Zojuist weer een tenenkrommend
item op 1-Vandaag over de problemen met het stroomnet a.g.v. het laden van de electrische auto. Het meest erg was nog de persoon van Enexis die zijn zegje moest doen: "
Als het moet zetten we de laadpaal uit, zodat bij iedereen het licht aanblijft". In het geval van de thuisladers kunnen ze dat niet eens, dus het is ook nog eens kletspraat voor de bühne.
Daarna mocht er iemand reclame maken voor zijn deelauto's. Dat was een goede stap, maar volgens mij moeten die ook gewoon opgeladen worden. Er wordt geen kilometer minder om gereden, dus dit was ook al zo'n slecht verhaal.
Ook werd er gesteld dat de meeste auto's om 18 uur na thuiskomst direct ingeplugd worden en gaan laden. Nu plug ik ook de auto direct in, maar die laadt pas vanaf 1 uur 's nachts. Als je thuis laadt, dan zal je eerder 's nachts gaan laden, want dat heeft enkel voordelen:
- Met daltarief heb je een iets lagere prijs en als je veel laadt, dan scheelt dat best wat.
- Minder snel een load-balancer nodig, omdat je verbruik in de nacht meestal erg laag is (als je geen warmtepomp hebt).
- Accu warm bij vertrek als je veel hebt geladen en een beetje slim plant.
Daarbij werd er in dit verhaal volledig voorbijgegaan aan de warmtepomp die volgens mij een minstens zo groot effect heeft op het energieverbruik. Gaan ze ook de verwarming uitzetten als het net het zwaar krijgt?
NL wil van het gas af en door de energietransitie en als alles op electriciteit moet gaan werken, dan lijkt het me logisch dat er her en der wat netten verzwaard moeten worden. Met een slimme loadbalancing zou je ook al heel veel kunnen bereiken, maar wat mij stoort is dat de toon steeds negatiever wordt. In plaats van met slimme oplossingen te komen is de teneur alleen maar negatief.