Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Alles is natuurlijk relatief... Een windmolen is ook niet volledig vrij van CO2 ...;)

Er is CO2 en er is echte vervuiling.

CO2 geeft een broeikas effect maar het probleem is groter dan dat. Door de uitstoot van fijnstof en giftige gassen als NOx.

Als je alleen kijk naar CO2 dan is een diesel minder vervuilend dan een benzine.
Echter de schoonste diesels geven 3-4x de uitstoot aan NOx en fijnstof t.o.v. een diesel.
Hetzelfde geldt ook voor kolencentrales en bruinkoolcentrales.
 
Als ze gesloten worden en er is nog geen schoner alternatief wat schieten we er dan mee op?

Als het alternatief vuile stroom uit het buitenland is, wat zeer waarschijnlijk voor meer luchtvervuiling zorgt vind ik een kolencentrale 'schoon'!
Een kolencentrale stoot 798 gram CO2 per kWh uit. Een windmolen stoot 12 gram CO2 uit. Dat betekent overduidelijk dat er meer windmolens moeten komen en evt. ook zonneparken. Windmolens leveren per geïnvesteerde euro 2x zoveel energie op als zonnepanelen.
Dus kolencentrales alleen sluiten als ze door windenergie kunnen worden vervangen. En ... op de achtergrond moet een gascentrale standby staan als er geen wind is. Gascentrales stoten 50% minder CO2 uit dan kolencentrales.
 

Roept u maar! 25k loopt de staatskas mis mensen ;-)
Wat mij opvalt is dat geen enkele in dit clipje getoonde politicus de stelling die de interviewer neerlegt ter discussie stelt. Als dat wel zou zijn gebeurd was dat er natuurlijk wel uitgeknipt....

Dit type interviews laten wel duidelijk zien in welke elitaire bubbel ik schijn te leven. Niemand in mijn omgeving is agressief of jaloers of apert negatief over de transitie van dinosap slurpende gemotoriseerde vervoersmiddelen naar schoon elektrisch vervoer. Kennelijk zijn er hele volksstammen die elektrisch rijden als een bedreiging zien of die uit pure afgunst een gruwelijke hekel hebben aan alles wat hier mee te maken heeft.
Wat zou de wereld mooi zijn als we uiteindelijk af gaan van autobezit als statussymbool en gewoon een auto kunnen laten voorrijden (autonoom) en ons naar onze bestemming laten brengen, waarbij we alleen nog maar de werkelijke ritkosten hoeven af te rekenen. Ik droom nog maar even verder en hoop dat ik in de tussentijd niet door een randdebiel van de weg wordt gereden of op mijn muil wordt getimmerd...
 
  • Like
Reactions: Keezje
Wat mij opvalt is dat geen enkele in dit clipje getoonde politicus de stelling die de interviewer neerlegt ter discussie stelt. Als dat wel zou zijn gebeurd was dat er natuurlijk wel uitgeknipt....

Dit type interviews laten wel duidelijk zien in welke elitaire bubbel ik schijn te leven. Niemand in mijn omgeving is agressief of jaloers of apert negatief over de transitie van dinosap slurpende gemotoriseerde vervoersmiddelen naar schoon elektrisch vervoer. Kennelijk zijn er hele volksstammen die elektrisch rijden als een bedreiging zien of die uit pure afgunst een gruwelijke hekel hebben aan alles wat hier mee te maken heeft.
Wat zou de wereld mooi zijn als we uiteindelijk af gaan van autobezit als statussymbool en gewoon een auto kunnen laten voorrijden (autonoom) en ons naar onze bestemming laten brengen, waarbij we alleen nog maar de werkelijke ritkosten hoeven af te rekenen. Ik droom nog maar even verder en hoop dat ik in de tussentijd niet door een randdebiel van de weg wordt gereden of op mijn muil wordt getimmerd...
Eens de wereld zou open moeten staan voor de verbetering. Echter deze discussie had ik ook met de dealer van mijn motorfiets. Hij vroeg of ik wist hoeveel mensen zonder baan komen als we deze wijziging doorvoeren. Met de opmerking van de top van Volkswagen die aangaf dat dit zo'n 30000 tot 40000 werkplaatsen zou kosten, weet ik ook dat hij een punt heeft. Ook kleine garagebedrijven zullen hierdoor op de schop moeten. Nu komt er wel weer ander werk beschikbaar maar de transitie doet voor een hoop mensen pijn.
 
  • Like
Reactions: Keezje
vandaag in "De Tijd"

Tesla stuwt verkoop elektrische auto fors omhoog
view

view

Lukas Vanacker

Na lang wachten sprint de verkoop van elektrische auto's in België omhoog. De plotse groei is grotendeels te danken aan de komst van de 'betaalbare' Tesla Model 3.

De verkoop van elektrische auto's in België komt eindelijk op gang. In maart werd een recordaantal van 1.085 zuiver elektrische personenwagens ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac.

Sinds de jaarwisseling zit de e-verkoop plots in de lift. De eerste drie maanden van dit jaar werden al 2.196 e-auto's ingeschreven. Dat is meer dan dubbel zoveel als na de eerste drie maanden van 2018.

De sterke groei is vooral te danken aan Tesla. In februari rolden de eerste exemplaren voor de Europese markt van zijn langverwachte Model 3 van de boot in Zeebrugge. Tesla's eerste 'betaalbare' model (kostprijs: 58.000 euro) is met 810 inschrijvingen goed voor meer dan een derde van de Belgische e-verkoop dit jaar. Tesla verkocht dit jaar al meer auto's in België dan in het volledige 2018.

Maar ook van andere merken komen eindelijk nieuwe elektrische modellen. In België wordt veel verwacht van de Audi E-tron. De eerste elektrische auto van de Duitse constructeur rolt van de band in de fabriek van Vorst. Audi begon onlangs de eerste leveringen van de elektrische SUV. Voorlopig werden daarvan 113 stuKSingeschreven. Audi wil dit jaar 2.500 E-trons verkopen in ons land.

De elektrische auto is goed voor 2 procent van de totale Belgische autoverkoop. Met 3.640 inschrijvingen stond de e-auto in 2018 voor amper 0,66 procent van de verkoop in België. In Vlaanderen lag het aandeel met 0,8 procent iets hoger.

Benzine en diesel blijven in maart samen 93 procent van de verkoop uitmaken. Het aandeel van de hybride (een combinatie van een benzinemotor en een elektrische aandrijving) ging de voorbije maanden opvallend achteruit. Een fiscale verstrenging en de nieuwe Europese uitstoottest WLTP maken de hybride een pak minder aantrekkelijk.

Experten voorspellen de doorbraak van de elektrische auto al lang. Tal van autobouwers, zoals Volkswagen, bereiden met miljarden aan investeringen een groot elektrisch offensief voor. Maar het beperkte aanbod, de hoge aankoopprijs, het lage bereik en het tekort aan laadpalen schrikken nog veel kopers af.

Daarom bleek de Vlaamse subsidie voor de aankoop van elektrische auto's voorlopig een slag in het water. De Vlaamse overheid betaalde vorig jaar 2,17 miljoen euro uit aan 1.185 aanvragers. Het budget aan uitgekeerde 'zero-emissiepremies' lag daarmee bijna dubbel zo hoog als in 2017. Maar 6,45 miljoen euro aan premies raakte niet eens uitgedeeld.
 
Wat mij verbaasd in die 25k euro misloopgrap is dat ze de prijs van de benzine hetzelfde houden als de EV.

Nieuwe Kia Niro zoeken en vergelijken

Daar staat zelfs de bijtelling!

239 vs 56 EUR bijtelling maar een verschil in aanschaf van 10.000 EUR

Autovergelijker - powered by CarBase. Bekijk en vergelijk nieuwe auto's of auto's van de afgelopen 25 jaar

Daarnaast is het BTW forfait hetzelfde bij beide uitvoeringen dus voor de EV betaal je dus meer.

Natuurlijk worden er nog steeds meer ICE's verkocht om een vage reden die ik niet begrijp. Kennelijk vinden mensen EV's nog steeds eng ofzo.

Daarnaast, stel dat de bijtelling naar 22% gaat voor EV's dan worden vele auto's opeens niet meer zakelijk aangeschaft maar gaan velen tegen de kilometervergoeding rijden omdat elektrisch rijden gewoon zoveel goedkoper is.


Maar ja, lekker EV bashen hoor in plaats van het promoten! We waren net over dat rapport heen over dat EV's zogezegd pas bij 1 miljoen kilometers beter voor het milieu zou zijn.....

Ik blijf maar die feiten corrigeren op verjaardagen en sportkantines dat ik er wel een beetje moe van word.
 
Hoeveel subsidie betalen we aan auto's die vervuilen? Denk zelfs meer dan 50%.

Om EV toegankelijk te maken voor iedereen zou het beter zijn om de meerprijs te compenseren.
Kona kost 25k
Kona EV kost 40k
15K subsidie bij aankoop zou EV een boost geven.
 
Voor iedere Tesla rekent men ook met een verlies van € 10.000,- per jaar aan bijtelling terwijl ik voorheen ook gewoon een Audi van 5 jaar oud uit Duitsland haalde met een rest BPM van € 22.000,- en BPM op basis van tegenbewijs van € 7.200,- betaalde. Toen rekende ik €0,- bijtelling en declareerde ik kilometers en nu tel ik €10.854,- bij. Het is maar net hoe je het wil uitleggen.
 
Hoeveel subsidie betalen we aan auto's die vervuilen? Denk zelfs meer dan 50%.

Om EV toegankelijk te maken voor iedereen zou het beter zijn om de meerprijs te compenseren.
Kona kost 25k
Kona EV kost 40k
15K subsidie bij aankoop zou EV een boost geven.
En dan ook bij aanschaf prive. Hieraan moeten natuurlijk wel afspraken over zijn dat je bij verkoop binnen 5 jaar een 5e deel moet terugbetalen. En dat geeft weer veel werk voor BD en RDW.
 
Voor iedere Tesla rekent men ook met een verlies van € 10.000,- per jaar aan bijtelling terwijl ik voorheen ook gewoon een Audi van 5 jaar oud uit Duitsland haalde met een rest BPM van € 22.000,- en BPM op basis van tegenbewijs van € 7.200,- betaalde. Toen rekende ik €0,- bijtelling en declareerde ik kilometers en nu tel ik €10.854,- bij. Het is maar net hoe je het wil uitleggen.

Het is sowieso onzinnig om een EV 22% bijtelling te geven. Bij een EV is de aanschafprijs (lees: afschrijving) een veel groter deel van de totale kosten dan bij een ICE.

Een Model S van 100.000 Euro moet je met totale kosten eerder vergelijken met een ICE van 65.000 Euro. Met de huidige regels is dan het privévoordeel dat in aanmerking genomen wordt 13.000 vs 14.300. Wat een miniem verschil is. Tel daarbij op dat de BTW correctie bij de EV ongunstiger uitvalt dan bij de ICE en van al die zogenaamde voordelen blijft weinig over.

Uiteraard is een goedkopere EV wel merkbaar gunstiger vanwege de toch wel heel discutabele knip.

Het grote probleem is ook jaloezie. Die priusrijders die jarenlang voordeel hebben genoten, of de Polo Bluemotion, daar hoor je niemand over. Maar ja, nu valt het voordeel naar mensen die het beter dan gemiddeld hebben en dan is Leiden in last.
 
Eens de wereld zou open moeten staan voor de verbetering. Echter deze discussie had ik ook met de dealer van mijn motorfiets. Hij vroeg of ik wist hoeveel mensen zonder baan komen als we deze wijziging doorvoeren. Met de opmerking van de top van Volkswagen die aangaf dat dit zo'n 30000 tot 40000 werkplaatsen zou kosten, weet ik ook dat hij een punt heeft. Ook kleine garagebedrijven zullen hierdoor op de schop moeten. Nu komt er wel weer ander werk beschikbaar maar de transitie doet voor een hoop mensen pijn.

Dat mensen door technologische ontwikkeling zonder baan komen, vind ik altijd een goed teken. Als banen overbodig worden door automatisering of bij EV’s door bijvoorbeeld minder onderhoud, betekent dat dat er arbeid beschikbaar komt voor andere doeleinden en dus onze welvaart toeneemt. In individuele gevallen kan het natuurlijk heel pijnlijk zijn. Taak voor de overheid dus om dit zo goed mogelijk op te vangen en bijvoorbeeld voor omscholing te zorgen.
 
Zoals velen had ik NOOIT in een auto van meer dan een ton gereden als de bijtelling 22% was geweest. Dan had ik toch gewoon een oude ICE doorgereden. De staat had dan nog minder aan mij verdiend ;-)

en dat was nu precies de bedoeling van de regeling: zorgen dat die EV's gekocht werden. De afgelopen jaren waren die S en X veel duurder dan vergelijkbare auto's (segment wordt niet doorprijs bepaald).
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Hoeveel subsidie betalen we aan auto's die vervuilen? Denk zelfs meer dan 50%.

Om EV toegankelijk te maken voor iedereen zou het beter zijn om de meerprijs te compenseren.
Kona kost 25k
Kona EV kost 40k
15K subsidie bij aankoop zou EV een boost geven.
Echt niet nodig, zet ze eens naast elkaar bij directlease.nl
Misschien financial lease toegankelijker maken voor het batterijdeel.
Of een VAMIL regeling voor iedereen in de IB