Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
En dit lezen we dan weer niet in de pers. Diefstalkans van Tesla het laagst van alle merken. Cijfers 2019 van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit. Op een wagenpark van 41.000 2 gestolen en 2 teruggevonden.....

Komt uit dit document: https://liv.nl/fileadmin/user_upload/LIV/Documenten/Jaarcijfers/Statistiek_Voertuigdiefstal_2019.pdf
grab83.jpg
 
Het AD stelt dat een elektrische auto net zo veel verbruikt als 10 huishoudens. Ik vraag me dan af hoe ze daar bij komen. Het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden in Nederland is 3500 kWh / jaar (Bron: Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl). Doe dat keer 10 (Bron: het AD) er reken conservatief met 4 a 5 km per kWh gemiddeld over het jaar (Bron: eigen ervaringen op basis van een snelle auto en een redelijk sportieve rijstijl). Dan kom je uit op 157.500 elektrische kilometers. Per jaar! Het gemiddelde jaarkilometrage voor personenauto's is in Nederland 13.500 km (Bron: Personenautoverkeer). Dat is minder dan .... een tiende. Mijn conclusie: wanneer een EV gemiddeld gebruikt wordt verbruikt hij MINDER dan een gemiddeld huishouden en niet 10 keer zo veel.
Met deze berekening lijkt mij niets mis. En de pakweg 13.500km gedeeld door 4 a 5 km/kWh is 3000 kWh uur koopt de gemiddelde Nederlander voor minder dan €750, terwijl brandstof toch gauw het dubbel zou kosten.

al zou de rekening enkele tientjes per jaar omhoog gaan
En ook dit is onjuist.
Als alle EV's altijd aan het net staan als ze niet rijden, is 3000kWh / 365 dagen / 20uur = een aansluiting van 500w genoeg, zeg een forse tv.

De elektrische auto is de redding van het verouderde elektriciteit netwerk.
- Een gemiddelde EV heeft gauw een opslag capaciteit van 50kWh. Deze hoeft alleen geladen te worden in de daluren en zoals Jedlix dit inzet.
- Daarnaast zijn auto's redelijk eenvoudig in te zetten als buffer met VtG opties zoals bijvoorbeeld in de oude wijken van Utrecht ontwikkeld wordt. Bij 1 miljoen EV, is er een buffer beschikbaar van zeker 25 GWh voor al die oude wijken. Het netwerk kan dus goedkoper worden.

Toch even een verzuchting, wat een afknapper die Plasterk, wetenschapper en socialist? En dan zo de plank mis slaan en de mensen die het het hardst nodig hebben zo opzadelen met de gevolgen van zijn eigen stommiteit. Treurig hoe diep iemand kan zinken.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Die factor 10 zal wel komen van vergelijk verbruik huishoudens 's nachts en 's nachts EV opladen. Een gemiddeld huishouden heeft 's nachts minder dan 1kW verbruik, de 3fasen EV 11kW. En vervolgens uiteraard compleet uit het verband getrokken...
Een misverstand is snel gecreëerd.
'... gemiddeld... nachts minder dan 1kW verbruik, de 3fasen EV 11kW ...'
Een gemiddelde nacht duurt snel een uurtje of 7, maar een gemiddelde EV zal in een gemiddelde nacht maar 55 minuten op 11kW laden.
 
Een misverstand is snel gecreëerd.
'... gemiddeld... nachts minder dan 1kW verbruik, de 3fasen EV 11kW ...'
Een gemiddelde nacht duurt snel een uurtje of 7, maar een gemiddelde EV zal in een gemiddelde nacht maar 55 minuten op 11kW laden.
De factor 10 komt als volgt tot stand. Een huishouden verbruikt op jaarbasis ca 3500 kWh. Oftewel 9,5 kWh per dag. Een Tesla 100 heeft een capaciteit van net geen 100... Dus om die vol te laden is dat net zoveel als 10 huishoudens...

Knap he... Dat je met dergelijke tekenkunsten de politiek in kan en jezelf wetenschapper kan noemen
 
De factor 10 komt als volgt tot stand. Een huishouden verbruikt op jaarbasis ca 3500 kWh. Oftewel 9,5 kWh per dag. Een Tesla 100 heeft een capaciteit van net geen 100... Dus om die vol te laden is dat net zoveel als 10 huishoudens...

Knap he... Dat je met dergelijke tekenkunsten de politiek in kan en jezelf wetenschapper kan noemen
Moet je wel iedere dag je accu leeg krijgen, dus pak en beet 630km rijden.
Maar de politiek is inderdaad erg bedreven in onzin en/of leugenachtige berichtgeving verspreiden.
Af en toe begin ik zelf ook wel eens zulke rare woordgrappen te verzinnen, al is het maar puur om hun onzin aan te tonen, toch zijn zij er beter in dan ik.
 
Ik heb me zo geergerd aan het factor 10 verhaal dat ik een ingezonden brief heb gestuurd:
Aan De Stentor, de regionale versie van het Algemeen Dagblad.


Beste redactie,

Als abonnee van de Stentor verbaas ik me regelmatig over de ongefundeerde berichtgeving over elektrische auto’s met name over Tesla’s.
Zo ook vandaag weer, in het artikel over dat een Tesla net zoveel stroom gebruikt als 10 huishoudens. Daarom wil ik graag reageren.

In de Stentor stond dat een Tesla Model 3 evenveel elektriciteit slurpt als 10 huishoudens. Dit wil ik even rechtzetten:
Volgens het CBS heeft een huishouden gemiddeld 1,1 auto en rijdt daarmee 13.000 km. Een Tesla Model 3 rijdt officieel 1 op 6, in de praktijk 1 op 5 (1 kWh op 5 km). Dus een huishouden gebruikt aan elektrisch rijden 1,1 x 13.000 / 5 = 2860 kWh. Dit is ongeveer evenveel als een huishouden nu al aan stroom gebruikt (3000 kWh). Dus als een Tesla evenveel rijdt als een benzine/diesel auto verdubbelt het stroomgebruik van een huishouden, en dat is niet 10 keer zoveel. Overigens met een stroomprijs van € 0,21 per kWh ben je per als huishouden maar € 600 per jaar kwijt aan autorijden. Dat is veel minder dan je jaarlijks bij de pomp wegbrengt.


Ik hoop dat u dit wilt publiceren.

Hebben ze gedaan (met wat aanpassingen)
Scan.jpg
 
Ik heb me zo geergerd aan het factor 10 verhaal dat ik een ingezonden brief heb gestuurd:
Aan De Stentor, de regionale versie van het Algemeen Dagblad.


Beste redactie,

Als abonnee van de Stentor verbaas ik me regelmatig over de ongefundeerde berichtgeving over elektrische auto’s met name over Tesla’s.
Zo ook vandaag weer, in het artikel over dat een Tesla net zoveel stroom gebruikt als 10 huishoudens. Daarom wil ik graag reageren.

In de Stentor stond dat een Tesla Model 3 evenveel elektriciteit slurpt als 10 huishoudens. Dit wil ik even rechtzetten:
Volgens het CBS heeft een huishouden gemiddeld 1,1 auto en rijdt daarmee 13.000 km. Een Tesla Model 3 rijdt officieel 1 op 6, in de praktijk 1 op 5 (1 kWh op 5 km). Dus een huishouden gebruikt aan elektrisch rijden 1,1 x 13.000 / 5 = 2860 kWh. Dit is ongeveer evenveel als een huishouden nu al aan stroom gebruikt (3000 kWh). Dus als een Tesla evenveel rijdt als een benzine/diesel auto verdubbelt het stroomgebruik van een huishouden, en dat is niet 10 keer zoveel. Overigens met een stroomprijs van € 0,21 per kWh ben je per als huishouden maar € 600 per jaar kwijt aan autorijden. Dat is veel minder dan je jaarlijks bij de pomp wegbrengt.


Ik hoop dat u dit wilt publiceren.

Hebben ze gedaan (met wat aanpassingen)
View attachment 513780
Super gedaan. Ik had eigenlijk hetzelfde willen doen maar vond het principieel onjuist om mijn krant op te zeggen en vervolgens een brief te sturen met het verzoek deze te plaatsen. Daarom uiteindelijk maar van af gezien. Gaaf dat die van jou geplaatst is.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Ik vermoed, zoals sommige anderen, dat het om het laadvermogen gaat en niet om het energieverbruik. Hetgeen voor het net, wanneer zonder enige intelligentie geladen wordt, inderdaad een probleem kan stellen. Het gewone huishoudelijke verbruik blijft ondertussen ook gewoon doorgaan.
 
Ik vermoed, zoals sommige anderen, dat het om het laadvermogen gaat en niet om het energieverbruik. Hetgeen voor het net, wanneer zonder enige intelligentie geladen wordt, inderdaad een probleem kan stellen. Het gewone huishoudelijke verbruik blijft ondertussen ook gewoon doorgaan.
Maar ook daar heb je pieken en dalen. Als je verwacht dat je je auto in de avond kan laden, liggen die 2 pieken op mekaar en ga je je stroomnetwerk inderdaad moeten verzwaren (x2, niet x10). Ga je daarentegen na middernacht laden, moet je helemaal niet je netwerk gaan verzwaren.

Bijgevolg is de vraag wat sneller gaat zijn: het verzwaren van het netwerk, of de software en aanpassingen om V2G toe te laten en het laden af te stemmen op je noden. Want met een 3 fase aansluiting kan het mij niet boeien dat ik 's avonds niet sta te laden, maar 's ochtends heb ik graag toch een vrij volle batterij, voor zover mijn werkgever geen laadmogelijkheden overdag aanbied. Laadmogelijkheden die ie bijvoorbeeld kan voeden door zonnepanelen op zijn gebouwen.
 
Daar gaat het niet om. Het is zo dat wanneer een auto 5à6u staat te laden, dan is dat laadvermogen inderdaad 10x hoger dan een gemiddeld vermogen van een huishouden. Het artikel is dus niet verkeerd, maar wel onkundig geschreven.
En wees maar zeker dat het quasi onmogelijk is om het netwerk in elke lus zo te verzwaren dat alle inwoners tegelijkertijd hun EV kunnen laden. Dus enige intelligentie en afstemming van het laden zal nodig zijn.
Ik zou graag een voor mijn toegankelijke website hebben waarvan ik de parameter kan binnenpakken die me vertelt hoe zwaar het net in mijn regio belast wordt. De Fivari-lader zou dan met die informatie de laadstroom dynamisch kunnen aanpassen zodat problemen vermeden kunnen worden.
 
...Ik zou graag een voor mij toegankelijke website hebben waarvan ik de parameter kan binnenpakken die me vertelt hoe zwaar het net in mijn regio belast wordt. De Fivari-lader zou dan met die informatie de laadstroom dynamisch kunnen aanpassen zodat problemen vermeden kunnen worden.
Is dat niet precies het verdienmodel van bijvoorbeeld een Jedlix? Zij hebben die informatie van de energieleverancier(s) en verkopen het aangepaste laadgedrag van de deelnemende EV eigenaren aan die leverancier(s).
 
Dames en heren, even beginnen bij het grote plaatje?

Het totaal aantal gereden kilometers door Nederlandse personenauto's is ongeveer 120 miljard kilometer.
Bron:
Personenautoverkeer

Het totale electrictiteitsverbruik in Nederland is ongeveer 120 miljard kWh.
Bron:
Energie - Cijfers - Economie

Met een gemiddeld energieverbruik van ongeveer 0,2 kWh/km zal dus ongeveer 20% meer elektriciteit nodig zijn als alle personenauto's elektrisch worden. (eenvoudig sommetje gelukkig met deze getallen)

Natuurlijk met pieken, dalen, onbalans, seizoensinvloeden etcetera. En daarom best een uitdaging. Maar absoluut mogelijk en wat mij betreft wenselijk.

Daar komt nog een heel plaatje bovenop, met plussen en minnen voor vrachtvervoer, warmtepompen, lokale opwekking en opslag, dalende prijzen van grootschalige solar (zuidelijke landen), lange afstandsnetten (hvdc), warmtenetten en opslag (ecovat) en niet te vergeten minder elektriciteitsverbruik door de hele fossiele keten (zie filmpje hieronder).

Wat mij betreft een machtig mooi spel volop economische, technische en maatschappelijke kansen en ontwikkelingen.

Maar niet leuk als je welvaart van fossiel afhankelijk is.

Oh ja, het klassieke filmpje nog een keer:

Keep smiling!
 
Om even hierop door te gaan; als wij een stuk grond kopen in bijvoorbeeld Extremadura in Spanje van 20 km bij 20 km en dat volzetten met zonnepanelen kunnen we heel Nederland van stroom voorzien.

Wil iemand helpen met (crowd)funden?
Ik regel zelf wel contacten, ook voor opslag en hvdc.

(wordt al zenuwachtig....)

Nog wat info hier:

https://www.quora.com/How-many-kWh-will-1-sq-meter-of-solar-panel-produce-in-1-year

Stuur maar pm.
 
Zelfs als je je dak vol zet met zonnepanelen en enkele thuisbatterijen plaatst, is heel de discussie over uitbreiding van je aansluiting irrelevant. En de mensen die geen dak hebben (en dus geen zonnepanelen en thuisbatterijen en vermoedelijk ook geen eigen garage etc etc) kunnen dan wel rekenen op bedrijven die een gat in de markt zien en van de nabijgelegen parking een laadplein maken. Daar ga je sowieso naartoe als +90% van de mensen elektrisch rijden, net zoals er nu overal tankstations staan omdat 90% van de mensen op fossiele brandstoffen rijden.
 
Zelfs als je je dak vol zet met zonnepanelen en enkele thuisbatterijen plaatst, is heel de discussie over uitbreiding van je aansluiting irrelevant. En de mensen die geen dak hebben (en dus geen zonnepanelen en thuisbatterijen en vermoedelijk ook geen eigen garage etc etc) kunnen dan wel rekenen op bedrijven die een gat in de markt zien en van de nabijgelegen parking een laadplein maken. Daar ga je sowieso naartoe als +90% van de mensen elektrisch rijden, net zoals er nu overal tankstations staan omdat 90% van de mensen op fossiele brandstoffen rijden.
Ja maar dat betreft alleen elektrisch rijden.

Met 20x20 km in Extremadura kunnen we ALLE electriciteit voor Nederland opwekken.

ALLE
 
Om even hierop door te gaan; als wij een stuk grond kopen in bijvoorbeeld Extremadura in Spanje van 20 km bij 20 km en dat volzetten met zonnepanelen kunnen we heel Nederland van stroom voorzien.

Wil iemand helpen met (crowd)funden?
Ik regel zelf wel contacten, ook voor opslag en hvdc.

(wordt al zenuwachtig....)

Nog wat info hier:

https://www.quora.com/How-many-kWh-will-1-sq-meter-of-solar-panel-produce-in-1-year

Stuur maar pm.
Lijkt me een geweldig plan. Ik doe mee.
 
  • Funny
Reactions: CL600
Daar gaat het niet om. Het is zo dat wanneer een auto 5à6u staat te laden, dan is dat laadvermogen inderdaad 10x hoger dan een gemiddeld vermogen van een huishouden. Het artikel is dus niet verkeerd, maar wel onkundig geschreven.
En wees maar zeker dat het quasi onmogelijk is om het netwerk in elke lus zo te verzwaren dat alle inwoners tegelijkertijd hun EV kunnen laden. Dus enige intelligentie en afstemming van het laden zal nodig zijn.
Ik zou graag een voor mijn toegankelijke website hebben waarvan ik de parameter kan binnenpakken die me vertelt hoe zwaar het net in mijn regio belast wordt. De Fivari-lader zou dan met die informatie de laadstroom dynamisch kunnen aanpassen zodat problemen vermeden kunnen worden.

Maar welke halve gare gaat dan ook een piekvermogen vergelijken met een gemiddeld vermogen.

Appels en peren.
 
  • Like
Reactions: Rowan256