Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat er hier gebeurt is het typisch lease-herverkoopswaarde spel: Audi garandeert zeer hoge restwaardes, en geeft grote kortingen bij lease-maatschappijen.
De VW groep dreigt vanaf 2020 +/- 2500 EUR te moeten betalen per verkochte wagen (gemiddelde uitstoot is dus 25 gr/km te hoog) in Europa.

Iedere e-tron die verkocht wordt telt volgens de spelregels dubbel (ieder voertuig < 50 gr CO2 /km mag je dubbel tellen in het bereken van de gemiddelde CO uitstoot van de vloot, echt waar, waar vinden ze het uit). Dat wil zeggen dat iedere verkochte e-tron goed is om de boete voor 7 verkochte wagens te neutraliseren, dus 17500 EUR. 1 e-tron + 7 gemiddelde wagens van de VW groep : (7*125+0*2)/(7+2)=97gr CO2

Die prijzen gelden voor leveringen volgend jaar (veel leasebedrijven leveren weinig of geen voertuigen uit vanaf (midden) november)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: MaH and wooter
Ik denk vooral dat Europa een voorbeeld aan deze regelgeving mag nemen. Een systeem waarbij de prijs van het laden tijdsafhankelijk is, is de poort openzetten voor misbruik.
Tesla kan ook een uitzondering aanvragen voor hun superchargers, niet zeker dat deze zal geaccepteerd worden, men heeft ook sowieso nog 10 jaar om oude installaties in regel te brengen met deze wetgeving.
 
Privacy settings

Volgens het AD een gloednieuwe Tesla. volgens anderen eentje van december 2016. Ik geloof 'die anderen' blind.

safe_image.php
 
Die zie ik even niet? (omgekeerd wel)
Het was inderdaad niet zo duidelijk geformlueerd.

Stel dat je een snellader met laadvermogen van 100 kW voor, en dat die snellader 0.6 EUR per minuut aanrekent. Dat is dan 100 kWh laden op een uur aan 36 EUR, dus 0.36 EUR/kWh.

Je koppelt je wagen aan, en vanwege welke reden dan ook (buiten je wil om) laadt die snellader maar aan 50 kW, dan is dat lekker extra cashen voor de snellader (0.72 EUR/kWh).
Meer zelfs, voor de maatschappij achter die snellader zijn technische problemen die het laden vertragen een bron van extra inkomsten...

Logisch lijkt me een fee per kWh en een penalty om de snellader langer dan x minuten te bezetten (wat die wet in California dus ook mogelijk maakt).
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Het was inderdaad niet zo duidelijk geformlueerd.

Stel dat je een snellader met laadvermogen van 100 kW voor, en dat die snellader 0.6 EUR per minuut aanrekent. Dat is dan 100 kWh laden op een uur aan 36 EUR, dus 0.36 EUR/kWh.

Je koppelt je wagen aan, en vanwege welke reden dan ook (buiten je wil om) laadt die snellader maar aan 50 kW, dan is dat lekker extra cashen voor de snellader (0.72 EUR/kWh).
Meer zelfs, voor de maatschappij achter die snellader zijn technische problemen die het laden vertragen een bron van extra inkomsten...

Logisch lijkt me een fee per kWh en een penalty om de snellader langer dan x minuten te bezetten (wat die wet in California dus ook mogelijk maakt).
Oh, je bedoelt voor de exploitant. Ik dacht dat je bedoelde voor de klant.
 
Vandaag de 2de Tesla in dezelfde bocht.... naar in de sloot:
Tesla vliegt over sloot in Tiel: twee inzittenden gewond


Zou het iets met AP kunnen zijn?
Of iets met de wijze waarop de Tesla koplampen die bewuste bocht verlichten? Beide ongelukken lijken 's nachts te zijn gebeurd.
Maar wellicht dat de aandacht van beide bestuurders toevallig net op iets anders dan de weg gevestigd was op dat punt en de rest toeval is.

Edit: venijnig bochtje hoor, kan me voorstellen dat je daar rechtdoor wil. Misschien ontbreekt de bocht markering daar na de bouw: Google Maps
 
Last edited:
  • Love
Reactions: pati07
Of iets met de wijze waarop de Tesla koplampen die bewuste bocht verlichten? Beide ongelukken lijken 's nachts te zijn gebeurd.
Maar wellicht dat de aandacht van beide bestuurders toevallig net op iets anders dan de weg gevestigd was op dat punt en de rest toeval is.

Edit: venijnig bochtje hoor, kan me voorstellen dat je daar rechtdoor wil. Misschien ontbreekt de bocht markering daar na de bouw: Google Maps
Is 's-nachts inderdaad een vervelende bocht. Er is wel een lantaarn maar of dat voldoende is.
 
Service is pas belangrijk als je het nodig hebt. Dus de perceptie daarvan hangt daar ook mee samen.
Bij Volvo (mijn vorige auto, die *altijd* kapot was) was de service VERSCHRIKKELIJK slecht. Omdat ik er om de zoveel weken stond en ze de problemen nooit opgelost kregen, WAT ze ook bleven vervangen aan dat ding. Op een gegeven moment waren ze het zat, hadden ze er gewoon geen zin meer in en kreeg je alleen maar afscheep communicatie (of stond hij gewoon een week ergens in een hoekje).
Bij al mijn Audi's, nooit problemen gehad, niks, zero. Misschien was de service van Audi ook wel slecht, maar daar merk je niks van als je alleen even een longe-range servicebeurtje komt halen en er staat een vervangende auto klaar (dat proces kennen ze al 100 jaar).

Ik heb ervaring met BMW, Mercedes en VAG. Ook met Peugeot, Renault, Citroën, Toyota, Hyundai en Mitsubishi.

Mijn Tesla heeft best veel bij het SeC gestaan uit mijn hoofd al zeker 10-12x de afgelopen 18 maanden.
Er is alleen een groot verschil tussen problemen aan je auto en service van de fabrikant.

Met alle merken heb ik wel eens service nodig gehad en er was geen één merk waarvan de fabrikant zo bereidwillig was om problemen op te lossen. Bijv. zoiets als vervangend vervoer is behalve bij Tesla niet geregeld en eerder uitzondering dan regel.
 
Zo was het bij mij ook, ook bij Arval. M3 ongeveer even duur als de e-tron 55. En dan heb je met de e-tron toch net iets meer auto, ook al is de range wat minder.
Restwaarde van de e-tron na 5j en 125.000km zou 65% bedragen. Dat vond ik erg optimistisch maar is niet mijn probleem. Vooral de onderhoudskosten lagen bij de M3 erg hoog. Hoe zou dat komen? Misschien moest Arval in het recente verleden net iets te veel en te lang voor vervangwagens zorgen of waren onderhoudskosten aan de hoge kant. Je kan een individuele eigenaar wel aan het lijntje houden maar een leasingmaatschappij heeft het op een moment wel door. Hetzelfde gebeurde met Nextmove in Duitsland dat een mega-order aan M3 gecanceld heeft omdat Tesla niet aan minimale kwaliteitseisen wilde voldoen.

Ik weet niet wat een e-tron 55 in België kost maar een e-tron 55 in NL met dezelfde opties als mijn MS75D ging richting de 120K€
Daar koop je ongeveer 2 M3 LR voor die dan ook ieder bij 2x de range hebben...
 
  • Like
Reactions: Bas.