In een land waar de wegenbelasting mee afhangt van het vermogen en waarvoor dan bijna alle merken het motormanagement zo afstellen dat het vermogen juist onder de drempels van een hogere belasting blijft, lijkt het me logisch dat het artikel in principe klopt. Een chiptuning met hoger vermogen tot gevolg is ook niet legaal.
In België gaat het eerder om de fiscale PKs bij wegenbelasting:
Jaarlijkse verkeersbelasting berekenen 2019 / 2020 | Autoverzekering-berekenen.be
Daarnaast is er de BIV die wordt betaald op basis van de CO2 uitstoot:
BIV : voorbeelden prijzen belasting op inverkeerstelling voor nieuwe wagen | Autoverzekering-berekenen.be
https://emag.touring-verzekeringen.be/auto/2014/juli/fiscale-paardenkracht-.html#!/
Op het gelijkvormigheidsattest vind ik ook niet direct iets terug over het vermogen van de wagen.
Ik zie dus potentieel 2 problemen:
1> "Oplichting" van de staat maar dit is enkel voor ICE aangezien BEVs altijd 0 fiscale PKs hebben
2> Verzekering technisch aangezien de verzekering een groter risico moet dekken dus een hogere premie zal vragen
Ik herinner mij dat bij BMW en AUDI je bij de garage zelf een tuning kon/kan laten uitvoeren en zij dan de nodige papieren aan (kunnen) leveren voor je verzekering. De politie zal dan ook enkel bij getunede wagens het feit aanhalen dat je eigenlijk "onverzekerd" rond aan het rijden bent.
Maar nogmaals, hier zit een marge op dus ik vermoed dat we enkel last gaan kunnen krijgen bij de volgende update, of die daarna.
Trouwens net een simulatie gedaan tussen een BMW3 1,5 Benzine (136PK) en het model erop volgend (184PK)
Er zat 20€ verschil op de maandelijkse premie wat waarschijnlijk meer te maken heeft met de cataloguswaarde die +5000€ was.
Dus volgens mij is er enkel de verzekering die in theorie moeilijk zou kunnen doen en we weten allemaal dat, indien ze kunnen, altijd proberen er van tussenuit te muizen.