Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Joh,

Hoe duidelijk kan het zijn dat dit gaat om de clicks die gegenereerd worden door diegenen die graag lezen en geloven wat ze willen lezen en geloven. En dat dit gaat om bestaande adverteerders en Rotterdamse belangen in de meest fossiele haven van Europa. En in belangen van bestaande adverteerders die graag gevleid worden.


Wedden dat deze “journalist” in december weer op de Koopmans terminal in Amsterdam staat? En daar klaagt over het weer en een laadklepje dat op de millimeter is uitgelijnd?


Zal je nog meer voorspellen:

· Vlak na 4 januari 2021 wanneer de P&D (Production and Delivery) cijfers van Q4-2020 bekend worden gemaakt waarbij meer in dat kwartaal dan 170.000 Tesla’s wereldwijd zijn afgeleverd, dan komt de focus op minder afleveringen van S/X in Nederland/Noorwegen/Slovenië of zoiets. Ondanks een jaarrecord van meer dan 500.000 afgeleverde Tesla’s wereldwijd.

· Als dan rond 27-01-2021 de jaarcijfers van 2020 bekend worden met circa 800 miljoen GAAP en 1200 miljoen Non-GAAP winst, dan wordt er gezeurd over afnemende credits vanwege de Fiat 500 e die misschien wel meer verkocht gaat worden. Terwijl die credits steeds minder relevant worden en reeds dan minder zijn dan de nettowinst.

· Als dan in februari 2021 blijkt dat er in januari 2021 geen schip is aangekomen uit Fremont dan komt weer het bericht in het AD dat de Tesla verkoop volledig is ingestort.

· En in maart 2021 is er een dronken persoon tegen een Full Self Driving Tesla aangereden, dat wordt groot nieuws in het AD.

· En in april 2021 wordt er geklaagd dat er nog steeds geen Model Y is geproduceerd in GigaBerlin. Terwijl er al bijna een jaar gebouwd wordt. Hetzelfde voor GigaTexas, de Semi, de Roadster.

· Dat ondanks dit alles Tesla afstevent op een jaarproductie van 1 miljoen auto’s in 2021 wordt angstvallig verzwegen. 500k Fremont, 500k Shanghai +Berlin +Austin Texas. Zeker omdat de groei er dan nog niet uit is als we mogen geloven wat er is uiteengezet op Battery Day.

· Er is geen AD journalist die durft uit te leggen wat elektrificatie van wegtransport betekent voor de raffinage sector in Rotterdam, die voor ongeveer 50% van de volume-afzet afhankelijk is van wegtransport. Waar de hoogste raffinage marges liggen.


Nee, het AD en soortgelijken als AutoVisie en BNR Petrolheads behoren tot het segment van journalistieke prostitutie waartegen feiten niet helpen. Die laten zich betalen door clicks en korte termijn voldoening, zonder verder belang.


Dus bespaar je de moeite om op dit soort journalistiek te reageren met feitelijkheden. Uiteindelijk is elektrisch goedkoper en zal de markt zijn werk doen.


My 2 cents.
Het is een foutieve aanname te denken dat je met sommige mensen een redelijke discussie aan kunt gaan op argumenten en tegenargumenten.
Van het weekend stond er een mooie column in het NRC over "asymmetrische oorlogsvoering" door populisten.
Deze hanteren guerillatactieken. Gericht op onderuit halen, niet op een discussie(inhoud) of consensus.
Tesla's zijn helaas niet foutloos. Maar zooo slecht als het wordt voorgehouden door sommige journalisten...
Alhoewel, ze zijn superslecht voor Old Auto
 
De journalist heeft inmiddels gereageerd (snel en uitgebreid, maar ja, dat zou ik ook doen als mijn hoofdredacteur een cc heeft ontvangen). Er staat niets gevoeligs in, dus ik neem maar de vrijheid zijn antwoord hier te plaatsen:

---

Bij nader inzien is het toch niet zo kies zijn antwoord te plaatsen, dus dat heb ik nu verwijderd

---

Ik heb geantwoord:

---

Beste heer Voermans,

Bedankt voor uw snelle en uitgebreide reactie. Ik heb geen enkele moeite met het feit dat andere merken ook EV's in grote aantallen op de markt brengen, integendeel, hoe meer hoe beter. Waar ik moeite mee had, is dat u selectief in de cijfers winkelde. De cijfers die u nu noemt over de verkopen dit jaar schetsen al een genuanceerder beeld. Het was sjiek geweest als die in het artikel hadden gestaan.

Ik lees het AD niet online, dus als daar verhalen over de problemen met de Volkswagen ID3 hebben gestaan dan is mij dat om die reden ontgaan. Negatieve verhalen over Tesla halen in elk geval vaak de papieren krant. Het AD heeft wat dat betreft een slechte naam. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, uit dit artikel, uit eerdere berichtgeving en uit eerdere correspondentie die wij voerden, dat u een appeltje te schillen heeft met Tesla en/of Elon Musk. Dat is jammer, want het staat objectieve verslaggeving in de weg en die verwacht ik wel van 'mijn' krant.

Vriendelijke groet,
........

P.S. Tesla hield afgelopen kwartaal onder de streep 874 miljoen dollar over, waarvan slechts 397 miljoen te danken was aan CO2-credits. Het bedrijf is inmiddels een van de meest winstgevende autofabrikanten en weet dit jaar als enige in coronatijd te groeien (van 367.000 auto's vorig jaar naar waarschijnlijk 500.000 dit jaar en naar verwachting 800.000 à 1.000.000 volgend jaar). De meeste andere autofabrikanten verkopen juist minder auto's en lijden verlies. In het vierde kwartaal zal de winst van Tesla nog hoger uitvallen. Maar na jarenlang vrijwel elk kwartaal in het AD te hebben gelezen over de grote verliezen die het bedrijf leed, lees ik over die winstgevendheid niets. Mocht u er toch eens wat over willen schrijven: eind januari is de presentatie van de kwartaalcijfers.


----

Daar laat ik het verder maar bij.
 
Last edited:
Ik denk dat de vaststelling dat Tesla marktaandeel verliest wel klopt.
No *sugar* sherlock. Toen Samsung met hun iPhone-kopie op Android kwam, verloor Apple ook marktaandeel. Maar de markt werd wel aanzienlijk groter omdat de markt van dumb phones ineen zakte en iedereen een smartphone wou.

Idem met elektrische auto's: meer aanbod, meer mensen die zo een ding willen. Als Tesla dan even veel auto's produceert als voorheen, maar er in z'n totaliteit meer EV's worden gekocht, dan zakt natuurlijk het marktaandeel van Tesla.

Verder zijn er nog een hoop andere variabelen in je lijstje:
  • kortingen op de uitgaande Golf, i3
  • lancering van de ID.3, E-tron, MG, EQC
  • prijs van de Leaf, Kona, Soul
De Model 3 blijft een moeilijke: er is geen enkele markt waar er echt al een verzadiging is en waar Tesla met auto's blijft zitten. Ze verkopen nu al alles wat ze produceren.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
Meanwhile in America:

Footage Shows Tesla Rear-Ending A Honda At 136 MPH Well After Autopilot Disengages Due To Forward Collision Warning | Carscoops

AP & Collision warning overruled, waardoor een hoog impact aanrijding plaatsvindt.

De berichtgeving is neutraal, maar het bediscussieerd wel of een systeem niet moet ingrijpen als er niet wordt gereageerd op de waarschuwingen.

Nu zou ik niet willen dat de auto een input van de bestuurder gaat negeren. In dit geval - waarbij bestuurder het gaspedaal is blijven indrukken, om wat voor reden dan ook, heeft het geleid tot een ongeluk; maar het gaspedaal indrukken kan ook een correctie zijn om een aanrijdingen te voorkomen. Of om een vrachtwagen aan te rijden in plaats van die kinderwagen die plots op de weg staat.

Bij mijn Škoda Superb overigens, reageert het systeem als ik de handen niet aan het stuur hou door eerst zacht een remschok te geven en daarna een hardere remschok, onderwel luid piepend. Als ik ook daar niet op reageer dan zet het systeem de auto stil met de alarmlichten aan en worden de hulpdiensten gebeld. Bij de nieuwere modellen zou het systeem de auto ook richting zijkant van de weg moeten dirigeren; maar weet niet hoe goed dat werkt.

Nu weet ik niet wat er gebeurt als je doelbewust het gaspedaal toch blijft intrappen (of per ongeluk als je onwel bent geraakt); maar op zich wel een goed mechanisme dat bij uitblijven van een reactie van leven de auto automatisch vertraagt / aan de kant zet.
 
  • Helpful
Reactions: Hans_TM3
De Model 3 blijft een moeilijke: er is geen enkele markt waar er echt al een verzadiging is en waar Tesla met auto's blijft zitten. Ze verkopen nu al alles wat ze produceren.
Ik weet dat deze visie hier veel bijval kent en dat een afwijkende mening niet altijd in dank wordt afgenomen.
Kijk, toen de M3 naar Europa kwam en er in België 1 blauwe te bezichtigen was, heette het dat kandidaat-kopers zonder voorinschrijving een jaar zouden moeten wachten op levering. Uiteindelijk kreeg wie de M3 half december kocht, hem in januari geleverd.
Ook op dit moment moet je niet erg lang wachten op de levering van een M3. Dat de vraag de productiecapaciteit dus significant zou overschrijden, is dus onjuist.
Mijn e-tron werd februari 2019 besteld en ik kreeg hem half oktober geleverd, 8 maanden wachttijd. De reden hiervoor was niet alleen meer vraag dan de berperkte productiecapaciteit van de fabriek in Vorst want er waren ook wat opstartproblemen die de levering vermoedelijk ook 1 à 2 maanden hebben vertraagd.
Als ik nu, opnieuw op basis van de Noorse cijfers, zie dat de e-tron 2,5 keer meer verkocht wordt dan de M3 (8737 tov 3277) dan wijst dat voor mij op een relatief matige vraag. De e-tron zit net als de M3 niet meer in zijn lanceringsjaar in Europa.
 
Nou ja en hoe dan ook, model 3 of ID3 het enige gemengde factor is dat ze electrishe auto zijn. Het is gewoon niet de zelfde markt verder toch? De auto is 35K en kleiner. Wel een hele leuke auto moet ik wel zeggen, ik zie mijn man vast over een jaartje of 4 tweede hands kopen. Heel sneu van AD om elke keer dit soort negatieve berichten over tesla te delen maar uiteindelijk alleen maar geweldig dat er meer electrishe auto komen en vraag voor is!

Wat betref de ongeluk met de honda ik zag het al enkele dagen terug op Twitter... Brrr... Er is wat te zeggen dst de auto zou moeten ingrijpen maar inderdaad een lastige als in wanneer overschrijft de auto de bestuurder als hij toch de voet op de gas heeft. Lastige discussie met heel veel edge cases lijkt me maar komt vooral op meer oo de betrouwbaarheid van de sensors van de auto denk ik, als je op tijd met een zeer grote zekerheid kan vaststellen dat je gaat crashen dan moet de auto dat tegenhouden, ik zie niet veel gevallen waar dat de wenselijke uitkomst is namelijk (behalve stunten). Het probleem zit meer in hoeverre geloof je de auto zijn sensors of de bestuurder...
 
  • Like
Reactions: ebullio
@Cely
Dat blijft inderdaad een lastige vraag met veel edge cases en ook een ethische vraag. Beslist de auto of moet ik als bestuurder de auto kunnen overulen.

Wel vind ik het een gemis blijft dat de auto in het geval er geen reactie is van bestuurder op vragen om aandacht dan niet ingrijpt. Terwijl juist een Tesla dit bij uitstek veilig zou moeten kunnen doen.
 
Ga jij maar eens korte ritjes doen met je verwarming aan in de winter :) Ik zit nu bij korte ritjes gemiddeld tegen de 300wh/km aan en zo koud is het niet eens. Bij echt korte ritjes in de winter zelfs op +500wh/km:

View attachment 608982

Dus zo gek is die range niet als je enkel korte ritten doet in de winter met een koud accu pack.
Waarom is die range toch zo belangrijk als je enkel korte ritjes doet?
Dan is een ev met 100 of zelfs 50 of 25km bereik genoeg?
Het verbruik van korte ritten extrapoleren naar totaal bereik heeft echt geen enkele zin.
 
idd, op korte ritjes ga je toch nooit uw batterij leegrijden.

Ivm het AD artikel, lijkt wel iets waar ze in het begin van elk kwartaal mee afkomen, 'tesla verkopen ingestort'.
Echter er valt niet te ontkennen dat de concurrentie aan het opkomen is en er dus minder marktaandeel voor tesla zal zijn binnen de EV markt. Al zal er in absolute aantallen wellicht geen terugval zijn, of toch geen sterke. De andere merken moeten ook nog in staat zijn om voldoende aantallen te produceren en wat kinderziektes overwinnen ...
 
Meanwhile in America:

Footage Shows Tesla Rear-Ending A Honda At 136 MPH Well After Autopilot Disengages Due To Forward Collision Warning | Carscoops

AP & Collision warning overruled, waardoor een hoog impact aanrijding plaatsvindt.

De berichtgeving is neutraal, maar het bediscussieerd wel of een systeem niet moet ingrijpen als er niet wordt gereageerd op de waarschuwingen.

Nu zou ik niet willen dat de auto een input van de bestuurder gaat negeren. In dit geval - waarbij bestuurder het gaspedaal is blijven indrukken, om wat voor reden dan ook, heeft het geleid tot een ongeluk; maar het gaspedaal indrukken kan ook een correctie zijn om een aanrijdingen te voorkomen. Of om een vrachtwagen aan te rijden in plaats van die kinderwagen die plots op de weg staat.

Bij mijn Škoda Superb overigens, reageert het systeem als ik de handen niet aan het stuur hou door eerst zacht een remschok te geven en daarna een hardere remschok, onderwel luid piepend. Als ik ook daar niet op reageer dan zet het systeem de auto stil met de alarmlichten aan en worden de hulpdiensten gebeld. Bij de nieuwere modellen zou het systeem de auto ook richting zijkant van de weg moeten dirigeren; maar weet niet hoe goed dat werkt.

Nu weet ik niet wat er gebeurt als je doelbewust het gaspedaal toch blijft intrappen (of per ongeluk als je onwel bent geraakt); maar op zich wel een goed mechanisme dat bij uitblijven van een reactie van leven de auto automatisch vertraagt / aan de kant zet.

Op Twitter heeft Green (Tesla eigenaar met root access) nog wat follow-up gegeven over dit ongeluk.

https://twitter.com/greentheonly/status/1327408816095367181

@Cely
Dat blijft inderdaad een lastige vraag met veel edge cases en ook een ethische vraag. Beslist de auto of moet ik als bestuurder de auto kunnen overulen.

Wel vind ik het een gemis blijft dat de auto in het geval er geen reactie is van bestuurder op vragen om aandacht dan niet ingrijpt. Terwijl juist een Tesla dit bij uitstek veilig zou moeten kunnen doen.

Op zich was er natuurlijk berijders input, namelijk het steeds wat verder indrukken van het gaspedaal. Wat hier een lastige aan is, is wanneer de auto precies zou moeten bepalen dat er geen reactie meer is vanuit de bestuurder. Hier zou de interieur camera nog wel voor een oplossing kunnen komen, als die registreert dat bijvoorbeeld de ogen van de bestuurder dicht zijn, of niet naar voren aan het kijken is.

Maar aan de andere kant wil je als berijder ook altijd de mogelijkheid hebben om een actie van de auto te overrulen, bijvoorbeeld bij een ghost brake. Als ook dan inpunt van het gaspedaal geen effect zou hebben, dan hebben we denk ik een groter probleem.:cool:
 
...

Op zich was er natuurlijk berijders input, namelijk het steeds wat verder indrukken van het gaspedaal. Wat hier een lastige aan is, is wanneer de auto precies zou moeten bepalen dat er geen reactie meer is vanuit de bestuurder. Hier zou de interieur camera nog wel voor een oplossing kunnen komen, als die registreert dat bijvoorbeeld de ogen van de bestuurder dicht zijn, of niet naar voren aan het kijken is.

Dat is volgens mij de reden van de 'handen aan het stuur' nag. Als je daar herhaaldelijk niet op reageert zou dat kunnen betekenen dat er iets mis is. Dit zou reden moeten zijn om de auto veilig stil/aan de kant te zetten.

De camera kan hier aanvullende input aan geven maar is eigenlijk niet nodig. Als je gevraagd wordt je handen aan het stuur te houden en je doet het niet; is dat mi voldoende reden voor ingrijpen door de auto.

Zeker als bijvoorbeeld ook de max snelheid wordt overschreden en er gevaar is voor een aanrijdin.
 
Toyota Mirai: geniet van de voordelen van een Tesla, zonder de nadelen

Gelukkig lijkt hun eigen conclusie haaks op de titel te staan. Wat een stuk weer ...
Maar toch... als je nog nooit met een elektrische auto gereden hebt, en om de 400+ kilometer naar het tankstation rijden normaal vind, dan lijkt zo een Mirai normaler dan een elektrische auto, behalve het weinig aantal waterstof-tankstations.

Had Toyota aan hetzelfde tempo zoveel waterstof tankstations neergepoot als dat Tesla er superchargers heeft geplaatst, zag Nederland er misschien heel anders uit.

En dat artikel hoort dus ook eveneens thuis in Wat de andere automerken doen en Waterstof of elektrisch
 
Maar toch... als je nog nooit met een elektrische auto gereden hebt, en om de 400+ kilometer naar het tankstation rijden normaal vind, dan lijkt zo een Mirai normaler dan een elektrische auto, behalve het weinig aantal waterstof-tankstations.

Had Toyota aan hetzelfde tempo zoveel waterstof tankstations neergepoot als dat Tesla er superchargers heeft geplaatst, zag Nederland er misschien heel anders uit.

En dat artikel hoort dus ook eveneens thuis in Wat de andere automerken doen en Waterstof of elektrisch
#klimt-terug-op-zijn-stoel
 
  • Funny
Reactions: LaurensH
Mja, een paar jaar geleden was het probleem met elektrische auto's dat je veel minder laadmogelijkheden had, nu wordt gezegd dat je ze op elke hoek van 't straat kan opladen (althans in nederland).

Waar niks over gezegd wordt in het artikel is de efficientie, zal altijd wel in het voordeel van elektrisch blijven.
Maar als waterstof auto's 30.000 euro kosten (dat gaat nog komen denk ik wel), en er meer waterstof tankstations zijn, dan kan het toch nog wel wat worden.
Vraag is dan hoeveel een volle waterstoftank je gaat kosten tov een volle batterij. Vooralsnog is waterstof niet goedkoper dan benzine per km, dacht ik.
Wellicht zullen ze wel naast elkaar komen te bestaan, zoals benzine en diesel.
Waterstof zal vooral voor de grotere auto's die lange afstanden doen op de autobahn populair worden (genre BMW 5/7 ), stadsauto's op waterstof zie ik niet gebeuren.
 
Mja, een paar jaar geleden was het probleem met elektrische auto's dat je veel minder laadmogelijkheden had, nu wordt gezegd dat je ze op elke hoek van 't straat kan opladen (althans in nederland).

Waar niks over gezegd wordt in het artikel is de efficientie, zal altijd wel in het voordeel van elektrisch blijven.
Maar als waterstof auto's 30.000 euro kosten (dat gaat nog komen denk ik wel), en er meer waterstof tankstations zijn, dan kan het toch nog wel wat worden.
Vraag is dan hoeveel een volle waterstoftank je gaat kosten tov een volle batterij. Vooralsnog is waterstof niet goedkoper dan benzine per km, dacht ik.
Wellicht zullen ze wel naast elkaar komen te bestaan, zoals benzine en diesel.
Waterstof zal vooral voor de grotere auto's die lange afstanden doen op de autobahn populair worden (genre BMW 5/7 ), stadsauto's op waterstof zie ik niet gebeuren.
Hoewel we nu wel OT dreigen te gaan, denk ik dat waterstof nooit goedkoper gaat (dan EV) worden. Hiervoor zijn de volgende argumenten in het nadeel van waterstof:
- De tankstations moeten waterstof onder druk bewaren, waarmee onderhoudskosten significant groter blijven dan bij BEV. Het bouwen en onderhouden van een waterstoftankstation is en blijft een stuk duurder dan een laadstation voor BEV. Dan hebben we het nog niet over het aantal keren dat waterstof getankt kan worden per dag.
- De auto moet onder druk de waterstof opnemen en opslaan. Je hebt in de auto meer componenten dan bij een BEV die ook onderhoud en controle nodig hebben. Zo moet een duikersfles frequent gecontroleerd worden of die nog veilig is voor gebruik. De energie uit waterstof kent een tussenopslag genaamd batterij die wel intensiever wordt gebruikt i.v.m. gelijktijdig belasten en laden van de batterij. iets wat bij een BEV afgezien van de regenereren minder van toepassing is.
 
Dat zijn inderdaad argumenten die in Waterstof of elektrisch al gepasseerd zijn, en misschien de reden waarom Toyota niet hard waterstofstations in eigen beheer is gaan bouwen :). Maar wat ik er dan vreemd aan vind, is dat ze nooit echt voorbereidingen hebben gemaakt tot de logische derde (naast waterstof en hun hybrid oplossingen): full electric.
 
  • Like
Reactions: Maurice1