Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker, al het bovenstaande toont dat Tesla geen automotive dealerorganisatie is zoals bij andere automerken, maar een duidelijk zeer Amerikaans hiërarchisch bedrijf. Europees management krijgt blijkbaar geen ruimte om af te wijken van de vastgelegde processen en regels vanuit het moederschip.

Het doet me een beetje aan Apple van een aantal jaar geleden denken, ook geen enkele ruimte voor prijsstaffels bij afname van grotere hoeveelheden etc.
En wat is daar mis aan? Het is duidelijk dat Tesla niet het geld heeft om lustig te laten liggen, dus de organisatie moet lean en mean lopen. En ze hebben ook niet de noodzaak om incentives te geven - net zoals Apple - dus waarom zou je een klant dan korting willen geven als de klant toch het product wil en de klant niet bij de concurrentie kan shoppen?

Dit loopt allemaal anders wanneer BMW een concurrentiële elektrische 3 reeks produceert, maar daar is nog niemand aan toe.
 
  • Like
Reactions: pvh
Mja, voorlopig. (en by the way: lol, op de video :D) Heeft er iemand eigenlijk zicht op verkoopcijfers? In België blijbaar in Juli 181 op kenteken gezet wat toch een serieuze terugval lijkt tov mei en juni. Ik las nu wel dat het voor Tesla deze maanden kalme maanden zijn (?!)
maar de traditionele merken (hoewel ook wel minder) brengen toch nog een "hoop" auto's aan de man.

Weet niet of dit een betrouwbare bron is:
Verkoopcijfers nieuwe auto's in België juli 2019
Verkoopcijfers nieuwe auto's in Nederland juli 2019
Tesla zit in een cyclische verkoop, omdat ze een publiek genoteerd bedrijf zijn met kwartaalcijfers. Wat Tesla dan doet, is de productie van de eerste maand voorzien voor het buitenland, en de productie voor de laatste maand voor het binnenland. Dat betekent evenwel dat in die eerste maand die geproduceerde voertuigen nog op transport zitten en niet kunnen uitgeleverd worden. De piek qua uitleveringen gebeurt dan ook in die 3e maand wanneer alle geproduceerde voertuigen op bestemming van het sales centre worden geleverd. Een dipje in januari/april/juli/oktober is dus normaal, net zoals de pieken in maart/juni/september/december normaal zijn. Daarnaast zit je nog met een jaarlijkse cyclus waarbij het eerste kwartaal in sommige landen tegen valt (omdat sommige merken hun incentives bewaren tot het einde van het jaar om de jaarlijkse verkoop op te krikken).
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Helemaal niks mis aan, inderdaad precies zoals je uitlegt, en dat is ook precies wat ik bedoelde te zeggen daarmee.
Niet meteen elke post als negatief anti-Tesla opvatten he (is niet de eerste keer dat je dit overkomt :p:D).

Wel kritisch blijven kijken naar wat er beter kan zodat we later ook blij kunnen zijn wanneer het beter wordt.
Het leek erop dat jij kritisch was over Tesla, daarom dat ik aangaf waarom het kan zijn dat Tesla net voor deze optie kiest.

Ik weet dat er een hele cultuur is om korting te vragen en staffelkortingen te krijgen etc, maar dat botst met een andere opkomende cultuur om monopolistische producten in de markt te zetten.

En daarnaast is het maar de vraag wat Tesla verliest bij een zeurende klant, als ze nu al hun productie niet kunnen volgen. Beetje 80%-20%; 80% van het gezeur komt van 20% van je klanten en door die klanten te ontslaan krijg je weer ruimte in je service organisatie om de goede klanten wel te vertroetelen.
 
Het leek erop dat jij kritisch was over Tesla, daarom dat ik aangaf waarom het kan zijn dat Tesla net voor deze optie kiest.

Ik weet dat er een hele cultuur is om korting te vragen en staffelkortingen te krijgen etc, maar dat botst met een andere opkomende cultuur om monopolistische producten in de markt te zetten.

En daarnaast is het maar de vraag wat Tesla verliest bij een zeurende klant, als ze nu al hun productie niet kunnen volgen. Beetje 80%-20%; 80% van het gezeur komt van 20% van je klanten en door die klanten te ontslaan krijg je weer ruimte in je service organisatie om de goede klanten wel te vertroetelen.
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat deze klant niet had gezeurd wanneer Tesla de problemen die ze hadden adequaat en snel had opgelost.
Tesla heeft naar mijn mening zelf van een goede tevreden klant die al (meen ik) over de honderd auto's heeft afgenomen een zeurende ontevreden klant gemaakt. En ontevreden klanten hebben de gewoonte om vervolgens druk op sales te zetten...

Dus het is nu zaak dat Tesla hun service en onderdelen logistiek op orde krijgt, zodat schades en garantie issues vooral snel opgelost kunnen worden, en het sales apparaat er niet onder gaat lijden. Wat dat aangaat ben ik eigenlijk wel kritisch op Tesla. Ik denk dat 'Service hell' een stuk vervelender is voor klanten dan 'Delivery hell' of 'Production hell'.
 
Het leek erop dat jij kritisch was over Tesla

KaasfonduecAsterix.jpg
 
En weer een lange zit die veel inzicht verschaft over hoe de markt gaat bewegen vanuit technisch perspectief: korte versie: tesla heeft met Maxwell (condensatoren) veel in huis om de batterij langer mee te laten gaan, de beste techniek überhaupt, behalve de belachelijk ingewikkelde carrosserie met veel te veel onderdelen en een te hoog gewicht. Goede balans tussen insourcing en outsourcing. De rest loopt ver achter. China Europa daarin weer voorop.
 
Voor hen die vlot kunnen schrijven - een kans op de VRT nieuws site: Oproep Op reis met elektrische wagen...
Intussen hebben ze een eerste artikel gepubliceerd over de reacties. Ze beginnen met zeggen dat van de 100 reacties de meerderheid zeer positief was. Maar de rest van het artikel gaat over enkele Leaf-gebruikers die 10 uur rijden en 10 uur opladen, publieke palen die niet werken, oververhitte batterijen, enzovoort. Mijn stukje over een vlekkeloze rit naar Chamonix die maar een dik uurtje langer duurde dan met een diesel, was blijkbaar niet interessant genoeg. Nee, de moraal is dat elektrische auto's iets zijn voor onnozele groene jongens die het niet erg vinden om twee keer zo lang over hun trip te doen, of 's nachts te rijden om hun batterij koel te houden. Normale verstandige mensen kopen dus beter toch gewoon een diesel.

Triestig...
 
Intussen hebben ze een eerste artikel gepubliceerd over de reacties. Ze beginnen met zeggen dat van de 100 reacties de meerderheid zeer positief was. Maar de rest van het artikel gaat over enkele Leaf-gebruikers die 10 uur rijden en 10 uur opladen, publieke palen die niet werken, oververhitte batterijen, enzovoort. Mijn stukje over een vlekkeloze rit naar Chamonix die maar een dik uurtje langer duurde dan met een diesel, was blijkbaar niet interessant genoeg. Nee, de moraal is dat elektrische auto's iets zijn voor onnozele groene jongens die het niet erg vinden om twee keer zo lang over hun trip te doen, of 's nachts te rijden om hun batterij koel te houden. Normale verstandige mensen kopen dus beter toch gewoon een diesel.

Triestig...

Hier het volledig artikel ...
 
En een vervolg video van Nextmove over de Tesla #ServiceHell.

Man man wat maakt Tesla hier toch een zeperd van. Het is duidelijk dat het Tesla topmanagement alleen maar aan de "Happy Flow" deliveries denkt. Dat de kwaliteit van de Service & Delivery voornamelijk tot zijn recht komt in hoe de gevallen worden afgehandeld waarbij iets niet goed gaat, daar heeft men geen oog voor.

Voor mij is het een no-brainer waarom men niet, voordat de klant de auto ophaald, dat deze intern uitvoerig op gebreken wordt geinspecteerd. Waarbij kleine gebreken direct worden hersteld, en mocht het toch een keer gebeuren, en bij grotere gebreken de klant tijdig een melding krijgt dat de auto later wordt uitgeleverd omdat deze nog niet aan de "kwaliteitseisen" van Tesla voldoet.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, waarom dit proces er niet doorheen zal komen, dat Tesla zo snel mogelijk de auto's betaald wilt hebben en dat problemen pas na het betalen worden verholpen... Dat dit veel duurder is en men daardoor een slechte naam krijgt maakt natuurlijk nietsuit voor de Financiele afdeling...