Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Een van de problemen van dergelijk wetenschappelijk onderzoek is, dat het betaald wordt door een belanghebbende partij waardoor het dikwijls gebiased is. Langs beide kanten. Ik ben wat dat betreft mijn geloof in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek enigszins verloren.
Verder blijkt dat de uitkomst van een LCA zeer sterk beïnvloed wordt door de aannames: wat neemt men wel mee en wat niet, gaat men uit van normverbruik, reëel verbruik? Wat met de productie van diesel/benzine, hoever gaat men daarin? zelfde voor batterijen en elektriciteit. Rekent men de verliezen allerhande mee.
Ik blijf er ook van overtuigd dat de CO2-winst en de financiële winst van een EV op dit moment discutabel zijn in de zin dat ze sterk afhangen van de specifieke situatie, bv. hoe elektriciteit wordt geproduceerd, welke incentives enz... Voor de lokale uitstoot staat het echter als een paal boven water dat de winsten van een EV enorm zijn. In stedelijke omgeving zal een volledige elektrificatie van het vervoer spectaculaire effecten hebben op de pollutie.

Eens.
Momenteel klapperen de discussies mbt EV alle kanten op. Precies om die redenen.

De stoommachine of de eerste auto (met benzinemotor :rolleyes:) kwamen ook niet geruisloos ten tonele.

Overigens dat in tegenstelling tot de EV :D. Die in eerste instantie (nog voor de komst van de benzinemotor) en 2e instantie, de General Motors EV1, nagenoeg geruisloos van het toneel werden gedonderd.

Ergens is een begin. En hopelijk lachen over een paar jaar niet alleen wij er om.
 
Een van de problemen van dergelijk wetenschappelijk onderzoek is, dat het betaald wordt door een belanghebbende partij waardoor het dikwijls gebiased is. Langs beide kanten. Ik ben wat dat betreft mijn geloof in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek enigszins verloren.
Daarom moet onder een echt wetenschappelijk onderzoek altijd aangegeven worden of er belangenverstrengeling is en zo ja met wie/wat ;)
 
Niet Tesla specifiek, maar tegen de zelfrijdende auto in 't algemeen:
Als zelfrijdende wagens mogen kiezen, dan blokkeren ze het stadsverkeer

Die hebben duidelijk niet begrepen dat
  • zelfrijdende wagens buiten de stad gaan parkeren (straat- en pleinparkeerplaatsen komen vrij om mooie dingen mee te doen. Alle lelijkheid wordt uit de stad verbannen.
  • we in de toekomst geen wagen zullen bezitten maar 'gebruiken': pay per use.
De "Amerikaanse econoom" is zelfs niet terug te vinden op Google, twitter of linkedin.
 
  • Like
Reactions: Michel3
En daarom is er ook altijd een peer review... Hoewel, ik heb ook verhalen gehoord over 'If I scratch your back, will you scratch mine?' oftewel daarmee wordt ook gerommeld.
Heb je helemaal gelijk in. Is in mijn vroegere sector (medisch) ook zo. Toch weten de specialisten in zo een gebied meestal wel hoe de vlag erbij hangt. Zelfs als je er niet zo in thuis bent en kritisch leest en naar de bronnen kijkt, kun je wel er achter komen of een onderzoek zinnig is uitgevoerd en de conclusies door de resultaten worden geschraagd. Dat vereist natuurlijk wel inspanning van de lezer. :)
 
Niet Tesla specifiek, maar tegen de zelfrijdende auto in 't algemeen:
Als zelfrijdende wagens mogen kiezen, dan blokkeren ze het stadsverkeer

Die hebben duidelijk niet begrepen dat
  • zelfrijdende wagens buiten de stad gaan parkeren (straat- en pleinparkeerplaatsen komen vrij om mooie dingen mee te doen. Alle lelijkheid wordt uit de stad verbannen.
  • we in de toekomst geen wagen zullen bezitten maar 'gebruiken': pay per use.
De "Amerikaanse econoom" is zelfs niet terug te vinden op Google, twitter of linkedin.
Hilarisch stukje. Zelf had ik bedacht om mijn zelfrijdende auto (nadat ik zou zijn afgezet bij mijn bestemming) naar een parkeerterrein buiten het centrum van de stad te laten rijden en hem daar vandaan te laten komen op het moment dat ik weer wil vertrekken. Maar dat is dus kennelijk verkeerd :p
 
Pers is niet uitgenodigd dus weinig goede publiciteit buiten wat tabloid achtige lange zoom foto’s en screenshots van een flight tracker.

Hij gaat misschien nog discreet naar Den Haag om te vragen of ze nog wel een tesla (batterij) fabriek wensen met de desastreuze verkoopcijfers van januari door nieuw beleid.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ik wel Adam Millard-Ball: home
Maar inderdaad bijster slim is die beste man niet. P buiten het centrum nadat passagiers zijn afgezet zou logischer en veiliger zijn. Als wij dat al bedenken zonder wetenschappelijk track record .....
Jij hebt een andere google dan ik :).
Hij heeft een punt als hij beweert dat de spits extra zal belast worden met lege voertuigen die een volgende passagier gaan ophalen of gaan parkeren. Hij houdt geen rekening met de aspecten die de spitsdrukte gaan doen afnemen.
-vrachtvervoer dat volautomatisch gaat, blijft uit de spits weg
-doorstroomrendement op kruispunten gaat gigantisch verhogen doordat wagens op elkaar anticiperen en er geen dode tijden meer zijn (oranje licht, twijfel, overdreven hoffelijkheid,overdreven assertiviteit). Ik zag hier ooit eens een simulatiefilmpje.
-auto’s vormen virtuele treintjes, waardoor ze op een meter van elkaar op de autoweg kunnen rijden. Ze weten of er 100 autos verder een auto is die remt en remmen al mee, net als de laatste wagon van een trein
-minder ongevallen
-doordat je zelf niet moet rijden zal het verkeer beter over de dag gespreid kunnen worden, je kan verder werken, slapen, ontbijten, vergaderen
-als de politiek mee wil komt er een ‘dynamische’ belasting per gebruik ipv per bezit. Als je dan in de spits dubbel zo veel betaald als er buiten, dan ga je daar pas rijden als het echt niet anders kan. De gegevens kunnen perfect uit de autos gecapteerd worden.
 
  • Love
  • Like
Reactions: Michel3 and JP68
Jij hebt een andere google dan ik :).
Hij heeft een punt als hij beweert dat de spits extra zal belast worden met lege voertuigen die een volgende passagier gaan ophalen of gaan parkeren. Hij houdt geen rekening met de aspecten die de spitsdrukte gaan doen afnemen.
-vrachtvervoer dat volautomatisch gaat, blijft uit de spits weg
-doorstroomrendement op kruispunten gaat gigantisch verhogen doordat wagens op elkaar anticiperen en er geen dode tijden meer zijn (oranje licht, twijfel, overdreven hoffelijkheid,overdreven assertiviteit). Ik zag hier ooit eens een simulatiefilmpje.
-auto’s vormen virtuele treintjes, waardoor ze op een meter van elkaar op de autoweg kunnen rijden. Ze weten of er 100 autos verder een auto is die remt en remmen al mee, net als de laatste wagon van een trein
-minder ongevallen
-doordat je zelf niet moet rijden zal het verkeer beter over de dag gespreid kunnen worden, je kan verder werken, slapen, ontbijten, vergaderen
-als de politiek mee wil komt er een ‘dynamische’ belasting per gebruik ipv per bezit. Als je dan in de spits dubbel zo veel betaald als er buiten, dan ga je daar pas rijden als het echt niet anders kan. De gegevens kunnen perfect uit de autos gecapteerd worden.

Veel bezoeken aan bijv. een stad als Amsterdam duren minder dan een uur. Iets afleveren, een korte vergadering o.i.d. Bij FSD zou het dan aantrekkelijk zijn om de auto heel langzaam rondjes te laten rijden. Dat kost heel weinig energie. 10 FSD auto's die ditzelfde doen verstoppen wel een complete gracht.
Er zullen dan ook regels moeten komen waar een FSD auto blijft als ie geen passagier aan boord heeft.
Zoals jezelf al aangeeft zal een 'dynamische' belasting, zeg maar rekening rijden met variabele tarieven een van de mogelijke oplossingen zijn.
Verder helemaal eens met je analyse, bij een goede implementatie wordt het veel minder druk in de steden en parkeerproblemen zullen er niet meer zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and JP68
Veel bezoeken aan bijv. een stad als Amsterdam duren minder dan een uur. Iets afleveren, een korte vergadering o.i.d. Bij FSD zou het dan aantrekkelijk zijn om de auto heel langzaam rondjes te laten rijden. Dat kost heel weinig energie. 10 FSD auto's die ditzelfde doen verstoppen wel een complete gracht.
Er zullen dan ook regels moeten komen waar een FSD auto blijft als ie geen passagier aan boord heeft.
Zoals jezelf al aangeeft zal een 'dynamische' belasting, zeg maar rekening rijden met variabele tarieven een van de mogelijke oplossingen zijn.
Verder helemaal eens met je analyse, bij een goede implementatie wordt het veel minder druk in de steden en parkeerproblemen zullen er niet meer zijn.
Met dalende kosten voor FSD en Transport as a Service lijkt me een belasting per km de beste manier.
Buiten hogere belasting tijdens de spits, zullen ook de vervoersbedrijven een hogere fee berekenen op drukke momenten
 
Veel bezoeken aan bijv. een stad als Amsterdam duren minder dan een uur. Iets afleveren, een korte vergadering o.i.d. Bij FSD zou het dan aantrekkelijk zijn om de auto heel langzaam rondjes te laten rijden. Dat kost heel weinig energie. 10 FSD auto's die ditzelfde doen verstoppen wel een complete gracht.
Er zullen dan ook regels moeten komen waar een FSD auto blijft als ie geen passagier aan boord heeft.
Zoals jezelf al aangeeft zal een 'dynamische' belasting, zeg maar rekening rijden met variabele tarieven een van de mogelijke oplossingen zijn.
Verder helemaal eens met je analyse, bij een goede implementatie wordt het veel minder druk in de steden en parkeerproblemen zullen er niet meer zijn.
Mooie theorie, maar in de praktijk heerst de fiets....
Ga maar eens bij de stadhouderskade kruispunten kijken. Een autonome auto blijft daar eeuwig verschrikt alle kamikazebakfietsters voorrang geven.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Mooie theorie, maar in de praktijk heerst de fiets....
Ga maar eens bij de stadhouderskade kruispunten kijken. Een autonome auto blijft daar eeuwig verschrikt alle kamikazebakfietsters voorrang geven.
Waar punt, ik denk dat een echt praktisch bruikbare FSD voor in de stad nog wel even duurt. De fabrikanten zullen 100% veiligheid nastreven wat onvoldoende assertiviteit zal opleveren. Hier in de buurt moet je op marktdag ook een beetje assertief zijn bij het zebrapad anders kom je er nooit door.
 
  • Like
Reactions: Phil V