Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Uit de tekst wordt alleen al door de toonzetting duidelijk wat bewezen moest worden. Belangrijkste volstrekt discutabele aanname is dat er voor productie van een accu 195 kg/kWh nodig is en dat deze 10 jaar = 150.000km meegaat.
Uit een onderzoek van de Forschungsstelle für Energiewirtschaft blijkt dat 200 kg/kWh voor autoaccu's een bovengrens is. Zij beredeneren dat als gemiddelde waarde 105,6 kg/kWh moet worden gehanteerd.
Verder gaat een accu (in ieder geval van Tesla) veel meer km's mee dan 150.000. De berekende waarde van 98 g CO2/km voor de accu zit daarom eerder in de buurt van 20-25 g.
Tel je daar op basis van de Duitse stroommix 550 g/kWh bij (wat voor de Model 3 tot een berekende emissie leidt van 83 g/km) dan wordt de totale emissie voor een M3 105 -110 g/km.
De Mercedes C 220D waarmee vergeleken wordt, heeft een WTW van 141 g/km o.b.v. NEDC. Op basis van werkelijk verbruik (Spritmonitor) zal de emissie van de Mercedes overigens ongeveer 40% hoger liggen.

ik had al wat gaatjes geschoten. Als ik vanavond zin en tijd heb zal ik nog eens wat dieper duiken.

Ad van der Meer on Twitter
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik blijf erbij: de grote winst van een EV situeert zich in de lokale emissie die 0 is: het niet langer vergiftigen van medeburgers. Het CO2-verhaal speelt mee, maar is minder overtuigend zolang elektriciteit wordt opgewerkt zoals nu het geval is en zolang batterijpacks een aanzienlijke CO2-emissie met zich meebrengen. Kleinere batterijen en sneller laden? Nee, want zo'n batterij degradeert sneller (uiteindelijk is het aantal cycli omgekeerd evenredig met de batterijgrootte en win je dus niet zo veel).

Wat uitdagend en niet wat ik denk: als alternatief opgewerkte elektriciteit in overvloed wordt opgewekt, zou de LCA van een waterstofauto misschien wel beter kunnen uitkomen dan van een BEV.

Ik vond nog wat interessante artikels. Uit het ene blijkt dat voor de productie van een EV ongeveer 5 ton CO2 meer nodig is dan voor een ICE. Richtcijfer uiteraard. Ik had het ook liever in verhouding tot de batterijgrootte gezien. Het is een Chinese studie, voor vermoedelijk wagens met een beperkte batterijgrootte. De 105 kg/kWh van RioolRat is een aanvaardbaar cijfer.
Een ander artikel geeft volgende tabel op basis van de CO2-intensiteit van de elektriciteitsproductie, dat gaat dus enkel om het verbruik, maar ook upstream emissies meegenomen. Zo zie je dat er landen zijn waar een EV, alleen op basis van het verbruik al, een hogere CO2-emissie zou hebben dan een equivalente ICE. De Zweden en de Fransen hebben de extra emissie het snelst gecompenseerd. Wij Belgen horen ook bij de betere leerlingen, maar in Nederland heb op het laagspanningsniveau een emissie van 569g CO2/kWh, dus voor een verbruik van 14,5 kWh/100 km (is zonder laadverliezen en randverbruik dus allicht vergelijkbaar met het NEDC-verbruik van een ICE) geeft dat inderdaad een emissie van 83 g/km of 62g/km minder dan een 145g/km dieselwagen. Om de 105kg/kWh * 75 kWh van een M3 te compenseren moet je bij laden in Nederland dus 127.000km rijden. In België is de equivalente emissie slechts 39g/km of 106 g/km minder. Daar maak je al winst na 74.000km. In Frankrijk

View attachment 398050

Interessant leesvoer:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920916307933
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146517305513
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610217309049
Zonder de berekeningen op zich te bekritiseren: dit blijven natuurlijk altijd moment opnames.
In de grafiek valt het me op dat de ‘emissies’ van een BEV in de UK ongeveer gelijk zou zijn aan die in NL, terwijl de carbonintensiteit bij onze -nu nog- EU buren toch een stuk lager is - afaik.
Een blik op het rapport: het is kennelijk data van 2013, in 5 a 6 jaar verandert er een hoop.
Zo komt volgens planning over 6 jaar 50% van de Nederlandse electriciteit uit duurzame bronnen, met name door veel meer wind op zee. In 2030 zal dat 70% zijn. Ook de produktie van batterijen zou wel eens veel co2 zuiniger kunnen worden. Die trendlijnen zouden mijns inziens meer zeggen dan een terugkijkplaatje.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Zonder de berekeningen op zich te bekritiseren: dit blijven natuurlijk altijd moment opnames.
In de grafiek valt het me op dat de ‘emissies’ van een BEV in de UK ongeveer gelijk zou zijn aan die in NL, terwijl de carbonintensiteit bij onze -nu nog- EU buren toch een stuk lager is - afaik.
Een blik op het rapport: het is kennelijk data van 2013, in 5 a 6 jaar verandert er een hoop.
Zo komt volgens planning over 6 jaar 50% van de Nederlandse electriciteit uit duurzame bronnen, met name door veel meer wind op zee. In 2030 zal dat 70% zijn. Ook de produktie van batterijen zou wel eens veel co2 zuiniger kunnen worden. Die trendlijnen zouden mijns inziens meer zeggen dan een terugkijkplaatje.
En wat als de Gigafactory alleen zonnestroom gebruikt?
 
Zelfs dan: 3230 gr/liter, normverbruik van 5l/100km geeft 161 gr/km.
15 kWh/100km normverbruik, wel haalbaar maar zonder ladingsverliezen en randverbruik, geeft 85gr/km.
Als de CO2-uitstoot per kWh batterij indeedaad 105 kg bedraagt, heb je 100.000km nodig om dat te compenseren. Voor een MX 100 of een e-tron wordt het helemaal een moeilijk cijfer.
Zelfs bij nuluitstoot voor EVrijden heb je pas na 50.000 km gecompenseerd.
Het blijven natuurlijk technologieën in volle ontwikkeling. Er komen op middellange termijn wel batterijen die veel minder uitstoot hebben.
 
Reductie van # Tesla board members.

Tesla snijdt in bestuur, vertrouwelingen Elon Musk eruit | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Mogelijk logisch gevolg van strategie en vooruitlopend op resultaten Q1.

Maar de beren zullen wel weer losgaan...

Tesla is geen bedrijf waar je rustig je pensioen kunt afwachten. Als er een project is dan is er een team bezig dat te realiseren maar als het dan "af" is dan wordt ook het team "aangepast", soms direct, soms na wat tijd.
Ik hoorde ergens de quote: "Good for humanity, hard on humans".
Dat weet iedereen daar al is het natuurlijk nooit leuk als je niet meer nodig bent en dat ook wordt "gerealiseerd".
Maar daardoor weten ze wel die enorme voorsprong op te bouwen en te behouden.

Media maken er een potje van, daar heb je gelijk aan.
 
Het houdt niet op (niet vanzelf): Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch. Weer het vaste recept. Accu snel afschrijven (dit keer al in 150.000km), Duitse energieniveau (bruinkool) en productie van diesel en dieselauto is gratis.
Laatste stuiptrekkingen, bewijs dat EV definitief een fatale bedreiging is geworden. Zu Spät, meine Freunde, nächtstes Jahr zahlen auch Sie mit an die ausweiterung von Tesla wie Chrysler/Fiat heute schon.
 
Ga je een werknemer ontslaan omdat zijn broer zich vermeend in de nesten heeft gewerkt? Het heeft allemaal een geurtje, maar op basis daarvan kan je niet iemand ontslaan.
Die werknemer heeft volgens mij actief meegedaan met het verspreiden van FUD.
Als VW zou ik toch een zeer hartig (exit)woordje met die man spreken, zoiets kan als een enorme boomerang terug komen.