Ik blijf erbij: de grote winst van een EV situeert zich in de lokale emissie die 0 is: het niet langer vergiftigen van medeburgers. Het CO2-verhaal speelt mee, maar is minder overtuigend zolang elektriciteit wordt opgewerkt zoals nu het geval is en zolang batterijpacks een aanzienlijke CO2-emissie met zich meebrengen. Kleinere batterijen en sneller laden? Nee, want zo'n batterij degradeert sneller (uiteindelijk is het aantal cycli omgekeerd evenredig met de batterijgrootte en win je dus niet zo veel).
Wat uitdagend en niet wat ik denk: als alternatief opgewerkte elektriciteit in overvloed wordt opgewekt, zou de LCA van een waterstofauto misschien wel beter kunnen uitkomen dan van een BEV.
Ik vond nog wat interessante artikels. Uit
het ene blijkt dat voor de productie van een EV ongeveer 5 ton CO2 meer nodig is dan voor een ICE. Richtcijfer uiteraard. Ik had het ook liever in verhouding tot de batterijgrootte gezien. Het is een Chinese studie, voor vermoedelijk wagens met een beperkte batterijgrootte. De 105 kg/kWh van
RioolRat is een aanvaardbaar cijfer.
Een ander artikel geeft volgende tabel op basis van de CO2-intensiteit van de elektriciteitsproductie, dat gaat dus enkel om het verbruik, maar ook upstream emissies meegenomen. Zo zie je dat er landen zijn waar een EV, alleen op basis van het verbruik al, een hogere CO2-emissie zou hebben dan een equivalente ICE. De Zweden en de Fransen hebben de extra emissie het snelst gecompenseerd. Wij Belgen horen ook bij de betere leerlingen, maar in Nederland heb op het laagspanningsniveau een emissie van 569g CO2/kWh, dus voor een verbruik van 14,5 kWh/100 km (is zonder laadverliezen en randverbruik dus allicht vergelijkbaar met het NEDC-verbruik van een ICE) geeft dat inderdaad een emissie van 83 g/km of 62g/km minder dan een 145g/km dieselwagen. Om de 105kg/kWh * 75 kWh van een M3 te compenseren moet je bij laden in Nederland dus 127.000km rijden. In België is de equivalente emissie slechts 39g/km of 106 g/km minder. Daar maak je al winst na 74.000km. In Frankrijk
View attachment 398050
Interessant leesvoer:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920916307933
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146517305513
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610217309049