Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Azijnpissers hou je toch... Short gaan, mislukt, dan gillen... Als ik, met name op het USA deel, kijk hoeveel er dreigen met processen heb je al het tienvoudige.

Voor de duidelijkheid: ik denk dat die tweet niet Musk zijn meest slimme daad was. En nu is het afwachten hoe dit, politieke!, spel zich gaat ontwikkelen.

Maar een paar dingen zijn zeker: productiecijfers zijn boven verwachting en V9 komt er echt aan...
 
Azijnpissers hou je toch... Short gaan, mislukt, dan gillen... Als ik, met name op het USA deel, kijk hoeveel er dreigen met processen heb je al het tienvoudige.

Voor de duidelijkheid: ik denk dat die tweet niet Musk zijn meest slimme daad was. En nu is het afwachten hoe dit, politieke!, spel zich gaat ontwikkelen.

Maar een paar dingen zijn zeker: productiecijfers zijn boven verwachting en V9 komt er echt aan...
Straubel en Musk wisselen gewoon een tijdje van positie.
 
De sfeer zit er weer goed in !!! haha

upload_2018-9-30_18-0-51.png
 
Wat zei ik nog over De Tijd?

Knieval

Knieval

Stefaan Michielsen

, Senior writer
30 september 201820:42

Tesla-topman Elon Musk dacht dat hij boven de regels stond. Hij krijgt de rekening nu gepresenteerd.

Een boete van 20 miljoen dollar voor Elon Musk én voor het bedrijf, en Musk mag drie jaar lang geen voorzitter meer zijn van de raad van bestuur van Tesla. Dat is de inhoud van de schikking die de Tesla-topman dit weekend bereikte met de Amerikaanse beurswaakhond SEC om aan een strafclaim wegens beursfraude te ontsnappen.

Elon Musk, CEO, voorzitter en grootste aandeelhouder van Tesla, de bouwer van elektrische wagens, had in augustus via een twitterberichtje gemeld dat hij zijn bedrijf van de beurs wilde halen en dat hij de financiering daarvoor – 70 miljard dollar – rond had.

Al gauw bleek echter dat hij dat idee nog niet had doorgepraat met zijn raad van bestuur, en dat de financiering allesbehalve rond was. Het twitterbericht was een impulsieve reactie van Musk, ingegeven door frustratie over hefboomfondsen die speculeerden op een koersval van het Tesla-aandeel.

Een kwajongensstreek? De Amerikaanse beurswaakhond SEC kon er niet om lachen. Musk riskeerde vervolging wegens koersmanipulatie. Wie werkt met het geld van beleggers, opgehaald op de beurs, neemt tegelijk een aantal verplichtingen op zich. Transparante en correcte informatie is er daar een van. Het is niet omdat de president van de Verenigde Staten met zijn burgers communiceert via twitter, dat de CEO van een beursgenoteerd bedrijf hetzelfde mag doen met zijn aandeelhouders en de beleggers. De communicatie moet bovendien rationeel zijn, niet het resultaat van een emotionele opstoot.

Elon Musk had wel gauw door dat hij uit de bocht was gegaan. Na zich even nukkig te hebben gedragen, heeft hij snel geschikt met de Amerikaanse beurswaakhond. En hij komt er vrij goedkoop van af. Het lijkt wel of de SEC Elon Musk niet te zwaar wou straffen. Een boete van 20 miljoen dollar is geen peulschil, maar voor een gefortuneerd man als Musk is dat best draagbaar.
Hij moet ook voor drie jaar afstand doen van het voorzitterschap van de raad van bestuur van Tesla, maar hij mag wel CEO blijven.

De SEC heeft al te lang toegestaan dat Elon Musk en Tesla de elementaire regels van deugdelijk bestuur aan hun laars lapten.
Dat de CEO van een beursgenoteerd bedrijf niet tegelijk de voorzitter is van de raad van bestuur, is een basisprincipe van deugdelijk bestuur. Het is een kwestie van checks & balances.
Het is ongezond dat in een beursgenoteerd bedrijf, dat werkt met geld van externe beleggers – grote en kleine – de zeggenschap geconcentreerd zit bij één man of vrouw die nooit wordt tegengesproken.

De schikking houdt ook in dat Tesla twee extra onafhankelijke bestuurders moet opnemen in zijn raad van bestuur. Een evidente maatregel. De SEC heeft al te lang toegestaan dat Elon Musk en Tesla de elementaire regels van deugdelijk bestuur aan hun laars lapten.

Heeft Elon Musk nu zijn lesje geleerd? De eigengereide ondernemer zal het zeker lastig hebben nu bij het leiden van zijn bedrijf rekening te moeten houden met bestuurders die zijn voluntarisme niet helemaal delen en misschien regelmatig op de rem zullen staan.

Als hem dat niet zint, moet hij Tesla maar van de beurs halen. Maar dat is rapper gezegd dan gedaan. De voorbije weken is gebleken dat de financiers niet staan te dringen om Musk daarbij te helpen.
Uiteindelijk zal Elon Musk zijn verstand wel laten spreken. Zoals hij dit weekend deed door de schikking met de SEC te aanvaarden.

De vernederende knieval die hij moest maken, heeft zijn ego ongetwijfeld gekwetst. Maar dat het de minst slechte oplossing was, beseft hij heus wel.

Stefaan Michielsen,

Senior writer
Ik ben helemaal verloren waarom er allerlei krachttermen gebruikt moeten worden om een beeld te schetsen... En dat nog in een kwaliteitskrant.
 
Je hebt landen waar in grote bedrijven een "two-tier" bestuursstructuur gebruikelijk is: een raad van bestuur en een raad van commissarissen. In landen waar een "one-tier" bestuur gebruikelijk is, daar is de voorzitter van de raad van bestuur diegene die de CEO af en toe op de vingers tikt (want die voorzitter kan, als puntje bij paaltje komt, de raad van bestuur bijeenroepen, de vervanging van de CEO op de agenda plaatsen, en de debatten terzake leiden). Meestal is die rol intern belangrijk, maar extern helemaal op de achtergrond (wie is er voorzitter van Apple? Ik ken zijn of haar naam niet, maar in ieder geval is het niet Tim Cook). Nogal wiedes dat in een beursgenoteerd bedrijf met een "one-tier" bestuur, iemand écht niet tegelijk CEO en voorzitter kan zijn. Het zou met niet verbazen indien de SEC hierover al twintig maal Elon Musk heeft aangesproken, en dat dit nu de gelegenheid is voor de SEC om hier eindelijk voor te zorgen. In dat verband heeft De Tijd wat gelijk.

En trouwens, als je zegt dat je overweegt een openbaar overnamebod te doen op een bedrijf, is in vele jurisdicties de regel duidelijk: "put up or shut up": ofwel doe je het meteen, ofwel niet (en in dat geval mag je ook geen aandelen meer kopen of bod doen gedurende x maanden). Ik denk niet dat de regel als dusdanig bestaat in de VS, maar wat meer stoorde is dat Elon Musk "overwoog" een openbaar overnamebod te doen op Tesla, erbij zeggende dat ook "funding secured" was. Dat bleek een beetje optimistisch vanwege Elon Musk, om het zacht uit te drukken. In ieder geval was het (bewust of onbewust) een onwaarheid (op dat ogenblik) die de markt heeft beïnvloed de dagen nadien. Zoiets twitter je echt niet, in je wagen, op weg naar de luchthaven, zonder eerst overlegd te hebben met je juridische dienst, die dan wel zal overlegd hebben met je advocaten, die dan wel met de SEC zullen overlegd hebben. Zelfs niet met goede bedoelingen qua transparantie, want de "funding secured" was het belangrijkste deel van het verhaal en bleek niet juist te zijn. En ook nogal elementair is dat je dit alleen na sluiting van de beurs doet, dus niet tussen 9u00 en 16u00. Die regel geldt overal en altijd. Tesla is een beursgenoteerd bedrijf, er zijn tienduizenden mensen bezig met die beurswaarde, er zijn regels op die beurs inzake het verspreiden van informatie die de koers kan beïnvloeden, en Elon Musk heeft die regels inderdaad niet, hmmm, nagelezen voor ie tweete.

Dus een voorzitter die de CEO af en toe op de vingers kan tikken als ie iets te optimistisch tweet over dingen die de beurswaarde van TSLA kunnen beïnvloeden: graag! Meer onafhankelijke bestuurders in de raad van bestuur: why not, heeft zin! Tweets over het van de beurs halen van Tesla @420, "funding secured", zonder dat je het kan waarmaken: is natuurlijk een bestraffing waard.

De dading met Elon Musk @ 20 MUSD (geen idee waarom Tesla zelf ook 20 MUSD moet betalen, maar soit) lijkt me correct. Elon Musk was denk ik gewoon zijn eigenste zelf zonder de intentie om de markt te manipuleren (zijn "funding secured" was het zoveelste voorbeeld van overdreven Musk-optimisme, maar zonder kwade bedoeling, denk ik). Ik denk dat de SEC van de gelegenheid gewoon geprofiteerd heeft om te benadrukken dat het geen goed idee is om in een "one-tier" bestuursstructuur de rollen van voorzitter en CEO te vermengen. No harm done.

Er zullen wel shorts van de daken krijsen dat dit niet echt voldoende is, maar ik vind het wel goed gedaan van de SEC: "end of story", en we gaan Elon Musk en Tesla verder niet in diskrediet brengen. Het moet zijn dat een aantal mensen bij de SEC ook inzien hoe belangrijk Elon Musk en zijn bedrijven zijn voor de VS anno 2018!





 
Last edited:
??? Krachttermen?
Niet an sich, maar ik ben media moe waar termen worden gebruikt als "de rekening gepresenteerd krijgen", "aan hun laars lappen", en of iemands ego gekwetst is. Zeker als 2 van die 3 termen ook nog eens in de blikvangers staat. In plaats van feiten ga je dan tendentieus informeren, en dat vind ik zeker voor De Tijd niet passen. Verder zijn woorden zoals "ongetwijfeld" en "heus" ook lelijk. Of gewoon ook onjuiste informatie alsof financiers niet staan te dringen om Tesla aandelen te kopen: het is net dat wat de domme tweet veroorzaakte; allerlei partijen die aan Elon's mouw kwamen trekken dat ze wel meer wilden kopen. De details daarvan staan zelfs in de aanklacht van de SEC, dus dat is gewoon foute informatie in het artikel.
 
Niet an sich, maar ik ben media moe waar termen worden gebruikt als "de rekening gepresenteerd krijgen", "aan hun laars lappen", en of iemands ego gekwetst is. Zeker als 2 van die 3 termen ook nog eens in de blikvangers staat. In plaats van feiten ga je dan tendentieus informeren, en dat vind ik zeker voor De Tijd niet passen. Verder zijn woorden zoals "ongetwijfeld" en "heus" ook lelijk. Of gewoon ook onjuiste informatie alsof financiers niet staan te dringen om Tesla aandelen te kopen: het is net dat wat de domme tweet veroorzaakte; allerlei partijen die aan Elon's mouw kwamen trekken dat ze wel meer wilden kopen. De details daarvan staan zelfs in de aanklacht van de SEC, dus dat is gewoon foute informatie in het artikel.

Ik vind dat er niet zo heel veel gekke dingen in het artikel van De Tijd staan. Musk heeft zijn hand overspeeld en dingen getweet die hij niet kon waarmaken. Vooral 'funding secured', is, als blijkt dat dat niet lukt, beslist een doodzonde in beursland.
De twee posts hierboven staande post van Carl is een uitstekende weergave van de realiteit.
Ik denk dat de SeC Musk hierbij op een uitstekende wijze in het gareel houdt.
Per saldo denk ik dat het voor onze Elon heel goede lessen zijn.
En ook denk ik dat het voor Tesla uitstekend is. Ze moeten auto's maken en niet meer dan dat.
Alle ruis daaromheen is alleen maar in het nadeel van Tesla.
Voor de beleggers zal er nu wat rust komen. Wel zullen de 'goede' instapmomenten minder talrijk worden.
 
Volgens mij is zo'n crisis moment niet meer dan logisch als een bedrijf groeit van pionier naar volwassenheid.
De belangen en verantwoordelijkheden worden dan te groot om nog door 1 persoon gedragen te kunnen worden.
De continuiteit van het bedrijf dient voorop te staan, zodat de klantbasis en investeerders bediend blijven worden.
Boven het individuele belang van de CEO. Het is voor Elon natuurlijk niet makkelijk om wat meer afstand van zijn kindje te nemen als hij er emotioneel en zakelijk zo mee vergroeid is. Mij lijkt het een goed compromis en ook tactisch goed om te settlen. Laat het feestje van de komende productie/levering en kwartaalcijfers niet verpesten door zo'n zaak.

Keep your eye on the ball and keep up the good work!
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Prima samenvatting

Het is nog even wachten of er strafrechtelijk nog wat van de grond komt. Het DoJ is nog niet helemaal klaar naar het schijnt.

De SEC heeft blijkbaar ook op basis van de tweets in kunnen grijpen omdat Tesla middels formulieren heeft aangegeven dat er ter zake doende opmerkingen over Tesla middels de Twitter van Elon verspreid zouden worden.

Ik geloof echt dat Elon dacht dat "funding secured" was. Net zoals Max Verstappen af en toe een gaatje denkt te zien. Beide gaan altijd vol voor een kans. Hoe klein ook. Dat gaat heel vaak goed en soms moet je op de blaren zitten. Zo werkt het nu eenmaal.

Ik ben benieuwd hoe het verder bij Tesla zal gaan en hopelijk zit iedereen vlot op zijn/haar plek en gaan we weer over tot de orde van de dag. ;)

De koers is vlot hersteld en wie weet wat er deze week nog gaat gebeuren na de release van de officiële cijfers.