Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het AD schrijft:'In 2018 behoorde 42 procent van de bewoners van sociale huurwoningen tot de laagste inkomens. Drie jaar eerder was dat nog 39 procent en in 1998 was het 28 procent. Door de groeiende armoede in wijken daalt de leefbaarheid: ruim de helft van de mensen met de laagste inkomens zegt gezondheidsproblemen te hebben'.

Die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan een elektrische auto of een warmtepomp.
Privacy settings
Het AD .... Sinds waneer is dat een bron waar we (weer) hier waarde aan hechten? :rolleyes:

Alle gekheid op een stokje, m.i. wordt nergens in het aangehaalde artikel een link gelegd tussen sociale huurwoningen en de leeftijd van wijken. Of tussen sociale huurwoningen en de kwaliteit van het plaatselijke elektriciteitsnetwerk. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je dit artikel als bron aanvoert?

Het gaat mij overigens helemaal niet om discriminatie, hoor.
 
Het AD .... Sinds waneer is dat een bron waar we (weer) hier waarde aan hechten? :rolleyes:

Alle gekheid op een stokje, m.i. wordt nergens in het aangehaalde artikel een link gelegd tussen sociale huurwoningen en de leeftijd van wijken. Of tussen sociale huurwoningen en de kwaliteit van het plaatselijke elektriciteitsnetwerk. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je dit artikel als bron aanvoert?

Het gaat mij overigens helemaal niet om discriminatie, hoor.
Arme wijken met veel sociale huurwoningen zijn meestal ook oude wijken. Maar ook al zouden ze nieuw zijn, arme mensen hebben echt andere dingen aan hun hoofd dan een elektrische auto. De energietransitie gaat daar ook veel langzamer.
Mensen met een laag inkomen of een uitkering overwegen geen inductie kookplaat, ze isoleren hun woning niet en ze vervangen zelfs gloeilampen niet door LED lampen.
De groei van elektrisch rijden gaat zo geleidelijk gaat dat de netbeheerders alle tijd hebben ook lokaal het net aan te passen aan de groeiende vraag.
 
Arme wijken met veel sociale huurwoningen zijn meestal ook oude wijken. Maar ook al zouden ze nieuw zijn, arme mensen hebben echt andere dingen aan hun hoofd dan een elektrische auto. De energietransitie gaat daar ook veel langzamer.
Mensen met een laag inkomen of een uitkering overwegen geen inductie kookplaat, ze isoleren hun woning niet en ze vervangen zelfs gloeilampen niet door LED lampen.
De groei van elektrisch rijden gaat zo geleidelijk gaat dat de netbeheerders alle tijd hebben ook lokaal het net aan te passen aan de groeiende vraag.
De energietransitie zou in dergelijke wijken ook juist erg snel kunnen gaan. Zoals je zelf aangeeft zijn het sociale huurwoningen, waarbij er een aanzienlijk aandeel de komende 20 jaar aan de beurt komt voor grootschalige renovatie. Dan meteen isolatie van deze woningen, alsook zonnepanelen en mogelijk ook de warmteafgifte meenemen.
De woningcorporaties zouden juist de energietransitie kunnen trekken, mits zij de kosten (grotendeels) kunnen dekken via de huurtarieven, waarbij deze stijging niet meer mag zijn dan de financiele baten van hun huurder (lagere energierekening).
 
De energietransitie zou in dergelijke wijken ook juist erg snel kunnen gaan. Zoals je zelf aangeeft zijn het sociale huurwoningen, waarbij er een aanzienlijk aandeel de komende 20 jaar aan de beurt komt voor grootschalige renovatie. Dan meteen isolatie van deze woningen, alsook zonnepanelen en mogelijk ook de warmteafgifte meenemen.
De woningcorporaties zouden juist de energietransitie kunnen trekken, mits zij de kosten (grotendeels) kunnen dekken via de huurtarieven, waarbij deze stijging niet meer mag zijn dan de financiele baten van hun huurder (lagere energierekening).
Natuurlijk kan het snel gaan als anderen de rekening gaan betalen. Van alleen de besparingen op de energierekening kan een woning niet heel veel energiezuiniger gemaakt worden, laat staan energieneutraal worden. Blijft dat de mensen een laag inkomen hebben waar een elektrische auto niet mee betaald kan worden.
 
Ik heb wat keukentafel gesprekken mogen voeren in sociale huurwoningen inzake energiebesparing. Idd een klein budget en daarom op het niveau van kieren dichten, gordijnen en een led lamp, sluipverbruik, etc. (nav warmtecamera, gewoontes en energierekening) Daarnaast is er vaak ook nog wat optimalisatie van de verwarming mogelijk (temperaturen / settings / etc.) Maar deze groep is mede door de kleinere (tussen)woningen en het beperkte inkomen niet zozeer de groep met grote voetafdruk. Ze rijden inderdaad geen auto met een A-label maar maken weinig km als er al een auto voor de deur staat. Gaan niet met vliegtuig op vakantie, etc.

Daarnaast ook heel wat woningen bezocht met een auto van 100k of meer voor de deur. Vol trots begint men over groene investeringen (warmtepomp / EV / etc.). Dan komt de energierekening op tafel welke gelijk is aan 3 tot 5 sociale huurwoningen.........

Helaas gaat verduurzamen bij sociale huurwoningen veel te langzaam -> gemiste kans voor woningcoöperaties. Maar wellicht is er bij de gebruikers van dit forum (incl. mezelf) meer te halen dan bij de sociale klasse. o_O

Edit: wel een beetje off topic ondertussen :)
 
  • Like
Reactions: Carl
Natuurlijk kan het snel gaan als anderen de rekening gaan betalen. Van alleen de besparingen op de energierekening kan een woning niet heel veel energiezuiniger gemaakt worden, laat staan energieneutraal worden. Blijft dat de mensen een laag inkomen hebben waar een elektrische auto niet mee betaald kan worden.
Wat er vanuit de besparing op de energierekening kan worden gerealiseerd door woningcorporaties ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Isolatie van de woningen draagt bij aan het comfort van de woning, maar m.i. heeft deze investering een bijna evengrote waardevermeerdering van de woningen. Derhalve zou een woningcorporatie die investering niet terug hoeven te verdienen.
We weten dat de investering in zonnepanelen binnen 7 jaar terug verdiend kan worden. Dus ook dat zou (mits correct ondersteund door wetgeving) een prima investering zijn voor een woningcorporatie.
Blijft enkel de vraag over hoe veel meer geld er nodig is om van het gas af te kunnen. En dat zal afhankelijk zijn van de regio.
 
NTSB rapport pleit Tesla auto pilot NIET vrij van ongeluk met Model X. Onderzoek: Tesla's autopilot en afgeleide bestuurder zijn oorzaak Model X-crash

Ik kan mij voorstellen dat iemand het niet eens is met het onderzoek.
De feiten zullen vast zo zijn maar om een verwijt het maken naar Tesla en Apple omdat iemand gaat zitten gamen op zijn Iphone als hij zijn zijn Tesla op AP zit is natuurlijk gewoon bezopen.

Het is er een voor een Darwin Awards: Evolution In Action. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als deze genen in de genenpool blijven.:D
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik kan mij voorstellen dat iemand het niet eens is met het onderzoek.
De feiten zullen vast zo zijn maar om een verwijt het maken naar Tesla en Apple omdat iemand gaat zitten gamen op zijn Iphone als hij zijn zijn Tesla op AP zit is natuurlijk gewoon bezopen.
Naast feitelijkheden (die dus worden ge-disagreed, waar kennen we het ontkennen van feiten van) geldt het volgende:
Er wordt een verwijt gemaakt naar de wetgever, die niet goed regelt dat een bedrijf verantwoordelijk is voor wat een bestuurder van een (bedrijfs?) auto doet met (bedrijfs!) middelen. Dat staat bij ons gewoon in de voorwaarden. Bij enkele bedrijven mag je zelfs helemaal niet bellen of met je telefoon spelen op straffe van ontslag. En ja, dat wordt getest door je op te bellen, neem je op, dan ben je het haasje. Het kan dus wel, ook bij bedrijven in de USA. De wetgever wordt verder verweten dat er geen goede regulering van de bermbeveiliging is.

Het oneens zijn met het onderzoek is belachelijk, dat is Trumpiaans. Het oneens zijn met conclusies zou kunnen, maar dat is niet wat er gebeurde.

Het is er een voor een Darwin Awards: Evolution In Action. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als deze genen in de genenpool blijven.:D

Eens! :p
 
84A23407-01CD-461A-A556-403D9573CD7A.jpeg



Kwam deze op internet tegen. Ben heel benieuwd naar testmethode. Zuinige s en 3 missen. Ben benieuwd of de x de raven was. Verbruik van de x lijkt zeer hoog met 340wh/KM. Verder wel de snelste x maar niet de turbo S.

Ach ja, Duitse sjoemeltest? ;)
 
View attachment 516836


Kwam deze op internet tegen. Ben heel benieuwd naar testmethode. Zuinige s en 3 missen. Ben benieuwd of de x de raven was. Verbruik van de x lijkt zeer hoog met 340wh/KM. Verder wel de snelste x maar niet de turbo S.

Ach ja, Duitse sjoemeltest? ;)

AutoBild is gesponsord van top tot teen. Nog nooit serieus genomen. De tabloid onder de autobladen.
 
Ik rij overal 6-7km te hard met mijn X100D en de enige manier om 340Wh te halen is... Even opzoeken in Teslafi... korte trips op een winderige dag gaan rijden. Zelfs trips doorheen Duitsland aan 150 max zijn zuiniger.

Opmerkelijk dat er in dit vergelijk geen Model S en Model 3 tussen zitten...
 
  • Funny
Reactions: pati07
Kwam deze op internet tegen. Ben heel benieuwd naar testmethode. Zuinige s en 3 missen. Ben benieuwd of de x de raven was. Verbruik van de x lijkt zeer hoog met 340wh/KM. Verder wel de snelste x maar niet de turbo S.

Ach ja, Duitse sjoemeltest? ;)

Bizar zeg. Buiten het "vergeten" van de S en de 3: de range van de Model X is door het hoge verbruik opeens gekelderd naar 280km tegenover de range van de Taycan 330km. Zo komen ze wel op die hoge kosten per 100 kilometer voor Tesla. Lijkt wel een foute grap.
 
Bizar zeg. Buiten het "vergeten" van de S en de 3: de range van de Model X is door het hoge verbruik opeens gekelderd naar 280km tegenover de range van de Taycan 330km. Zo komen ze wel op die hoge kosten per 100 kilometer voor Tesla. Lijkt wel een foute grap.

Een leugen noemen we dat. Mede mogelijk gemaakt door VAG. Voorsprong door sjoemelen.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Interessant: score per jury lid: Car of the Year

Ben verbaasd met Belgische jury en hun argumenten (dinosaurus ?), maar gelukkig hebben we goeie (noord)buren :)
Tony Verhelle is gewoon streng voor alle wagens en geeft Model 3 zowat zijn hoogste score. Maar die Stéphane Lemeret lijkt me gewoon een gefrustreerde autocoureur met een hidden agenda. Naast zijn 0 voor de Tesla Model 3 krijgt ook de BMW 1-serie een 0 omdat hij voorwielaangedreven is. Waarom krijgen die andere wagens dan ook niet allemaal een 0, want die zijn ook FWD.
Ook nog een toeval, dat deze Waalse Journalist alleen hoge scores geeft aan twee Franse wagens?

Wat me wel opvalt bij een aantal Duitse en de Oostenrijkse journalist: de remmen van de Tesla Model 3 zou tijdens circuit tests totaal ontoereikend zijn volgens deze journalisten