PrimaTMan
Member
Een van de problemen van dergelijk wetenschappelijk onderzoek is, dat het betaald wordt door een belanghebbende partij waardoor het dikwijls gebiased is. Langs beide kanten. Ik ben wat dat betreft mijn geloof in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek enigszins verloren.
Verder blijkt dat de uitkomst van een LCA zeer sterk beïnvloed wordt door de aannames: wat neemt men wel mee en wat niet, gaat men uit van normverbruik, reëel verbruik? Wat met de productie van diesel/benzine, hoever gaat men daarin? zelfde voor batterijen en elektriciteit. Rekent men de verliezen allerhande mee.
Ik blijf er ook van overtuigd dat de CO2-winst en de financiële winst van een EV op dit moment discutabel zijn in de zin dat ze sterk afhangen van de specifieke situatie, bv. hoe elektriciteit wordt geproduceerd, welke incentives enz... Voor de lokale uitstoot staat het echter als een paal boven water dat de winsten van een EV enorm zijn. In stedelijke omgeving zal een volledige elektrificatie van het vervoer spectaculaire effecten hebben op de pollutie.
Eens.
Momenteel klapperen de discussies mbt EV alle kanten op. Precies om die redenen.
De stoommachine of de eerste auto (met benzinemotor ) kwamen ook niet geruisloos ten tonele.
Overigens dat in tegenstelling tot de EV . Die in eerste instantie (nog voor de komst van de benzinemotor) en 2e instantie, de General Motors EV1, nagenoeg geruisloos van het toneel werden gedonderd.
Ergens is een begin. En hopelijk lachen over een paar jaar niet alleen wij er om.