Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe dit kon gebeuren vroeg ik mij dus ook af. Als je de vrachtwagen ook ziet, dan realiseer je wel dat je extra kwetsbaar bent met zo'n lage auto. Het is mijn ervaring dat vrachtwagens heel goed gezien worden door de radar + camera's. Het was ook niet druk op de weg en er was ook geen tegenlicht volgens mij. Maar volgens mij dus ook geen remsporen. Hoe kan het dat de auto uit zichzelf niet geremd heeft?
(even los van de bestuurder)


Niet als de vrachtwagen praktisch stilstond en de auto harder reed dan 80km/h want dan negeert radar deze objecten. Objecten waargenomen met het visuele systeem worden niet eens gebruikt. Dat is nl. mijn eigen ervaring. Enkel indien echt dichtbij.

Emergency Brake Assist (EBA) voorkomt niet een klappert maar reduceert. Aangezien de auto ABS heeft verwacht ik ook geen remsporen
 
'Asfalt slijt veel harder door elektrische auto' - De Limburger
‘Asfalt slijt veel harder door elektrische auto’

Helaas een betaal artikel en vandaar natuurlijk de fantastische clickbait titel en slaat natuurlijk he-le-maal nergens op. We vergeten even dat de meeste afgelegde kilometers op ons wegennet door vrachtwagens is. Deze wegen *gemiddeld* 8-10 ton. Dit gaat dan meestal om 2 of 3 assen. Nemen we even de meest gunstigste as druk dan hebben we het over 3 ton per as wat 3x zoveel is als de meest zware EV die er momenteel is.

Wat betreft de bandenslijtage. Ik heb nog NOOIT banden meegemaakt die meer dan 35.000 kilometers mee zijn gegaan met 2mm+ profiel . Ze stellen of dit een probleem van enkel snelle EV's is maar alle sportauto's hebben hier last van. Alsof een sportieve Porche 911 rijder zoveel kilometers op een set sloffen gaat halen.
 
Tesla blijft geld verbranden

Wat er niet bij in het artikel staat is dat er in 7 haasten extra productiecapaciteit bijkomt (Gigafactory 3).
Ongeveel al het geld dat vrijkomt bij verkoop wordt per direct geinvesteerd om meer te kunnen verkopen - nieuwe modellen te ontwikkelen.

In Elon zijn woordenboek staat het woord pause niet in. Even (financieel) op adem komen - wat klassieke bedrijven zouden doen - is te traag voor Tesla...
 
Tesla blijft geld verbranden

Wat er niet bij in het artikel staat is dat er in 7 haasten extra productiecapaciteit bijkomt (Gigafactory 3).
Ongeveel al het geld dat vrijkomt bij verkoop wordt per direct geinvesteerd om meer te kunnen verkopen - nieuwe modellen te ontwikkelen.

In Elon zijn woordenboek staat het woord pause niet in. Even (financieel) op adem komen - wat klassieke bedrijven zouden doen - is te traag voor Tesla...

Het grootste verschil tussen de europesche, aziatische en amerikaanse bedrijven is dat je in europa en azië R&D kosten mag activeren als immateriele activa en in de VS ben je verplicht dit direct als kosten te rapporten.

Aangezien Tesla bizar veel ontwikkeld op het moment zullen ze dus ook veel R&D kosten hebben die de winst drukken.
Amerikaanse autobouwers ontwikkelen vrijwel niet en dus maken ze een marginale winst.

Jammer dat de media deze rapportage verschillen nooit erbij zetten maar dat is wellicht ook te hoog gegrepen voor een financieel journalist.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De R&D uitgaven leken me tegen te vallen, in de zin dat er meestal op een 'rustig moment' in de productcyclus meer wordt uitgegeven aan innovatie om het verschil te maken. De uitgaven lagen iets lager dan de vorige kwartalen, waar je eerder een boost in R&D zou verwachten. Mogelijk vanwege de extra uitgaven om GF3 en model Y opgestart te krijgen...
 
Ha ha... Waar is de phantom brake als je hem nodig hebt :) Het had mij niet verbaasd dat die omgekeerde truck de EAP al van de wijs had gebracht.

En dan verbaast zijn dat er commentaar komt op je video. Mensen denken dus nog steeds dat auto-pilot ongeveer hetzelfde is als autonoom rijden, terwijl het niet veel meer is dan een rij-assistent. Wel fijn te lezen dat ze in de VS ook gewoon phantom brakes hebben.
 
Tesla plans path to massive production of battery cells, delays unveiling to next year - Electrek

Van Gigafactory naar Terafactory?
Hoe kan de Tesla koers vandaag omlaag gegaan zijn?

Omdat Elon Musk wel eens meer iets beloofd... en dan veel later levert. Weet je nog dat autonome ritje van LA naar NYC van parkeerplaats naar parkeerplaats.
Voorlopig hebben de bears en shorts even een feestje en zal het aandeel later wel weer een beetje opkrabbelen. Wellicht dat het begin van de productie in GF3 weer een duwtje in de goede richting geeft.
 
Interessante footage, binnen de huidige mogelijkheden maakt AP hier m.i. de juiste keuze om de pilonen omver te rijden, uitwijken was geen optie vanwege de truck naast hem.
Vraag is natuurlijk waarom AP niet eerder ging remmen... Wellicht vanwege te groot snelheidsverschil tussen stilstaand objecten en auto?

Als je er 11 omverrijdt heeft AP niet echt geremd vermoed ik.
Kan zijn een geval van stilstaande objecten die niet meegenomen/eruit gefilted worden.

Overigens er zijn voordelen als FSD nog niet daar is (vanochted in Trouw)

20190726_Trouw_Tesla_FSD_cartoon.jpg
 
Man man man, wie verzint die onzin?????

Ergste is nog dat er mensen zijn die het lezen en nog geloven ook

Elektrische wagens rijden onze wegen helemaal naar de knoppen
Vooral het NIET vermelden van zijn bronnen is ergerlijk. Ik nam de moeite om eens te kijken op Publicaties en vond voor de zoektermen "electrical vehicles" en "road" slechts 2 resultaten: presentaties (!) waarvan 1 uit 2015 over de vereiste planning. Voor "electrical vehicle" "road damage": nil!