Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
@Daniel 74 , waren die gebreken die in het diepte-interview van Vincent genoemd worden op jouw 1e of 2e model X ?
Mijn 1e X was zo slecht gebouwd, dat Tesla hem nooit uit heeft willen leveren. Die zou net als jouw 1e in aug/sep 2016 geleverd worden. Mijn 2e X (afgeleverd maart 2017) is wel in orde. Op een beetje krakende vleugeldeuren en het charge-klepje wat automatisch niet helemaal sluit, na.
 
@Daniel 74 , waren die gebreken die in het diepte-interview van Vincent genoemd worden op jouw 1e of 2e model X ?
Mijn 1e X was zo slecht gebouwd, dat Tesla hem nooit uit heeft willen leveren. Die zou net als jouw 1e in aug/sep 2016 geleverd worden. Mijn 2e X (afgeleverd maart 2017) is wel in orde. Op een beetje krakende vleugeldeuren en het charge-klepje wat automatisch niet helemaal sluit, na.
Deze gebreken waren van toepassing op de huidige X, die inderdaad toch wel beter in elkaar steekt dan onze eerste X uit september. Ook bij die auto zijn de gebreken destijds naar volle tevredenheid opgelost.

Ik heb overigens een ander idee voor ogen bij een diepte interview...
 
  • Like
Reactions: FVO
Wat er tegen opgewassen is is gewoon opletten zoals het hoort. Ik ga 100% akkoord dat (i) slingerende vrachtwagens (of boottrailers), en (ii) wegenwerken (of nog ongelukken), zowat de enige dingen zijn waar we nog op moeten letten op snelwegen (en je dus makkelijk 600km snelweg op AP kan rijden zonder in te grijpen), maar je moet er wel blijven op letten!
 
Ik heb het mij hier al eerder afgevraagd. Wat met de wattpedaal en emergency brake?
Volgens mij wordt die ook overruled. Dit is toch wat we doen bij vals alarm. Anders stonden we bij vals alarm altijd stil. Dit is ook wat de waarschuwing in het dashboard ook meldt.
Als dat zo is, is dat voor mij een risicofactor. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik bij autopilot die pedaal indruk. Vb als de wagen voor mij aanstalten maakt om opzij te gaan schuif ik al wat dichter dan autopilot zou doen. AP wacht anders zo lang met versnellen dat het soms belachelijk wordt voor achterliggers.
Als ik mijn voet op de pedaal heb en EBA wordt actief, ga ik dan niet als reflex steunen op mijn voet, en dus op de pedaal om niet naar voor te vallen (wet vd traagheid)?
 
Ik heb het mij hier al eerder afgevraagd. Wat met de wattpedaal en emergency brake?
Volgens mij wordt die ook overruled. Dit is toch wat we doen bij vals alarm. Anders stonden we bij vals alarm altijd stil. Dit is ook wat de waarschuwing in het dashboard ook meldt.
Als dat zo is, is dat voor mij een risicofactor. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik bij autopilot die pedaal indruk. Vb als de wagen voor mij aanstalten maakt om opzij te gaan schuif ik al wat dichter dan autopilot zou doen. AP wacht anders zo lang met versnellen dat het soms belachelijk wordt voor achterliggers.
Als ik mijn voet op de pedaal heb en EBA wordt actief, ga ik dan niet als reflex steunen op mijn voet, en dus op de pedaal om niet naar voor te vallen (wet vd traagheid)?

Als je gewoon je handen aan het stuur hebt zorgt dat voor voldoende vastigheid, dus over dat laatste zou ik mij niet druk maken.

Over dat eerste evenmin, eerlijk gezegd. Juist als je de AP overruled en watt bijgeeft ben je immers aan het opletten. Tenzij je kleeft, maar daar helpt geen EBA tegen.
In mijn ervaring piept EBA ook in zo'n situatie, maar of het geforceerd de rem er op zet/watt er af haalt weet ik niet.

Ik heb EBA eens als test op early gezet en (zonder AP) gemerkt dat die dan wel waarschuwt maar of die afremt weet ik niet. Deed ik nl zelf al in een reflex door mijn voet op te tillen. Nog excuses aan mijn achterligger, overigens :rolleyes:.
Snel maar weer op standaard gezet.
 
Ik heb wel eens voorzichtig uitgetest of de Tesla zelf ingrijpt door niet te remmen als de auto voor je stil staat (lage snelheid). Bijvoorbeeld een rijtje auto's dat langs de weg staat geparkeerd waar je normaal langs stuurt. Ik hoor dan wel een alarmsignaal en zie de auto voor mij in rood op de display, maar ik moet toch echt op allerlaatste moment zelf er langs sturen. Ik kan me haast niet voorstellen dat als de Tesla alsnog ingegrepen had en ik er zonder botsing van af was gekomen.
 
Last edited:
Ik heb wel eens voorzichtig uitgetest of de Tesla zelf ingrijpt door niet te remmen als de auto voor je stil staat (lage snelheid). Bijvoorbeeld een rijtje auto's dat langs de weg staat geparkeerd waar je normaal langs stuurt. Ik hoor dan wel een alarmsignaal en zie de auto voor mij in rood op de display, maar ik moet toch echt op allerlaatste moment zelf er langs sturen. Ik kan me haast niet voorstellen dat als de Tesla alsnog ingegrepen had ik er zonder botsing van af was gekomen.
Bij lage snelheden idd niet, maar hoge kennelijk wel:

In een ander draadje heb ik gelezen dat het bij hogere snelheden wel werkt door ten minste de regen in werking te stellen ('watt er af').

Zo was er het dashcamfilmpje van iemand op de snelweg, na de update waar de radar een belangrijkere rol speelde en waar de auto duidelijk afremde toen de radar sterk afremmen voor de voorligger constateerde.. filmpje heeft nog over de oceaan de aandacht getrokken.
Wie vindt dat terug?
 
Ik heb wel eens voorzichtig uitgetest of de Tesla zelf ingrijpt door niet te remmen als de auto voor je stil staat (lage snelheid). Bijvoorbeeld een rijtje auto's dat langs de weg staat geparkeerd waar je normaal langs stuurt. Ik hoor dan wel een alarmsignaal en zie de auto voor mij in rood op de display, maar ik moet toch echt op allerlaatste moment zelf er langs sturen. Ik kan me haast niet voorstellen dat als de Tesla alsnog ingegrepen had ik er zonder botsing van af was gekomen.
Dan heeft hij dus ook terecht niet ingegrepen want dat ging jij dus nog doen....
In de meeste gevallen weet hij niet of een botsing onvermijdelijk is of dat hij gewoon op stilstaande auto's afrijdt en de weg ervoor nog afbuigt. Heb al een aantal keer de alarmsignalen gehad omdat hij dacht dat wagens langs de kant van de weg op mijn pad zaten.
Als hij bij al deze false positives in de remmen ging werd het er niet veiliger op.
De wagen zal veel meer gedetailleerdere kaarten moeten hebben wil dit goed gaan werken denk ik, er zijn te veel blinde bochten die de camera niet kan zien.