel spoelt'. Hilhorst vraagt zich even verder af of 'ie misschien paranoïde is'.
Wim Oude Weernink is een echte fossiel, al klinkt dat wel gek want ik ben nog een jaar ouder dan deze diepgelovige adept van de Duitse auto industrie. Oude Weernink denkt dat de Chevrolet Bolt en nieuwe Opel Ampera Tesla killers zijn. De arme man.
In ieder geval heb ik nu mijn abonnement opgezegd.

IMG_4601 (1).jpg
 
Wim Oude Weernink is een echte fossiel, al klinkt dat wel gek want ik ben nog een jaar ouder dan deze diepgelovige adept van de Duitse auto industrie. Oude Weernink denkt dat de Chevrolet Bolt en nieuwe Opel Ampera Tesla killers zijn. De arme man.View attachment 193532
De Chevy en de Opel zijn dezelfde auto dus dat is sowieso al een bijzonder aanpak :) Maar ze zullen zeker een deukje slaan, maar concurrentie is ook iets waar op gehoopt wordt he!
 
De Chevy en de Opel zijn dezelfde auto dus dat is sowieso al een bijzonder aanpak :) Maar ze zullen zeker een deukje slaan, maar concurrentie is ook iets waar op gehoopt wordt he!

Bijna alle media zijn tegenwoordig afhankelijk van sponsorgelden waardoor artikelen niet meer objectief zijn maar in de richting van de sponsor/adverteerder zijn geschreven.
Aan Tesla verdient men niets, sterker nog, hun broodheren hebben alleen maar last van Tesla. Dan zit je in de niet benijdenswaardige positie dat dat beetje journalistiek dat je (mogelijk) nog in je hebt rigoureus om zeep geholpen moet worden.

Gelukkig zie je dat de autoriteit van deze bladen niet meer is te vergelijken met tien jaar terug en ze voor het publiek dezelfde status hebben als boulevardbladen. Tenslotte kun je zeggen dat "there is no bad publicity". Vraag maar aan BMW die gratis reclame voor Tesla heeft gemaakt en hele volksstammen die nog nooit van Tesla of Superchargers hadden gehoord nieuwsgierig hiernaar hebben gemaakt.
 
  • Like
Reactions: Keezje and PaulusdB
Autovisie glijdt weer uit, voor mij voor het laatst
In het juli nummer van Autovisie staan maar liefst drie artikelen die Tesla in een kwaad daglicht proberen te stellen.
Allereerst het openingsartikeltje waar Autovisie stelt dat de Amerikaanse NHTSA het dodelijk ongeval aan de Autopilot wijt. In de tweede alinea stelt Autovisie dat 'dit het eerste ongeval is dat is veroorzaakt door de Autopilot'.
In een artikel van Peter Hilhorst beoordeelt hij elektrisch rijden als 'de erosie van het autorijden'. Hij vindt dat 'de rijdende robot de liefhebberij van de denkbeeldige heuvel spoelt'. Hilhorst vraagt zich even verder af of 'ie misschien paranoïde is'.
Wim Oude Weernink is een echte fossiel, al klinkt dat wel gek want ik ben nog een jaar ouder dan deze diepgelovige adept van de Duitse auto industrie. Oude Weernink denkt dat de Chevrolet Bolt en nieuwe Opel Ampera Tesla killers zijn. De arme man.
In ieder geval heb ik nu mijn abonnement opgezegd.

View attachment 193532
Nadat ik langer lid ben geweest dan auto rij was ik een paar maanden geleden ook zo diep teleurgesteld in het blad dat ik vroeger van voor tot achter spelde. Mijn abonnement ook beëindigd. Werd nog gebeld met een poging om me over te halen lid te blijven en gevraagd naar de reden. Heb uitgebreid uit kunnen leggen dat de reden was dat ik tegenwoordig Tesla rijd en me sindsdien niet meer thuis voel bij Autovisie.
 
Ik pak de draad hier weer op, om het Baarn draadje maar te laten voor wat het is.

Uiteraard moet iedereen (!) respect hebben voor de nabestaanden. Maar ik ben zelf ook nabestaande geweest en weet mij best nog te herinneren dat we alles wilden weten over het ongeluk. Natuurlijk is er het verdriet maar laten we hen niet onderschatten en teveel een betuttelende rol aannemen.

We staan hier al een paar jaar op de bres voor elektrisch rijden en Tesla en de grootste hindernissen liggen in de onwetendheid bij andere partijen, waaronder het publiek. De partij waarvan we het meest zouden moeten kunnen verwachten, dat is hun taak (ooit geweest), is de pers.
Wat zien we daar? Men heeft er geen flauw benul van. Neem het bericht: Verkoop stekkerauto's ingestort. Oorzaak: wegvallen belastingvoordeel. Op de eerste plaats bestaat de stekkerauto in zijn algemeenheid niet. Je hebt PHEV's waar inderdaad een gigantische terugloop is die volgend jaar alleen maar toeneemt, en de EV waar de verkopen nog op een behoorlijk niveau liggen maar waar, en dat staat in geen enkele statistiek, er een aantal van tussen de 20k en 30k bestellingen liggen voor een EV die pas na volgend jaar geleverd kan worden. Dat zijn wel mensen die ervoor hebben gekozen om een full EV te bestellen. Als die afgeleverd zijn dan hebben we ineens dik meer dan 30k EV's, waarvan meer dan 80% Tesla's zijn. Waarom ziet men dit niet met al de toekomstkenners?

Dan nog even iets over gisteren. Als je de krant leest moet je je afvragen of je bij elke aanrijding wel safe bent. Dat terwijl dit een kopie is van het eerste dodelijke ongeval waarbij ook met een dergelijke snelheid tegen een object is gereden. Ja daar helpt geen lieve moeder meer aan. Elke andere auto zou aan stukken liggen met alle gevolgen rondom aanwezige benzine. Dat had meer benadrukt moeten worden. Daarnaast, als je met 80 km/uur tegen een boom rijdt heb je in een Tesla de meeste kans om het ongehavend na te vertellen.

Kunnen we niet iets bedenken om de informatieverstrekking wat te helpen?
 
Tja, de pers... de pers heeft altijd een achterliggende agenda.
Dat kan zijn : pure verkoop (schreeuwerige titels); bevriende politici is een goed daglicht zetten, en omgekeerd; reclame en sponsering enzovoort.

Ik heb ooit vrij intens met de nationale pers te maken gehad; naar aanleiding van de sluiting van een bedrijf.
We hebben toen met een communicatiebureau op voorhand persmededelingen gemaakt én onder embargo uitgestuurd.
Op het uur 'U' stond de pers uiteraard aan de deur; en hebben we een (goed voorbereid) interview gegeven aan de verzamelde pers.
De dag(en) nadien kregen we alle krantenartikels toegestuurd.
Iedereen had dezelfde persmededeling gekregen, er was maar één interview geweest met de verzamelde pers.
En toch werd hetzelfde verhaal in de ene krant zwart; en in de andere krant wit.

Ik denk dat het voor een deel vechten tegen de bierkaai is.

Het enige (en m.i. het belangrijkste) dat we kunnen doen is in onze eigen netwerken en kringen enthousiast blijven praten, en de praatjes in de pers met feiten weerleggen. Maar tegelijk niet in discussie gaan met non-believers. (Never argue with a fool...)


En dan ook reageren onder de artikels en sociale media, indien mogelijk én met de onzekerheid dat ze geplaatst worden.
 
  • Like
Reactions: Keezje and ebullio
Nou ja laten we eerlijk zijn, slechte reclame is ook reclame. Ondanks dat kranten meteen artikels met overdreven koppen maken als er weer iets met Tesla aan de hand is, zegt toch wel dat steeds meer mensen het merk kennen. Veel familie (ouderen) kenden het merk niet eens toen ik voor het eerst m'n auto liet zien en gisteren kreeg ik allemaal sms'jes en appjes over dat ongeluk.

Uiteindelijk kunnen mensen zelf een oordeel geven op basis van een krantenartikel en in dit geval is het vooral nieuws omdat de hulpverleners niet helemaal wisten wat ze moesten doen of in ieder geval niet gingen bergen vanwege risico's. Dit vind ik wel nieuwswaardig en interessant en zeker wel iets waar in de toekomst gewoon goed mee om moet worden gegaan,
 
Dat kun je nooit weten, we worden vaak genoeg voor de gek gehouden in de media, maar ook Tesla kan natuurlijk gewoon liegen over de gereden snelheid en het feit dat AP niet aan stond. Ze hebben er in ieder geval wel belang bij zo min mogelijk negatief in het nieuws te komen...
 
Autovisie glijdt weer uit, voor mij voor het laatst
In het juli nummer van Autovisie staan maar liefst drie artikelen die Tesla in een kwaad daglicht proberen te stellen.
Allereerst het openingsartikeltje waar Autovisie stelt dat de Amerikaanse NHTSA het dodelijk ongeval aan de Autopilot wijt. In de tweede alinea stelt Autovisie dat 'dit het eerste ongeval is dat is veroorzaakt door de Autopilot'.
In een artikel van Peter Hilhorst beoordeelt hij elektrisch rijden als 'de erosie van het autorijden'. Hij vindt dat 'de rijdende robot de liefhebberij van de denkbeeldige heuvel spoelt'. Hilhorst vraagt zich even verder af of 'ie misschien paranoïde is'.
Wim Oude Weernink is een echte fossiel, al klinkt dat wel gek want ik ben nog een jaar ouder dan deze diepgelovige adept van de Duitse auto industrie. Oude Weernink denkt dat de Chevrolet Bolt en nieuwe Opel Ampera Tesla killers zijn. De arme man.
In ieder geval heb ik nu mijn abonnement opgezegd.

View attachment 193532
Autoweek opgezegd?
Dat heb ik al twee jaren geleden gedaan, Autoweek leeft van advertenties en Tesla adverteert niet dus dan ook geen positieve berichtgeving, en dat wordt nog erger als ze de Duitse Full EV's zullen gaan aanprijzen.
 
ALS de duitse fabrikanten EV's gaan leveren met vergelijkbare range en prestaties zullen dat best hele goede auto's zijn (denk zelf aan een Porsche Mission E)...ik vrees echter dat wij dan al 5-10 jaar in onze Tesla's rondrijden...
 
ALS de duitse fabrikanten EV's gaan leveren met vergelijkbare range en prestaties zullen dat best hele goede auto's zijn (denk zelf aan een Porsche Mission E)...ik vrees echter dat wij dan al 5-10 jaar in onze Tesla's rondrijden...

Uiterlijk en afwerking ja echter de techniek zeg ik nee. De VW groep heeft mega veel issues met de GTE, etron etc. Ook Volvo heeft veel issues met de XC 90. Daar hoor je niemand over maar de dealers zelf zeggen als je de kans heb niet voor een hybride gaan teveel gezeik maar(dat zijn dan wel de verkopers die je al langer kent). Wij klagen over onze Tesla ik ook zoals jullie weten maar op EV gebied lopen de Duitsers / Zweden en Chinese heeeeeel erg achter.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Uiterlijk en afwerking ja echter de techniek zeg ik nee. De VW groep heeft mega veel issues met de GTE, etron etc. Ook Volvo heeft veel issues met de XC 90. Daar hoor je niemand over maar de dealers zelf zeggen als je de kans heb niet voor een hybride gaan teveel gezeik maar(dat zijn dan wel de verkopers die je al langer kent). Wij klagen over onze Tesla ik ook zoals jullie weten maar op EV gebied lopen de Duitsers / Zweden en Chinese heeeeeel erg achter.
Lots of glitches there :)
 
Uiterlijk en afwerking ja echter de techniek zeg ik nee. De VW groep heeft mega veel issues met de GTE, etron etc. Ook Volvo heeft veel issues met de XC 90. Daar hoor je niemand over maar de dealers zelf zeggen als je de kans heb niet voor een hybride gaan teveel gezeik maar(dat zijn dan wel de verkopers die je al langer kent). Wij klagen over onze Tesla ik ook zoals jullie weten maar op EV gebied lopen de Duitsers / Zweden en Chinese heeeeeel erg achter.
Inderdaad,
2 buurmannen van mij die ik niet heb kunnen overtuigen een Tesla te kopen hebben een XC90 T8 gekocht en hebben al meerdere keren stil gestaan vanwege software issues, total shut down. Ik zou het Volvo forum eens moeten gaan lezen.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: simonsmidt and FVO