Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Als dat zo is zou hij helemaal moeten zien dat dat object daar niet hoort te staan.

Ik begrijp dat je niet wil dat hij remt of uitwijkt voor een lantaarnpaal maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk dat als iets op een rijbaan staat (zeker met HD kaarten moet hij dat kunnen vaststellen) waar de sensoren duidelijk niet doorheen kunnen kijken waarom hij niet zou remmen of uitwijken..

Dat is het punt dus juist: die HD maps worden nog niet gebruikt.
 
Ik wacht net op offertes voor een nieuw dak...

Zou ik gek doen? We hebben nu al leien... Plan was om op het platte dak van de garage klassieke zonnepanelen te plaatsen, maar het hellend dak van het huis is natuurlijk groter... Maar prijs is natuurlijk koffiedik kijken
 
Nog meer positieve schattingen over de kosten om een Model 3 te bouwen: Tesla Model 3 kann mit Gewinn gebaut werden

En over het gebruik van kobalt:
"Tesla hat bei knappen Batterierohstoffen einen Durchbruch erzielt... Nach den Laboranalysen, die der WirtschaftsWoche zugespielt wurden, bestehen die Kathoden der im neuen Tesla Model 3 verwendeten Panasonic-Zellen nur noch zu 2,8 Prozent aus Kobalt. Aktueller Stand der Technik sind bisher acht Prozent Kobaltanteil."

Als de GF op 100% groene stroom draait (niet het delven van de grondstoffen maar de cell productie heeft verreweg het grootste global warming potential) en het gebruik kobalt zo sterk verminderd dan neemt de negatieve impact van de accu snel af.

Dan moet "men" straks wéér wat anders zoeken om te bewijzen dat een elektrische auto eigenlijk heel erg slecht voor het milieu is :p

Voor meer info: DOI: 10.1111/jiec.12072 (26.6 kWh Li-ion pack)
"Combustion of hard coal and natural gas in power plants to meet the energy requirements for the manufacture of battery cells make up 51% of the battery’s total GWP impact."
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Nog meer positieve schattingen over de kosten om een Model 3 te bouwen: Tesla Model 3 kann mit Gewinn gebaut werden

En over het gebruik van kobalt:
"Tesla hat bei knappen Batterierohstoffen einen Durchbruch erzielt... Nach den Laboranalysen, die der WirtschaftsWoche zugespielt wurden, bestehen die Kathoden der im neuen Tesla Model 3 verwendeten Panasonic-Zellen nur noch zu 2,8 Prozent aus Kobalt. Aktueller Stand der Technik sind bisher acht Prozent Kobaltanteil."

Als de GF op 100% groene stroom draait (niet het delven van de grondstoffen maar de cell productie heeft verreweg het grootste global warming potential) en het gebruik kobalt zo sterk verminderd dan neemt de negatieve impact van de accu snel af.

Dan moet "men" straks wéér wat anders zoeken om te bewijzen dat een elektrische auto eigenlijk heel erg slecht voor het milieu is :p

Voor meer info: DOI: 10.1111/jiec.12072 (26.6 kWh Li-ion pack)
"Combustion of hard coal and natural gas in power plants to meet the energy requirements for the manufacture of battery cells make up 51% of the battery’s total GWP impact."

Mooie vondst! Gelijk gedeeld op Twitter. 2,8% is knap weinig. De nieuwste batterijen van de concurrentie (NMC811) zitten op ~10% cobalt en deze batterijen zijn nog niet eens beschikbaar!
 
Ik wacht net op offertes voor een nieuw dak...

Zou ik gek doen? We hebben nu al leien... Plan was om op het platte dak van de garage klassieke zonnepanelen te plaatsen, maar het hellend dak van het huis is natuurlijk groter... Maar prijs is natuurlijk koffiedik kijken
Ik ben met offertes voor zonnepanelen bezig en vroeg naar de Tesla daken. "Nog niet te krijgen en peperduur" werd mij verteld.
 
Ik ben met offertes voor zonnepanelen bezig en vroeg naar de Tesla daken. "Nog niet te krijgen en peperduur" werd mij verteld.
Tesla zonnedaken, net als die van andere dakpan zonnecellen leveranciers, zijn veel duurder dan gewone zonnepanelen.
Alleen als je nieuw bouwt of een complete dakrenovatie moet ondernemen, is het het overwegen waard.
Zonder met de stroomopbrengst te rekenen kost een vierkante meter Tesla zonnedak 435 euro per m2.
Dat wordt lager als je zonnecel pannen mixt met niet zonnecel pannen.
 
Maar prijs is natuurlijk koffiedik kijken

In het bericht staat daar al iets over: $ 435 /m2 voor pannen met pv, iets minder voor bijpassende pannen zonder pv. Dat is vermoedelijk nog excl. montage. Een ‘gewone’ dakpan (keramisch) kost een paar tientjes per m2, een pv-paneel met vergelijkbare opbrengst iets meer dan 100 euro per m2. De Tesla dakpan is dus ongeveer 3x zo duur. En best wel mooi (vind ik). Net zoiets als met de auto, maar dan dat het wel heel veel geld kost en niet heel veel oplevert :)
 
Tesla zonnedaken zijn inderdaad stevig geprijsd. Er is echter ook nog het esthetische aspect, weliswaar een waarde die erg subjectief is en niet valt te becijferen. In de meeste gevallen vind ik klassieke zonnepanelen op zijn zachtst gezegd niet mooi op schuine daken.
 
  • Like
Reactions: S-19910
. In de meeste gevallen vind ik klassieke zonnepanelen op zijn zachtst gezegd niet mooi op schuine daken.

En het 1e dat een installateur dan zegt is: "Maar hoe vaak kijk jij nou naar je dak?". Ik vind het ook geen parel om te zien, maar moet 'm wel gelijk geven dat ik naast het kijken hoeveel vogelpoep op de panelen zit niet voor de lol naar m'n dak ga kijken.

BIPV (in-dak) met reguliere panelen is misschien nog een optie. Dat oogt alweer een stuk mooier. Zeker als je de kantjes oplost met dummy-panelen ipv de randen alsnog met dakpannen uit te vullen.
 
Automobielmanagement.nl - Expertblog: Tesla en thermal runaway - Auto & Techniek
"expert blog" over product aansprakelijkheid en een werkelijk nietszeggende conclusie door een octrooi specialist. Tenenkrommend, misschien heeft een kundige letselschade advocaat op dit forum er wél iets zinnigs over te zeggen?

Laten we er kort over zijn. Het is een lolverhaal. Geen enkele rechter zal hier aansprakelijkheid aannemen. Wat ze vergeten is dat je een enorme crash moet maken voordat het batterijpack ren rol gaat spelen. Nagenoeg alle ongevallen die we hebben gezien waren daarvoor te licht en we hebben wat crashes, dankzij de oplettende "pers" voorbij zien komen.
En bij zo'n crash is het "most likely" dat je erbij inschiet vanwege "death on impact".

En dan moet ook nog duidelijk gemaakt worden dat een brandstofauto veiliger is want anders zou elke brand in een brandstofauto al aansprakelijkheid opleveren want de vergelijking is dezelfde. Dat een brandstofauto exploderen kan is helaas een feit en dan heb je niet de kans om eruit te komen. Bij de batterijbrand gaat het, als hij al in brand vliegt, vaak langzaam en als je nog bij kennis bent heb je genoeg tijd om er uit te komen. Tenzij het veel te hard gaat, wat hier wellicht het geval is want we weten niet hoeveel tijd er tussen de crash en de brand zit, want dan helpt geen lieve moeder er meer aan. (zoals bij ongeval bij Baarn destijds). Vergelijking met die arresten is juristerij van de koude grond.
En inderdaad, het heeft niets met stationaire batterijen te maken.
Gewoon een gevalletje domheid.
 

Attachments

  • 8D89C452-7C92-4C78-89D3-564F2666204A.png
    8D89C452-7C92-4C78-89D3-564F2666204A.png
    903.4 KB · Views: 39
  • Like
Reactions: Jobbeke