Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet dat het vroeger 100.000 euro kostte, maar hoeveel het vliegen zelf dan van dit bedrag was weet ik helaas niet.
Ik heb mijn opleiding zelf opgezet en betaald in 1990. 250 vlieguren a 200 gulden (toen nog) was al fl 50.000. Zal nu wel in euro's hetzelfde bedrag zijn. Haal daar 70% vanaf en je bespaart €35.000. Natuurlijk moet je dan nog wel de praktijklessen betalen, simulator- en theorielessen, examens e.d..
Al met al is het een enorme besparing. En dan heb je ook nog de vermindering van geluidsoverlast op en rond de (kleine) vliegvelden. Dat zal de omwonenden een hoop schelen.
 
Wow, een game changer! Kosten -70%. Dat zou me heel wat geld gescheeld hebben tijdens mijn vliegopleiding.
Het is nog maar de vraag of de kosten echt 70% lager worden. Een 2-persoons Cessna 150 verbruikt 20 liter Avgas brandstof per uur. Dat kost 30 euro per uur. De accu's in de Pipistrel gaan 1000 uur mee, zijn 20 kWh en kosten vermoedelijk rond 6000 euro per accu.
Accu versus benzineverbruik levert een voordeel op van 20 tot 24 euro per uur voor de Pipistrel.
De gemiddelde huurprijs van een vliegtuigje in deze klasse ligt op 100 euro excl. brandstof. Dat is incl. onderhoud en vervanging van de motor na 1.800 vlieguren.
Als je daarop 24 euro per uur kunt besparen is m.i. het voordeel 24% en geen 70%.

Daarnaast is het gebruik van een elektrisch vliegtuig op dit moment nog heel beperkt. Je kunt maximaal een uur vliegen en daarin leg je 130 km af. Nauwelijks genoeg voor een redelijke overland vlucht en na de landing moet je voldoende stroom over hebben om terug te vliegen naar je eigen vliegveld.
Een Cessna kan vier tot vijf uur vliegen en overal tanken.

Het zal nog even duren, het bereik zal minimaal moeten verdubbelen tot 2 uur voor het brandstof verbruikende vliegtuigen echt concurrentie gaat aandoen. Voor basis vliegtraining is de elektrische Pipistrel wel voortreffelijk geschikt. Voor klimmen heeft de elektromotor ruim voldoende vermogen, terwijl het dalen en landen weinig tot geen energie vraagt.

Heel prettig, ook voor omwonenden, is het mindere geluid van de elektrische Pipistrel. Met meer dan 3.000 vlieguren in allerlei vliegtuigen van Cessna 172 tot Cessna 332 en BO105 helikopters weet ik dat vliegtuiglawaai zeer vermoeiend is.
 
  • Like
Reactions: FVO
De overheid werkt helaas de transitie naar duurzame energie tegen.
Ik kreeg een SDE+ subsidie overgedragen van een lokale energiecoöperatie. Dit is een standaard procedure als de aanvrager door financiële of andere reden de uitvoering niet zelf kan organiseren. Toch wil de overheid (RVO.nl) die subsidie niet overdragen. Ondanks het feit dat ze mij eerder wezen op de mogelijkheid daarvan. Reden is dat er door sommige bedrijven misbruik van wordt gemaakt. Zonder enig onderzoek wordt het geweigerd.
Betekent dat de 800 zonnepanelen die ik op het dak van een veehouder op ons eiland mocht neerleggen, niet door kan gaan.
Dat betekent 200.000 kWh duurzame stroom per jaar minder. Over de looptijd van 15 jaar 3.000.000 kWh.
Doodzonde.
 
Range lijkt me echt geen probleem er is altijd wel tijd om ergens wat bij te laden als dat al nodig is. Zeker met een Chauffeur! Maar comfort achterin is bij een BMW 5/7 serie of Audi A6/8 beter dan bij een model S. Een Model X zou wel een optie zijn natuurlijk.
Het is, zeker met een chauffeur, altijd mogelijk om de chauffeur tijdens een bezoek van een minister te laten laden. Maar ... er is een protocol dat als een minister ergens op bezoek is, deze te allen tijde onmiddellijk moet kunnen vertrekken.
Dat zou mogelijk een keer mis kunnen gaan als de minister vervroegd wil vertrekken, bijv. uit het aardbevingsgebied in Groningen, en de Tesla met chauffeur ergens anders staat te laden.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Het is, zeker met een chauffeur, altijd mogelijk om de chauffeur tijdens een bezoek van een minister te laten laden. Maar ... er is een protocol dat als een minister ergens op bezoek is, deze te allen tijde onmiddellijk moet kunnen vertrekken.
Dat zou mogelijk een keer mis kunnen gaan als de minister vervroegd wil vertrekken, bijv. uit het aardbevingsgebied in Groningen, en de Tesla met chauffeur ergens anders staat te laden.

Klopt. We hebben het concrete minister Ploumen wel eens de mogelijkheid van een electrische auto voorgelegd.
De chauffeurs noemden ook het veiligheidsaspect: ministers moeten niet te lang stil moeten staan, in voorkomende gevallen zo snel mogelijk weer onderweg kunnen zijn.
 
Het probleem lijkt dus te zijn dat een bewindspersoon na een paar honderd km rijden bij aankomst ergens onmiddellijk weer door moet kunnen bij een noodgeval. En dan een noodgeval waar een kwartiertje aan een SuC onaanvaardbaar zou zijn. De meeste bewindspersonen maken dat geen enkele keer in hun periode mee. Dit is zo'n geval waarbij de uitzondering het beleid bepaalt.
 
Het probleem lijkt dus te zijn dat een bewindspersoon na een paar honderd km rijden bij aankomst ergens onmiddellijk weer door moet kunnen bij een noodgeval. En dan een noodgeval waar een kwartiertje aan een SuC onaanvaardbaar zou zijn. De meeste bewindspersonen maken dat geen enkele keer in hun periode mee. Dit is zo'n geval waarbij de uitzondering het beleid bepaalt.
Alsof het land ten onder gaat wanneer zo’n niet-verkozen ambtenaar een keer een kwartier te laat komt, ofzo. Ze zitten ook wel eens een paar maanden in de lappenmand en dan vergaat het land ook niet. Om nog maar te zwijgen over de totale stilstand tijdens het rituele Haagse kissebissen dat ‘formatie’ heet. Dat bemmert blijkbaar zelfs het regelen van de aardgasschades in Groningen.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Carl and robertvg